REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skala podatkowa PIT 2011 / 2012

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Skala podatkowa PIT 2011 / 2012; Rozliczenia PIT; progi podatkowe 2011 / 2012
Skala podatkowa PIT 2011 / 2012; Rozliczenia PIT; progi podatkowe 2011 / 2012
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli nie rozliczasz się podatkiem liniowym (19% bez względu na rozmiar dochodów – dotyczy tylko działalności gospodarczej i działów specjalnych produkcji rolnej), kartą podatkową ani ryczałtem ewidencjonowanym -  to co do zasady musisz obliczyć podatek od swoich dochodów wg skali podatkowej. Tu już procent podatku zależy od wysokości Twoich dochodów. To tzw. progresja podatkowa - czyli im więcej zarabiasz, tym większa stopa podatku obciąża Twoje dochody. Przy progresji stawki podatkowe są przypisane określonym w skali przedziałom dochodów. Od 2009 roku mamy tylko dwie stawki 18% i 32%.

Skalę podatkową obowiązującą dla rozliczania dochodów uzyskanych w 2009 roku ustawodawca umieścił w przepisach przejściowych do nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z 2006 roku (Dz.U. Nr 217, poz. 1588). Ta sama skala dotyczy rozliczania dochodów uzyskanych w 2010 r., 2011 r., 2012 r., a także w 2013 roku.

REKLAMA

Podstawa obliczenia podatku w złotych

Podatek wynosi

ponad

do

85 528

18 % minus kwota zmniejszająca podatek 556 zł 02 gr

85 528

14 839 zł 02 gr + 32 % nadwyżki ponad 85 528 zł

REKLAMA

Najistotniejszą korzyścią wynikającą z tej skali (w porównaniu do lat ubiegłych) jest to, że druga stawka podatkową (32%) dotyczy dopiero rocznych zarobków przekraczających kwotę 85 528 zł (te zarobki były do roku 2009 progiem wejścia w opodatkowanie stawką 40%). W 2009 i 2010 roku ok. 99% polskich podatników PIT zapłaciło de facto liniowy podatek 18 %. Jak podają bowiem statystyki, tylko 0,86% podatników przekroczyło w 2007 roku próg 85 528 zł rocznych zarobków.

W 2010 r. i 2011 r. można było zarobić do 3091 zł bez konieczności zapłacenia podatku. Ale nawet mając roczne dochody nie przekraczające 3091 zł trzeba złożyć zeznanie roczne. Niezależnie od tego, że jest to obowiązek podatnika, pozwala to w wielu przypadkach odzyskać (jako nadpłatę) zapłacone w trakcie roku zaliczki na podatek.

Koszty pracownicze w PIT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszy przedział - kwota rocznego dochodu do 85 528 zł (włącznie).

Roczna kwota zmniejszająca podatek wynosi 556 zł 02 gr. O tą kwotę zmniejszamy obliczony podatek przy pomocy stawki 18%.

1/12 tej kwoty, czyli miesięczną kwotą zmniejszającą podatek jest 46,33 zł.

Podstawa opodatkowania: 40 000 zł

Podatek dochodowy: według stawki 18% od 40 000 zł = 7200 zł

Uwzględnienie kwoty zmniejszającej podatek: 7200 zł – 556 zł 02 groszy = 6643,98 zł

Kwota do zapłaty po zaokrągleniu = 6644 zł

Drugi przedział – podstawa opodatkowania powyżej 85 528 zł

Jeżeli podstawa opodatkowania wynosi powyżej 85 528 zł dochody opodatkowane są stawką 32%. Tylko ta nadwyżka jest opodatkowana stawką 32%.

Ustawodawca sam wyliczył (wg skali oczywiście) podatek od kwoty 85 528 zł. Wynosi on 14 839 zł 02 grosza. Wynik z zastosowania stawki 32% dodajemy do 14 839 zł 02 groszy. W obliczeniach nie pojawia się więc wprost kwota zmniejszająca podatek wynikająca z kwoty wolnej od podatku.

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Dochód roczny: 150 000 zł

Podatek dochodowy: według stawki 32% od nadwyżki ponad 85 528 zł: 32% (150 000 zł - 85 528 zł) = 32% z 64 472 zł = 20 631,04 zł

Uwzględnienie podatku od dochodów opodatkowanych stawką 18% i kwoty zmniejszającej podatek: + 14 839 zł 02 groszy = 35 470,06

Kwota podatku po zaokrągleniu = 35 470 zł

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA