REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup samochodu firmowego - gotówka, kredyt, leasing ich wady i zalety

 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Zakup samochodu firmowego - gotówka, kredyt, leasing ich wady i zalety
Zakup samochodu firmowego - gotówka, kredyt, leasing ich wady i zalety

REKLAMA

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca stara się być coraz bliżej swoich klientów i kontrahentów. Konieczne są więc podróże, w tym oczywiście własnym pojazdem. Nic więc dziwnego, że wiele osób prowadzących własne firmy, zastanawia się nie tyle nad zakupem samochodu firmowego co nad formą sfinansowania tego zakupu. Rynek proponuje różne możliwości, między innymi zakup za gotówkę, leasing lub kredyt. Jaka forma jest więc najlepsza, jeżeli planujemy zakup własnego auta?

Zakup za gotówkę

Część przedsiębiorców posiada środki własne, także jest w stanie zakupić nowy pojazd we własnym zakresie. W tym miejscu nie muszą się oni dopasowywać do wymogów banków lub firm leasingowych. Do tego, płacąc za pojazd „z góry” mają silniejszą pozycje negocjacyjną w rozmowie ze sprzedawcą. Dlatego, zakup (w rozumieniu samej czynności kupna – sprzedaży) samochodu firmowego za gotówkę może być tańszy. Dodatkową oszczędnością jest późniejsze ubezpieczenie oraz obsługa i naprawy (serwis) pojazdu. Posiadając własnościowy pojazd, bez pomocy finansowej z zewnątrz, przedsiębiorca może sam decydować jak i gdzie go ubezpieczy, w jakim warsztacie będzie go serwisować itp. Są to kolejne potencjalne oszczędności.

Autopromocja

Dodatkowo warto zauważyć, że kupowany pojazd nie musi być nowy (może być używany) oraz spełniać warunków koniecznych do zakupu w kredycie lub leasingu (np. w zakresie daty produkcji czy limitu kilometrów). W zakresie finansowym, zakup samochodu przez firmę może być jej kosztem. Najprawdopodobniej najlepszym wyjściem, jest kupienie pojazdu od innego przedsiębiorcy VAT’owca, który wystawi odpowiedni dokument księgowy – fakturę VAT. Taki rodzaj zakupu jest możliwy nie tylko w salonach dealerskich, ale również od innych firm oraz z komisów. Dzięki temu, przedsiębiorca będzie mógł rozliczyć nie tylko koszt zakupu pojazdu, ale również podatek VAT. Kwota odliczenia i możliwy procent, zależne są między innymi od sposobu użytkowania auta (wyłącznie służbowo, czy również prywatnie).

Najważniejsze zalety:

  • możliwość negocjacyjna ceny zakupu;
  • wolność wyboru w zakresie obsługi pojazdu oraz ubezpieczenia;
  • własność pojazdu i możliwość jego sprzedaży;

Największe wady:

  • konieczność posiadania własnych środków;
  • potencjalne zamrożenie kapitału.

Leasing

Leasing jest jedną z najpopularniejszych form zakupu pojazdów przez przedsiębiorców w Polsce. Forma ta została przewidziana przez przepisy kodeksu cywilnego, jednak definicja prawna różni się nieco od potocznie i ogólnie rozumianego leasingu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami przez leasing został określony następująco (art. 709¹ ustawy Kodeks Cywilny):

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przez umowę leasingu finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego.

Przykład praktyczny:

Za leasing w czystej formie – umowę leasingu, rozumieć więc należy przykładową sytuację:

Bank ABC S.A. (finansujący) i Pani spółka Potrzebujemy sp. z o.o. (korzystający) zawierają umowę w której: Bank zobowiązuje się kupić Samochód marki Szybki z salonu samochodowego w Gdyni Kowalski Malinowski Pojazdy Szybkie za kwotę 100 000 zł. Bank zobowiązuje się oddać samochód do używania Spółce Potrzebujemy na 4 lata. Spółka Potrzebujemy zobowiązuje się płacić Bankowi wynagrodzenie w ratach 3000 zł miesięcznie.

W tym miejscu warto zauważyć, że zgodnie z „czystą” formą umowy leasingu jedyną opłatą są raty wynagrodzenia (brak tutaj znanych z rynku opłaty wstępnej, opłaty końcowej itp.). Co ciekawe od początku do końca pojazd jest własnością Banku i nie ma tutaj żadnego zobowiązania do przeniesienia własności pojazdu na spółkę Potrzebujemy sp. z o.o.. Leasing znany z kodeksu cywilnego jest więc bliższy potocznemu rozumieniu najmu pojazdu, niż leasingu. Leasing z przeniesieniem własności nazywany jest natomiast leasingiem finansowym.

Polecamy: Podatki 2018 Samochód osobowy w firmie

W potocznym rozumieniu leasing polega na zakupie pojazdu, za środku uzyskane od firmy leasingowej lub banku. Jako zabezpieczenie umowy wprowadzana jest odpowiednia opłata własna (początkowa),  a na końcu przewidziana opłata końcowa (wykupu), która umożliwia wykupienie samochodu na własność. Po zakończonej umowie leasingu własność przechodzi więc na korzystającego, który może go wykupić lub w wielu przypadkach oddać i podpisać kolejną umowę leasingu – w rozumieniu przeznaczenia jego wartości na nową opłatę wstępną. Rynek operuje dwoma pojęciami leasingu – operacyjnego i finansowego. Gdzie podstawową różnicę stanowi zaliczenie danego samochodu do składników majątkowych leasingodawcy lub leasingobiorcy. To rodzi konkretne konsekwencje finansowe i podatkowe.

Leasing, podobnie jak kredyt, pozwala z założenia kupić pojazd, kiedy przedsiębiorca nie posiada całości środków własnych na jego zakup. Do najważniejszych zalet leasingu zalicza się między innymi jego potencjalnie niższe koszty, niż kredytu – w tym miejscu jednak należy zauważyć, że faktyczny koszt leasingu i jego porównanie do kosztu kredytu, zależy od konkretnej operacji finansowej i należy go a każdym razem zweryfikować. Dodatkowym atutem leasingu, są z założenia niskie wpłaty początkowe, zaczynające się już od kilku procent wartości pojazdu. Do najważniejszych wad leasingu, które mogą pojawić się już przy późniejszej współpracy jest narzucanie przez leasingodawców (finansujących) konkretnych warunków dotyczących serwisowania, napraw czy utrzymywania samochodów. W niektórych przypadkach umowy określają nawet konkretnie wskazane punkty, gdzie należy naprawiać pojazd, czy marki opon, które należy kupować. Do tego dochodzą kwestie ubezpieczeniowe, narzucone przez finansujących. Oczywiście wybór pojazdu również zostaje w pewien sposób ograniczony – najczęściej do maksymalnie 5 letnich pojazdów.

W zakresie finansowym leasing jest o tyle prosty dla przedsiębiorcy, że to finansujący wystawia odpowiednie dokumenty księgowe dla użytkownika. Co miesiąc (lub inaczej jeżeli tak umówiono) otrzymujemy więc odpowiedni dokument, na którym możemy opierać się w swoich obliczeniach i rachunkach. Leasing może stanowić koszty przedsiębiorstwa (w tym opłaty i prowizje leasingowe). W zakresie podatku VAT należy natomiast rozróżnić leasing finansowy od operacyjnego. Z założenia leasing finansowy na gruncie przepisów VAT jest dostawą towarów, leasing operacyjny traktować należy natomiast traktować jako usługę. Większość umów funkcjonujących na rynku  w Polsce, to umowy tak zwanego leasingu operacyjnego (leasingodawca wpisuje pojazd w swoje środki trwałe), co pozwala na operacje w zakresie rozliczenia VAT częściowo – czyli wraz z płatnością każdej kolejnej raty.

Najważniejsze zalety:

  • uzyskanie środków na pojazd;
  • niska wpłata własna;
  • prostsza procedura finansowania – mniej formalności;.

Największe wady:

  • koszty związane z narzuconym sposobem serwisowania oraz ubezpieczania pojazdu;
  • ograniczenia wieku pojazdów oraz przebiegu.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes


Kredyt

Kredyt jest generalnie najbardziej sformalizowaną formą uzyskania środków na pojazd. Można go uzyskać przede wszystkim w bankach, które mają swoje odpowiednie procedury i podlegają pod konkretne przepisy. Zwolennicy kredytu zwracają jednak w tym miejscu uwagę na zapewnione bezpieczeństwo transakcji i ochronę potencjalnie mniej znającego się na prawie przedsiębiorcy przed możliwymi naruszeniami ze strony leasingodawców. Kredyt jest często możliwością uzyskania środków na auta starsze lub niestandardowe, na które firmy leasingowe nie chcą udzielać leasingu.

Należy jednak pamiętać o wadach tego rodzaju rozwiązania, rozpoczynających się już na etapie weryfikacji możliwości kredytowych – kredyt trudniej uzyskać niż leasing, a następnie obciążających możliwości finansowe przedsiębiorcy. Jakiekolwiek zaległości banki z założenia automatycznie zgłaszają do odpowiednich organów i instytucji takich jak m.in. BIK czy KRD. W zakresie finansowym, kredyt może być opłacalny ponieważ umożliwia uzyskanie własności pojazdu już w momencie jego zakupu. Ma to konkretne konsekwencje finansowe, w tym między innymi możliwość zakupu w całości z VAT – i rozliczenie tego podatku już na samym początku użytkowania pojazdu. W przypadku kredytu bankowego inaczej wygląda rozliczanie odsetek – na które warto zwrócić uwagę pod względem finansowym i podatkowym.

Najważniejsze zalety:

  • uzyskanie środków na pojazd;
  • bezpieczeństwo transakcji;
  • możliwość uzyskania własności pojazdu od razu i konsekwencje podatkowe;

Największe wady:

  • sformalizowana procedura;
  • obciążenie zdolności kredytowej przedsiębiorcy.

Podsumowanie i rekomendacje

Jak widać z powyższego porównania, nie ma jednego złotego rozwiązania dla wszystkich przedsiębiorców. Wybór powinien zostać oparty na potrzebach oraz możliwościach finansowych danego podmiotu. Błędem jest więc stwierdzanie, że zakup za gotówkę, czy leasing jest najlepszą opcją. Dopiero indywidualna analiza, podparta konkretnymi wyliczeniami finansowymi oraz odpowiednimi konsultacjami z osobami zarządzającymi, osobami odpowiedzialnymi za finanse oraz księgowość pozwoli uzyskać odpowiedź, która forma zakupu samochodu firmowego będzie najlepsza, dla tego konkretnego podmiotu.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA