REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samozatrudnienie – z czym się wiąże?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Samozatrudnienie – z czym się wiąże? /fot. Fotolia
Samozatrudnienie – z czym się wiąże? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Samozatrudnie to często sposób na współpracę z jednym lub kilkoma stałymi kontrahentami. Jest to także opcja na rozwijanie swojego pomysłu na biznes. Własna firma wiąże się z konkretnymi przywilejami i obowiązkami. Jakimi? I co na temat samozatrudnienia mają do powiedzenia sami przedsiębiorcy?

Co to jest samozatrudnienie?

REKLAMA

Autopromocja

Samozatrudnienie dotyczy osób fizycznych, które zakładają własną działalność gospodarczą i najczęściej współpracują z jednym lub kilkoma kontrahentami. Działania takie mogą być objęte umową między stronami (umowa o współpracy, umowa B2B) regulującą najbardziej istotne elementy, m.in. rodzaj zleceń, ich efektów, terminy, wynagrodzenie. Szczegóły zależą od ustaleń między zleceniodawcą i zleceniobiorcą.

Posiadając własną działalność pracuje się na własny rachunek, własną odpowiedzialność i na własne ryzyko. Równocześnie jest to także swoboda działania, dobierania partnerów biznesowych, zleceń. Jest to także wolność wyboru – pracę można wykonywać w dowolnym miejscu i czasie (chyba, że nasze ustalenia z głównym kontrahentem to regulują).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki osoby samozatrudnionej

REKLAMA

Oprócz zdobywania i realizacji kolejnych zleceń, własna działalność wiąże się z określonymi obowiązkami. Po tym jak już założymy firmę, jesteśmy odpowiedzialni za samodzielne opłacanie podatków, ZUS oraz prowadzenie księgowości (może się tym też zająć wybrane przez nas biuro rachunkowe).

Należy przechowywać dokumentację księgową (m.in. KPiR, faktury przychodowe, kosztowe, deklaracje ZUS, umowy z kontrahentami, dokumenty rejestracyjne, oświadczenia). Co istotne i przede wszystkim wygodne, w większości przypadków dokumentację można gromadzić w formie cyfrowej.

Samodzielnie należy zadbać o elementy, które w ramach umowy pracę gwarantuje w określonych zasadach Kodeks pracy. Urlopy, zasiłki, dodatkowe dni wolne, świadczenia.

Zobacz także: Moja firma


Samozatrudnienie – o czym pamiętać?

Główną zaletą jest możliwość uzyskiwania większych zarobków. Z jednej strony mamy swobodę dobierania zleceń. Z drugiej strony, porównując kwotę wynagrodzenia jako całkowity koszt pracodawcy, na samozatrudnieniu możemy zarobić więcej niż na umowie o pracę. Dodatkowo ujmując koszty firmowe, obniżamy podatek do zapłaty, tym samym zarabiamy więcej.

Sami decydujemy o wysokości odprowadzanych składek do ZUS (punktem odniesienia są kwoty minimalne i maksymalne ustalane odgórnie). W przypadku umowy o pracę zobowiązania wobec ZUS rosną wraz ze wzrostem wynagrodzenia. Oczywiście równocześnie otrzymujemy przywileje osoby zatrudnionej w ten sposób.

REKLAMA

Samozatrudnienie wiąże się z różnymi obowiązkami, w tym przede wszystkim związanymi z rozwojem swojego biznesu czy kwestiami formalnymi. Z drugiej strony daje swobodę działania, dobierania kontrahentów i decydowania o wysokości zobowiązań wobec ZUS ponad te minimalne. Wiele elementów można także ustalić z naszym głównym kontrahentem w ramach umowy o współpracy. Tak, aby były to działania partnerskie, oparte na uczciwości i szacunku obu stron wobec siebie.

Co jest najlepszym rozwiązaniem? Jest to kwestia bardzo indywidualna. Nie ma jednej, idealnej ścieżki dla wszystkich, ponieważ wszystko to zależy od naszej sytuacji, potrzeb i planów. Ważne, aby podejmować decyzję świadomie i po rozważeniu zalet oraz ograniczeń danego rozwiązania z naszej perspektywy.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Autorka: Anna Pisu, InFakt

InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA