REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto nie zapłaci podatku od spadku lub darowizny?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Kto nie zapłaci podatku od spadku lub darowizny?
Kto nie zapłaci podatku od spadku lub darowizny?

REKLAMA

REKLAMA

Nieruchomości przekazywane w ramach darowizny albo spadkobrania, zwykle mają o wiele większą wartość niż inne składniki majątku. Właśnie dlatego ewentualne obowiązki podatkowe obdarowanego lub spadkobiorcy są bardzo istotne. Na szczęście takie osoby w niektórych sytuacjach mogą uniknąć podatku naliczonego od wartości domu, mieszkania albo gruntu. Warto zatem wiedzieć, jakie są zwolnienia z podatku od nieruchomości przekazanej w ramach spadku lub darowizny.

Ogólne zwolnienie dotyczy tylko darowizn od członków najbliższej rodziny

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Informacje o zasadach zwolnień z podatku od spadków i darowizn, najlepiej czerpać bezpośrednio z odpowiedniej ustawy (patrz ustawa z dnia 28 lipca 1983 r.). Wspomniany akt prawny przewiduje m.in. generalne zwolnienie podatkowe dla członków najbliższej rodziny dotyczące przekazywanych nieruchomości oraz innych składników majątku (np. aut lub biżuterii).

Ogólne zwolnienie z podatku od spadków i darowizn przewidziano jedynie dla bliskich krewnych nabywających nieruchomość – tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert  z portalu RynekPierwotny.pl. Mowa o następujących osobach: małżonek, zstępny (dziecko, wnuk, prawnuk), wstępny (rodzic, dziadek), pasierb, brat, siostra, ojczym, macocha. Wymienieni krewni nie zapłacą podatku od spadków i darowizn, jeżeli w ciągu sześciu miesięcy od nabycia nieruchomości złożą fiskusowi odpowiednią deklarację na formularzu SD-Z2. Ten obowiązek nie dotyczy osób otrzymujących nieruchomość w ramach darowizny, która obowiązkowo musi być poświadczona notarialnie. Odpowiednie informacje na temat takich podatników, przesyła bowiem notariusz dokumentujący darowiznę. O półrocznym terminie (naliczanym od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu stwierdzającego nabycie spadku albo zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia przez notariusza), muszą z kolei pamiętać osoby, które otrzymały nieruchomość w ramach spadkobrania.

Przepisy przewidują również specjalną ulgę mieszkaniową np. dla teściów

Warto zdawać sobie sprawę, że krajowe przepisy przewidują jeszcze jedną ulgę w ramach podatku od spadków i darowizn, która dotyczy nabywania nieruchomości. Mowa o tak zwanej uldze mieszkaniowej. Z tej ulgi mogą skorzystać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • osoby zaliczane do pierwszej grupy podatkowej - w ramach darowizny lub dziedziczenia nieruchomości mieszkaniowej/spółdzielczego własnościowego prawa do lokum  
  • osoby zaliczane do drugiej grupy podatkowej - w ramach dziedziczenia nieruchomości mieszkaniowej/spółdzielczego własnościowego prawa do lokum 
  • osoby zaliczane do trzeciej grupy podatkowej - w ramach dziedziczenia nieruchomości mieszkaniowej/spółdzielczego własnościowego prawa do lokum (dodatkowym wymogiem jest sprawowanie przynajmniej dwuletniej opieki nad spadkodawcą na podstawie umowy z notarialnie poświadczonym podpisem)

Podział podatników na grupy podatkowe, został zaprezentowany w poniższej tabeli. Warto zwrócić uwagę, że ulga mieszkaniowa w ramach spadku lub darowizny przysługuje np. pradziadkom, teściom, zięciom oraz synowym, czyli krewnym należącym do pierwszej grupy podatkowej, którzy nie mogą skorzystać z nielimitowanego zwolnienia. 

Jak tłumaczy ekspert portalu RynekPierwotny.pl ulga mieszkaniowa polega na tym, że w ramach obliczenia podatku od spadków i darowizn, fiskus nie weźmie pod uwagę powierzchni domu lub mieszkania nieprzekraczającej 110 mkw. W przypadku nabycia części lokum albo udziału w spółdzielczym własnościowym prawie do domu lub lokalu, ten limit zwolnienia jest proporcjonalnie zmniejszany. Co ważne, w ramach ulgi mieszkaniowej nie uwzględnia się wartości gruntu pod budynkiem oraz prawa wieczystego użytkowania takiego gruntu.


REKLAMA

Fiskus niestety przewidział pewne wymogi dla osób zamierzających skorzystać z ulgi mieszkaniowej w podatku od spadków i darowizn. Tacy podatnicy nie mogą posiadać alternatywnego lokum i muszą zamieszkiwać przez pięć kolejnych lat w nabytym domu lub lokalu jako osoba zameldowana na pobyt stały. Ulga mieszkaniowa nie zostanie utracona wtedy, gdy przed upływem pięcioletniego terminu podatnik sprzeda swój udział w nieruchomości/spółdzielczym prawie innemu spadkobiercy lub obdarowanemu.

Możliwe jest także zachowanie ulgi mieszkaniowej jeśli zbycie lokum otrzymanego w drodze spadku lub darowizny (przed upływem pięcioletniego terminu) było uzasadnione koniecznością zmiany warunków albo miejsca zamieszkania, a podatnik w ciągu dwóch lat przeznaczył wszystkie pieniądze uzyskane ze sprzedaży mieszkania/domu/spółdzielczego prawa na zakup/budowę kolejnego lokum. Fiskus wymaga jednak, aby łączny okres zameldowania na pobyt stały w „starym” oraz „nowym” lokalu lub domu przekroczył pięć lat.

Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA