REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samozatrudnienie – z czym się wiąże?

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Samozatrudnienie – z czym się wiąże? /fot. Fotolia
Samozatrudnienie – z czym się wiąże? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Samozatrudnie to często sposób na współpracę z jednym lub kilkoma stałymi kontrahentami. Jest to także opcja na rozwijanie swojego pomysłu na biznes. Własna firma wiąże się z konkretnymi przywilejami i obowiązkami. Jakimi? I co na temat samozatrudnienia mają do powiedzenia sami przedsiębiorcy?

Co to jest samozatrudnienie?

REKLAMA

Autopromocja

Samozatrudnienie dotyczy osób fizycznych, które zakładają własną działalność gospodarczą i najczęściej współpracują z jednym lub kilkoma kontrahentami. Działania takie mogą być objęte umową między stronami (umowa o współpracy, umowa B2B) regulującą najbardziej istotne elementy, m.in. rodzaj zleceń, ich efektów, terminy, wynagrodzenie. Szczegóły zależą od ustaleń między zleceniodawcą i zleceniobiorcą.

Posiadając własną działalność pracuje się na własny rachunek, własną odpowiedzialność i na własne ryzyko. Równocześnie jest to także swoboda działania, dobierania partnerów biznesowych, zleceń. Jest to także wolność wyboru – pracę można wykonywać w dowolnym miejscu i czasie (chyba, że nasze ustalenia z głównym kontrahentem to regulują).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki osoby samozatrudnionej

Oprócz zdobywania i realizacji kolejnych zleceń, własna działalność wiąże się z określonymi obowiązkami. Po tym jak już założymy firmę, jesteśmy odpowiedzialni za samodzielne opłacanie podatków, ZUS oraz prowadzenie księgowości (może się tym też zająć wybrane przez nas biuro rachunkowe).

Należy przechowywać dokumentację księgową (m.in. KPiR, faktury przychodowe, kosztowe, deklaracje ZUS, umowy z kontrahentami, dokumenty rejestracyjne, oświadczenia). Co istotne i przede wszystkim wygodne, w większości przypadków dokumentację można gromadzić w formie cyfrowej.

Samodzielnie należy zadbać o elementy, które w ramach umowy pracę gwarantuje w określonych zasadach Kodeks pracy. Urlopy, zasiłki, dodatkowe dni wolne, świadczenia.

Zobacz także: Moja firma


Samozatrudnienie – o czym pamiętać?

Główną zaletą jest możliwość uzyskiwania większych zarobków. Z jednej strony mamy swobodę dobierania zleceń. Z drugiej strony, porównując kwotę wynagrodzenia jako całkowity koszt pracodawcy, na samozatrudnieniu możemy zarobić więcej niż na umowie o pracę. Dodatkowo ujmując koszty firmowe, obniżamy podatek do zapłaty, tym samym zarabiamy więcej.

Sami decydujemy o wysokości odprowadzanych składek do ZUS (punktem odniesienia są kwoty minimalne i maksymalne ustalane odgórnie). W przypadku umowy o pracę zobowiązania wobec ZUS rosną wraz ze wzrostem wynagrodzenia. Oczywiście równocześnie otrzymujemy przywileje osoby zatrudnionej w ten sposób.

REKLAMA

Samozatrudnienie wiąże się z różnymi obowiązkami, w tym przede wszystkim związanymi z rozwojem swojego biznesu czy kwestiami formalnymi. Z drugiej strony daje swobodę działania, dobierania kontrahentów i decydowania o wysokości zobowiązań wobec ZUS ponad te minimalne. Wiele elementów można także ustalić z naszym głównym kontrahentem w ramach umowy o współpracy. Tak, aby były to działania partnerskie, oparte na uczciwości i szacunku obu stron wobec siebie.

Co jest najlepszym rozwiązaniem? Jest to kwestia bardzo indywidualna. Nie ma jednej, idealnej ścieżki dla wszystkich, ponieważ wszystko to zależy od naszej sytuacji, potrzeb i planów. Ważne, aby podejmować decyzję świadomie i po rozważeniu zalet oraz ograniczeń danego rozwiązania z naszej perspektywy.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Autorka: Anna Pisu, InFakt

InFakt łączy obsługę księgową przez biuro rachunkowe z dostępem do aplikacji www oraz mobile. Firma specjalizuje się w obsłudze branż IT, Internet, reklama, media. Osoby, które nie prowadzą jeszcze działalności, mogą skorzystać z pomocy i usługi Zakładania Firmy.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA