REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na dziecko od 2013 roku – nowe zasady odliczania

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
ulga prorodzinna 2013 w PIT; ulga na dziecko 2013; zasady odliczania ulgi prorodzinnej na dziecko
ulga prorodzinna 2013 w PIT; ulga na dziecko 2013; zasady odliczania ulgi prorodzinnej na dziecko

REKLAMA

REKLAMA

Nie zmienią się zasady rozliczania ulgi prorodzinnej dla rodziców, wychowujących dwójkę dzieci. Większe odliczenie przysługiwać będzie osobom, które wychowują troje i więcej dzieci. Nowe zasady mogą być niekorzystne dla niektórych rodziców wychowujących jedno dziecko.

Zobacz artykuł: Nowe zasady ulgi na dziecko od 2014 roku

REKLAMA

Autopromocja

W rozliczeniu PIT w 2015 roku ulga na trzecie oraz czwarte i kolejne dziecko wzrośnie o 20 proc. To oznacza, że kwota odpisu podatkowego na trzecie dziecko wyniesie blisko 2002 zł, zaś na czwarte i każde następne – 2668,9 zł. Nie zmieni się zaś ulga na pierwsze i drugie dziecko, nadal będzie to po 1112,04 zł.

Nowelizacja ustawy o PIT na 2013 r. została uchwalona przez Sejm ostatecznie 24 października 2012 r. i podpisana przez Prezydenta 11 listopada 2012 r. Nowości obowiązywać będą od rozliczenia dochodów uzyskanych w 2013 roku.

Istotne zmiany dotyczące ulgi na dzieci omawia i komentuje doradca podatkowy Piotr Kaim.

Więcej dzieci = większa ulga

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z przepisami ustawy o PIT obowiązującymi do końca 2012 r., osoby które wychowują dzieci, mogą odliczać od podatku stałą kwotę na każde dziecko, niezależnie od ilości dzieci i poziomu osiąganych dochodów.

Zgodnie z decyzją Sejmu, ich uprawnienia mogą się zmienić począwszy od 1 stycznia 2013 r. Wynika to ze zmienionego brzmienia przepisu regulującego ulgę na dzieci, a więc art. 27f ustawy o PIT.

Ulga na dziecko dla przedsiębiorców w 2013 roku

Bez zmian pozostanie sytuacja rodziców, wychowujących dwójkę dzieci. Poprawie ulegnie sytuacja osób, które wychowują troje i więcej dzieci. Jednocześnie, nowe zasady mogą być niekorzystne dla rodziców wychowujących jedno dziecko, bowiem – zgodnie z decyzją Sejmu – osoby te utracą prawo do ulgi, jeżeli przekroczą poziom dochodów określony w nowelizacji.

W przypadku, gdy dziecko jest wychowywane przez dwójkę rodziców, wspomniany poziom dochodów wyniesie 112 tys. zł. dla obu rodziców łącznie. Po przekroczeniu tego progu, rodzice jednego dziecka nie będą mogli korzystać z ulgi.

Ulga na dzieci, podobnie jak idea podatku dochodowego, jest wyrazem zasady tzw. sprawiedliwości podatkowej. Wspomniana zasada zakłada, że ustawodawca powinien nakładać tylko takie podatki, które obywatel jest w stanie zapłacić.

Podatek dochodowy spełnia ten warunek w przygniatającej większości przypadków. Jego konstrukcja zakłada, że w kieszeni podatnika zostaje część dochodu, na ogół większa, która powinna wystarczyć do sfinansowania – co najmniej – bieżących kosztów utrzymania.

Trzeba przy tym zauważyć, że koszty utrzymania stają się wyższe, kiedy przychodzą na świat dzieci. Stąd spostrzeżenie, że dla osób, które mają dzieci, podatek dochodowy może być większym ciężarem niż dla osób, które ich nie mają. Ulga, o której jest niniejszy artykuł, była odpowiedzią na wspomnianą nierównowagę.

Polecamy poradnik: Podatki 2014 - PIT-Y za 2013 r.

W 2013 r. wzrośnie ulga prorodzinna

Zmiany jakie znalazły się w nowelizacji ustawy o PIT na 2013 r. – niekorzystne dla niektórych podatników z jednym dzieckiem i korzystne dla podatników z co najmniej trójką dzieci – wydają się kontrowersyjne.

Nie trzeba nikogo przekonywać, że urodzenie pierwszego dziecka podnosi koszty utrzymania rodziców. Co więcej, często jest tak, że podnosi je bardziej niż urodzenie kolejnych dzieci.

REKLAMA

Dlatego – w świetle reguł sprawiedliwości podatkowej, rozumianych zgodnie z uwagami przedstawionymi powyżej – nie było powodów, by wprowadzać regulację, która sprawi, że podatnicy z jednym dzieckiem będą mieli utrudniony dostęp do ulgi.

Wydaje się zatem, że wprowadzając zmiany w uldze na dzieci, Sejm – zgodnie z zamysłem rządu – kierował się nie tyle zasadą sprawiedliwości podatkowej, co przesłankami polityki demograficznej. Przy okazji, faworyzując rodziny wielodzietne, Sejm dodatkowo skomplikował przepisy, co utrudni ich zrozumienie.

Co ciekawe, finansowy bilans zmian w uldze na dzieci nie będzie korzystny dla budżetu państwa. Jak napisano w uzasadnieniu projektu, rząd spodziewa się, że zmiany te doprowadzą do zmniejszenia wpływów budżetowych o ok. 3 mln. zł (efekt budżetowy nastąpi w 2014 r., kiedy podatnicy złożą zeznania za rok 2013).

Ulga na dziecko dla przedsiębiorców w 2013 roku

Ulga internetowa 2013

PIT 2013 – 50% kosztów nie dla bogatych twórców i wynalazców

Ulgi w PIT – w 2012 r. po staremu, zmiany dopiero od 2013 r.

Dwójka dzieci: wszystko po staremu?

Jak już wspomnieliśmy, sygnalizowane zmiany będą neutralne dla osób, które mają dwójkę dzieci. Osoby te, po staremu, będą mogły odliczać od podatku, na każde dziecko, kwotę, która została określona w skali jednego miesiąca jako 1/6 kwoty zmniejszającej podatek w dolnym przedziale skali podatkowej.

Innymi słowy podatnicy, o których tutaj mowa, będą mogli odliczyć na każde dziecko po 92,67 zł. miesięcznie, czyli po 1112,04 zł. rocznie. Biorąc pod uwagę, że chodzi o podatników z dwójką dzieci, suma odliczeń może wynieść do 2224,08 zł. rocznie.

Zrozumienie tej regulacji utrudnia zagadkowy, nowo wprowadzony przepis art. 27f ust. 2b ustawy o PIT.

Przepis ten stwierdza, że podatnicy, którzy mają więcej niż jedno dziecko mogą korzystać z odpowiedniej dla siebie ulgi, jeżeli „co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego” będą wykonywać władzę rodzicielską, pełnić funkcję opiekuna prawnego lub sprawować opiekę „w stosunku do więcej niż jednego dziecka”.

Może to sugerować, że wystarczy spełniać powyższy warunek przez jeden dzień w roku w stosunku do dwójki dzieci, by skorzystać z ulgi za wychowywanie dwójki dzieci w pełnym, rocznym wymiarze.

Jednakże, taka interpretacja byłaby sprzeczna z logiką pozostałej części art. 27f ustawy o PIT, która nakazuje, by kwota ulgi była obliczana w stosunku miesięcznym. W przypadku zmiany liczby dzieci lub innych zmian wpływających na zakres uprawnień do ulgi w trakcie roku, należy badać zakres tych uprawnień za każdy miesiąc odrębnie.

Tak też sugeruje uzasadnienie projektu zmian na 2013 r. Można się zatem zastanawiać, jaki był cel wprowadzenia wspomnianego powyżej art. 27f ust. 2b, który wiąże pewne – nie do końca jasne – skutki prawne ze sprawowaniem funkcji rodzicielskich „co najmniej przez jeden dzień w roku”.

Jaka ulga na dziecko dla rodziców po rozwodzie lub w separacji?

Rodziny wielodzietne po nowemu

Jak już wspomnieliśmy, nowelizacja poprawia sytuację osób, które wychowują troje i więcej dzieci.

Za trzecie dziecko podatnicy będą mogli odliczać kwotę 139 zł. miesięcznie, a w stosunku rocznym – 1668,06 zł. Innymi słowy, odliczenia za trzecie dziecko będą wyższe o 50% niż odliczenia za pierwsze i drugie dziecko z osobna.

Z kolei za czwarte i każde następne dziecko podatnik będzie mógł odliczyć 185,34 zł. za miesiąc, czyli 2224,08 w stosunku rocznym. W związku z tym, odliczenia te będą wyższe o 100% niż odliczenia przysługujące za pierwsze i drugie dziecko z osobna.

Trzeba przy tym pamiętać, że rodziny wielodzietne nie zwiększą odliczeń za pierwszą dwójkę dzieci. Jednocześnie, do tych rodzin również można odnieść uwagi z poprzedniego akapitu, dotyczące znaczenia warunku mówiącego o tym, że wystarczy, by podatnik wykazał się choćby jednym dniem sprawowania funkcji rodzicielskich w stosunku do określonej liczby dzieci.

Znaczenie tego warunku wydaje się niejasne, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że zakres prawa do ulgi będzie określany, jak dotąd, w stosunku miesięcznym.

Polecamy poradnik: Podatki 2014 - PIT-Y za 2013 r.

Jedynacy na cenzurowanym

Co do zasady, podatnicy z jednym dzieckiem będą odliczali ulgę w takim samym wymiarze, jak podatnicy z dwójką dzieci, z tym zastrzeżeniem, że nie pomnożą kwoty ulgi przez dwa. Innymi słowy, za jedno dziecko odliczą 92,67 zł. miesięcznie, czyli 1112,04 zł. rocznie.

Jednakże, w stosunku do tych podatników Sejm przyjął ograniczenie, o którym była już mowa powyżej. Jeżeli podatnik będzie pozostawał przez cały rok kalendarzowy w związku małżeńskim, utraci prawo do ulgi, jeżeli łączne dochody małżonków przekroczą 112.000 zł rocznie.

Ulga na dziecko dla przedsiębiorców w 2013 roku

W stosunku do podatników, którzy choćby część roku kalendarzowego będą poza związkiem małżeńskim (w konkubinacie), próg ten będzie dwa razy niższy i wyniesie 56.000 zł. rocznie.

Wyjątek dotyczy podatników niepozostających w związku małżeńskim, którzy będą samotnie wychowywali dziecko małoletnie: tacy podatnicy utracą prawo do ulgi po przekroczeniu 112 tys. zł., tak samo jak małżonkowie.

Dodajmy, że ta ostatnia zasada – zapisana w nowym art. 27f ust. 2 pkt 1 lit. b) - jest pierwszym jednoznacznym potwierdzeniem doktryny sądowej, wedle której sam fakt pozostawania poza związkiem małżeńskim nie oznacza nabycia statusu osoby samotnie wychowującej dziecko (status ten jest istotny dla korzystania z innej ulgi, przewidzianej dla takich właśnie osób).

Przy ocenie, czy podatnik przekroczył próg, poza którym nie może korzystać z ulgi, pod uwagę będą brane tylko trzy kategorie dochodów: dochody opodatkowane na zasadach ogólnych (według skali progresywnej), dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych oraz dochody z działalności gospodarczej, opodatkowane metodą liniową.

Rozlicz swój PIT

Piotr Kaim, doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA