REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatki 2017, CIT - amortyzacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Cała zapłata przed wykonania usługi – skutki w CIT

Zdarzają się czasami sytuacje, w których podatnik otrzymuje od kontrahenta pełną płatność jeszcze przed wykonaniem usługi, która ma być zrealizowana w następnym okresie sprawozdawczym. Kiedy wobec tego powinien on rozpoznać przychód?

Licencja otrzymana nieodpłatnie – jak rozliczyć koszty podatkowe jej wdrożenia

Podmiot z grupy kapitałowej udostępnił przedsiębiorcy program rachunkowy (udzielono mu licencji). Za udzielone prawo do korzystania z systemu nie ustalono wynagrodzenia. Przedsiębiorca poniósł wyłącznie koszty wdrożenia programu księgowego (dostosowanie programu do potrzeb przedsiębiorcy). Powstaje wątpliwość, jak w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym, należy rozliczyć koszty wdrożenia systemu księgowego.

Wydatki kwalifikowane w SSE – wartości niematerialne i prawne związane z transferem technologii

Do wydatków, które kwalifikują się do objęcia pomocą publiczną, przedsiębiorca może zaliczyć wydatki na wartości niematerialne i prawne związane z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej. Posłużono się nowym terminem „wartości niematerialne i prawne związane z transferem technologii”, który nie został zdefiniowany przez ustawodawcę.

Jak rozliczyć licencję od firmy kanadyjskiej?

Polscy przedsiębiorcy często korzystają z zagranicznych licencji. Przykładem jest np. licencja na wykorzystywanie do celów promocyjnych zdjęć z zagranicznej bazy zdjęć, ilustracji i grafik. Jakie obowiązki podatkowe musi spełnić polski podatnik korzystający z takich baz? Sprawdźmy to na przykładzie, w którym udostępniającym licencję jest podmiot prowadzący działalność gospodarczą w Kanadzie?

Umorzenie udziałów w zamian za wynagrodzenie w formie niepieniężnej - skutki podatkowe

Ustawa podatkowa nie czyni różnicy pomiędzy nabyciem udziałów w celu umorzenia w zamian za gotówkę i w zamian za składniki majątkowe. Zagadnienie bytu i ustroju spółek kapitałowych, w tym m.in. prawa i obowiązki wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reguluje Kodeks spółek handlowych, który nie nakazuje, aby nabycie udziałów następowało za gotówkę.

Fizyczna likwidacja nie jest warunkiem zaliczenia do kosztów podatkowych nieumorzonej inwestycji w obcych środkach trwałych

Organy podatkowe uważają, że warunkiem zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowanej wartości inwestycji w obcych środkach trwałych jest ich jej fizyczna likwidacja. W dniu 29 czerwca 2011 r. zapadł wyrok NSA (sygn. akt II FSK 260/10), który podważa ten pogląd.

Jak amortyzować znaki towarowe?

Przepis art. 16b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawy o CIT) obejmuje zamknięty katalog wartości niematerialnych i prawnych, które podlegają amortyzacji. Składniki majątkowe, które nie zostały wymienione w tym katalogu, nie mogą być amortyzowane, chyba że są środkami trwałymi.

Jakie są podatkowe skutki udzielania sublicencji?

Użyte w art. 16b ust. 1 ustawy o CIT określenie „przyjęcie do używania” znaku towarowego nie oznacza tylko posługiwania się znakiem towarowym w procesie własnej produkcji lub dystrybucji własnych towarów, ale także trwałe wykorzystanie tego znaku do osiągania przychodów z innych tytułów, m.in. z udzielania dalszych licencji (sublicencji). Prawa nabyte przez spółkę w ramach umowy licencyjnej będą więc stanowiły wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji.

Jakie są skutki w CIT wypowiedzenia umowy najmu przed zamortyzowaniem inwestycji w obcym środku trwałym?


Sądy administracyjne prezentują stanowisko, że straty powstałe w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych (zamortyzowanych) środków trwałych mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Warunkiem jest jednak, by te środki trwałe zostały zlikwidowane z innych przyczyn niż zmiana przedmiotu działalności.

Czy można amortyzować budynek wybudowany na cudzym gruncie

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w związku z rozszerzeniem zakresu działalności gospodarczej zamierza wybudować budynek na gruncie, który wzięła w dzierżawę. Czy będzie mogła amortyzować wybudowany budynek? Czy budowę należy uznać za inwestycję w obcym środku trwałym?

Amortyzacja metodą liniową

Pamiętajmy, że przed rozpoczęciem amortyzacji środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych mamy obowiązek wybrać metodę amortyzacji i musimy ją stosować aż do pełnego zamortyzowania środka trwałego, wartości niematerialnej i prawnej.

Amortyzacja wartości niematerialnych i prawnych

Amortyzacji podlegają również wartości niematerialne i prawne. Nie można ich zatem co do zasady od razu „wrzucić w koszty”, a tylko poprzez rozłożone w czasie odpisy amortyzacyjne.

Amortyzacja metodą degresywną

Metodę amortyzacji określa się na początku, a więc w miesiącu przyjęcia środka trwałego do używania. Wybranej metody amortyzacji nie można zmienić i należy ją stosować aż do pełnego zamortyzowania środka trwałego. Pamiętajmy jednak, że przejście w trakcie amortyzacji degresywnej na metodę liniową nie stanowi zmiany metody, ponieważ jest to przejście wpisane w metodę i wynika z przepisów ustawy.

Stawki VAT w 2017 i 2018 roku

Od początku 2011 r. obowiązują stawki VAT w wysokości 23 %, 8 % i 5 %. Stawka 0 % nadal będzie stosowana co do zasady do obrotu międzynarodowego. Stawki VAT podwyższone 1 pkt procentowy (z 22 % na 23 % i z 7 % na 8 %) wprowadzone były początkowo na okres tymczasowy (na 3 lata, tj. do 31 grudnia 2013 r.). Mimo poprawy sytuacji finansów publicznych stawki te obowiązują cały czas. W projekcie ustawy budżetowej na 2018 r. przyjętym przez Radę Ministrów 26 września 2017 r. założono pozostawienie stawek VAT w 2018 roku na poziomach obowiązujących w 2017 roku.

Jednorazowa amortyzacja do 50 tys. euro rocznie

Nowi przedsiębiorcy oraz mali podatnicy PIT i CIT mogą szybko zaliczyć do kosztów środki trwałe oprócz samochodów osobowych. Limit jednorazowych odpisów wynosi od 2011 roku 50.000 euro (197.000 zł). A jeszcze w 2010 roku wynosił 100.000 euro (422.000 zł). W 2012 r. limit wzrósł do 222.000 zł, a w 2013 spadł do 205.000 zł (cały czas 50 tys. euro).

REKLAMA