REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawie 20 mln e-PITów za 2020 rok - nowy rekord

Subskrybuj nas na Youtube
Prawie 20 mln e-PITów za 2020 rok - nowy rekord
Prawie 20 mln e-PITów za 2020 rok - nowy rekord

REKLAMA

REKLAMA

e-PIT za 2020 rok. Ministerstwo Finansów poinformowało, że 19,6 mln deklaracji podatkowych PIT za 2020 r. złożono elektronicznie, z czego ponad połowę (10,1 mln) przez usługę Twój e-PIT. Tylko 2,1 mln zeznań rocznych zostało przesłanych w wersji papierowej. Dużą popularnością cieszy się cały serwis e-Urząd Skarbowy, do którego logowano się już 26,3 mln razy. Klientom e-Urzędu Skarbowego Ministerstwo Finansów i KAS udostępniły kolejną usługę – możliwość złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego ZAP-3.

Podatnicy lubią składać PIT elektronicznie

Statystyki potwierdzają rosnące zainteresowanie elektronicznymi rozliczeniami PIT i e-usługami resortu finansów. W bieżącym roku ponad 19,6 mln deklaracji rocznych złożono przez Twój e-PIT i system e-Deklaracje. To o ponad milion więcej niż w 2020 r., kiedy w tej formie otrzymaliśmy ok. 18,3 mln zeznań” – informuje minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.
Nasi klienci coraz chętniej korzystają z Twojego e-PIT. Podatnicy samodzielnie zaakceptowali 5,8 mln PIT-ów przygotowanych dla nich przez Krajową Administrację Skarbową, a blisko 4,3 mln zeznań zostało zaakceptowane automatycznie. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom rozliczenie rocznego PIT jest proste i w pełni bezpieczne, nie wymaga wizyty w urzędzie skarbowym, a automatyczna akceptacja oznacza, że PIT został złożony w terminie, chociaż podatnik nic nie musiał zrobić” – dodaje minister.
Usługa Twój e-PIT jest dostosowana do indywidualnych potrzeb naszych klientów. To praktyczna pomoc dla osób w każdym wieku. Najmłodszy podatnik, który rozliczył się przy pomocy usługi, dokładnie 30 kwietnia ukończył 18 lat, a najstarsza osoba, która skorzystała z naszej usługi, miała 107 lat” – podkreśla szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.

REKLAMA

Autopromocja

Twój e-PIT

W usłudze Twój e-PIT zostały przygotowane zeznania PIT-37, PIT-38 oraz PIT-28 i PIT-36 dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Uwzględniono w nich m.in. ulgę na dzieci czy zwolnienie z PIT dla osób do 26. roku życia. Podatnicy mogli uzupełnić zeznania przygotowane dla nich przez KAS i dodać np. przysługujące im ulgi i odliczenia darowizn.

Osoby korzystające z usługi złożyły 5,8 mln PIT-ów:

  • 5,3 mln deklaracji PIT-37,
  • 199 tys. deklaracji PIT-28,
  • 170 tys. deklaracji PIT-38,
  • 78,9 tys. deklaracji PIT-36

oraz 49,8 tys. oświadczeń PIT-OP.

Podatnicy jeszcze chętniej niż rok wcześniej korzystali z automatycznego rozliczenia w usłudze. Z upływem 30 kwietnia br. KAS zaakceptowała automatycznie ok. 4,3 mln PIT-37 i PIT-38, podczas gdy w 2020 r. taka akceptacja dotyczyła 3,8 mln zeznań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

e-Urząd Skarbowy pozwala kontaktować się z fiskusem online

e-Urząd Skarbowy działa od 1 lutego i od początku cieszy się dużą popularnością klientów KAS. Serwis jest dostępny 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu z dowolnego urządzenia podłączonego do internetu.

Dostęp do e-Urzędu Skarbowego jest możliwy tylko ze strony podatki.gov.pl po zalogowaniu się Profilem Zaufanym, e-Dowodem, za pomocą aplikacji mObywatel lub poprzez bankowość elektroniczną. Do usługi Twój e-PIT można zalogować się również danymi podatkowymi. W usłudze istnieje np. opcja korekty zeznania PIT, zarówno zaakceptowanego przez podatnika, jak i zaakceptowanego automatycznie.

Klienci KAS zalogowali się już do e-US 26,3 mln razy. Złożyli 49,7 tys. różnych pism np. wniosków o zaliczenie nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet innych zobowiązań, zawiadomień ZAW-NR czy zawiadomień o popełnieniu czynu zabronionego (tzw. czynny żal). 1,3 mln razy wyświetlili szczegóły mandatu. Zrealizowali 48,9 tys. płatności online.

„W uruchomionej 16 kwietnia br. usłudze status zwrotu podatnicy 155 tys. razy pobrali informacje o zwrocie podatku (PIT i VAT). Możliwość sprawdzenia statusu zwrotu podatku jest przydatna dla osób oczekujących na zwrot nadpłaty z zeznania PIT, ale jest też wykorzystywana przez przedsiębiorców, którzy otrzymują zwroty VAT” – wyjaśnia wiceminister Magdalena Rzeczkowska.

Zgłoszenie aktualizacyjne ZAP-3 przez e-Urząd Skarbowy

Udostępnienie usługi złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego ZAP-3 w e-Urzędzie Skarbowym umożliwia podatnikom szybkie i wygodne zaktualizowanie swoich danych dotyczących adresu zamieszkania, danych kontaktowych (nr telefonu, adres e-mail, adres elektroniczny na ePUAP) oraz osobistego rachunku bankowego, na który dokonywane będą zwroty podatków lub nadpłat.

„To kolejne ułatwienie dla klientów KAS, które ogranicza konieczność wizyty w urzędzie skarbowym.
Dane, które mogą być aktualizowane poprzez złożenie zgłoszenia ZAP-3, są publikowane na koncie podatnika w e-Urzędzie Skarbowym. Dzięki nowej usłudze ma on bieżący dostęp do swoich danych i w przypadku ich zmiany lub stwierdzenia nieaktualności, może sam dokonać aktualizacji” – podkreśla wiceminister Rzeczkowska.

Usługa jest przeznaczona dla osób fizycznych, które spełniają łącznie następujące kryteria:
- osoba jest objęta rejestrem PESEL,
- nie prowadzi działalności gospodarczej,
- nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług,
- nie jest płatnikiem podatków,
- nie jest płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenia zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA