| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Obrót gospodarczy > Działalność gospodarcza > Jak rozliczać VAT i podatek dochodowy drogą elektroniczną

Jak rozliczać VAT i podatek dochodowy drogą elektroniczną

Przedsiębiorca może składać elektronicznie miesięczną lub kwartalną deklarację VAT. Natomiast do poruszania się w sferze e-deklaracji w zakresie podatku dochodowego przedsiębiorcy wystarczy roczne zeznania podatkowe z ubiegłego roku.

Często na samym starcie przedsiębiorcy zaczyna brakować czasu na obsługę własnego biznesu, a im dłuższy staż i większa działalność, tym trudniej. Priorytetem są spraw z kontrahentami, klientami czy dbanie o stałość zamówień i generowanie nowych itd. Gdzie w tak napiętym grafiku znaleźć lukę na wypełnianie formalności, których systematycznie wymaga od podatnika fiskus? Odpowiedzią jest internet.

E-podatki

Każdy przedsiębiorca cyklicznie – co miesiąc lub co kwartał – co do zasady styka się z rozliczeniem jedynie dwóch podatków, tj. podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług (jeśli jest VAT-owcem). O ile w przypadku PIT-u obowiązek zamyka się w przelaniu na konto bankowe urzędu skarbowego zaliczki na PIT (za siebie oraz za pracowników), o tyle okresowe rozliczenie VAT-u jest równoznaczne z przedłożeniem fiskusowi fizycznej deklaracji podatkowej, np. VAT-7, VAT-7K, VAT-UE. Przedsiębiorca może to zrobić przez internet.

Korekta deklaracji VAT-7 po kontroli podatkowej

Składanie deklaracji VAT-7 mimo zawieszenia działalności

Fizyczne rozliczenie PIT-u natomiast, związane z przesłaniem do urzędu skarbowego wypełnionych „druczków”, ma miejsce tylko raz w roku – naturalnie chodzi o termin składania rocznego zeznania podatkowego (m.in. PIT-36, PIT-36L, PIT-37 czy PIT-38), który w tym roku mamy już za sobą. Tutaj również już od kilku lat podatnicy mają możliwość wypełnienia tego obowiązku bez wychodzenia z domu.

Dane autoryzujące niczym elektroniczny podpis

Zgodnie z art. 3b § 1 Ordynacji podatkowej deklaracja przedkładana fiskusowi za pomocą środków komunikacji elektronicznej powinna zawierać po pierwsze dane w ustalonym formacie elektronicznym (zawarte we wzorze deklaracji), po drugie jeden podpis elektroniczny.

Najprostszym rodzajem podpisu elektronicznego, którym na dodatek dysponuje każdy podatnik, są tzw. dane autoryzujące. Są to:

  • identyfikator podatkowy podatnika (NIP lub PESEL),
  • imię i nazwisko,
  • data urodzenia oraz
  • kwota dochodu osiągniętego przez podatnika w poprzednim roku podatkowym czy też kwota przychodu za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesyłania dokumentu.

Zaletą tego rozwiązania jest jego niski koszt i szybkość, z jaką można danych użyć (czas, jaki na jego zastosowanie jest konieczny, sprowadza się do czasu, jaki należy poświęcić na odnalezienie zeznania z poprzedniego roku). Wadą jest to, że dane autoryzacyjne są akceptowane tylko przy niektórych deklaracjach.

Najpewniejszym i najsilniejszym narzędziem umożliwiającym przesłanie e-deklaracji i rozliczenia e-podatków jest bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany ważnym kwalifikowanym certyfikatem. Aby go zdobyć, należy udać się do jednego z centrum certyfikacyjnego, które za opłatą (kilkaset złotych) wyda nam urządzenie do składania e-podpisu (np. czytnik kart usb i kartę zdrapkę). Podłączając przyrząd do firmowego komputera możemy „zatwierdzać” wirtualne dokumenty.

Zmiany w rejestracji danych firmy w CEIDG

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Europejskie Centrum Konsumenckie

Pomoc prawna dla konsumentów w UE

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK