REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samozatrudnienie – z czym się wiąże?

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Samozatrudnienie – z czym się wiąże? /fot. Fotolia
Samozatrudnienie – z czym się wiąże? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Samozatrudnie to często sposób na współpracę z jednym lub kilkoma stałymi kontrahentami. Jest to także opcja na rozwijanie swojego pomysłu na biznes. Własna firma wiąże się z konkretnymi przywilejami i obowiązkami. Jakimi? I co na temat samozatrudnienia mają do powiedzenia sami przedsiębiorcy?

Co to jest samozatrudnienie?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Samozatrudnienie dotyczy osób fizycznych, które zakładają własną działalność gospodarczą i najczęściej współpracują z jednym lub kilkoma kontrahentami. Działania takie mogą być objęte umową między stronami (umowa o współpracy, umowa B2B) regulującą najbardziej istotne elementy, m.in. rodzaj zleceń, ich efektów, terminy, wynagrodzenie. Szczegóły zależą od ustaleń między zleceniodawcą i zleceniobiorcą.

Posiadając własną działalność pracuje się na własny rachunek, własną odpowiedzialność i na własne ryzyko. Równocześnie jest to także swoboda działania, dobierania partnerów biznesowych, zleceń. Jest to także wolność wyboru – pracę można wykonywać w dowolnym miejscu i czasie (chyba, że nasze ustalenia z głównym kontrahentem to regulują).

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki osoby samozatrudnionej

Oprócz zdobywania i realizacji kolejnych zleceń, własna działalność wiąże się z określonymi obowiązkami. Po tym jak już założymy firmę, jesteśmy odpowiedzialni za samodzielne opłacanie podatków, ZUS oraz prowadzenie księgowości (może się tym też zająć wybrane przez nas biuro rachunkowe).

Należy przechowywać dokumentację księgową (m.in. KPiR, faktury przychodowe, kosztowe, deklaracje ZUS, umowy z kontrahentami, dokumenty rejestracyjne, oświadczenia). Co istotne i przede wszystkim wygodne, w większości przypadków dokumentację można gromadzić w formie cyfrowej.

Samodzielnie należy zadbać o elementy, które w ramach umowy pracę gwarantuje w określonych zasadach Kodeks pracy. Urlopy, zasiłki, dodatkowe dni wolne, świadczenia.

Zobacz także: Moja firma


Samozatrudnienie – o czym pamiętać?

Główną zaletą jest możliwość uzyskiwania większych zarobków. Z jednej strony mamy swobodę dobierania zleceń. Z drugiej strony, porównując kwotę wynagrodzenia jako całkowity koszt pracodawcy, na samozatrudnieniu możemy zarobić więcej niż na umowie o pracę. Dodatkowo ujmując koszty firmowe, obniżamy podatek do zapłaty, tym samym zarabiamy więcej.

Sami decydujemy o wysokości odprowadzanych składek do ZUS (punktem odniesienia są kwoty minimalne i maksymalne ustalane odgórnie). W przypadku umowy o pracę zobowiązania wobec ZUS rosną wraz ze wzrostem wynagrodzenia. Oczywiście równocześnie otrzymujemy przywileje osoby zatrudnionej w ten sposób.

Samozatrudnienie wiąże się z różnymi obowiązkami, w tym przede wszystkim związanymi z rozwojem swojego biznesu czy kwestiami formalnymi. Z drugiej strony daje swobodę działania, dobierania kontrahentów i decydowania o wysokości zobowiązań wobec ZUS ponad te minimalne. Wiele elementów można także ustalić z naszym głównym kontrahentem w ramach umowy o współpracy. Tak, aby były to działania partnerskie, oparte na uczciwości i szacunku obu stron wobec siebie.

Co jest najlepszym rozwiązaniem? Jest to kwestia bardzo indywidualna. Nie ma jednej, idealnej ścieżki dla wszystkich, ponieważ wszystko to zależy od naszej sytuacji, potrzeb i planów. Ważne, aby podejmować decyzję świadomie i po rozważeniu zalet oraz ograniczeń danego rozwiązania z naszej perspektywy.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Autorka: Anna Pisu, InFakt

InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA