REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o podatku akcyzowym – zmiany w 2019 r.

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Ustawa o podatku akcyzowym – zmiany w 2019 r.  /fot. Shutterstock
Ustawa o podatku akcyzowym – zmiany w 2019 r. /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W ubiegłym roku została przygotowana nowelizacja zmieniająca ustawę o podatku akcyzowym. Większość z nowych przepisów zaczęła obowiązywać od początku 2019 r. Dodatkowo w drugiej połowie ubiegłego roku pojawiły się dwie inne ustawy, które zmieniły zasady wprowadzone przez samą nowelę. Wskazujemy, jakie ostatecznie zmiany wynikną z tego legislacyjnego bałaganu w 2019 r.

Obniżenie akcyzy na energię elektryczną

W trzecim kwartale ubiegłego roku do Polski zaczęły docierać mało optymistyczne sygnały na temat nagłych podwyżek cen prądu, które według statystyk miałyby wynieść od 15 do nawet 40 procent. Jak się okazuje, polski parlament nie pozostał obojętny na te prognozy i 28 grudnia 2018 r. przyjął ustawę zmieniającą przepisy akcyzowe oraz kilka innych ustaw.

REKLAMA

REKLAMA

Największa zmiana sprowadza się do obniżenia podatku akcyzowego na energię elektryczną z 20 zł/MWh do 5 zł/MWh. Szacuje się, że dzięki tej obniżce odbiorcy zaoszczędzą 1,85 miliardów złotych. Zmniejszenie wysokości akcyzy na prąd nie spowoduje jednak zwiększenia objętości portfeli podatników. Wprowadzona zmiana ma bowiem na celu jedynie zniwelowanie gwałtownych podwyżek cen energii elektrycznej.

Pomimo tej zmiany eksperci zauważają, że jednorazowe obniżenie podatku akcyzowego to zagranie wyłącznie populistyczne, które nie rozwiąże problemu rosnących cen. Do tego potrzeba długofalowych rozwiązań, które ustabilizują je w dłuższej perspektywie czasu

.

REKLAMA

Dokument dostawy w formie elektronicznej

Wraz z nadejściem nowego roku papierowy dokument dostawy został zastąpiony przez jego elektroniczną wersję. Ale tylko na papierze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mocą ustawy z 14 grudnia 2018 r. zmieniającej nowelizację ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy – Prawo celne z 20 lipca tego samego roku (tzw. noweli do noweli) podmioty zainteresowane zyskały dodatkowy rok na dostosowanie się do przepisów. Oznacza to, że firmy obracające towarami akcyzowymi zwolnionymi z podatku ze względu na przeznaczenie oraz wyrobami energetycznymi opodatkowanymi zerową stawką, do 31 grudnia 2019 r. mogą stosować dotychczasowe reguły w zakresie ich przemieszczania.

Koniec końców przedsiębiorcy zyskali dodatkowy rok, w którym wciąż mogą posługiwać się papierowymi dokumentami dostawy, bez narażania się na dotkliwe sankcje. Jednak posunięcie ustawodawcy zmieniające przepisy, które jeszcze nie weszły w życie, dalekie jest od racjonalnego i obniża zaufanie obywateli do stabilności prawa.

Akcyza na wyroby węglowe

Od początku roku obowiązują nowe przepisy w zakresie obrotu wyrobami węglowymi. Zmiany dotyczą przede wszystkim dokumentacji sprzedaży zwolnionych od akcyzy wyrobów węglowych oraz zwolnienia z obowiązku wystawiania dokumentu dostawy finalnym nabywcom tych wyrobów, jak również z obowiązku sporządzania cyklicznych zestawień tych dokumentów.

Polecamy: Komplet podatki 2019

Nowe przepisy nakładają na podmioty, które obracają zwolnionymi od akcyzy wyrobami węglowymi, obowiązek:

- wystawienia faktury, która ujawnia ich ilość w kilogramach oraz

- odebrania oświadczenia wystawionego przez finalnego nabywcę, w którym zobowiązuje się zużywać wyroby węglowe tylko na te cele, które uprawniają go do skorzystania ze zwolnienia.

Od stycznia sprzedawcy nie muszą zatem wystawiać dokumentów dostawy oraz przyjmować na nich potwierdzenia odbioru. Zamiast tego są zobowiązani do wystawiania faktur oraz odbierania oświadczeń finalnych nabywców. Wygląda więc na to, że pozorna poprawa ich sytuacji polega wyłącznie na zastąpieniu obowiązku przygotowania jednej dokumentacji, obowiązkiem stworzenia drugiej.


Stawki akcyzy na płyny do e-papierosów i wyroby nowatorskie

Druga nowela ustawy zmieniającej ustawę o podatku dochodowym przedłuża okres obowiązywania starej stawki na płyn do e-papierosów oraz wyroby nowatorskie aż o półtora roku. Pierwotnie przepisy miały wejść w życie z dniem 31 grudnia 2018 r. Ostatecznie zaczną obowiązywać dopiero od 1 lipca 2020 r.

Dzięki nowelizacji przedsiębiorcy zyskają czas na dostosowanie swoich działalności do nowych przepisów. Przez następne półtora roku płyny do e-papierosów oraz wyroby nowatorskie wciąż będą opodatkowane zerową stawką. Oznacza to zwolnienie z obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy, ewidencjonowania, składania zabezpieczenia oraz prowadzenia składu podatkowego.

Podsumowanie

Ubiegły rok przyniósł zapowiedź wielu zmian w ustawie o podatku akcyzowym. Jednak czas pokazał, że rzeczywistość nie jest gotowa na przyjęcie ich wszystkich. W konsekwencji część przepisów m.in. o zmianie papierowych dokumentów dostawy na rzecz elektronicznych oraz zniesieniu zerowej stawki podatku dla płynów do e-papierosów oraz wyrobów nowatorskich wejdzie w życie dopiero za kilkanaście miesięcy.

Przedsiębiorcy mają zatem czas na dostosowanie swoich działalności do nowych zasad. Nie mają jednak pewności co do tego, czy w tym czasie nie dojdzie do kolejnych zmian. Rzeczywistość pokazuje, że aktualizacja ustaw nowelizujących to częsta praktyka ustawodawcy.

Autor: Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku, doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców oraz zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA