REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samozatrudnienie – z czym się wiąże?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Samozatrudnienie – z czym się wiąże? /fot. Fotolia
Samozatrudnienie – z czym się wiąże? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Samozatrudnie to często sposób na współpracę z jednym lub kilkoma stałymi kontrahentami. Jest to także opcja na rozwijanie swojego pomysłu na biznes. Własna firma wiąże się z konkretnymi przywilejami i obowiązkami. Jakimi? I co na temat samozatrudnienia mają do powiedzenia sami przedsiębiorcy?

Co to jest samozatrudnienie?

REKLAMA

Autopromocja

Samozatrudnienie dotyczy osób fizycznych, które zakładają własną działalność gospodarczą i najczęściej współpracują z jednym lub kilkoma kontrahentami. Działania takie mogą być objęte umową między stronami (umowa o współpracy, umowa B2B) regulującą najbardziej istotne elementy, m.in. rodzaj zleceń, ich efektów, terminy, wynagrodzenie. Szczegóły zależą od ustaleń między zleceniodawcą i zleceniobiorcą.

Posiadając własną działalność pracuje się na własny rachunek, własną odpowiedzialność i na własne ryzyko. Równocześnie jest to także swoboda działania, dobierania partnerów biznesowych, zleceń. Jest to także wolność wyboru – pracę można wykonywać w dowolnym miejscu i czasie (chyba, że nasze ustalenia z głównym kontrahentem to regulują).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki osoby samozatrudnionej

REKLAMA

Oprócz zdobywania i realizacji kolejnych zleceń, własna działalność wiąże się z określonymi obowiązkami. Po tym jak już założymy firmę, jesteśmy odpowiedzialni za samodzielne opłacanie podatków, ZUS oraz prowadzenie księgowości (może się tym też zająć wybrane przez nas biuro rachunkowe).

Należy przechowywać dokumentację księgową (m.in. KPiR, faktury przychodowe, kosztowe, deklaracje ZUS, umowy z kontrahentami, dokumenty rejestracyjne, oświadczenia). Co istotne i przede wszystkim wygodne, w większości przypadków dokumentację można gromadzić w formie cyfrowej.

Samodzielnie należy zadbać o elementy, które w ramach umowy pracę gwarantuje w określonych zasadach Kodeks pracy. Urlopy, zasiłki, dodatkowe dni wolne, świadczenia.

Zobacz także: Moja firma


Samozatrudnienie – o czym pamiętać?

Główną zaletą jest możliwość uzyskiwania większych zarobków. Z jednej strony mamy swobodę dobierania zleceń. Z drugiej strony, porównując kwotę wynagrodzenia jako całkowity koszt pracodawcy, na samozatrudnieniu możemy zarobić więcej niż na umowie o pracę. Dodatkowo ujmując koszty firmowe, obniżamy podatek do zapłaty, tym samym zarabiamy więcej.

Sami decydujemy o wysokości odprowadzanych składek do ZUS (punktem odniesienia są kwoty minimalne i maksymalne ustalane odgórnie). W przypadku umowy o pracę zobowiązania wobec ZUS rosną wraz ze wzrostem wynagrodzenia. Oczywiście równocześnie otrzymujemy przywileje osoby zatrudnionej w ten sposób.

REKLAMA

Samozatrudnienie wiąże się z różnymi obowiązkami, w tym przede wszystkim związanymi z rozwojem swojego biznesu czy kwestiami formalnymi. Z drugiej strony daje swobodę działania, dobierania kontrahentów i decydowania o wysokości zobowiązań wobec ZUS ponad te minimalne. Wiele elementów można także ustalić z naszym głównym kontrahentem w ramach umowy o współpracy. Tak, aby były to działania partnerskie, oparte na uczciwości i szacunku obu stron wobec siebie.

Co jest najlepszym rozwiązaniem? Jest to kwestia bardzo indywidualna. Nie ma jednej, idealnej ścieżki dla wszystkich, ponieważ wszystko to zależy od naszej sytuacji, potrzeb i planów. Ważne, aby podejmować decyzję świadomie i po rozważeniu zalet oraz ograniczeń danego rozwiązania z naszej perspektywy.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Autorka: Anna Pisu, InFakt

InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA