REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednorazowej amortyzacji maszyn i urządzeń do kwoty 100 tys. zł

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
jednorazowej amortyzacji maszyn i urządzeń do kwoty nieprzekraczającej 100 tys. zł /shutterstock.com
jednorazowej amortyzacji maszyn i urządzeń do kwoty nieprzekraczającej 100 tys. zł /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 12 sierpnia br. wchodzi w życie nowelizacja ustaw o PIT i CIT, która zakłada możliwość jednorazowej amortyzacji maszyn i urządzeń do kwoty nieprzekraczającej 100 tys. zł (chodzi o wartość odpisów). Wartość początkowa jednego środka trwałego lub kilku nabytych w ciągu roku musi jednak wynieść co najmniej 10 tys. zł.

Autopromocja

Jednorazowo będzie można amortyzować środki trwałe kupione już od 1 stycznia 2017 r. także wtedy, gdy podatnik zapłacił dopiero zaliczkę, a środek trwały zostanie dostarczony dopiero w następnym roku.

Zdaniem ekspertów jednak nie warto się spieszyć. Podatnicy, którzy dobrze przemyślą swoje działania, będą mogli większą część wydatków zaliczyć do kosztów podatkowych niż ci, którzy od razu skorzystają z podwyższonej amortyzacji.

Wybór metody

Nowy limit jednorazowej amortyzacji w wysokości 100 tys. zł dotyczy łącznej sumy wartości odpisów amortyzacyjnych i wpłat na poczet nabycia środka trwałego, który zostanie dostarczony w kolejnych okresach sprawozdawczych (miesiącu, kwartale, roku).

Jak tłumaczy Małgorzata Samborska, doradca podatkowy i dyrektor w Grant Thornton, jeżeli podatnik poniesie wydatek inwestycyjny o wartości powyżej 100 tys. zł, to:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● dokona w danym roku podatkowym jednorazowego odpisu do wysokości 100 tys. zł,

● pozostałą nadwyżkę będzie amortyzował według zasad ogólnych w następnych latach podatkowych.

Wyboru metody – amortyzacja jednorazowa czy na zasadach ogólnych – należy dokonać z momentem wprowadzenia środka trwałego do ewidencji. Tak wynika z art. 16h ust. 2 ustawy o CIT i art. 22h ust. 2 ustawy o PIT. Tak też twierdzi Ministerstwo Finansów. Przepisy są jednak niejasne – zwraca uwagę Małgorzata Samborska. Nie mówią bowiem o miesiącu, w którym należałoby zaliczyć wydatek na zakup środka trwałego do kosztów uzyskania przychodów, a tylko o „roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji”.

Zdaniem ekspertki oznacza to zatem, że podatnicy powinni więc mieć swobodę w rozliczaniu jednorazowego odpisu w ramach tego samego roku podatkowego.

Cierpliwi mogą zyskać

Jeśli zatem planują w danym roku podatkowym zakup środków trwałych za kwotę wyższą niż 100 tys. zł, mogą skorzystać, gdy poczekają kilka miesięcy z jednorazową amortyzacją. Małgorzata Samborska pokazuje na przykładzie, jakie mogą być korzyści (patrz przykład 1).

Który zakup

– Bardziej opłaca się też dokonać jednorazowego odpisu od tego środka trwałego, który ma najniższą stawkę amortyzacyjną, a od środków z wyższymi stawkami dokonywać odpisów na zasadach ogólnych – podpowiada Małgorzata Samborska. To również wyjaśnia na przykładzie (patrz przykład 2).

Inne limity amortyzacji

Nowy limit 100 tys. zł dla jednorazowej amortyzacji, który zacznie obowiązywać od 12 sierpnia, jest limitem górnym.

Limit dolny nie zmieni się i dalej będzie dotyczył środków trwałych o wartości początkowej nieprzekraczającej 3500 zł. Ministerstwo Finansów przedstawiło już jednak projekt kolejnej nowelizacji, która miałaby go podnieść do 5 tys. zł. Mało tego, Ministerstwo Finansów rozważa, czy nie podnieść go aż do 10 tys. zł. Decyzje jeszcze nie zapadły.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Stara ulga pozostaje

Nie zmieni się również limit jednorazowej amortyzacji dla małych podatników (o przychodach nieprzekraczających 1,2 mln euro rocznie wraz z kwotą należnego VAT, co w 2017 r. wynosi 5 mln 157 tys. zł) oraz rozpoczynających działalność gospodarczą. Wynosi on 50 tys. euro, czyli dla 2017 r. – 215 tys. zł.

Mali podatnicy i startujący z biznesem mogą więc wybrać: nowy limit w wysokości 100 tys. zł lub stary w wysokości 215 tys. zł. Różnica polega na tym, że korzystając ze starej ulgi, trzeba spełnić wymogi pomocy de minimis, co wiąże się m.in. z koniecznością uzyskania zaświadczenia o skorzystaniu z takiej pomocy i złożeniem wielu dokumentów.

Korzystający z nowej ulgi, która wejdzie w życie 12 sierpnia br., nie muszą spełniać takich wymogów. ⒸⓅ


Przykład 1

Załóżmy, że podatnik kupuje w styczniu zestaw komputerowy o wartości początkowej 130 tys. zł. Stawka z wykazu wynosi 30 proc.

Wariant I

Podatnik od razu w styczniu, po wprowadzeniu zestawu do ewidencji, korzysta z możliwości jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Nadwyżkę ponad tę kwotę może amortyzować normalnie. Oznacza to, że już w styczniu wyczerpuje limit dla jednorazowej amortyzacji.

Zakup kolejnego zestawu komputerowego w październiku za kwotę 100 tys. zł nie upoważnia go już do zastosowania jednorazowego odpisu. Podatnik może jedynie od następnego miesiąca po wpisaniu drugiego zestawu komputerowego do ewidencji (od listopada) dokonywać standardowych odpisów amortyzacyjnych. Z tytułu odpisów amortyzacyjnych zaliczy do kosztów 113 250 zł.

zakup środka trwałego /wydatek

stawka z wykazu stawek amortyzacyjnych

Koszty uzyskania przychodu

standardowa amortyzacja

Skorzystanie z jednorazowej amortyzacji w lutym

styczeń

130 000

30 proc.

100 000

luty

3250

750

marzec

3250

750

kwiecień

3250

750

maj

3250

750

czerwiec

3250

750

lipiec

3250

750

sierpień

3250

750

wrzesień

3250

750

październik

100 000

30 proc.

3250

750

listopad

5750

3250

grudzień

5750

3250

Razem

 

 

40 750

113 250

Wariant II

Ten sam podatnik rozpoczyna w lutym, a więc w miesiącu następującym po wprowadzeniu zestawu komputerowego do ewidencji, jego standardową amortyzację od wartości początkowej 130 tys. zł. Odpis miesięczny wynosi 3250 zł.

W październiku kupuje kolejny zestaw komputerowy za 100 tys. zł i dopiero wtedy korzysta z jednorazowego odpisu. W efekcie, z tytułu odpisów amortyzacyjnych, zaliczy do kosztów 135 750 zł.

Tym samym w pierwszym roku ujmie w kosztach o 22 500 zł więcej niż w wariancie I.

zakup środka trwałego/ wydatek

stawka z wykazu stawek amortyzacyjnych

Koszty uzyskania przychodu

standardowa amortyzacja

jednorazowa amortyzacja

styczeń

130 000

30 proc.

luty

3250

3250

marzec

3250

3250

kwiecień

3250

3250

maj

3250

3250

czerwiec

3250

3250

lipiec

3250

3250

sierpień

3250

3250

wrzesień

3250

3250

październik

100 000

30 proc.

3250

103 250

listopad

5750

3250

grudzień

5750

3250

Razem

 

 

40 750

135 750

Przykład 2

Podatnik kupuje w styczniu zestaw komputerowy o wartości 100 tys. zł (stawka amortyzacyjna to 30 proc.), a w lutym obrabiarki do metalu łącznie za kwotę również 100 tys. zł (stawka amortyzacyjna to 14 proc.).

Bardziej opłaca mu się skorzystać z jednorazowej amortyzacji w odniesieniu do obrabiarki, dla której zastosowanie ma niższa stawka amortyzacja niż do zestawu komputerowego.

zakup środka trwałego/ wydatek

stawka z wykazu stawek amortyzacyjnych

Koszty uzyskania przychodu

Gdy jednorazowa amortyzacja dotyczy zestawu komputerowego

Gdy jednorazowa amortyzacja dotyczy obrabiarki

styczeń

100 000

30 proc.

100 000

luty

100 000

14 proc.

102 500

marzec

1167

2500

kwiecień

1167

2500

maj

1167

2500

czerwiec

1167

2500

lipiec

1167

2500

sierpień

1167

2500

wrzesień

1167

2500

październik

1167

2500

listopad

1167

5000

grudzień

1167

5000

Razem

 

 

111 667

132 500

Łukasz Zalewski

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

REKLAMA