| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > Koszty > Reprezentacja i reklama > Posiłek w restauracji to reprezentacja – wydatki nie są kosztem uzyskania przychodu

Posiłek w restauracji to reprezentacja – wydatki nie są kosztem uzyskania przychodu

Wydatki związane ze spotkaniem biznesowym z aktualnym lub potencjalnym klientem, dotyczące nabycia usług gastronomicznych np. w restauracji, nie stanowią kosztu uzyskania przychodu, w przeciwieństwie do tych oferowanych kontrahentom w biurze-siedzibie podatnika. Tak uznał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 24 maja 2012r. (II FSK 2341/10).

Wyrok wpisuje się w jedną z dwóch głównych linii orzeczniczych, prezentowanych aktualnie przez sądy administracyjne. Pierwsza, do której przyłącza się komentowany wyrok, reprezentowana również w pewnym zakresie przez Ministra Finansów, pozwala jedynie na odliczenie wydatków na produkty spożywcze i usługi gastronomiczne przeznaczone na konsumpcję w trakcie spotkań w siedzibie podatnika.

Druga, prezentowana głównie przez NSA, neguje prawo do podatkowego odliczenia zarówno kosztów poniesionych w związku z zakupem produktów spożywczych przeznaczonych do konsumpcji podczas spotkań organizowanych w siedzibie podatnika, jak i wydatków na posiłki serwowane podczas rozmów w restauracjach.

Kluczowe w przypadku obu linii orzeczniczych jest rozumienie pojęcia „reprezentacja”.

Wszystko jest reprezentacją?

Spotkania biznesowe w restauracji, a koszty uzyskania przychodów

Reprezentacja jako kreowanie pożądanego wizerunku

Pierwsza z linii, podzielana przez skład orzekający w komentowanym wyroku zakłada, że należy je rozumieć jako działania zmierzające do zapewnienia pożądanego przez podatnika wizerunku w kontaktach gospodarczych. Należy zwrócić uwagę, że wbrew podejściu, które dominowało jeszcze stosunkowo niedawno, bez znaczenia pozostaje tu fakt, czy poczęstunek taki cechuje wystawność lub przepych.

Idąc tym śladem sądy dowodzą, że poczęstunek oferowany kontrahentowi w restauracji w dużo większym stopniu przyczynia się do kreowania pozytywnego wizerunku oferującego, niż analogiczny poczęstunek mający miejsce w biurze.

Przekładając powyższe tezy na praktyczne rozstrzygnięcie dokonane przez sąd można dostrzec jednak pewną niespójność. Trudno bowiem dowodzić, że spotkanie w eleganckim biurze podatnika kreuje bardziej pośledni wizerunek niż spotkanie w restauracji.

Tym samym zastosowane przez sąd uproszczenie nie do końca odpowiada realiom gospodarczym.

Z drugiej jednak strony jego zaletą jest jednoznaczność, której brakowało chociażby podejmowanym próbom oceniania wystawności oferowanego kontrahentom poczęstunku. Co więcej, daje ono możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych choć części wydatków ponoszonych na konsumpcję w trakcie spotkań z kontrahentami, co wyklucza druga ze wspomnianych linii orzeczniczych.

Wydatki na szkolenia dla kontrahentów i klientów są kosztem uzyskania przychodów

Reprezentacja jako „występowanie w imieniu spółki”

Drugie podejście sądów, które pojawiło się w orzecznictwie z początkiem 2012 r. (por wyrok II FSK 1445/10) zakłada bowiem, że pojęcie „reprezentacja” należy rozumieć jako przedstawicielstwo, czyli występowanie w imieniu spółki.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Gontarek, HUKE Finanse

Firma HUKE Finanse jest multiagencją, która oferuje pełen zakres produktów ubezpieczeniowych i kredytowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »