REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady opodatkowania zysków niepodzielonych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zasady opodatkowania zysków niepodzielonych /Fot. Fotolia
Zasady opodatkowania zysków niepodzielonych /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień w sprawie luk prawnych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczących opodatkowania tzw. zysków niepodzielonych.

Resort finansów poinformował, w odpowiedzi na interpelację nr 604, że ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1328 i 1478), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2015 r., zmieniła m.in. brzmienie pkt. 8 w art. 24 ust. 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych zwanej dalej „ustawą o PIT”. Celem tej nowelizacji było doprecyzowanie przepisu o niepodzielonych zyskach, w przypadku przekształcenia spółki (w rozumieniu art. 5a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - m.in. spółki z o.o.) w spółkę niebędącą osobą prawną.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Nowa regulacja wskazała, iż dotyczy ona każdego zysku przekształcanej spółki, który nie został faktycznie wypłacony wspólnikom (np. w postaci dywidendy). Przepis ten jednakowo traktuje pod względem podatkowym zarówno, zysk spółki w stosunku do którego została podjęta uchwała o podziale tj. przeznaczeniu zysku spółki na inne kapitały niż kapitał zakładowy spółki przekształcanej, jak i zysk w stosunku do którego uchwała o podziale nie została podjęta (niepodzielone zyski). Istotą tej normy jest opodatkowanie zysków spółki, które mogłyby zostać wypłacone wspólnikom, a które na moment przekształcenia stanowią majątek spółki. W przypadku przekształcenia w spółkę niebędącą osobą prawną zachodzi konieczność opodatkowania tych przychodów z uwagi na zmianę zasad opodatkowania dochodów wspólników spółki przekształcanej. Przed przekształceniem opodatkowanie występuje na poziomie spółki i na poziomie wspólnika, natomiast po przekształceniu opodatkowaniu podlega tylko przychód wspólnika spółki przekształconej.

Przychody wspólnika spółki przekształcanej pochodzą z dochodu tej spółki, który pozostaje po opodatkowaniu podatkiem dochodowym na poziomie spółki. Postawienie do dyspozycji środków z tego tytułu skutkuje u wspólnika powstaniem przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Przychód taki podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w przypadku gdy wspólnikiem jest osoba fizyczna.

Natomiast wspólnik spółki niebędącej osobą prawną osiąga przychody i ponosi koszty proporcjonalnie do przypadającego mu udziału w spółce. Uzyskany dochód (lub strata) jest rozliczany przez tego wspólnika. W majątku spółki niebędącej osobą prawną nie występują zyski tej spółki, należne wspólnikom, które nie byłyby wcześniej przez nich opodatkowane podatkiem dochodowym.

Poniesiona przez spółkę strata, może zostać na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników (w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością) albo walnego zgromadzenia (w spółce akcyjnej) pokryta z kapitałów spółki, w tym z utworzonych z zysków - kapitału zapasowego i kapitałów rezerwowych. Do czasu podjęcia uchwały organu uchwałodawczego spółki, strata jest niepokryta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W konsekwencji następuje zmniejszenie zgromadzonych na kapitale zapasowym i kapitałach rezerwowych zysków spółki o wielkości przeznaczone na pokrycie strat.

Tym samym na dzień przekształcenia spółki w spółkę niebędącą osobą prawną, kwota niepodzielonych zysków lub kapitałów spółki utworzonych z zysków ulega obniżeniu o pokryte z kapitałów spółki straty spółki. Ma to również bezpośredni wpływ na wysokość przychodu określonego w art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o PIT.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Odnosząc się do przedstawionego w interpelacji problemu, dotyczącego straty spółki wynikającej z zamknięcia ksiąg na dzień poprzedzający dzień przekształcenia, która na dzień przekształcenia nie pomniejszyła kapitałów spółki tworzonych z jej zysków, należy uznać, iż brak jest uzasadnienia dla różnicowania sytuacji podatników wyłącznie ze względu na podjęcie lub nie podjęcie uchwały o pokryciu straty spółki z utworzonych z jej zysków kapitałów zapasowego i rezerwowych.

Jak wskazano wyżej celem opodatkowania przychodu określonego w art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o PIT jest opodatkowanie zysków spółki, które na dzień przekształcenia nie zostały wypłacone wspólnikom. Zauważyć należy, że zgodnie z art. 192 i art. 348 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2013, poz. 1030, z późn. zm. ) kwota, która może zostać przeznaczona do podziału między wspólników spółki kapitałowej, podlega pomniejszeniu o niepokryte straty tej spółki.

Zobacz także: Moja firma


REKLAMA

Tym samym niepokryte straty spółki, jako pomniejszające kwotę która może zostać przeznaczona do podziału pomiędzy wspólników, powinny pomniejszać przychód do opodatkowania określony w art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o PIT. Powyższa interpretacja znajduje również zastosowanie do opodatkowania niepodzielonych zysków w przypadku, kiedy wspólnikiem spółki przekształcanej jest osoba prawna. Jednocześnie, z analizy interpretacji indywidualnych wydanych w 2015 r. wynika, iż dotyczą one stanu prawnego obowiązującego przed dniem 1 stycznia 2015 r.

W analizowanych sprawach zagadnieniem podlegającym interpretacji było rozumienie pojęcia „niepodzielone zyski”. Nie odnosiły się natomiast do kwestii możliwości pokrywania strat bilansowych spółek przekształcanych z kapitałów utworzonych z zysku spółki innych niż kapitał zakładowy. W konsekwencji nie stwierdzono rozbieżności w zakresie wskazanym w interpelacji.

Natomiast, odnosząc się do wątpliwości odnośnie poboru podatku od przychodu określonego w art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o PIT, w odpowiedzi na interpelację wyjaśniono, że zgodnie z art. 41 ust. 4 i ust. 4c ustawy o PIT, spółka powstała w wyniku przekształcenia jest obowiązana jako płatnik pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, od dochodu określonego m.in. w art. 24 ust. 5 pkt 8 (wartość niepodzielonych zysków w spółce oraz wartość zysku przekazanego na inne kapitały niż kapitał zakładowy w spółce przekształcanej). Z kolei stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41 powołanej ustawy są obowiązani przekazać kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek. Należy jednak zauważyć, że przychód określony w art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o PIT wynika tylko z zapisu w bilansie spółki przekształcanej. Nie są to faktycznie stawiane przez płatnika do dyspozycji podatnika środki pieniężne. Dlatego też, stosownie do art. 41 ust. 8 ustawy o PIT, podatnik ma obowiązek wpłacenia płatnikowi kwot należnego zryczałtowanego podatku dochodowego przed terminem, w którym spółka przekształcona jest obowiązana jako płatnik przekazać go na rachunek właściwego urzędu skarbowego. Terminem przekazania zryczałtowanego podatku przez płatnika jest 20-ty dzień miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał przychód do opodatkowania (dzień przekształcenia spółki w spółkę niebędącą osobą prawną).

Przed tym terminem podatnik na mocy art. 41 ust. 8 ustawy o PIT jest obowiązany wpłacić należny podatek płatnikowi. Przedstawiając powyższe poinformowano, że dotychczas do Ministerstwa Finansów nie napływały sygnały, odnośnie wątpliwości w zakresie obowiązków płatnika i podatnika wynikających z art. 41 ust. 4c, ust. 8 i art. 42 ust. 1 ustawy o PIT.

Autor: A. Jeleńska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA