REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorząd doradców podatkowych krytycznie o projekcie nowelizacji specustawy ws. koronawirusa

Krajowa Izba Doradców Podatkowych
Samorząd zawodowy doradców podatkowych
Samorząd doradców podatkowych krytycznie o projekcie nowelizacji specustawy ws. koronawirusa /Fot. Shutterstock
Samorząd doradców podatkowych krytycznie o projekcie nowelizacji specustawy ws. koronawirusa /Fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Środowisko doradców podatkowych krytycznie ocenia rządowy projekt nowelizacji specustawy w obszarach związanych z podatkami. Projekt, którego założenia zostały ujawnione w weekend, nie uwzględnia większości wniosków zgłaszanych wcześniej przez doradców podatkowych i przedsiębiorców.

Prace nad założeniami do specustawy podatkowej trwają od ponad tygodnia. W tworzenie ułatwień związanych z podatkami zaangażowali się doradcy podatkowi. Krajowa Rada Doradców Podatkowych powołała specjalny zespół ekspertów, który miał pomóc resortowi finansów w zidentyfikowaniu najbardziej wrażliwych obszarów, w których niezbędna jest interwencja. Szybkie przyjęcie specustawy podatkowej ma pomóc przedsiębiorcom w zachowaniu płynności finansowej i ratowaniu biznesu w czasie kryzysu epidemicznego, gdy obroty wielu firm spadły niemal do zera.

REKLAMA

REKLAMA

- Przepisy tzw. tarczy antykryzysowej powinny być rzeczywistym kołem ratunkowym dla gospodarki. Wymaga to wprowadzenia szeregu udogodnień w prowadzeniu biznesu, ale także ulg w płatnościach publicznoprawnych. Nie wystarczy bowiem tylko odroczenie terminów płatności składek na ubezpieczenie społeczne czy zobowiązań podatkowych czy też odroczenie wejścia w życie nowych regulacji jak np.: JPK, kasy online czy też rejestr rzeczywistych beneficjentów. Zaproponowane rozwiązania w projekcie z 21 marca są absolutnie poniżej minimalnych oczekiwań. Niezbędne jest odroczenie wykonania obowiązków, które wobec sytuacji masowej kwarantanny, a nawet tylko pracy zdalnej, nie są realne do wykonania. Nie jest możliwe zachowanie terminów rozliczenia podatku CIT, złożenia sprawozdań finansowych, rozliczenia podatku dochodowego osób fizycznych, złożenia różnego rodzaju oświadczeń i raportów, czy też w końcu udział w kontrolach podatkowych i zachowanie terminów procesowych. Wszystkie te terminy winny być od 14 marca zawieszone do czasu ogłoszenia zawieszenia stanu epidemii. Tym samym o ten czas powinny ulec przedłużeniu. – wyjaśnia prof. Adam Mariański, przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych

Zespół KRDP opracował i przekazał do Ministerstwa Finansów oraz Ministerstwa Rozwoju 53 propozycje zmian w przepisach podatkowych. Większość z nich dotyczyła m.in. przesunięcia terminu złożenia deklaracji podatkowych lub zapłaty podatku, ale w postulatach doradców podatkowych znalazł się także punkt mówiący o automatycznym wstrzymaniu kontroli podatkowych w czasie kryzysu. Jednak projekt nowelizacji specustawy, którego założenia zostały ujawnione przez media w weekend, nie uwzględnia większości wniosków o które apelowali doradcy podatkowi i przedsiębiorcy.

- Ministerstwo Sprawiedliwości proponuje ustawowe zawieszenie biegu wszelkich terminów w postępowaniach administracyjnych oraz sądowych, w tym, także w postępowaniach sądowoadministracyjnych. Z niezrozumiałych przyczyn, zupełnie inaczej w projekcie specustawy traktowane są postępowania i kontrole podatkowe, gdzie decyzja o zawieszeniu miałaby należeć do organów podatkowych, które mogłyby, ale nie musiały, zawiesić postępowania i kontrole na wniosek podatnika lub z urzędu. W momencie wprowadzenia na terenie całego kraju stanu epidemii niezrozumiałe jest również proponowanie przepisu, zgodnie z którym Minister Finansów mógłby zawieszać postępowania podatkowe i kontrole na określonym przez siebie obszarze kraju. Podatnicy oczekują zdecydowanych i kompleksowych działań – mówi Radomir Szaraniec, wiceprzewodniczący KRDP, który koordynuje prace zespołu ekspertów.

REKLAMA

Krajowa Rada Doradców Podatkowych deklaruje dalsze działania mające na celu przekonanie rządu do interwencji w obszarach związanych z podatkami. Zespół ekspertów KRDP opracował kolejny pakiet poprawek do projektu specustawy – wskazując na konkretne zagrożenia, które może nieść przyjęcie przepisów w postaci pierwotnej, zaproponowanej przez urzędników Ministerstwa Finansów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

[RAPORT] KORONAWIRUS - podatki, prawo pracy, biznes

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

REKLAMA

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

REKLAMA

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA