REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorząd doradców podatkowych krytycznie o projekcie nowelizacji specustawy ws. koronawirusa

Krajowa Izba Doradców Podatkowych
Samorząd zawodowy doradców podatkowych
Samorząd doradców podatkowych krytycznie o projekcie nowelizacji specustawy ws. koronawirusa /Fot. Shutterstock
Samorząd doradców podatkowych krytycznie o projekcie nowelizacji specustawy ws. koronawirusa /Fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Środowisko doradców podatkowych krytycznie ocenia rządowy projekt nowelizacji specustawy w obszarach związanych z podatkami. Projekt, którego założenia zostały ujawnione w weekend, nie uwzględnia większości wniosków zgłaszanych wcześniej przez doradców podatkowych i przedsiębiorców.

Prace nad założeniami do specustawy podatkowej trwają od ponad tygodnia. W tworzenie ułatwień związanych z podatkami zaangażowali się doradcy podatkowi. Krajowa Rada Doradców Podatkowych powołała specjalny zespół ekspertów, który miał pomóc resortowi finansów w zidentyfikowaniu najbardziej wrażliwych obszarów, w których niezbędna jest interwencja. Szybkie przyjęcie specustawy podatkowej ma pomóc przedsiębiorcom w zachowaniu płynności finansowej i ratowaniu biznesu w czasie kryzysu epidemicznego, gdy obroty wielu firm spadły niemal do zera.

REKLAMA

Autopromocja

- Przepisy tzw. tarczy antykryzysowej powinny być rzeczywistym kołem ratunkowym dla gospodarki. Wymaga to wprowadzenia szeregu udogodnień w prowadzeniu biznesu, ale także ulg w płatnościach publicznoprawnych. Nie wystarczy bowiem tylko odroczenie terminów płatności składek na ubezpieczenie społeczne czy zobowiązań podatkowych czy też odroczenie wejścia w życie nowych regulacji jak np.: JPK, kasy online czy też rejestr rzeczywistych beneficjentów. Zaproponowane rozwiązania w projekcie z 21 marca są absolutnie poniżej minimalnych oczekiwań. Niezbędne jest odroczenie wykonania obowiązków, które wobec sytuacji masowej kwarantanny, a nawet tylko pracy zdalnej, nie są realne do wykonania. Nie jest możliwe zachowanie terminów rozliczenia podatku CIT, złożenia sprawozdań finansowych, rozliczenia podatku dochodowego osób fizycznych, złożenia różnego rodzaju oświadczeń i raportów, czy też w końcu udział w kontrolach podatkowych i zachowanie terminów procesowych. Wszystkie te terminy winny być od 14 marca zawieszone do czasu ogłoszenia zawieszenia stanu epidemii. Tym samym o ten czas powinny ulec przedłużeniu. – wyjaśnia prof. Adam Mariański, przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych

Zespół KRDP opracował i przekazał do Ministerstwa Finansów oraz Ministerstwa Rozwoju 53 propozycje zmian w przepisach podatkowych. Większość z nich dotyczyła m.in. przesunięcia terminu złożenia deklaracji podatkowych lub zapłaty podatku, ale w postulatach doradców podatkowych znalazł się także punkt mówiący o automatycznym wstrzymaniu kontroli podatkowych w czasie kryzysu. Jednak projekt nowelizacji specustawy, którego założenia zostały ujawnione przez media w weekend, nie uwzględnia większości wniosków o które apelowali doradcy podatkowi i przedsiębiorcy.

- Ministerstwo Sprawiedliwości proponuje ustawowe zawieszenie biegu wszelkich terminów w postępowaniach administracyjnych oraz sądowych, w tym, także w postępowaniach sądowoadministracyjnych. Z niezrozumiałych przyczyn, zupełnie inaczej w projekcie specustawy traktowane są postępowania i kontrole podatkowe, gdzie decyzja o zawieszeniu miałaby należeć do organów podatkowych, które mogłyby, ale nie musiały, zawiesić postępowania i kontrole na wniosek podatnika lub z urzędu. W momencie wprowadzenia na terenie całego kraju stanu epidemii niezrozumiałe jest również proponowanie przepisu, zgodnie z którym Minister Finansów mógłby zawieszać postępowania podatkowe i kontrole na określonym przez siebie obszarze kraju. Podatnicy oczekują zdecydowanych i kompleksowych działań – mówi Radomir Szaraniec, wiceprzewodniczący KRDP, który koordynuje prace zespołu ekspertów.

Krajowa Rada Doradców Podatkowych deklaruje dalsze działania mające na celu przekonanie rządu do interwencji w obszarach związanych z podatkami. Zespół ekspertów KRDP opracował kolejny pakiet poprawek do projektu specustawy – wskazując na konkretne zagrożenia, które może nieść przyjęcie przepisów w postaci pierwotnej, zaproponowanej przez urzędników Ministerstwa Finansów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

[RAPORT] KORONAWIRUS - podatki, prawo pracy, biznes

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA