REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praktyka we własnej firmie nie daje uprawnień

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rozporządzenie ministra finansów dotyczące usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych wymaga od kandydata udokumentowania co najmniej dwuletniej praktyki w księgowości. Taką praktyką nie może być jednak prowadzenie własnej firmy.


Podatnik prowadził przez siedem lat własną firmę, czyli działalność gospodarczą. Zakończył ją w 1999 roku. Prowadził osobiście księgi rachunkowe firmy, przygotowywał ewidencje oraz sporządzał sprawozdania finansowe. Zgodnie z przepisami wysyłał je do właściwego urzędu skarbowego. Ponieważ posiadał wykształcenie w zakresie rachunkowości, wystąpił do ministra finansów o wydanie certyfikatu na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych. Resort jednak odmówił wydania certyfikatu, ponieważ podatnik nie udokumentował właściwie wymaganej przepisami praktyki w księgowości. Nie potrafił on przedstawić przygotowywanych sprawozdań finansowych, które mogłyby potwierdzić tę praktykę. Z tych powodów nie otrzymał certyfikatu.


Sprawa przed sądem


Podatnik odwołał się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. W odwołaniu podniósł, że decyzja ministra finansów jest błędna, ponieważ zgodnie z par. 4 rozporządzenia ministra finansów z dnia 18 lipca 2002 r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, za praktykę w księgowości uważa się m.in. wykonywanie w związku z prowadzeniem ewidencji własnej działalności gospodarczej czynności, takich jak: prowadzenie ksiąg rachunkowych, wycenę aktywów i pasywów, ustalanie wyniku finansowego, a także sporządzanie sprawozdań finansowych (czynności te zostały określone w art. 4 ust. 3 pkt 2, 4 i 5 ustawy o rachunkowości). Zdaniem skarżącego, spełnił on te warunki, a mimo to minister finansów odmówił mu wydania certyfikatu. Wniósł więc o uchylenie decyzji resortu.


Wojewódzki Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy uznał, że zaświadczenie o prowadzeniu własnej działalności gospodarczej nie wystarcza, aby uznać, że podatnik posiada wymaganą przepisami praktykę w rachunkowości. Sąd podzielił stanowisko ministra, że podatnik musiałby przedstawić również sprawozdania finansowe własnej firmy, czego nie zrobił. Z dokumentów przedstawionych przez skarżącego nie wynikał natomiast rodzaj prowadzonej ewidencji księgowej. W związku z tym sąd wydał wyrok, w którym oddalił skargę (sygn. akt VI SA/Wa 1036/06). Wyrok ten ma duże znaczenie dla księgowych i osób ubiegających się o wydanie certyfikatu na usługowe prowadzenie ksiąg, które nie muszą zdawać egzaminu w ministerstwie. Warto przypomnieć, jakie warunki muszą spełnić osoby prowadzące własną firmę, aby otrzymać certyfikat.


Spełnienie wymagań


Rozporządzenie ministra finansów określa, że usługowo mogą prowadzić księgi rachunkowe osoby fizyczne posiadające certyfikat księgowy, niemające osobowości prawnej spółki handlowe lub wspólnicy spółki cywilnej, a także inne osoby prawne. Wśród osób ubiegających się o certyfikat księgowy można jednak wyróżnić dwie grupy.


Pierwszą stanowią osoby, które muszą zdawać egzamin, a drugą - osoby, które przedstawią odpowiednie dokumenty i które automatycznie zostają zwolnione z egzaminu. Osoby zaliczające się do pierwszej grupy muszą wypełnić wszystkie ustawowe wymagania dotyczące egzaminu. Drugą grupę osób - zwolnionych z egzaminu - stanowią natomiast wszyscy, którzy spełniają co najmniej jeden z warunków wymienionych w par. 3 ust. 1 pkt 2 lit. a) i b) rozporządzenia. Zatem w pierwszej kolejności chodzi o osoby, które udokumentowały trzyletnią praktykę w księgowości, posiadają wyższe wykształcenie magisterskie na kierunkach ekonomicznych o specjalności rachunkowość lub innej. Musi to być jednak specjalność na uczelni, która posiada uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych.


Certyfikat bez egzaminu mogą również uzyskać osoby, które mają trzyletnia praktykę w księgowości, posiadają wyższe wykształcenie magisterskie z jakiegokolwiek kierunku oraz ukończyły studia podyplomowe z zakresu rachunkowości. Również w tym przypadku muszą to być studia na uczelni, która ma uprawnienia do nadawania stopnia doktora nauk ekonomicznych. Przepis ten jest jednak ułatwieniem dla magistrów nieekonomistów. Są jeszcze dwie grupy zawodowe, które mogą ubiegać się o certyfikat bez egzaminu. Są to doradcy podatkowi i biegli rewidenci.


Dokumentowanie


Problem dla osób ubiegających się o uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych polega jednak na udokumentowaniu praktyki.


Dość często zdarzają się przypadki osób, które domagają się wydania im certyfikatu, ponieważ pracowały w biurze rachunkowym lub prowadziły ewidencję we własnej firmie. Z takim przypadkiem miał do czynienia sąd administracyjny w opisanej wyżej sprawie. Ponieważ w trakcie pracy osoby prowadzące takie ewidencje nie zdają sobie sprawy z potrzeby wydania odpowiednich zaświadczeń i dokumentów poświadczających praktykę, warto przypomnieć, co według przepisów jest uznawane za praktykę. Ministerstwo stosuje te przepisy ściśle.


Uznawana praktyka


Aby resort uznał praktykę w księgowości, osoba musi udokumentować, że prowadziła księgi rachunkowe na podstawie dowodów księgowych, wyceniała aktywa i pasywa oraz ustalała wyniki finansowe w firmie lub sporządzała sprawozdania finansowe. Za praktykę w księgowości ministerstwo uznaje również wykonywanie czynności w ramach badania sprawozdania finansowego pod nadzorem biegłego rewidenta. Rozporządzenie określa również, że czynności te osoba ubiegająca się o certyfikat musi wykonywać na podstawie stosunku pracy, umowy cywilnoprawnej (zlecenia, o dzieło), umowy spółki. Może to być również osoba, która prowadzi rachunkowość i sporządza sprawozdania własnej działalności gospodarczej. Zatem praktykę można zdobyć w firmach prywatnych, w biurach rachunkowych, u biegłych rewidentów czy doradców podatkowych, ale także w firmach i jednostkach państwowych. Gdziekolwiek jednak praktyka będzie odbywana, osoba musi wykonywać wymienione wyżej czynności.


Dopiero po spełnieniu tych warunków, można otrzymać certyfikat na usługowe prowadzenie ksiąg. W praktyce oznacza to, że certyfikatu nie otrzymają np. osoby, które wystawiają faktury w firmie lub biurze rachunkowym.


WAŻNE DATY

Data najbliższego egzaminu sprawdzającego kwalifikacje

Najbliższy egzamin odbędzie się w dniach

19-21 lutego 2007 r.

w Ośrodku Doskonalenia Zawodowego Kadr Celnych i Skarbowych w Otwocku, ul. Kolorowa 13, tel. (0 22) 779-20-40, wew. 4021, w godz. 8.00-15.30.


WAŻNE ADRESY

Wszystkie uczelnie posiadające uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych wymienione są na stronie internetowej Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów:

www.pan.pl/ck/

00-091 Warszawa, pl. Defilad 1 (PKiN), tel. (0 22) 826 82 38


Podstawa prawna:

- Par. 4 rozporządzenia ministra finansów z dnia 18 lipca 2002 r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (Dz.U. nr 120, poz. 1022 z późn. zm.).

- Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 8 stycznia 2007 r., sygn. akt VI SA/Wa 1036/06, niepublikowany.


Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA