REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy krytykują zmiany w zryczałtowanym ZUS

Przedsiębiorcy krytykują zmiany w zryczałtowanym ZUS
Przedsiębiorcy krytykują zmiany w zryczałtowanym ZUS

REKLAMA

REKLAMA

Wyczekiwany przez wielu przedsiębiorców pomysł obniżenia ZUS i wprowadzenia składek proporcjonalnych do dochodów, może okazać się fikcją. Planowane zmiany spotkały się ze sporą krytyką właścicieli firm, którzy zarzucają twórcom ustawy brak pojęcia na temat realiów prowadzenia działalności gospodarczej.

Zryczałtowany ZUS dla niewielu

Po tegorocznej podwyżce składek na ubezpieczenie społeczne polscy przedsiębiorcy są zmuszeni do opłacenia składki w wysokości 1228,7 złotych (razem z chorobowym). Kwota ta dla wielu małych przedsiębiorców lub dopiero zaczynających biznes stanowi duży wydatek, nieproporcjonalny do ich zarobków. Zgodnie z danymi z pierwszego kwartału 2018 roku, blisko 300 tys. drobnych przedsiębiorców zalega ze składkami w ZUS.

REKLAMA

REKLAMA

Rządowy projekt zmian w sposobie odprowadzania składek na ZUS zakładał wprowadzenie mniejszej składki na ubezpieczenie społeczne dla tych przedsiębiorców, którzy miesięcznie zarabiają mniej niż 2,5-krotność minimalnego wynagrodzenia, czyli obecnie 5250 złotych. Byłaby to spora ulga dla najmniejszych firm, gdyby nie zapis o kryterium przychodowym. Aby skorzystać z niższego ZUS, przychód przedsiębiorcy nie może być większy niż 5250 złotych, a każdy przedsiębiorca wie, że przychód nie jest dochodem i firma może mieć duży przychód a niski dochód przy którym składka ZUS jest bardzo dużym obciążeniem.

Przedsiębiorcy zarzucają twórcom ustawy brak znajomości realiów prowadzenia małej działalności oraz brak elementarnej wiedzy ekonomicznej. Ze zmian przepisów skorzystają tylko nieliczni. Kryterium przychodowe wyklucza właścicieli firm, którzy mają duży przychód, ale też duże koszty np  zajmujących się handlem. Wyklucza tak naprawdę wszystkie firmy, które mają więcej przychodu niż 5250 złotych miesięcznie niezależnie od kosztów i tego ile im zostaje po ich opłaceniu.

“Polska powinna brać przykład z innych europejskich krajów. Wielka Brytania stosuje kryterium dochodowe do wyliczania składki na ubezpieczenie społeczne, jednocześnie zwalnia z niej przedsiębiorców zarabiających na czysto mniej niż około 2500 zł miesięcznie. Składki obowiązkowe dla pozostałych jednoosobowych działalności wynoszą tylko około 12 zł tygodniowo. Wyższe składki (9% nadwyżki) zapłacą przedsiębiorcy, którzy zysk mają większy niż około 3500zł. W Polsce wysokość ZUS jest całkowicie nieadekwatna do zarobków i niesprawiedliwa dla tych, którzy zarabiają najmniej. ” - komentuje Agnieszka Moryc, Dyrektor Zarządzająca Admiral Tax, polsko-brytyjskiej firmy doradztwa podatkowego.

REKLAMA

Polska traci przedsiębiorców

Polscy przedsiębiorcy wielokrotnie wolą założyć firmę poza Polską, gdyż związane jest z tym mniejsze ryzyko finansowe, choćby w postaci konieczności opłacania wysokiego ZUS w Polsce, nawet jeśli firma na stratę. Wielka Brytania, czy Irlandia które od lat stawiana są za przykład krajów idealnych warunków do prowadzenia biznesu stosują przede wszystkim sprawiedliwe i adekwatne do zarobków stawki składek na ubezpieczenie społeczne oraz bardzo wysoką kwotę wolną od podatku, co sprawia, że przedsiębiorcy chętniej zakładają tam spółki niż w innych krajach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

W Wielkiej Brytanii czy Irlandii firmę zakładają wszyscy, którzy mają pomysł na biznes lub świadczą usługi. Jest to opłacalne i mało ryzykowne nawet dla tych których przychody są nieregularne i niepewne. Zarówno grafik, programista czy też właściciel bloga, który zarabia na reklamie, nie muszą martwić się dużym ZUS czy zaliczkami na podatek. W Polsce niejednokrotnie najmniejsze firmy borykają się z problemem czy firma w danym miesiącu “zarobi na ZUS”. Statystyki przytaczane przez minister przedsiębiorczości i technologii Jadwigę Emilewicz mówią o ponad 60 tys. polskich firm założonych w Wielkiej Brytanii, co nikogo nie powinno dziwić i firm tych będzie przybywać coraz więcej.

Zobacz także: Moja firma

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA