REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy krytykują zmiany w zryczałtowanym ZUS

Przedsiębiorcy krytykują zmiany w zryczałtowanym ZUS
Przedsiębiorcy krytykują zmiany w zryczałtowanym ZUS

REKLAMA

REKLAMA

Wyczekiwany przez wielu przedsiębiorców pomysł obniżenia ZUS i wprowadzenia składek proporcjonalnych do dochodów, może okazać się fikcją. Planowane zmiany spotkały się ze sporą krytyką właścicieli firm, którzy zarzucają twórcom ustawy brak pojęcia na temat realiów prowadzenia działalności gospodarczej.

Zryczałtowany ZUS dla niewielu

Po tegorocznej podwyżce składek na ubezpieczenie społeczne polscy przedsiębiorcy są zmuszeni do opłacenia składki w wysokości 1228,7 złotych (razem z chorobowym). Kwota ta dla wielu małych przedsiębiorców lub dopiero zaczynających biznes stanowi duży wydatek, nieproporcjonalny do ich zarobków. Zgodnie z danymi z pierwszego kwartału 2018 roku, blisko 300 tys. drobnych przedsiębiorców zalega ze składkami w ZUS.

REKLAMA

REKLAMA

Rządowy projekt zmian w sposobie odprowadzania składek na ZUS zakładał wprowadzenie mniejszej składki na ubezpieczenie społeczne dla tych przedsiębiorców, którzy miesięcznie zarabiają mniej niż 2,5-krotność minimalnego wynagrodzenia, czyli obecnie 5250 złotych. Byłaby to spora ulga dla najmniejszych firm, gdyby nie zapis o kryterium przychodowym. Aby skorzystać z niższego ZUS, przychód przedsiębiorcy nie może być większy niż 5250 złotych, a każdy przedsiębiorca wie, że przychód nie jest dochodem i firma może mieć duży przychód a niski dochód przy którym składka ZUS jest bardzo dużym obciążeniem.

Przedsiębiorcy zarzucają twórcom ustawy brak znajomości realiów prowadzenia małej działalności oraz brak elementarnej wiedzy ekonomicznej. Ze zmian przepisów skorzystają tylko nieliczni. Kryterium przychodowe wyklucza właścicieli firm, którzy mają duży przychód, ale też duże koszty np  zajmujących się handlem. Wyklucza tak naprawdę wszystkie firmy, które mają więcej przychodu niż 5250 złotych miesięcznie niezależnie od kosztów i tego ile im zostaje po ich opłaceniu.

“Polska powinna brać przykład z innych europejskich krajów. Wielka Brytania stosuje kryterium dochodowe do wyliczania składki na ubezpieczenie społeczne, jednocześnie zwalnia z niej przedsiębiorców zarabiających na czysto mniej niż około 2500 zł miesięcznie. Składki obowiązkowe dla pozostałych jednoosobowych działalności wynoszą tylko około 12 zł tygodniowo. Wyższe składki (9% nadwyżki) zapłacą przedsiębiorcy, którzy zysk mają większy niż około 3500zł. W Polsce wysokość ZUS jest całkowicie nieadekwatna do zarobków i niesprawiedliwa dla tych, którzy zarabiają najmniej. ” - komentuje Agnieszka Moryc, Dyrektor Zarządzająca Admiral Tax, polsko-brytyjskiej firmy doradztwa podatkowego.

REKLAMA

Polska traci przedsiębiorców

Polscy przedsiębiorcy wielokrotnie wolą założyć firmę poza Polską, gdyż związane jest z tym mniejsze ryzyko finansowe, choćby w postaci konieczności opłacania wysokiego ZUS w Polsce, nawet jeśli firma na stratę. Wielka Brytania, czy Irlandia które od lat stawiana są za przykład krajów idealnych warunków do prowadzenia biznesu stosują przede wszystkim sprawiedliwe i adekwatne do zarobków stawki składek na ubezpieczenie społeczne oraz bardzo wysoką kwotę wolną od podatku, co sprawia, że przedsiębiorcy chętniej zakładają tam spółki niż w innych krajach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

W Wielkiej Brytanii czy Irlandii firmę zakładają wszyscy, którzy mają pomysł na biznes lub świadczą usługi. Jest to opłacalne i mało ryzykowne nawet dla tych których przychody są nieregularne i niepewne. Zarówno grafik, programista czy też właściciel bloga, który zarabia na reklamie, nie muszą martwić się dużym ZUS czy zaliczkami na podatek. W Polsce niejednokrotnie najmniejsze firmy borykają się z problemem czy firma w danym miesiącu “zarobi na ZUS”. Statystyki przytaczane przez minister przedsiębiorczości i technologii Jadwigę Emilewicz mówią o ponad 60 tys. polskich firm założonych w Wielkiej Brytanii, co nikogo nie powinno dziwić i firm tych będzie przybywać coraz więcej.

Zobacz także: Moja firma

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA