REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawie 20 mln e-PITów za 2020 rok - nowy rekord

Prawie 20 mln e-PITów za 2020 rok - nowy rekord
Prawie 20 mln e-PITów za 2020 rok - nowy rekord

REKLAMA

REKLAMA

e-PIT za 2020 rok. Ministerstwo Finansów poinformowało, że 19,6 mln deklaracji podatkowych PIT za 2020 r. złożono elektronicznie, z czego ponad połowę (10,1 mln) przez usługę Twój e-PIT. Tylko 2,1 mln zeznań rocznych zostało przesłanych w wersji papierowej. Dużą popularnością cieszy się cały serwis e-Urząd Skarbowy, do którego logowano się już 26,3 mln razy. Klientom e-Urzędu Skarbowego Ministerstwo Finansów i KAS udostępniły kolejną usługę – możliwość złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego ZAP-3.

Podatnicy lubią składać PIT elektronicznie

Statystyki potwierdzają rosnące zainteresowanie elektronicznymi rozliczeniami PIT i e-usługami resortu finansów. W bieżącym roku ponad 19,6 mln deklaracji rocznych złożono przez Twój e-PIT i system e-Deklaracje. To o ponad milion więcej niż w 2020 r., kiedy w tej formie otrzymaliśmy ok. 18,3 mln zeznań” – informuje minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.
Nasi klienci coraz chętniej korzystają z Twojego e-PIT. Podatnicy samodzielnie zaakceptowali 5,8 mln PIT-ów przygotowanych dla nich przez Krajową Administrację Skarbową, a blisko 4,3 mln zeznań zostało zaakceptowane automatycznie. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom rozliczenie rocznego PIT jest proste i w pełni bezpieczne, nie wymaga wizyty w urzędzie skarbowym, a automatyczna akceptacja oznacza, że PIT został złożony w terminie, chociaż podatnik nic nie musiał zrobić” – dodaje minister.
Usługa Twój e-PIT jest dostosowana do indywidualnych potrzeb naszych klientów. To praktyczna pomoc dla osób w każdym wieku. Najmłodszy podatnik, który rozliczył się przy pomocy usługi, dokładnie 30 kwietnia ukończył 18 lat, a najstarsza osoba, która skorzystała z naszej usługi, miała 107 lat” – podkreśla szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.

REKLAMA

REKLAMA

Twój e-PIT

W usłudze Twój e-PIT zostały przygotowane zeznania PIT-37, PIT-38 oraz PIT-28 i PIT-36 dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Uwzględniono w nich m.in. ulgę na dzieci czy zwolnienie z PIT dla osób do 26. roku życia. Podatnicy mogli uzupełnić zeznania przygotowane dla nich przez KAS i dodać np. przysługujące im ulgi i odliczenia darowizn.

Osoby korzystające z usługi złożyły 5,8 mln PIT-ów:

  • 5,3 mln deklaracji PIT-37,
  • 199 tys. deklaracji PIT-28,
  • 170 tys. deklaracji PIT-38,
  • 78,9 tys. deklaracji PIT-36

oraz 49,8 tys. oświadczeń PIT-OP.

REKLAMA

Podatnicy jeszcze chętniej niż rok wcześniej korzystali z automatycznego rozliczenia w usłudze. Z upływem 30 kwietnia br. KAS zaakceptowała automatycznie ok. 4,3 mln PIT-37 i PIT-38, podczas gdy w 2020 r. taka akceptacja dotyczyła 3,8 mln zeznań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

e-Urząd Skarbowy pozwala kontaktować się z fiskusem online

e-Urząd Skarbowy działa od 1 lutego i od początku cieszy się dużą popularnością klientów KAS. Serwis jest dostępny 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu z dowolnego urządzenia podłączonego do internetu.

Dostęp do e-Urzędu Skarbowego jest możliwy tylko ze strony podatki.gov.pl po zalogowaniu się Profilem Zaufanym, e-Dowodem, za pomocą aplikacji mObywatel lub poprzez bankowość elektroniczną. Do usługi Twój e-PIT można zalogować się również danymi podatkowymi. W usłudze istnieje np. opcja korekty zeznania PIT, zarówno zaakceptowanego przez podatnika, jak i zaakceptowanego automatycznie.

Klienci KAS zalogowali się już do e-US 26,3 mln razy. Złożyli 49,7 tys. różnych pism np. wniosków o zaliczenie nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet innych zobowiązań, zawiadomień ZAW-NR czy zawiadomień o popełnieniu czynu zabronionego (tzw. czynny żal). 1,3 mln razy wyświetlili szczegóły mandatu. Zrealizowali 48,9 tys. płatności online.

„W uruchomionej 16 kwietnia br. usłudze status zwrotu podatnicy 155 tys. razy pobrali informacje o zwrocie podatku (PIT i VAT). Możliwość sprawdzenia statusu zwrotu podatku jest przydatna dla osób oczekujących na zwrot nadpłaty z zeznania PIT, ale jest też wykorzystywana przez przedsiębiorców, którzy otrzymują zwroty VAT” – wyjaśnia wiceminister Magdalena Rzeczkowska.

Zgłoszenie aktualizacyjne ZAP-3 przez e-Urząd Skarbowy

Udostępnienie usługi złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego ZAP-3 w e-Urzędzie Skarbowym umożliwia podatnikom szybkie i wygodne zaktualizowanie swoich danych dotyczących adresu zamieszkania, danych kontaktowych (nr telefonu, adres e-mail, adres elektroniczny na ePUAP) oraz osobistego rachunku bankowego, na który dokonywane będą zwroty podatków lub nadpłat.

„To kolejne ułatwienie dla klientów KAS, które ogranicza konieczność wizyty w urzędzie skarbowym.
Dane, które mogą być aktualizowane poprzez złożenie zgłoszenia ZAP-3, są publikowane na koncie podatnika w e-Urzędzie Skarbowym. Dzięki nowej usłudze ma on bieżący dostęp do swoich danych i w przypadku ich zmiany lub stwierdzenia nieaktualności, może sam dokonać aktualizacji” – podkreśla wiceminister Rzeczkowska.

Usługa jest przeznaczona dla osób fizycznych, które spełniają łącznie następujące kryteria:
- osoba jest objęta rejestrem PESEL,
- nie prowadzi działalności gospodarczej,
- nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług,
- nie jest płatnikiem podatków,
- nie jest płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenia zdrowotne.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA