REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie zaniżaj pochopnie kosztów

REKLAMA

Zaniżenie kosztów często ma na celu m.in. wykazanie większej rentowności przedsiębiorstwa. Może również służyć bieżącemu dostosowaniu kosztów do sprzedaży.
Skutkiem takiego działania będzie zarzut nierzetelnego prowadzenia rachunkowości. W konsekwencji podatnik może spodziewać się kontroli i administracyjnego ustalenia faktycznych kosztów, a także kary pieniężnej.

Andrzej Pośniak, prawnik z CMS Cameron McKenna wyjaśnił nam, że co do zasady, podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód podatnika, stanowiący nadwyżkę sumy przychodów nad kosztami uzyskania tych przychodów. Innymi słowy, podatnik ma prawo (nie obowiązek) obniżenia osiągniętych przychodów o udokumentowane koszty ich uzyskania, z wyjątkiem kosztów, które ustawy podatkowe wykluczają z zakresu kosztów podatkowych. W interesie podatnika leży zatem zbieranie odpowiedniej dokumentacji i wykazywanie poniesionych kosztów, albowiem ich wysokość ma bezpośredni wpływ na podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym. – W efekcie zaniżanie kosztów podatkowych (w przeciwieństwie do ich zawyżania) nie powinno pociągnąć za sobą negatywnych konsekwencji ze strony władz skarbowych, ponieważ działanie takie zwiększa kwoty uiszczanego przez podatnika podatku. Jakkolwiek, trudno sobie wyobrazić podatnika, który z własnej woli godziłby się na płacenie wyższych podatków – dodał Andrzej Pośniak.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
Przyczyny zaniżania kosztów

Zaniżanie kosztów służy różnym celom. Zdaniem dr. Roberta Zajdlera, pracownika Departamentu Prawa Unii Europejskiej, Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej zaniżanie kosztów może mieć na celu wykazanie większej rentowności przedsiębiorstwa na potrzeby kredytowe, czy też na potrzeby rocznych sprawozdań finansowych. Służyć może również bieżącemu dostosowaniu kosztów do sprzedaży. – Takie działania stosowane są przez podatników zarówno w rozliczeniach miesięcznych, jak i rocznych. Konsekwencją zazwyczaj nie jest uszczuplanie wpływów podatkowych z tego tytułu. Skutkiem zaniżania kosztów jest zarzut nierzetelnego prowadzenia rachunkowości. Jego konsekwencją może być kontrola i administracyjne ustalenie faktycznych kosztów. Dodatkowo wymierzana jest jednorazowa kara na podstawie ustawy karnej skarbowej w oparciu o tabelaryczny przelicznik zawarty w ustawie. Podatnik chcący naprawić powstały błąd może złożyć wniosek do naczelnika urzędu skarbowego i za jego zgodą naprawić powstałą nierzetelność – powiedział nam dr Zajdler.

Organy podatkowe sprawdzą przyczyny

Zaniżanie kosztów to z punktu widzenia podatników działalność o wiele rzadsza niż ich zawyżanie. Jednak takie działania mogą w przypadku ich wykrycia dać do myślenia organom podatkowym. Według Mariusza Mareckiego, z zespołu ds. postępowań podatkowych PricewaterhouseCoopers w przypadku zaniżania kosztów przez podatników organy podatkowe będą próbowały, po pierwsze, ustalić przyczyny takiego zaniżania, o ile nie jest ono spowodowane po prostu ostrożną interpretacją przepisów. W szczególności kontrolujący mogą chcieć ustalić, czy zaniżanie nie jest częścią jakiejś większej struktury, w której biorą udział inne podmioty, zmierzającej do uniknięcia podatku czy wręcz działań kryminalnych. Po drugie, zaniżanie, czy raczej ukrywanie kosztów, najczęściej łączy się z zaniżaniem przychodów, a więc stanowi część procederu niezgodnej z prawem sprzedaży poza ewidencją księgową.

– Takie działanie będzie się wiązało zapewne z uszczupleniem podatku i tym samym będzie wypełniało znamiona przestępstwa określonego w art. 56 kodeksu karnego skarbowego zagrożonego obecnie karą pozbawienia wolności do 2 lat i karą grzywny, nawet do ponad 7 milionów złotych (od 17 grudnia sankcje te ulegną dalszemu zaostrzeniu). Co może zrobić podatnik, gdy stwierdzi, że zaniżył koszty uzyskania przychodów? Jeśli tylko ma dowody księgowe, może wprowadzić je do ksiąg, skorygować deklarację i – jeśli zapłacił podatek – wystąpić o stwierdzenie nadpłaty – argumentował Mariusz Marecki.

REKLAMA

Ujęcie kosztów w księgach

Rafał Śmigórski, biegły rewident, senior menedżer w Departamencie Doradztwa Podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy Sp. z o.o., zwrócił uwagę na fakt, że podmioty prowadzące księgi rachunkowe są zobowiązane do potrącania kosztów (ujmowania ich w rozliczeniu podatkowym) w tym roku podatkowym, którego dotyczą, niezależnie od tego, kiedy koszty te są faktycznie ponoszone. Jedynie w sytuacji gdy nie jest możliwe „zarachowanie” kosztu we właściwym okresie (np. w związku z brakiem dokumentu, na podstawie którego można ustalić rodzaj i kwotę kosztu) – koszt potrąca się w momencie jego poniesienia. W praktyce, mimo braku w przepisach prawa podatkowego definicji pojęcia „zarachowanie”, przyjmuje się zwykle, że zarachowanie oznacza ujęcie w księgach rachunkowych. – Przykładowo, jeżeli podatnik przeniesie koszt dotyczący danego roku do roku kolejnego, a kontrola zakwestionuje zasadność takiej kwalifikacji, podatnik nie będzie miał możliwości uwzględnienia tego kosztu we właściwym okresie, ponieważ nie będzie możliwe jego zarachowanie (zaksięgowanie) w zamkniętych za rok poprzedni księgach rachunkowych. W takiej sytuacji można wywodzić, choć jest to dyskusyjne, że podatnik utraci możliwość uwzględnienia danego wydatku w swoich rozliczeniach podatkowych – wyjaśniał Rafał Śmigórski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
SŁOWNICZEK

Kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkami kosztów określonych w ustawach podatkowych.
Zaniżanie – zmniejszanie czegoś, np. liczby, wielkości, wartości w jakimś celu; pomniejszanie, obniżanie. Zaniżanie cen, kosztów, norm, stawek.

 Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA