REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcza Finansowa PFR – na jakie wsparcie finansowe mogą liczyć mikroprzedsiębiorcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Aneta Frydrych
Aplikantka radcowska
Tarcza Finansowa PFR – na jakie wsparcie finansowe mogą liczyć mikroprzedsiębiorcy?
Tarcza Finansowa PFR – na jakie wsparcie finansowe mogą liczyć mikroprzedsiębiorcy?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Polski Fundusz Rozwoju w związku z utworzoną przez rząd Tarczą Antykryzysową opracował program „Tarcza Finansowa PFR”, służący m.in. udzieleniu pomocy finansowej mikroprzedsiębiorcom, którzy doświadczyli negatywnych następstw pandemii koronawirusa. Program przewiduje przeznaczenie blisko 25 miliardów złotych dla mikrofirm, w celu ochrony rynku pracy i zapewnienia firmom płynności finansowej w okresie pandemii i towarzyszącej temu złej sytuacji gospodarczej. Beneficjentami programu są mikroprzedsiębiorcy, a także mali i średni oraz duzi przedsiębiorcy. W tym artykule przedstawione zostały zasady udzielania pomocy finansowej dla mikroprzedsiębiorców.

Dla kogo przewidziana jest pomoc? Warunki uzyskania wsparcia w ramach Tarczy Finansowej

W rozumieniu ustawy z 6 marca 2018 roku Prawo przedsiębiorców, mikroprzedsiębiorcą jest przedsiębiorca zatrudniający średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz osiągający roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzanego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 mln euro.

REKLAMA

Autopromocja

Określając swój status przedsiębiorca jest zobowiązany zweryfikować, czy zachodzą po jego stronie powiązania w ramach relacji łączących go z innymi przedsiębiorstwami (m.in. w ramach grup kapitałowych). W przypadku gdy dane przedsiębiorstwo posiada przedsiębiorstwa powiązane do jego danych w zakresie liczby pracowników oraz rocznego obrotu i sumy bilansowej dolicza się w całości dane przedsiębiorstw powiązanych.
W przypadku gdy dane przedsiębiorstwo posiada przedsiębiorstwa partnerskie do jego danych w zakresie liczby pracowników oraz rocznego obrotu i sumy bilansowej dolicza się dane przedsiębiorstw partnerskich proporcjonalnie do procentowego udziału w kapitale lub prawach głosu.

Dane przedsiębiorstw, które podlegają sumowaniu należy ustalać na podstawie ksiąg rachunkowych lub danych pochodzących ze skonsolidowanego sprawozdania finansowego.  

Program przewiduje wsparcie finansowe dla mikroprzedsiębiorców, którzy w związku z zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19, odnotowują spadek obrotów gospodarczych o co najmniej 25 % w dowolnym miesiącu przypadającym po 1 lutego 2020 roku, w porównaniu do miesiąca poprzedniego lub miesiąca analogicznego w roku ubiegłym.

Przez spadek obrotów gospodarczych należy rozumieć zmniejszenie sprzedaży towarów lub usług w ujęciu ilościowym lub wartościowym (zgodnie z art. 15 g ust. 9 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wsparcie przewidziane jest dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na dzień 31 grudnia 2019 roku. Wobec przedsiębiorcy chcącego skorzystać ze wsparcia finansowego nie może zostać otwarte: postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne, ani postępowanie restrukturyzacyjne oraz nie może on zalegać z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenie społeczne na dzień 31 grudnia 2019 roku (przy czym nie stanowi zaległości rozłożenie płatności na raty lub jej odroczenie a także zaleganie z płatnościami podatków i składek nieprzekraczające trzykrotności wartości opłaty pobieranej przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy Prawo Pocztowe za traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej).

Nadto wsparcie dotyczyć ma  przedsiębiorców  posiadających rezydencję podatkową  na  terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, których działalność gospodarcza została zarejestrowana na terytorium RP w Krajowym Rejestrze Sądowym albo Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, oraz których beneficjent rzeczywisty nie posiada rezydencji podatkowej w tzw. raju podatkowym  chyba, że został zobowiązany do przeniesienia rezydencji podatkowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w terminie 9 miesięcy od dnia udzielenia finansowania w ramach Programu lub od dnia akceptacji dodatkowych zobowiązań w oparciu o indywidualną zgodę PFR.

Ze wsparcia w ramach programu PFR nie mogą skorzystać przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie produktów lub usług, które mogą skutkować ograniczaniem bądź naruszaniem wolności indywidualnych, lub praw człowieka, działalności prowadzonej przez instytucje kredytowe, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, firmy inwestycyjne, instytucje pożyczkowe, zakłady ubezpieczeń, zakłady reasekuracji, fundusze emerytalne, fundusze inwestycyjne i inne przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania oraz podmioty zarządzające aktywami, dostawców usług płatniczych oraz inne instytucje finansowe, a także agencje ratingowe oraz prowadzący tę działalność w obszarach wzbudzających wątpliwości etyczno-moralne, np. przeprowadzania eksperymentów na zwierzętach, hazardu i powiązanych aktywności, produkcji i dystrybucji wyrobów tytoniowych i podobnego typu używek, produkcji i dystrybucji środków odurzających.

Projekt Tarczy został notyfikowany przez  Komisję Europejską dnia 27 kwietnia 2020 roku). Nabór wniosków za pośrednictwem bankowości elektronicznej został uruchomiony dnia 29 kwietnia o godz. 18.00. Lista banków, za pośrednictwem których możliwe jest złożenie wniosków jest udostępniona na stronie www.pfrsa.pl. W celu uzyskania wsparcia przedsiębiorca winien złożyć stosowny wniosek, w ramach którego oświadczy, pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia, o spełnieniu powyższych warunków.

Polecamy: Przedsiębiorca w kryzysie (PDF)

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Promocja: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Wysokość subwencji przewidzianych dla mikroprzedsiębiorców

Wsparcia finansowe w ramach programu będzie udzielane w formie subwencji. Maksymalna jej wysokość zostanie wyliczona jako iloczyn liczby zatrudnionych pracowników i kwoty bazowej subwencji. Z kolej kwota bazowa subwencji jest uzależniona od wielkości spadku przychodów i wynosi:

- przy spadku obrotów powyżej 25% (do 50%) 12.000 złotych,

- przy spadku obrotów powyżej 50% (do 75%) 24.000 złotych,

- przy spadku obrotów powyżej 75% 36.000 złotych.

REKLAMA

Udzielone wsparcie nie może jednak przekroczyć 324 tysięcy złotych. Oznacza to, że dla przedsiębiorcy zatrudniającego przykładowo 3 pracowników, którego obroty spadły o 30%, kwota subwencji wyniesie 36.000 złotych, a dla przedsiębiorcy zatrudniającego 6 pracowników, którego obroty spadły o 65%, kwota subwencji wyniesie 144.000 złotych.

Środki pochodzące z udzielonego przedsiębiorcom wsparcia finansowego nie podlegają egzekucji sądowej ani administracyjnej. Nie dotyczy to jednak sytuacji, gdy wsparcie udzielone zostanie z naruszeniem opisanych w niniejszym artykule zasad.

Przeznaczenie środków uzyskanych z tytułu subwencji.

Środki uzyskane w ramach Tarczy Finansowej winny zostać przeznaczone na pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej (z wyjątkiem środków na nabycie lub przejęcie innego przedsiębiorcy), przedterminową spłatę kredytów do maksymalnej wysokości 25 % udzielonego wsparcia oraz na rozliczenia z podmiotami powiązanymi. Przedsiębiorca nie może wykorzystać środków na płatności do właściciela oraz do podmiotów z nim powiązanych.

Zasady zwrotu subwencji. Możliwe umorzenie subwencji do 75% jej wysokości.

Otrzymana subwencja może zostać umorzona do wysokości 75%, o ile przedsiębiorca będzie kontynuował prowadzenie działalności gospodarczej przez kolejne 12 miesięcy licząc od dnia udzielenia subwencji oraz w okresie kolejnych 12 pełnych miesięcy kalendarzowych utrzyma poziom średniego zatrudnienia pracowników. W razie zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej w podanym okresie, jak również jej zawieszenia, otwarcia likwidacji lub otwarcia postępowania upadłościowego czy restrukturyzacyjnego subwencja podlega zwrotowi w całości, zaś w razie zmniejszenia poziomu zatrudnienia pracowników, procent zwrotu będzie odpowiednio wyższy. Oznacza to, że przykładowo w razie obniżenia poziomu zatrudnienia o 10%, zwrot obejmie dodatkowe 10% całkowitej kwoty subwencji.

Powyższe warunki podlegają badaniu na koniec 12 miesiąca kalendarzowego licząc od pierwszego pełnego miesiąca kalendarzowego pod dniu udzielenia subwencji.

Zwrot odpowiedniej kwoty subwencji następuje w 24 miesięcznych ratach. Spłata rozpoczyna się od 13 miesiąca kalendarzowego, licząc od pierwszego pełnego miesiąca kalendarzowego po dniu udzielenia subwencji finansowej.

Szczegółowy regulamin programu znajduje się na stronie internetowej www.pfrsa.pl.

Aneta Frydrych, aplikant radcowski w Lubasz i Wspólnicy - Kancelaria Radców Prawnych sp. k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA