| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Koszty podatkowe w 2005 roku

Koszty podatkowe w 2005 roku

• przychodem ze sprzedaży środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie sprzedaży; jeżeli jednak cena ta jest niższa od hipotetycznej wartości netto środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, przychód ten określa się w wysokości wartości rynkowej według zasad określonych w art. 14 u.p.d.o.p.,
• kosztem uzyskania przychodów przy ustalaniu dochodu ze sprzedaży jest rzeczywista wartość netto.
Możliwa jest także sprzedaż przedmiotu leasingu operacyjnego osobie trzeciej. W związku z tym, jeżeli finansujący wypłaca korzystającemu z tytułu spłaty wartości uzgodnioną kwotę – przy określaniu przychodu ze sprzedaży i kosztu jego uzyskania stosuje się zasady ogólne. Kwota wypłacona korzystającemu stanowi koszt uzyskania przychodów finansującego w dniu zapłaty do wysokości różnicy pomiędzy rzeczywistą wartością netto a hipotetyczną wartością netto. Natomiast kwota otrzymana przez korzystającego stanowi jego przychód w dniu jej otrzymania.
Warto zaznaczyć, że hipotetyczna wartość netto to wartość początkowa pomniejszona o odpisy amortyzacyjne obliczone metodą degresywną z uwzględnieniem współczynnika 3. Natomiast rzeczywista wartość netto to wartość początkowa środków trwałych zaktualizowana zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych.
Urząd skarbowy wyjaśnia
Czy wpłata kwoty składającej się na wartość czynszu inicjalnego, zapłacona przed dniem zawarcia umowy leasingowej i ujęta w wartości czynszu inicjalnego w wystawionej przez leasingodawcę fakturze VAT, stanowi koszt uzyskania przychodów u korzystającego?
W opisanym w pytaniu przypadku urząd skarbowy odmówił prawa zaliczenia wpłaconej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, argumentując, że w takim przypadku faktura co prawda jest dokumentem, który potwierdza m.in. fakt dokonania wpłaty przez korzystającego części czynszu inicjalnego, ale wpłata została dokonana przed dniem zawarcia umowy leasingu, czyli poza podstawowym okresem umowy. Decydująca w sprawie jest data faktycznie dokonanej wpłaty, a nie data wystawienia faktury VAT dotyczącej tej opłaty.
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z 13 kwietnia 2004 r. udzielona przez Drugi Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej (sygn. PDF/415-0029/04).
CO NA TO PRAKTYKA?
Czy czynsz inicjalny może być zaliczony do kosztów?
Praktycznie każda umowa leasingu przewiduje zapłatę przy zawarciu umowy opłaty inicjalnej (zwanej także początkową). Jest to w rzeczywistości pierwsza rata o znacznie większej wartości od pozostałych rat (np. 10% wartości umowy). Jednak podatnicy często mają wątpliwości, czy mogą ją w całości zaliczyć do kosztów w momencie poniesienia. Najprawdopodobniej wynikają one jeszcze z orzeczeń NSA z czasów, gdy umowy leasingu nie były uregulowane w ustawach podatkowych. Obecnie bowiem nie ma wątpliwości, że jeżeli umowa spełnia warunki przewidziane dla leasingu operacyjnego, to wszelkie wynikające z niej raty są kosztem dla leasingobiorcy i przychodem leasingodawcy. Należy pamiętać, że nie dotyczy to ewentualnych kaucji, ale tych nie można uznać za raty (ponieważ, co do zasady, są to świadczenia zwrotne).
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Skuteczne cv

Przygotowujemy do zmiany pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »