REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki Brexitu dla firm audytorskich i ich klientów

Subskrybuj nas na Youtube
Skutki Brexitu dla firm audytorskich i ich klientów
Skutki Brexitu dla firm audytorskich i ich klientów

REKLAMA

REKLAMA

Polska Agencja Nadzoru Audytowego (PANA) przypomina, że 31 stycznia 2020 r. Wielka Brytania opuściła Unię Europejską, natomiast 31 grudnia 2020 r. kończy się okres przejściowy przewidziany w Umowie o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa z UE, podczas którego jest ona traktowana jeszcze jako państwo członkowskie UE. Od 1 stycznia 2021 roku Wielka Brytania znajdzie się poza jednolitym rynkiem UE bez względu na wynik negocjacji z UE. Jakie skutki spowoduje Brexit dla firm audytorskich i ich klientów?

Jakie skutki spowoduje Brexit dla firm audytorskich i ich klientów?

Z upływem terminu przejściowego biegli rewidenci i firmy audytorskie zarejestrowani w Wielkiej Brytanii nie będą już uznawani jako zatwierdzeni w państwie Unii Europejskiej i staną się biegłymi rewidentami i firmami audytorskimi pochodzącymi z państwa trzeciego w rozumieniu przepisów ustawy z 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1415), zwanej dalej „ustawą”, oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)nr 537/2014 z 16 kwietnia 2014 r. w sprawie szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych jednostek interesu publicznego, uchylającego decyzję Komisji 2005/909/WE.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Tym samym zarejestrowane w Polsce firmy audytorskie, w których w skład struktur właścicielskich lub nadzorczych wchodzą obecnie biegli rewidenci i firmy audytorskie zarejestrowani w Wielkiej Brytanii, mogą przestać spełniać wymagania, o którym mowa w art. 46 ustawy, a w konsekwencji warunki wpisu na listę, o której mowa w art. 57 ustawy i podlegać skreśleniu, w związku z zaistnieniem przesłanki z art. 61 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Zgodnie z art. 46 ustawy w firmie audytorskiej zarejestrowanej w Polsce biegli rewidenci lub firmy audytorskie zatwierdzeni co najmniej w jednym państwie Unii Europejskiej stanowić muszą (odpowiednio do prawnej formy działalności) większość zarządu, rady nadzorczej oraz dysponować większością głosów na walnym zgromadzeniu. Ponadto w przypadku spółek komandytowych, komplementariuszami mogą być wyłącznie biegli rewidenci lub firmy audytorskie zatwierdzeni co najmniej w jednym państwie Unii Europejskiej.

Wskazać również należy, że firmy audytorskie zarejestrowane w Wielkiej Brytanii i przeprowadzające badania spółek zarejestrowanych w państwie trzecim (w tym w Wielkiej Brytanii) notowanych na polskim rynku regulowanym, będą miały obowiązek uzyskania wpisu na listę jednostek audytorskich pochodzących z państw trzecich, o której mowa w art. 204 ustawy.

REKLAMA

Obecnie, na podstawie informacji gromadzonych przez PANA, wszystkie firmy audytorskie wpisane na listę, spełniają warunki rejestracji w rozumieniu spójnego stosowania przepisów ustawy i regulacji unijnych dotyczących Brexitu po 1 stycznia 2021 r. Tym niemniej PANA przypomina firmom audytorskim, które uznają, że może jednak wystąpić potencjalne ryzyko wpływu Brexitu na prowadzoną przez nie działalność, o zasadności podjęcia odpowiednich działań dostosowawczych i zaktualizowania danych rejestrowych na liście przed 31 grudnia 2020 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ma to również istotne znaczenie dla jednostek, których sprawozdania finansowe za 2020 r. będą podlegać badaniu ustawowemu przez firmy audytorskie, dla których zaistnieją przesłanki skreślenia z listy, ponieważ nie podjęły na czas działań dostosowawczych. W rezultacie jednostka badana może zostać zmuszona do wyboru nowej firmy audytorskiej, jeżeli okaże się, że w trakcie trwania procesu badania ustawowego jej sprawozdania finansowego firma audytorska je przeprowadzająca zostanie skreślona z listy. Taka sytuacja może spowodować ryzyko wydłużenia procesu badania, a także ryzyko niewykonania obowiązku ustawowego w wymaganym prawem terminie.

Z dodatkowymi informacjami na temat konsekwencji brexitu dla biegłych rewidentów i firm audytorskich, można zapoznać się również na stronie Ministerstwa Finansów https://www.gov.pl/web/finanse/sytuacja-firm-audytorskich-i-jednostek-badanych-pozakonczeniu-okresu-przejsciowego-w-przypadku-braku-porozumienia-o-przyszlych-relacjachmiedzy-ue-i-uk a także dodatkowo na stronie Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii poświęconej zasadom współpracy z Wielką Brytanią od 1 stycznia 2021 r. https://www.brexit.gov.pl/

Źródło: Polska Agencja Nadzoru Audytowego

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA