REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować skuteczną klauzulę negocjacyjną?

 Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”
Kancelaria specjalizuje się w prawie sportowym i gospodarczym.
Sporządzenie skutecznej klauzuli negocjacyjnej /fot.Shutterstock
Sporządzenie skutecznej klauzuli negocjacyjnej /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Klauzula negocjacyjna (renegocjacyjna) zobowiązuje stron umowy do prowadzenia negocjacji mających na celu zawarcie umowy. Sporządzając klauzulę należy uwzględnić w niej takie zapisy, aby zmuszała kontrahentów do skutecznego negocjowania.

We współczesnym obrocie prawnym, strony umów coraz częściej decydują się na zamieszczenie w treści zawieranych porozumień klauzul negocjacyjnych, zwanych czasami renegocjacyjnymi. Dotyczy to zwłaszcza umów, które zawierane są na długi okres, w trakcie którego może wywiązać się konieczność zmiany postanowień kontraktu ze względu na zmianę sytuacji gospodarczej.

REKLAMA

Autopromocja

Klauzula negocjacyjna (renegocjacyjna) tworzy zobowiązanie stron umowy do prowadzenia negocjacji mających na celu zawarcie umowy. W klauzuli takiej Strony nie zobowiązują się jednak do zawarcia umowy definitywnej.

W związku z takim rozumieniem klauzuli negocjacyjnej należy stwierdzić, że jest to de facto odrębna umowa, mimo zawarcia jej w jednym dokumencie z umową główną. Nie jest to założenie sprzeczne z teorią zawierania umów, gdyż powszechnie przyjmuje się, że na jednym dokumencie może znajdować się wiele umów.

Realizacja przedmiotowej klauzuli powinna nastąpić przez przystąpienie stron do negocjacji prowadzonych zgodnie z zasadami współżycia społecznego oraz z dobrymi obyczajami. Wynika z tego to, że powinny być one prowadzone przez obie strony w dobrej wierze, czyli w celu osiągnięcia konsensusu i zawarcia umowy.

REKLAMA

Co jeśli jednak jedna ze stron nie chce się wywiązać z wykonania swojego zobowiązania? Jako, że jest związana umową, powinna w takim przypadku ponieść konsekwencje za niewykonanie zobowiązania lub za nienależyte wykonanie zobowiązania. Takie rozwiązanie niesie za sobą kilka problemów. Faktem, jest że łatwym do udowodnienia jest niewykonanie takiego zobowiązania. Strona po prostu nie przystąpiła do negocjacji. Inaczej sprawa się ma z nienależytym wykonaniem zobowiązania, gdyż kontrahent który nie chce zawrzeć umowy definitywnej, może sprawnie fingować prowadzenie, w ostatecznym rozrachunku bezskutecznych, negocjacji. Innym problemem jest to, że za niewykonanie umowy negocjacyjnej ponosi się odpowiedzialność jedynie w zakresie tzw. ujemnego interesu umownego, więc wysokość ewentualnego odszkodowania nie byłaby dla poszkodowanego wierzyciela satysfakcjonująca, w porównaniu z oczekiwanymi zyskami z bezskutecznie negocjowanej umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W celu więc zmuszenia kontrahentów do skutecznego negocjowania oraz zapewnienia skuteczności klauzulom negocjacyjnym, w trakcie ich sporządzania wykorzystać można kilka zabiegów. Przede wszystkim kluczowym jest to, aby nie zamieszczać tego typu klauzul we wzorcach umownych, gdyż jako odrębne umowy powinny być objęte zgodnymi oświadczeniami stron, a nie być ustalanymi jedynie przez jedną ze stron.

Innym zabiegiem jest zamieszczenie precyzyjnych wymogów dla umówionych negocjacji. Przede wszystkim czasu ich trwania, ale także wstępnego harmonogramu, składu osobowego negocjatorów z obu stron itd.

Polecamy: Przekształcenia spółek. Praktyczne aspekty prawne, podatkowe i rachunkowe

Ostatnim z zapisów jaki może zapewnić skuteczność umowy o negocjacje jest umieszczenie w wśród jej postanowień kar umownych za nieprzystąpienie do umowy. Z jednej strony może to zmotywować dłużnika do podjęcia negocjacji, a z drugiej strony wysokość takiej kary, będąca co do zasady niezależna od szkody poniesionej przez wierzyciela, może zapewnić mu znacznie wyższe od ujemnego interesu umownego wynagrodzenia.

Widać więc, że mimo dużej popularności klauzul negocjacyjnych mogą one okazać się niezbyt efektywne. Dlatego też należy pamiętać aby zabezpieczać je dodatkowymi zapisami zwiększającymi ich skuteczność.

Autor: Bartłomiej Szozda, Aplikant radcowski

Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”

Zobacz także: Moja firma

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA