Jest już projekt zmian przepisów dotyczących świadczeń wychowawczych (500+). Zmiany te nie mają zasadniczego charakteru (nie zmienią się np. kwoty świadczeń), a raczej są doprecyzowaniem istniejących zasad. Zmiany dotyczą m.in. terminów składania i rozpatrywania wniosków, ustalania prawa do świadczenia wychowawczego na dzieci pozostające pod opieką naprzemienną rodziców nie tworzących rodziny, warunków przyznawania świadczenia wychowawczego osobom deklarującym samotne wychowywanie dzieci, czy ustalania dochodu rodziców, którzy są opodatkowani kartą podatkową lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
4 kwietnia 2017 r. Rada Ministrów przyjęła dokument „Przegląd systemów wsparcia rodzin”, przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Dokument ten zawiera oceny obecnego systemu wsparcia rodzin, a także propozycje zmian w polityce rodzinnej. Planowane są m.in. niewielkie, doprecyzowujące zmiany w programie „Rodzina 500+”., działania na rzecz poprawa ściągalności alimentów, czy rozwój Karty Dużej Rodziny.
Osoby korzystające ze świadczenia wychowawczego, zwanego potocznie „500 plus”, powinny pamiętać, że muszą składać wniosek co roku (najlepiej w sierpniu), na kolejny okres świadczeniowy. 30 września 2017 roku kończy się pierwszy (niestandardowy) okres świadczeniowy, który dla większości świadczeniobiorców rozpoczął się 1 kwietnia 2016 roku. Kto chce korzystać ze świadczenia wychowawczego w okresie rozliczeniowym trwającym od 1 października 2017 r. do 30 września 2018 roku powinien złożyć nowy wniosek. Zgodnie z przygotowanym przez MRPiPS projektem zmian w ustawie o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci wnioski w formie elektronicznej będzie można składać już od 1 lipca 2017 roku. Wydłużone mają też być terminy na składanie wniosków, ich rozpatrywanie i wypłatę przyznanych świadczeń wychowawczych.
Na koniec 2016 roku luka w VAT, czyli różnica między realnymi wpływami a możliwymi do osiągnięcia, może spaść do około 45 mld zł, czyli 2,5 proc. PKB - tak wynika z obliczeń PwC. W 2015 r. luka w VAT wyniosła 49 mld zł, czyli 2,8 proc. PKB.
Z jednej strony mam tę moją korporację kilku tysięcy doradców podatkowych, oczekujących, że interesy ich klientów będą chronione, a wątpliwości rozstrzygane na ich korzyść, a z drugiej strony oczekiwania resortu finansów i całego rządu, że działania Rady do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania doprowadzą do tego, że nastąpi przysporzenie dochodów budżetowych i napiętnowanie nieuczciwych podatników, a sztuczne konstrukcje zostaną wyeliminowane. – mówi prof. Jadwiga Glumińska-Pawlic, przewodnicząca Krajowej Rady Doradców Podatkowych, w wywiadzie dla portalu Infor.pl.
Ministerstwo Finansów poinformowało 22 sierpnia 2016 r., że przekazało członkom Rady Ministrów wstępny projekt budżetu państwa na rok 2017, który przewiduje: dochody budżetu państwa: 324,1 mld zł, wydatki budżetu państwa: 383,4 mld zł, deficyt budżetu państwa na kwotę nie większą niż: 59,3 mld zł.
Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej informuje, że jeśli rodzina wydaje pieniądze z programu "Rodzina 500 plus" niegodnie z przeznaczeniem lub marnotrawi, można je zamienić na pomoc w formie rzeczowej albo w formie opłacania usług (np. opłacanie kursów językowych, żłobka, przedszkola, basenu, teatru, kosztów internatu, wykupienie obiadów, czy czynszu, itp.). Jednak nie wolno z góry zakładać, że świadczenie będzie marnotrawione. Rodziny nie mają obowiązku dokumentowania, na co wydają świadczenia.
Mimo ustawowych zabezpieczeń pieniądze z programu 500 plus znajdujące się na kontach bankowych mogą w pewnych sytuacjach stać się przedmiotem egzekucji komorniczej prowadzonej z rachunku bankowego. Dlatego toczą się prace nad zmianą przepisów (projekt prezydencki), tak, by bank miał obowiązek powiadomić komornika o niemożności przekazania tych środków. Mają powstać specjalne subkonta dla osób, które otrzymują świadczenia socjalne, niepodlegające egzekucji. Pojawi się też nowa regulacja, że świadczenie z programu 500 plus nie może wpływać na wysokość alimentów.
Uszczelnienie poboru podatku VAT, przede wszystkim w związku z obrotem paliwami ciekłymi, to cel projektu nowelizacji ustawy o VAT, który rząd przyjął podczas posiedzenia w dniu 24 maja. Ministerstwo Finansów szacuje, że budżet zyska na tym rozwiązaniu około 2,5 mld zł rocznie. Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 sierpnia 2016 r.