REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praktyka we własnej firmie nie daje uprawnień

REKLAMA

Rozporządzenie ministra finansów dotyczące usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych wymaga od kandydata udokumentowania co najmniej dwuletniej praktyki w księgowości. Taką praktyką nie może być jednak prowadzenie własnej firmy.


Podatnik prowadził przez siedem lat własną firmę, czyli działalność gospodarczą. Zakończył ją w 1999 roku. Prowadził osobiście księgi rachunkowe firmy, przygotowywał ewidencje oraz sporządzał sprawozdania finansowe. Zgodnie z przepisami wysyłał je do właściwego urzędu skarbowego. Ponieważ posiadał wykształcenie w zakresie rachunkowości, wystąpił do ministra finansów o wydanie certyfikatu na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych. Resort jednak odmówił wydania certyfikatu, ponieważ podatnik nie udokumentował właściwie wymaganej przepisami praktyki w księgowości. Nie potrafił on przedstawić przygotowywanych sprawozdań finansowych, które mogłyby potwierdzić tę praktykę. Z tych powodów nie otrzymał certyfikatu.


Sprawa przed sądem


Podatnik odwołał się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. W odwołaniu podniósł, że decyzja ministra finansów jest błędna, ponieważ zgodnie z par. 4 rozporządzenia ministra finansów z dnia 18 lipca 2002 r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, za praktykę w księgowości uważa się m.in. wykonywanie w związku z prowadzeniem ewidencji własnej działalności gospodarczej czynności, takich jak: prowadzenie ksiąg rachunkowych, wycenę aktywów i pasywów, ustalanie wyniku finansowego, a także sporządzanie sprawozdań finansowych (czynności te zostały określone w art. 4 ust. 3 pkt 2, 4 i 5 ustawy o rachunkowości). Zdaniem skarżącego, spełnił on te warunki, a mimo to minister finansów odmówił mu wydania certyfikatu. Wniósł więc o uchylenie decyzji resortu.


Wojewódzki Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy uznał, że zaświadczenie o prowadzeniu własnej działalności gospodarczej nie wystarcza, aby uznać, że podatnik posiada wymaganą przepisami praktykę w rachunkowości. Sąd podzielił stanowisko ministra, że podatnik musiałby przedstawić również sprawozdania finansowe własnej firmy, czego nie zrobił. Z dokumentów przedstawionych przez skarżącego nie wynikał natomiast rodzaj prowadzonej ewidencji księgowej. W związku z tym sąd wydał wyrok, w którym oddalił skargę (sygn. akt VI SA/Wa 1036/06). Wyrok ten ma duże znaczenie dla księgowych i osób ubiegających się o wydanie certyfikatu na usługowe prowadzenie ksiąg, które nie muszą zdawać egzaminu w ministerstwie. Warto przypomnieć, jakie warunki muszą spełnić osoby prowadzące własną firmę, aby otrzymać certyfikat.


Spełnienie wymagań


Rozporządzenie ministra finansów określa, że usługowo mogą prowadzić księgi rachunkowe osoby fizyczne posiadające certyfikat księgowy, niemające osobowości prawnej spółki handlowe lub wspólnicy spółki cywilnej, a także inne osoby prawne. Wśród osób ubiegających się o certyfikat księgowy można jednak wyróżnić dwie grupy.


Pierwszą stanowią osoby, które muszą zdawać egzamin, a drugą - osoby, które przedstawią odpowiednie dokumenty i które automatycznie zostają zwolnione z egzaminu. Osoby zaliczające się do pierwszej grupy muszą wypełnić wszystkie ustawowe wymagania dotyczące egzaminu. Drugą grupę osób - zwolnionych z egzaminu - stanowią natomiast wszyscy, którzy spełniają co najmniej jeden z warunków wymienionych w par. 3 ust. 1 pkt 2 lit. a) i b) rozporządzenia. Zatem w pierwszej kolejności chodzi o osoby, które udokumentowały trzyletnią praktykę w księgowości, posiadają wyższe wykształcenie magisterskie na kierunkach ekonomicznych o specjalności rachunkowość lub innej. Musi to być jednak specjalność na uczelni, która posiada uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych.


Certyfikat bez egzaminu mogą również uzyskać osoby, które mają trzyletnia praktykę w księgowości, posiadają wyższe wykształcenie magisterskie z jakiegokolwiek kierunku oraz ukończyły studia podyplomowe z zakresu rachunkowości. Również w tym przypadku muszą to być studia na uczelni, która ma uprawnienia do nadawania stopnia doktora nauk ekonomicznych. Przepis ten jest jednak ułatwieniem dla magistrów nieekonomistów. Są jeszcze dwie grupy zawodowe, które mogą ubiegać się o certyfikat bez egzaminu. Są to doradcy podatkowi i biegli rewidenci.


Dokumentowanie


Problem dla osób ubiegających się o uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych polega jednak na udokumentowaniu praktyki.


Dość często zdarzają się przypadki osób, które domagają się wydania im certyfikatu, ponieważ pracowały w biurze rachunkowym lub prowadziły ewidencję we własnej firmie. Z takim przypadkiem miał do czynienia sąd administracyjny w opisanej wyżej sprawie. Ponieważ w trakcie pracy osoby prowadzące takie ewidencje nie zdają sobie sprawy z potrzeby wydania odpowiednich zaświadczeń i dokumentów poświadczających praktykę, warto przypomnieć, co według przepisów jest uznawane za praktykę. Ministerstwo stosuje te przepisy ściśle.


Uznawana praktyka


Aby resort uznał praktykę w księgowości, osoba musi udokumentować, że prowadziła księgi rachunkowe na podstawie dowodów księgowych, wyceniała aktywa i pasywa oraz ustalała wyniki finansowe w firmie lub sporządzała sprawozdania finansowe. Za praktykę w księgowości ministerstwo uznaje również wykonywanie czynności w ramach badania sprawozdania finansowego pod nadzorem biegłego rewidenta. Rozporządzenie określa również, że czynności te osoba ubiegająca się o certyfikat musi wykonywać na podstawie stosunku pracy, umowy cywilnoprawnej (zlecenia, o dzieło), umowy spółki. Może to być również osoba, która prowadzi rachunkowość i sporządza sprawozdania własnej działalności gospodarczej. Zatem praktykę można zdobyć w firmach prywatnych, w biurach rachunkowych, u biegłych rewidentów czy doradców podatkowych, ale także w firmach i jednostkach państwowych. Gdziekolwiek jednak praktyka będzie odbywana, osoba musi wykonywać wymienione wyżej czynności.


Dopiero po spełnieniu tych warunków, można otrzymać certyfikat na usługowe prowadzenie ksiąg. W praktyce oznacza to, że certyfikatu nie otrzymają np. osoby, które wystawiają faktury w firmie lub biurze rachunkowym.


WAŻNE DATY

Data najbliższego egzaminu sprawdzającego kwalifikacje

Najbliższy egzamin odbędzie się w dniach

19-21 lutego 2007 r.

w Ośrodku Doskonalenia Zawodowego Kadr Celnych i Skarbowych w Otwocku, ul. Kolorowa 13, tel. (0 22) 779-20-40, wew. 4021, w godz. 8.00-15.30.


WAŻNE ADRESY

Wszystkie uczelnie posiadające uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych wymienione są na stronie internetowej Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów:

www.pan.pl/ck/

00-091 Warszawa, pl. Defilad 1 (PKiN), tel. (0 22) 826 82 38


Podstawa prawna:

- Par. 4 rozporządzenia ministra finansów z dnia 18 lipca 2002 r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (Dz.U. nr 120, poz. 1022 z późn. zm.).

- Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 8 stycznia 2007 r., sygn. akt VI SA/Wa 1036/06, niepublikowany.


Łukasz Zalewski
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA