REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć sprzedaż nieruchomości w rocznym PIT

Jak rozliczyć sprzedaż nieruchomości w rocznym PIT
Jak rozliczyć sprzedaż nieruchomości w rocznym PIT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którzy uzyskali przychody ze sprzedaży nieruchomości przed upływem okresu 5 lat od jego nabycia, muszą przy okazji rozliczenia rocznego złożyć deklarację PIT-39. I to nawet jeśli uzyskane środki w całości przeznaczyły na zakup innego mieszkania dla siebie czy dla dzieci.

Zobacz: Zeznanie roczne PIT-39 - kto i kiedy powinien je złożyć?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Z podatku dochodowego zwolnione są przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości (a więc domu, mieszkania, gruntu, spółdzielczego prawa własnościowego do domu czy mieszkania, użytkowania wieczystego oraz udziału w gruncie, mieszkaniu, itd.), jeżeli sprzedaż nastąpiła po upływie pięciu lat od chwili zakupu. Trzeba jednak pamiętać, że nie chodzi o pięć lat kalendarzowych – zgodnie z zasadą stosowaną przez fiskusa, ten okres liczy się od końca roku, w którym nastąpiło nabycie. Czyli jeśli np. ktoś kupił mieszkanie w maju 2009 r., to mógł je sprzedać bez podatku dopiero w roku 2015. A więc ci, którzy dokonali takiej transakcji wcześniej – np. mieszkanie kupione w maju 2009 r. sprzedali w listopadzie 2014 r. – ze zwolnienia, niestety, nie mogą skorzystać.

Własne cele mieszkaniowe ratują przed podatkiem

Jest jednak wyjście – przeznaczenie przychodów ze sprzedaży nieruchomości na własne cele mieszkaniowe. Oczywiście, najbardziej powszechnym sposobem realizacji tych celów jest zakup za uzyskane środki innego mieszkania albo domu albo gruntu pod budowę.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak z orzeczeń sądów administracyjnych wynika, że pojęcie własnych celów mieszkaniowych można rozumieć szerzej – a więc jeśli ktoś za pieniądze ze sprzedaży mieszkania kupił dwa mniejsze lokale (dla siebie i dla dziecka na przykład), również spełnia własne cele mieszkaniowe. Albo inny przykład – zakup mieszkań dla małoletnich dzieci również jest realizacja własnych celów mieszkaniowych.

Ważne jest, aby środki uzyskane ze sprzedaży mieszkania zostały przeznaczone na własne cele mieszkaniowe w okresie 2 lat od ich uzyskania. W innym wypadku trzeba będzie zapłacić podatek.

Zeznanie trzeba złożyć

W przypadku przeprowadzenia transakcji przed upływem owych pięciu lat od zakupu, trzeba poinformować fiskusa o przychodach z transakcji. Dokonuje się tego na formularzu PIT-39.

W rubryce C formularza wpisuje się kwotę przychodu. Jej wysokość musi wynikać z faktury albo z innego dokumentu, w którym jest wymieniona kwota, jaką podatnik otrzymał za nieruchomość.

Później konieczne jest wyliczenie kosztów. Podstawowym ich składnikiem jest koszt zakupu. Jednak w niektórych przypadkach tego składnika zabraknie – chodzi o nieruchomości odziedziczone lub otrzymane jako darowiznę. Wówczas koszt nabycia, w świetle rozliczeń podatkowych, wynosi zero.

Jak rozliczyć dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości

Dodatkowymi kosztami są jeszcze wydatki, związane ze sprzedażą, a więc np. prowizja pośrednika czy koszty notarialne. W przypadku osób, które otrzymały mieszkanie w spadku, do takich kosztów można zaliczyć wydatki na postępowanie spadkowe czy zapłacone podatki od spadków i darowizn.


Kosztem są także wydatki na remont mieszkania, o ile został on dokonany na potrzeby sprzedaży, jako że wg przepisów kosztem są wydatki na ulepszenie rzeczy, które służą podniesieniu jej wartości.

Po odliczeniu do uzyskanego przychodu poniesionych kosztów podatnik uzyskuje dochód.

Serwis rozliczeń rocznych PIT

Dochód jest, ale podatku może nie być

Jednak fakt, że uzyskamy dochód nie oznacza, że trzeba będzie zapłacić podatek. Wszystko zależy bowiem od tego, czy podatnik zamierza uzyskane środki – oraz w jakiej kwocie – przeznaczyć na wspomniane już własne cele mieszkaniowe.

Jeśli podatnik zamierza wydać wszystkie uzyskane środki na inną nieruchomość, wówczas wpisuje uzyskaną kwotę dochodu do rubryki przeznaczonej na dochody zwolnione z podatku. I to nawet jeśli jeszcze nie dokonał wydatków na taki zakup lub wydatkował tylko część uzyskanych środków. Ważne, aby z zakupami zdążył w ciągu 2 lat. Ewentualnie, aby uzyskane kwoty wydał na spłatę kredytu zaciągniętego przez sprzedażą nieruchomości, na remont czy adaptację.

Danina nie od całej kwoty

Jeśli jednak nie cała kwota, lecz jej część, zostanie przeznaczona na własne cele mieszkaniowe, trzeba wyliczyć dochód do opodatkowania. Aby go uzyskać, należy najpierw obliczyć, jaka kwota będzie podlegać zwolnieniu z podatku.

Aby wyliczyć wartość zwolnienia, kwotę uzyskanego dochodu mnoży się przez kwotę wydatkowaną na własne cele mieszkaniowe i następnie dzieli przez przychód z odpłatnego zbycia.

Rozliczenie najmu w rocznym zeznaniu PIT - wyjaśnienia ekspertów resortu finansów

Przykładowo pan Kowalski w 2012 r. kupił mieszkanie za 175 000 zł, które sprzedał w 2014 roku za 250 000 zł. Za 200 000 zł kupił inne mieszkanie, do którego się wprowadził. A więc dochód w tym przypadku wyniósł 75 000 zł, jednak po dokonaniu wyliczeń uzyskał on kwotę zwolnioną od podatku w wysokości 60 000 zł. To oznacza, że podatek będzie musiał naliczyć od kwoty 15 000 zł (75 000 – 60 000).

Uzyskaną kwotę wpisujemy do odpowiedniego miejsca w formularzu PIT-39 i liczymy należny podatek. Stawka w tym przypadku wynosi 19%. Podatek trzeba zapłacić w terminie złożenia zeznania podatkowego.

Marek Siudaj

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA