REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o podatku akcyzowym – zmiany w 2019 r.

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Ustawa o podatku akcyzowym – zmiany w 2019 r.  /fot. Shutterstock
Ustawa o podatku akcyzowym – zmiany w 2019 r. /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W ubiegłym roku została przygotowana nowelizacja zmieniająca ustawę o podatku akcyzowym. Większość z nowych przepisów zaczęła obowiązywać od początku 2019 r. Dodatkowo w drugiej połowie ubiegłego roku pojawiły się dwie inne ustawy, które zmieniły zasady wprowadzone przez samą nowelę. Wskazujemy, jakie ostatecznie zmiany wynikną z tego legislacyjnego bałaganu w 2019 r.

Obniżenie akcyzy na energię elektryczną

W trzecim kwartale ubiegłego roku do Polski zaczęły docierać mało optymistyczne sygnały na temat nagłych podwyżek cen prądu, które według statystyk miałyby wynieść od 15 do nawet 40 procent. Jak się okazuje, polski parlament nie pozostał obojętny na te prognozy i 28 grudnia 2018 r. przyjął ustawę zmieniającą przepisy akcyzowe oraz kilka innych ustaw.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Największa zmiana sprowadza się do obniżenia podatku akcyzowego na energię elektryczną z 20 zł/MWh do 5 zł/MWh. Szacuje się, że dzięki tej obniżce odbiorcy zaoszczędzą 1,85 miliardów złotych. Zmniejszenie wysokości akcyzy na prąd nie spowoduje jednak zwiększenia objętości portfeli podatników. Wprowadzona zmiana ma bowiem na celu jedynie zniwelowanie gwałtownych podwyżek cen energii elektrycznej.

Pomimo tej zmiany eksperci zauważają, że jednorazowe obniżenie podatku akcyzowego to zagranie wyłącznie populistyczne, które nie rozwiąże problemu rosnących cen. Do tego potrzeba długofalowych rozwiązań, które ustabilizują je w dłuższej perspektywie czasu

.

REKLAMA

Dokument dostawy w formie elektronicznej

Wraz z nadejściem nowego roku papierowy dokument dostawy został zastąpiony przez jego elektroniczną wersję. Ale tylko na papierze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mocą ustawy z 14 grudnia 2018 r. zmieniającej nowelizację ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy – Prawo celne z 20 lipca tego samego roku (tzw. noweli do noweli) podmioty zainteresowane zyskały dodatkowy rok na dostosowanie się do przepisów. Oznacza to, że firmy obracające towarami akcyzowymi zwolnionymi z podatku ze względu na przeznaczenie oraz wyrobami energetycznymi opodatkowanymi zerową stawką, do 31 grudnia 2019 r. mogą stosować dotychczasowe reguły w zakresie ich przemieszczania.

Koniec końców przedsiębiorcy zyskali dodatkowy rok, w którym wciąż mogą posługiwać się papierowymi dokumentami dostawy, bez narażania się na dotkliwe sankcje. Jednak posunięcie ustawodawcy zmieniające przepisy, które jeszcze nie weszły w życie, dalekie jest od racjonalnego i obniża zaufanie obywateli do stabilności prawa.

Akcyza na wyroby węglowe

Od początku roku obowiązują nowe przepisy w zakresie obrotu wyrobami węglowymi. Zmiany dotyczą przede wszystkim dokumentacji sprzedaży zwolnionych od akcyzy wyrobów węglowych oraz zwolnienia z obowiązku wystawiania dokumentu dostawy finalnym nabywcom tych wyrobów, jak również z obowiązku sporządzania cyklicznych zestawień tych dokumentów.

Polecamy: Komplet podatki 2019

Nowe przepisy nakładają na podmioty, które obracają zwolnionymi od akcyzy wyrobami węglowymi, obowiązek:

- wystawienia faktury, która ujawnia ich ilość w kilogramach oraz

- odebrania oświadczenia wystawionego przez finalnego nabywcę, w którym zobowiązuje się zużywać wyroby węglowe tylko na te cele, które uprawniają go do skorzystania ze zwolnienia.

Od stycznia sprzedawcy nie muszą zatem wystawiać dokumentów dostawy oraz przyjmować na nich potwierdzenia odbioru. Zamiast tego są zobowiązani do wystawiania faktur oraz odbierania oświadczeń finalnych nabywców. Wygląda więc na to, że pozorna poprawa ich sytuacji polega wyłącznie na zastąpieniu obowiązku przygotowania jednej dokumentacji, obowiązkiem stworzenia drugiej.


Stawki akcyzy na płyny do e-papierosów i wyroby nowatorskie

Druga nowela ustawy zmieniającej ustawę o podatku dochodowym przedłuża okres obowiązywania starej stawki na płyn do e-papierosów oraz wyroby nowatorskie aż o półtora roku. Pierwotnie przepisy miały wejść w życie z dniem 31 grudnia 2018 r. Ostatecznie zaczną obowiązywać dopiero od 1 lipca 2020 r.

Dzięki nowelizacji przedsiębiorcy zyskają czas na dostosowanie swoich działalności do nowych przepisów. Przez następne półtora roku płyny do e-papierosów oraz wyroby nowatorskie wciąż będą opodatkowane zerową stawką. Oznacza to zwolnienie z obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy, ewidencjonowania, składania zabezpieczenia oraz prowadzenia składu podatkowego.

Podsumowanie

Ubiegły rok przyniósł zapowiedź wielu zmian w ustawie o podatku akcyzowym. Jednak czas pokazał, że rzeczywistość nie jest gotowa na przyjęcie ich wszystkich. W konsekwencji część przepisów m.in. o zmianie papierowych dokumentów dostawy na rzecz elektronicznych oraz zniesieniu zerowej stawki podatku dla płynów do e-papierosów oraz wyrobów nowatorskich wejdzie w życie dopiero za kilkanaście miesięcy.

Przedsiębiorcy mają zatem czas na dostosowanie swoich działalności do nowych zasad. Nie mają jednak pewności co do tego, czy w tym czasie nie dojdzie do kolejnych zmian. Rzeczywistość pokazuje, że aktualizacja ustaw nowelizujących to częsta praktyka ustawodawcy.

Autor: Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku, doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców oraz zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA