REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć sprzedaż nieruchomości w rocznym PIT

Jak rozliczyć sprzedaż nieruchomości w rocznym PIT
Jak rozliczyć sprzedaż nieruchomości w rocznym PIT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którzy uzyskali przychody ze sprzedaży nieruchomości przed upływem okresu 5 lat od jego nabycia, muszą przy okazji rozliczenia rocznego złożyć deklarację PIT-39. I to nawet jeśli uzyskane środki w całości przeznaczyły na zakup innego mieszkania dla siebie czy dla dzieci.

Zobacz: Zeznanie roczne PIT-39 - kto i kiedy powinien je złożyć?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Z podatku dochodowego zwolnione są przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości (a więc domu, mieszkania, gruntu, spółdzielczego prawa własnościowego do domu czy mieszkania, użytkowania wieczystego oraz udziału w gruncie, mieszkaniu, itd.), jeżeli sprzedaż nastąpiła po upływie pięciu lat od chwili zakupu. Trzeba jednak pamiętać, że nie chodzi o pięć lat kalendarzowych – zgodnie z zasadą stosowaną przez fiskusa, ten okres liczy się od końca roku, w którym nastąpiło nabycie. Czyli jeśli np. ktoś kupił mieszkanie w maju 2009 r., to mógł je sprzedać bez podatku dopiero w roku 2015. A więc ci, którzy dokonali takiej transakcji wcześniej – np. mieszkanie kupione w maju 2009 r. sprzedali w listopadzie 2014 r. – ze zwolnienia, niestety, nie mogą skorzystać.

Własne cele mieszkaniowe ratują przed podatkiem

Jest jednak wyjście – przeznaczenie przychodów ze sprzedaży nieruchomości na własne cele mieszkaniowe. Oczywiście, najbardziej powszechnym sposobem realizacji tych celów jest zakup za uzyskane środki innego mieszkania albo domu albo gruntu pod budowę.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak z orzeczeń sądów administracyjnych wynika, że pojęcie własnych celów mieszkaniowych można rozumieć szerzej – a więc jeśli ktoś za pieniądze ze sprzedaży mieszkania kupił dwa mniejsze lokale (dla siebie i dla dziecka na przykład), również spełnia własne cele mieszkaniowe. Albo inny przykład – zakup mieszkań dla małoletnich dzieci również jest realizacja własnych celów mieszkaniowych.

Ważne jest, aby środki uzyskane ze sprzedaży mieszkania zostały przeznaczone na własne cele mieszkaniowe w okresie 2 lat od ich uzyskania. W innym wypadku trzeba będzie zapłacić podatek.

Zeznanie trzeba złożyć

W przypadku przeprowadzenia transakcji przed upływem owych pięciu lat od zakupu, trzeba poinformować fiskusa o przychodach z transakcji. Dokonuje się tego na formularzu PIT-39.

W rubryce C formularza wpisuje się kwotę przychodu. Jej wysokość musi wynikać z faktury albo z innego dokumentu, w którym jest wymieniona kwota, jaką podatnik otrzymał za nieruchomość.

Później konieczne jest wyliczenie kosztów. Podstawowym ich składnikiem jest koszt zakupu. Jednak w niektórych przypadkach tego składnika zabraknie – chodzi o nieruchomości odziedziczone lub otrzymane jako darowiznę. Wówczas koszt nabycia, w świetle rozliczeń podatkowych, wynosi zero.

Jak rozliczyć dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości

Dodatkowymi kosztami są jeszcze wydatki, związane ze sprzedażą, a więc np. prowizja pośrednika czy koszty notarialne. W przypadku osób, które otrzymały mieszkanie w spadku, do takich kosztów można zaliczyć wydatki na postępowanie spadkowe czy zapłacone podatki od spadków i darowizn.


Kosztem są także wydatki na remont mieszkania, o ile został on dokonany na potrzeby sprzedaży, jako że wg przepisów kosztem są wydatki na ulepszenie rzeczy, które służą podniesieniu jej wartości.

Po odliczeniu do uzyskanego przychodu poniesionych kosztów podatnik uzyskuje dochód.

Serwis rozliczeń rocznych PIT

Dochód jest, ale podatku może nie być

Jednak fakt, że uzyskamy dochód nie oznacza, że trzeba będzie zapłacić podatek. Wszystko zależy bowiem od tego, czy podatnik zamierza uzyskane środki – oraz w jakiej kwocie – przeznaczyć na wspomniane już własne cele mieszkaniowe.

Jeśli podatnik zamierza wydać wszystkie uzyskane środki na inną nieruchomość, wówczas wpisuje uzyskaną kwotę dochodu do rubryki przeznaczonej na dochody zwolnione z podatku. I to nawet jeśli jeszcze nie dokonał wydatków na taki zakup lub wydatkował tylko część uzyskanych środków. Ważne, aby z zakupami zdążył w ciągu 2 lat. Ewentualnie, aby uzyskane kwoty wydał na spłatę kredytu zaciągniętego przez sprzedażą nieruchomości, na remont czy adaptację.

Danina nie od całej kwoty

Jeśli jednak nie cała kwota, lecz jej część, zostanie przeznaczona na własne cele mieszkaniowe, trzeba wyliczyć dochód do opodatkowania. Aby go uzyskać, należy najpierw obliczyć, jaka kwota będzie podlegać zwolnieniu z podatku.

Aby wyliczyć wartość zwolnienia, kwotę uzyskanego dochodu mnoży się przez kwotę wydatkowaną na własne cele mieszkaniowe i następnie dzieli przez przychód z odpłatnego zbycia.

Rozliczenie najmu w rocznym zeznaniu PIT - wyjaśnienia ekspertów resortu finansów

Przykładowo pan Kowalski w 2012 r. kupił mieszkanie za 175 000 zł, które sprzedał w 2014 roku za 250 000 zł. Za 200 000 zł kupił inne mieszkanie, do którego się wprowadził. A więc dochód w tym przypadku wyniósł 75 000 zł, jednak po dokonaniu wyliczeń uzyskał on kwotę zwolnioną od podatku w wysokości 60 000 zł. To oznacza, że podatek będzie musiał naliczyć od kwoty 15 000 zł (75 000 – 60 000).

Uzyskaną kwotę wpisujemy do odpowiedniego miejsca w formularzu PIT-39 i liczymy należny podatek. Stawka w tym przypadku wynosi 19%. Podatek trzeba zapłacić w terminie złożenia zeznania podatkowego.

Marek Siudaj

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA