REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CBAM (graniczny podatek węglowy) 2024. Rejestr przejściowy CBAM – uprawnienia i dostęp przez PUESC od 1 stycznia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
CBAM (graniczny podatek węglowy) 2024. Rejestr przejściowy CBAM – uprawnienia i dostęp przez PUESC od 1 stycznia
CBAM (graniczny podatek węglowy) 2024. Rejestr przejściowy CBAM – uprawnienia i dostęp przez PUESC od 1 stycznia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od początku października 2023 r. do końca grudnia 2025 r. trwa okres przejściowy stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 z 10 maja 2023 r. ustanawiającego mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (2023/956). Mechanizm ten znany jest najbardziej pod swoim angielskim skrótem CBAM (ang. Carbon Border Adjustment Mechanism), a potocznie znany jest jako tzw. graniczny podatek węglowy. Departament Ceł Ministerstwa Finansów informuje, że dostęp do Rejestru przejściowego CBAM mogą uzyskać osoby fizyczne posiadające uprawnienie rozszerzone „Dostęp do rejestru CBAM” oraz powiązane ze Zgłaszającym CBAM zarejestrowanym na PUESC w obszarze „cło”.

Właściciel firmy lub osoba uprawniona do samodzielnej reprezentacji

Nie musi podejmować żadnych działań. Dla aktywnych na dzień 1 stycznia 2024 roku przedsiębiorców zarejestrowanych na PUESC w obszarze „cło”, którzy są powiązani ze swoją firmą jako „właściciel/osoba uprawniona do samodzielnej reprezentacji” – uprawnienie rozszerzone „Dostęp do rejestru CBAM” zostanie nadane z urzędu. Uprawnienie będzie dostępne od 1 stycznia 2024 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pracownik lub pełnomocnik firmy

Jeżeli jesteś pracownikiem lub pełnomocnikiem Zgłaszającego CBAM i chcesz uzyskać uprawnienie rozszerzone „Dostęp do rejestru CBAM”, złóż wniosek WPE0001 Rejestracja, aktualizacja reprezentacji firmy. We wniosku tym zaznacz uprawnienie rozszerzone „Dostęp do rejestru CBAM”. Ponadto, załącz elektronicznie podpisane przez mocodawcę upoważnienie, z którego będzie wynikało wprost, że jesteś pracownikiem lub pełnomocnikiem Zgłaszającego CBAM i jesteś uprawniony do „Dostępu do rejestru CBAM”.

Ważne

Pamiętaj, że jeśli załączone upoważnienie nie jest podpisane elektronicznie, to oryginał upoważnienia musi zostać przesłany do Wydziału Centralna Rejestracja w Izbie Administracji Skarbowej Poznaniu, ul. Smoluchowskiego 1, 60-179 Poznań.

Dopiero po otrzymaniu oryginału upoważnienia wniosek „WPE0001 Rejestracja, aktualizacja reprezentacji firmy” zostanie rozpatrzony.

Szczegółowe informacje na temat rejestracji i aktualizacji reprezentacji firmy znajdziesz w opisach usług:
Powiąż reprezentanta z firmą,
Zmień lub usuń powiązania.

REKLAMA

Jak uzyskać dostęp do Rejestru przejściowego CBAM - krok po kroku

Krok 1. Rejestr przejściowy CBAM jest dostępny na portalu Komisji Europejskiej (strona otwiera się w nowym oknie). Po uruchomieniu linku użytkownik zostaje przekierowany na stronę „Skąd Jesteś, Where Are You From?”, na której wybiera domenę „Domena celna”, kraj „Poland” oraz rodzaj użytkownika. Wybierając rodzaj użytkownika, wybierz tylko jedną z dwóch ról:

- „Pracownik” – jeżeli jesteś pełnomocnikiem lub pracownikiem Zgłaszającego CBAM,

- „Przedsiębiorca” – jeżeli jesteś właścicielem/osobą uprawnioną do samodzielnej reprezentacji Zgłaszającego CBAM.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uwaga! Przy logowaniu do CBAM nie należy wybierać rodzaju użytkownika „Przedstawiciel celny”.

Krok. 2. Następnie użytkownik zostaje przekierowany na portal PUESC, gdzie wymagane jest logowanie (użytkownik musi posiadać konto na PUESC).

Krok 3. Po zalogowaniu użytkownik wybiera kontekst reprezentacji, w którym chce pracować. Kontekst reprezentacji należy rozumieć jako kontekst podmiotu, w imieniu którego użytkownik będzie wysyłał sprawozdanie i w imieniu którego posiada nadane uprawnienie rozszerzone „Dostęp do rejestru CBAM”.Widok na portalu PUESC - wybór kontekstu reprezentacji

Krok 4. Po wyborze kontekstu reprezentacji użytkownik zostaje automatycznie przekierowany do rejestru CBAM.
Uwaga! Zmiana kontekstu reprezentacji w CBAM wymaga wylogowania się, ponownego zalogowania i wyboru kontekstu, w którym użytkownik chce pracować. Zaleca się pracę w przeglądarce w trybie incognito. System CBAM nie usuwa w pełni danych z poprzedniego logowania i po przelogowaniu może w dalszym ciągu mieć zapisane dane z poprzedniego logowania.

Więcej informacji znajdziesz na stronie Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami., który jest tzw. organem właściwym, który pełnił funkcje i obowiązki określone w rozporządzeniu (UE) 2023/956. Zadaniem organu właściwego jest m.in. wsparcie Komisji Europejskiej w weryfikacji sprawozdań składanych przez importerów lub pośrednich przedstawicieli celnych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA