REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy emeryt musi złożyć PIT

Kiedy emeryt musi złożyć PIT
Kiedy emeryt musi złożyć PIT
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Emerytów z uzyskiwanych świadczeń rozlicza przed fiskusem ZUS. Natomiast jeśli osoba pobierająca emeryturę nadal podejmuje pracę, wyjeżdża na dofinansowane wczasy czy chciałaby przekazać „jeden procent” na wybraną fundację, będzie musiała samodzielnie wypełnić i złożyć PIT-36 lub PIT-37.

Emerytura to czas, kiedy wreszcie można odpocząć i nie trzeba zrywać się codziennie do pracy. Starsi niepracujący emeryci nie muszą zawracać sobie głowy wypełnianiem rocznego PIT-a, ponieważ jeśli nie uzyskali w 2014 r. żadnych innych dochodów poza świadczeniem z ZUS-u, nie mają obowiązku wypełniania rocznej deklaracji podatkowej – robi to za nich ZUS na zeznaniu PIT-40.

REKLAMA

Autopromocja

PIT-40 to z jednej strony wygoda, z drugiej jednak rozliczenie rocznych dochodów emeryta przez ZUS nie daje mu możliwości skorzystania z preferencji podatkowych, np. ze wspólnego rozliczenia z małżonkiem, z ulgi internetowej, nie można też odliczyć rachunków za leki, wydatków poniesionych na turnus rehabilitacyjny czy przekazać 1% podatku na np. schronisko dla zwierząt. Jeśli emeryt chce skorzystać z tych rozwiązań, musi do końca kwietnia złożyć roczne zeznanie samodzielnie.

Ponadto osoba pobierająca emeryturę ma obowiązek samodzielnego rozliczenia z fiskusem 2014 r., jeśli dorabiała czy otrzymała odprawę emerytalną od byłego pracodawcy.

Formularze PIT 2014/2015

Dochody poza emeryturą

Emeryt, który w 2014 r. podpisał umowy o dzieło czy umowy zlecenie, a kwota brutto z jednej umowy przekraczała 200 zł brutto, będzie musiał wypełnić samodzielnie rocznego PIT-a. I wykazać w nim te zarobki na podstawie dostarczonego przez zleceniodawcę PIT-11. Jeśli umowy podpisywane były na mniej niż 200 zł brutto, pracodawca pobrał podatek zryczałtowany, który został odprowadzony już do urzędu skarbowego za emeryta. W tej sytuacji pracodawca nie musi wysyłać emerytowi PIT-u.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takim dodatkowym dochodem emeryta może być też otrzymana w 2014 r. odprawa emerytalna od byłego pracodawcy, którą trzeba wykazać rocznym zeznaniu w źródle dochodów „stosunek pracy”. Były pracodawca jako płatnik podatku dochodowego pobrał z odprawy zaliczkę na PIT, ale nie pobrał od kwoty odprawy składek ZUS-owskich, zatem nie obniżą one podstawy opodatkowania w zeznaniu rocznym. Wszystkie swoje rozliczenia były szef powinien był przysłać emerytowi na PIT-11.

Jeśli dodatkowym dochodem emeryta jest zasiłek pogrzebowy, nie musi on rozliczać się z niego z fiskusem – wartość zasiłku jest zwolniona z PIT-u.

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

Wakacje emeryta na rachunek byłego szefa

Jeśli były pracodawca emeryta sfinansował czy dofinansował emerytowi w 2014 r. wczasy lub wręczył prezenty na święta czy z okazji urodzin na kwotę mniejszą niż 2 280 zł, takie świadczenie nie podlega opodatkowaniu PIT-em i nie musi być wykazywane przed fiskusem, o czym mówi art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT.

REKLAMA

Od świadczenia ponad ten limit emeryt powinien był zapłacić 10-proc. zryczałtowany podatek jeszcze w 2014 r., od razu, kiedy je dostał. Jednak nawet w takim przypadku nie będzie musiał teraz wykazywać takiej nadwyżki w deklaracji rocznej, ponieważ takich świadczeń nie łączy się z dochodami opodatkowanymi według skali, jakimi są emerytury, zgodnie z art. 30 ust.8 ustawy o PIT.

Jedynym przypadkiem, kiedy świadczenie, np. dofinansowanie do wakacji, emeryt będzie musiał wykazać jako dochody za 2014 r., jest ufundowanie wczasów przez kogoś innego niż były pracodawca czy były związek zawodowy, czyli kiedy emeryta i fundującego wczasy nie łączył nigdy stosunek służbowy czy stosunek pracy (np. emerytowany prawnik dostaje urlop nad morzem od izby adwokackiej). Pomocny będzie tu PIT-8C, który emeryt powinien był znaleźć w swojej skrzynce pocztowej najpóźniej z końcem lutego br. Emeryt musi rozliczyć takie dofinansowanie w deklaracji rocznej razem z pozostałymi dochodami opodatkowanymi skalą, tj. m.in. z emeryturą.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA