REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki Brexitu dla firm audytorskich i ich klientów

Subskrybuj nas na Youtube
Skutki Brexitu dla firm audytorskich i ich klientów
Skutki Brexitu dla firm audytorskich i ich klientów

REKLAMA

REKLAMA

Polska Agencja Nadzoru Audytowego (PANA) przypomina, że 31 stycznia 2020 r. Wielka Brytania opuściła Unię Europejską, natomiast 31 grudnia 2020 r. kończy się okres przejściowy przewidziany w Umowie o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa z UE, podczas którego jest ona traktowana jeszcze jako państwo członkowskie UE. Od 1 stycznia 2021 roku Wielka Brytania znajdzie się poza jednolitym rynkiem UE bez względu na wynik negocjacji z UE. Jakie skutki spowoduje Brexit dla firm audytorskich i ich klientów?

Jakie skutki spowoduje Brexit dla firm audytorskich i ich klientów?

Z upływem terminu przejściowego biegli rewidenci i firmy audytorskie zarejestrowani w Wielkiej Brytanii nie będą już uznawani jako zatwierdzeni w państwie Unii Europejskiej i staną się biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi pochodzącymi z państwa trzeciego w rozumieniu przepisów ustawy z 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1415), zwanej dalej „ustawą”, oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)nr 537/2014 z 16 kwietnia 2014 r. w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych jednostek interesu publicznego, uchylającego decyzję Komisji 2005/909/WE.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tym samym zarejestrowane w Polsce firmy audytorskie, w których w skład struktur właścicielskich lub nadzorczych wchodzą obecnie biegli rewidenci i firmy audytorskie zarejestrowani w Wielkiej Brytanii, mogą przestać spełniać wymagania, o którym mowa w art. 46 ustawy, a w konsekwencji warunki wpisu na listę, o której mowa w art. 57 ustawy i podlegać skreśleniu, w związku z zaistnieniem przesłanki z art. 61 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Zgodnie z art. 46 ustawy w firmie audytorskiej zarejestrowanej w Polsce biegli rewidenci lub firmy audytorskie zatwierdzeni co najmniej w jednym państwie Unii Europejskiej stanowić muszą (odpowiednio do prawnej formy działalności) większość zarządu, rady nadzorczej oraz dysponować większością głosów na walnym zgromadzeniu. Ponadto w przypadku spółek komandytowych, komplementariuszami mogą być wyłącznie biegli rewidenci lub firmy audytorskie zatwierdzeni co najmniej w jednym państwie Unii Europejskiej.

Wskazać również należy, że firmy audytorskie zarejestrowane w Wielkiej Brytanii i przeprowadzające badania spółek zarejestrowanych w państwie trzecim (w tym w Wielkiej Brytanii) notowanych na polskim rynku regulowanym, będą miały obowiązek uzyskania wpisu na listę jednostek audytorskich pochodzących z państw trzecich, o której mowa w art. 204 ustawy.

REKLAMA

Obecnie, na podstawie informacji gromadzonych przez PANA, wszystkie firmy audytorskie wpisane na listę, spełniają warunki rejestracji w rozumieniu spójnego stosowania przepisów ustawy i regulacji unijnych dotyczących Brexitu po 1 stycznia 2021 r. Tym niemniej PANA przypomina firmom audytorskim, które uznają, że może jednak wystąpić potencjalne ryzyko wpływu Brexitu na prowadzoną przez nie działalność, o zasadności podjęcia odpowiednich działań dostosowawczych i zaktualizowania danych rejestrowych na liście przed 31 grudnia 2020 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ma to również istotne znaczenie dla jednostek, których sprawozdania finansowe za 2020 r. będą podlegać badaniu ustawowemu przez firmy audytorskie, dla których zaistnieją przesłanki skreślenia z listy, ponieważ nie podjęły na czas działań dostosowawczych. W rezultacie jednostka badana może zostać zmuszona do wyboru nowej firmy audytorskiej, jeżeli okaże się, że w trakcie trwania procesu badania ustawowego jej sprawozdania finansowego firma audytorska je przeprowadzająca zostanie skreślona z listy. Taka sytuacja może spowodować ryzyko wydłużenia procesu badania, a także ryzyko niewykonania obowiązku ustawowego w wymaganym prawem terminie.

Z dodatkowymi informacjami na temat konsekwencji brexitu dla biegłych rewidentów i firm audytorskich, można zapoznać się również na stronie Ministerstwa Finansów https://www.gov.pl/web/finanse/sytuacja-firm-audytorskich-i-jednostek-badanych-pozakonczeniu-okresu-przejsciowego-w-przypadku-braku-porozumienia-o-przyszlych-relacjachmiedzy-ue-i-uk a także dodatkowo na stronie Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii poświęconej zasadom współpracy z Wielką Brytanią od 1 stycznia 2021 r. https://www.brexit.gov.pl/

Źródło: Polska Agencja Nadzoru Audytowego

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA