REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady opodatkowania zysków niepodzielonych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zasady opodatkowania zysków niepodzielonych /Fot. Fotolia
Zasady opodatkowania zysków niepodzielonych /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień w sprawie luk prawnych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczących opodatkowania tzw. zysków niepodzielonych.

Resort finansów poinformował, w odpowiedzi na interpelację nr 604, że ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1328 i 1478), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2015 r., zmieniła m.in. brzmienie pkt. 8 w art. 24 ust. 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych zwanej dalej „ustawą o PIT”. Celem tej nowelizacji było doprecyzowanie przepisu o niepodzielonych zyskach, w przypadku przekształcenia spółki (w rozumieniu art. 5a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - m.in. spółki z o.o.) w spółkę niebędącą osobą prawną.

REKLAMA

Nowa regulacja wskazała, iż dotyczy ona każdego zysku przekształcanej spółki, który nie został faktycznie wypłacony wspólnikom (np. w postaci dywidendy). Przepis ten jednakowo traktuje pod względem podatkowym zarówno, zysk spółki w stosunku do którego została podjęta uchwała o podziale tj. przeznaczeniu zysku spółki na inne kapitały niż kapitał zakładowy spółki przekształcanej, jak i zysk w stosunku do którego uchwała o podziale nie została podjęta (niepodzielone zyski). Istotą tej normy jest opodatkowanie zysków spółki, które mogłyby zostać wypłacone wspólnikom, a które na moment przekształcenia stanowią majątek spółki. W przypadku przekształcenia w spółkę niebędącą osobą prawną zachodzi konieczność opodatkowania tych przychodów z uwagi na zmianę zasad opodatkowania dochodów wspólników spółki przekształcanej. Przed przekształceniem opodatkowanie występuje na poziomie spółki i na poziomie wspólnika, natomiast po przekształceniu opodatkowaniu podlega tylko przychód wspólnika spółki przekształconej.

Przychody wspólnika spółki przekształcanej pochodzą z dochodu tej spółki, który pozostaje po opodatkowaniu podatkiem dochodowym na poziomie spółki. Postawienie do dyspozycji środków z tego tytułu skutkuje u wspólnika powstaniem przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Przychód taki podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w przypadku gdy wspólnikiem jest osoba fizyczna.

Natomiast wspólnik spółki niebędącej osobą prawną osiąga przychody i ponosi koszty proporcjonalnie do przypadającego mu udziału w spółce. Uzyskany dochód (lub strata) jest rozliczany przez tego wspólnika. W majątku spółki niebędącej osobą prawną nie występują zyski tej spółki, należne wspólnikom, które nie byłyby wcześniej przez nich opodatkowane podatkiem dochodowym.

Poniesiona przez spółkę strata, może zostać na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników (w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością) albo walnego zgromadzenia (w spółce akcyjnej) pokryta z kapitałów spółki, w tym z utworzonych z zysków - kapitału zapasowego i kapitałów rezerwowych. Do czasu podjęcia uchwały organu uchwałodawczego spółki, strata jest niepokryta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W konsekwencji następuje zmniejszenie zgromadzonych na kapitale zapasowym i kapitałach rezerwowych zysków spółki o wielkości przeznaczone na pokrycie strat.

Tym samym na dzień przekształcenia spółki w spółkę niebędącą osobą prawną, kwota niepodzielonych zysków lub kapitałów spółki utworzonych z zysków ulega obniżeniu o pokryte z kapitałów spółki straty spółki. Ma to również bezpośredni wpływ na wysokość przychodu określonego w art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o PIT.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Odnosząc się do przedstawionego w interpelacji problemu, dotyczącego straty spółki wynikającej z zamknięcia ksiąg na dzień poprzedzający dzień przekształcenia, która na dzień przekształcenia nie pomniejszyła kapitałów spółki tworzonych z jej zysków, należy uznać, iż brak jest uzasadnienia dla różnicowania sytuacji podatników wyłącznie ze względu na podjęcie lub nie podjęcie uchwały o pokryciu straty spółki z utworzonych z jej zysków kapitałów zapasowego i rezerwowych.

Jak wskazano wyżej celem opodatkowania przychodu określonego w art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o PIT jest opodatkowanie zysków spółki, które na dzień przekształcenia nie zostały wypłacone wspólnikom. Zauważyć należy, że zgodnie z art. 192 i art. 348 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2013, poz. 1030, z późn. zm. ) kwota, która może zostać przeznaczona do podziału między wspólników spółki kapitałowej, podlega pomniejszeniu o niepokryte straty tej spółki.

Zobacz także: Moja firma


Tym samym niepokryte straty spółki, jako pomniejszające kwotę która może zostać przeznaczona do podziału pomiędzy wspólników, powinny pomniejszać przychód do opodatkowania określony w art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o PIT. Powyższa interpretacja znajduje również zastosowanie do opodatkowania niepodzielonych zysków w przypadku, kiedy wspólnikiem spółki przekształcanej jest osoba prawna. Jednocześnie, z analizy interpretacji indywidualnych wydanych w 2015 r. wynika, iż dotyczą one stanu prawnego obowiązującego przed dniem 1 stycznia 2015 r.

W analizowanych sprawach zagadnieniem podlegającym interpretacji było rozumienie pojęcia „niepodzielone zyski”. Nie odnosiły się natomiast do kwestii możliwości pokrywania strat bilansowych spółek przekształcanych z kapitałów utworzonych z zysku spółki innych niż kapitał zakładowy. W konsekwencji nie stwierdzono rozbieżności w zakresie wskazanym w interpelacji.

Natomiast, odnosząc się do wątpliwości odnośnie poboru podatku od przychodu określonego w art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o PIT, w odpowiedzi na interpelację wyjaśniono, że zgodnie z art. 41 ust. 4 i ust. 4c ustawy o PIT, spółka powstała w wyniku przekształcenia jest obowiązana jako płatnik pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, od dochodu określonego m.in. w art. 24 ust. 5 pkt 8 (wartość niepodzielonych zysków w spółce oraz wartość zysku przekazanego na inne kapitały niż kapitał zakładowy w spółce przekształcanej). Z kolei stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41 powołanej ustawy są obowiązani przekazać kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek. Należy jednak zauważyć, że przychód określony w art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy o PIT wynika tylko z zapisu w bilansie spółki przekształcanej. Nie są to faktycznie stawiane przez płatnika do dyspozycji podatnika środki pieniężne. Dlatego też, stosownie do art. 41 ust. 8 ustawy o PIT, podatnik ma obowiązek wpłacenia płatnikowi kwot należnego zryczałtowanego podatku dochodowego przed terminem, w którym spółka przekształcona jest obowiązana jako płatnik przekazać go na rachunek właściwego urzędu skarbowego. Terminem przekazania zryczałtowanego podatku przez płatnika jest 20-ty dzień miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał przychód do opodatkowania (dzień przekształcenia spółki w spółkę niebędącą osobą prawną).

Przed tym terminem podatnik na mocy art. 41 ust. 8 ustawy o PIT jest obowiązany wpłacić należny podatek płatnikowi. Przedstawiając powyższe poinformowano, że dotychczas do Ministerstwa Finansów nie napływały sygnały, odnośnie wątpliwości w zakresie obowiązków płatnika i podatnika wynikających z art. 41 ust. 4c, ust. 8 i art. 42 ust. 1 ustawy o PIT.

Autor: A. Jeleńska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA