REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na badania i rozwój - korzysta więcej podatników CIT, ale odliczają mniej

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Ulga na badania i rozwój - korzysta więcej podatników CIT, ale odliczają mniej /shutterstock.com
Ulga na badania i rozwój - korzysta więcej podatników CIT, ale odliczają mniej /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Nowa preferencja, czyi ulga podatkowa na badania i rozwój (B+R) przyniosła odmienne efekty niż poprzednia na nowe technologie. Korzysta więcej podatników CIT, ale odliczają mniej. Natomiast u podatników PIT jest na odwrót.

Autopromocja

Znamy efekty pierwszego roku obowiązywania ulgi na badania i rozwój. Poinformowało o tym DGP Ministerstwo Finansów.

Doradcy podatkowi wyciągają z nich dwa zasadnicze wnioski.

Po pierwsze nowa preferencja bardziej trafia do małych i średnich podmiotów niż poprzednia, z której korzystały głównie największe podmioty. Stara sprzyjała zwłaszcza tym, którzy mieli pieniądze na nowe technologie. W praktyce były to przede wszystkim banki, które inwestowały np. w licencje na oprogramowanie. Nowa ulga przyniosła więc oczekiwane efekty.

Z drugiej strony jednak – to kolejny wniosek – fiskus nie tylko nie rozreklamował nowej ulgi na badania i rozwój, ale jeszcze skutecznie od niej odstręczał. Wydawał bowiem niekorzystne interpretacje indywidualne w sprawie wydatków kwalifikujących się do odliczenia (zwłaszcza pracowniczych). Z tego powodu nowa ulga nie okazała się podatkowym hitem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co się zmieniło

Choć ulga na badania i rozwój (art. 18d ustawy o CIT i art. 26e ustawy o PIT) obowiązuje od roku, ciągle się zmienia.

W 2016 r. pozwalała dodatkowo odliczyć od dochodu 30 proc. kosztów osobowych związanych z działalnością B+R (wynagrodzenia pracownicze i składki ZUS z nimi związane). Oprócz tego mikroprzedsiębiorcy oraz małe i średnie firmy mogli odliczać 20 proc. pozostałych kosztów (duzi tylko 10 proc.).

Od 2017 r. limity te zostały zwiększone do 50 proc. dla kosztów osobowych i pozostałych (z wyjątkiem dużych firm, które mogą odliczać 50 proc. kosztów osobowych i 30 proc. pozostałych).

Kolejna zmiana ma wejść w życie z początkiem 2018 r. Projekt przygotowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zakłada, że będzie można odjąć dodatkowo 100 proc. wszystkich kosztów. Na razie propozycja jest w konsultacjach.

Nie mieli od czego odliczyć

Z danych MF wynika, że z nowej ulgi w pierwszym roku jej obowiązywania skorzystało 260 podatników CIT, którzy odliczyli od dochodu ponad 202 mln zł.

Jednocześnie ulgę wykorzystały 184 osoby fizyczne, odejmując łącznie ponad 7,2 mln zł. Co ciekawe, formularz PIT/BR złożyło znacznie więcej osób, bo 279.

– Najprawdopodobniej część z nich miała stratę lub dochód niższy od kwoty odliczenia, a tym samym nie miała od czego odjąć wydatków – tłumaczy Honorata Ścisłowicz-Skraba, doradca podatkowy i starszy menedżer w dziale doradztwa podatkowego w EY.

Złożyli więc PIT/BR za 2016 r., a z odliczenia będą mogli skorzystać w trzech kolejnych latach podatkowych.

Tylko na zakup

Przed 2016 r. obowiązywała tzw. ulga na nabycie nowej technologii. Ustawy o PIT i CIT definiowały, co rozumieć przez nową technologię. Musiała być ona kupiona (a nie wytworzona we własnym zakresie), nie mogła być wcześniej stosowana na świecie (w ciągu pięciu poprzedzających lat) i powinna była być potwierdzona opinią niezależnej jednostki naukowej. Pozwalała odliczyć połowę poniesionych wydatków.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

W praktyce, jak mówi Honorata Ścisłowicz-Skraba, mogło z niej skorzystać niewiele podmiotów. Były to głównie duże przedsiębiorstwa, które kupowały licencje na innowacyjne systemy informatyczne.

Z danych MF wynika, że w 2014 r. z ulgi skorzystało zaledwie 80 podatników CIT, a w 2015 r. – tylko 79. Potrącili oni odpowiednio: 284 mln zł i 390 mln zł.

Dla porównania podatnicy PIT odliczyli tylko 754 tys. zł (w 2014 r.) i 779 tys. zł (w 2015 r.). Przy czym w 2014 r. z ulgi skorzystało zaledwie 37 osób, a w 2015 r. – 472.


Co na to wpłynęło

Honorata Ścisłowicz-Skraba przypuszcza, że powodem dużych kwot odliczonych w 2015 r. przez podatników CIT była zapowiedź likwidacji ulgi. – Myślę, że wielu z nich chciało w ostatniej chwili skorzystać jeszcze ze starej preferencji i zaoszczędzić na podatku – komentuje ekspertka.

Natomiast w 2016 r., gdy w życie weszła nowa ulga, podatnicy musieli dopiero się jej uczyć. Powodem mogły być też, zdaniem ekspertki EY, stosunkowo niskie pułapy odliczeń w 2016 r., które wzrosły dopiero w 2017 r.

Podobnego zdania jest Beata Cichocka-Tylman, dyrektor w PwC w dziale Innowacje i B+R. Podkreśla, że ulga na nowe technologie funkcjonowała przez wiele lat, a przedsiębiorcy zdążyli już poznać podejście do niej urzędów skarbowych.

– Nie powinno więc dziwić, że w 2015 r. wartość odliczeń z tytułu tej ulgi była wyższa niż kwoty odliczeń z tytułu ulgi B+R rok później – mówi ekspertka PwC.

Będzie lepiej

Zdaniem obu specjalistek zainteresowanie ulgą B+R będzie rosło, szczególnie, że zmiany idą w kierunku podwyższenia limitów odliczeń.

– Przy niektórych kategoriach kosztów kwalifikowanych korzyści mogą zwiększyć się w 2018 r. nawet 10-krotnie – twierdzi Beata Cichocka-Tylman, podając przykład dużych podatników CIT.

Można więc przewidywać, że z preferencji skorzystałoby o wiele więcej podmiotów i odliczyłyby one dużo więcej. Wszystko zależy jednak od tego, czy konsultowany obecnie projekt zostanie przyjęty przez rząd i parlament. ⒸⓅ

infoRgrafika

Efekty dwóch ulg

Mariusz Szulc

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA