REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK_VAT: testy klasyfikacji transakcji dla celów VAT

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
JPK_VAT: testy klasyfikacji transakcji dla celów VAT/ Fot. Fotolia
JPK_VAT: testy klasyfikacji transakcji dla celów VAT/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Plik JPK to nie tylko kolejne obciążenie dla przedsiębiorców. Struktura w formacie XML ma za zadanie usprawnić kontrole prowadzone przez organy podatkowe. Dlaczego nie wykorzystać tego na potrzeby autokontroli? Wystarczy zwizualizować JPK_VAT w formie tabeli, aby sprawdzić, czy w rozliczeniach nie ma błędów.

REKLAMA

REKLAMA

Klasyfikacja transakcji

Klasyfikacja transakcji to tylko jeden z wielu testów, jakie można wykonać w oparciu o dane wprowadzone do pliku JPK_VAT.

Pełna weryfikacja, czy transakcja została prawidłowo potraktowana na potrzeby VAT, wymaga oczywiście znajomości jej materii i okoliczności zdarzenia. Jednak nawet nie wiedząc nic o danej czynności gospodarczej, bazując na pliku JPK_VAT, można wytypować potencjalnie źle zaklasyfikowane pozycje. Wystarczy informacja dotycząca nr NIP lub VAT-UE kontrahenta oraz wskazanie pól, do których przyporządkowana została dana faktura w pliku JPK.

Kontrahenci, z którymi dokonujemy transakcji krajowych (zakupu czy sprzedaży), powinni być zidentyfikowani w pliku JPK_VAT za pomocą polskiego numeru NIP. W przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych, w pliku JPK_VAT należy wprowadzić numer VAT-UE. Natomiast jeżeli dokonujemy np. eksportu towarów, importu towarów, świadczenia (nabycia lub sprzedaży) usług poza UE, wówczas jedyne co możemy przyjąć za pewnik, to że nasz dostawca lub nabywca nie powinien być ani polskim, ani unijnym podatnikiem VAT.

REKLAMA

Oczywiste, a jednak są błędy

Jeżeli transakcja została wykazana w pliku JPK_VAT w polach dotyczących sprzedaż lub zakupu krajowego, a kontrahent został wskazany z przypisanym numerem VAT-UE lub numerem niepoddającym się weryfikacji (tj. najczęściej z krajów trzecich), może to oznaczać, że albo zmapowane zostały nieprawidłowe dane kontrahenta do pliku JPK, albo transakcja została źle sklasyfikowana. Być może w istocie jest to transakcja wewnątrzwspólnotowa albo import lub eksport towarów. W każdym razie należy bliżej przyjrzeć się tej pozycji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasadę tę można analogicznie zastosować do transakcji wewnątrzwspólnotowych (sygnałem o błędzie będą przypisane do transakcji polskie numery NIP lub numery nieweryfikowalne przy wykorzystaniu usługi VIES). Natomiast w przypadku transakcji eksportu lub importu towarów, a także świadczenia usług poza UE lub importu usług spoza UE dane kontrahenta nie powinny wskazywać ani polskiego NIP, ani unijnego numeru VAT-UE.

Teoria a praktyka

Warto przyjrzeć się danym dostawców i nabywców przy weryfikacji prawidłowości rozliczeń VAT, ujawnianych w pliku JPK_VAT. Dane te są obecnie obligatoryjne (obowiązkowo wypełniane), co może oznaczać, że organy kontroli widzą wymierną korzyść w wykorzystaniu danych kontrahentów podatników przy cyklicznej weryfikacji pliku.

W praktyce wiele testów przeprowadzanych przez ekspertów i praktyków podatkowych na plikach JPK_VAT zawiera w sobie komponent weryfikacji danych kontrahenta względem klasyfikacji danej faktury zakupowej bądź sprzedażowej w pliku.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017

Badanie logicznych powiązań pomiędzy typem kontrahenta (dostawcy lub nabywcy) a dokonaną klasyfikacją VAT transakcji warto połączyć z testami sprawdzającymi, czy nasi krajowi kontrahenci, w szczególności dostawcy, są zarejestrowanymi podatnikami VAT (czynnymi lub zwolnionymi). Jeżeli nie, prawo do odliczenia VAT z faktur zakupowych może zostać zakwestionowane, a od stycznia 2017 r. należy się liczyć z dodatkową 100% sankcją VAT w takich przypadkach. Jest to również pierwszy sygnał, który powinien zwrócić naszą uwagę na to, czy kontrahent faktycznie istnieje. Jeżeli nie, być może jesteśmy nieświadomym uczestnikiem oszustwa mającego na celu wyłudzenie podatku.

Sprawdź za darmo poprawność rozliczeń VAT z plikiem JPK_VAT

Zweryfikuj poprawność klasyfikacji transakcji na potrzeby VAT

Dowiedz się, jak samodzielnie przeprowadzić testy JPK


W przypadku naszych nabywców, badanie to ma szczególne znaczenie, jeżeli podatnik dokonuje sprzedaży towarów, w odniesieniu do których podatnikiem jest nabywca (np. handel złomem, elektroniką, odpadami itp.) Jeżeli nie jest on zarejestrowany na VAT, wówczas nie możemy zastosować odwrotnego obciążenia (faktura bez VAT). Oznacza to ustalenie dodatkowego zobowiązania, zakwestionowanie prawidłowości wystawienia faktury i sankcje. Z kolei w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów istotne jest cykliczne sprawdzanie rejestracji naszego nabywcy unijnego dla potrzeb dokonywania transakcji w UE (tzw. weryfikacja VIES). Jeżeli bowiem podmiot jest niezarejestrowany w VIES, jako sprzedawca nie możemy zastosować preferencyjnej 0% stawki VAT.

Jak to sprawdzić?

Masowe testy klasyfikacji transakcji, połączone z weryfikacją rejestracji kontrahentów w bazie MF oraz VIES można wykonać przy użyciu programów komputerowych. To najszybszy i najwygodniejszy sposób autokontroli. Jednak te same czynności można wykonać ręcznie, np.:

  • status VAT kontrahenta można pojedynczo sprawdzać korzystając z odpowiedniej strony MF. To samo można zrobić w odniesieniu do numerów VAT-UE, korzystając z usługi VIES, dostępnej na stronach Komisji Europejskiej;
  • masowo, przy użyciu np. MS Excel można natomiast sprawdzić, czy dostawca nie posługuje się fikcyjnym NIP. Wystarczy na dane dostawcy nałożyć formułę badającą po pierwsze ilość znaków (NIP ma zawsze 10 cyfr), a po drugie przeprowadzającą tzw. test sumy kontrolnej, którego specyfikację bez problemu znajdziemy w Internecie;
  • można też łatwo sprawdzić, czy dokonaliśmy właściwej klasyfikacji VAT transakcji wewnątrzwspólnotowej, o ile dysponujemy zawartością pliku JPK_VAT w formie tabelarycznej. W takim przypadku wystarczy sprawdzić, czy wszystkie wiersze z kwotami zaalokowanymi do pól K12, K21, K23 lub K29 wskazują nr kontrahenta zaczynający się od prefiksu kraju UE (z pominięciem Polski). Jeżeli nie, mamy potencjalny błąd w klasyfikacji transakcji lub (co występuje częściej), błąd w danych kontrahenta.

Fiskus już kontroluje

Rozliczenia VAT charakteryzują się masowością, która sprzyja pomyłkom. Dzięki wprowadzeniu pliku JPK_VAT można je automatycznie wykryć. Z Ministerstwa Finansów płyną informacje o rozpoczętych analizach plików JPK nadesłanych przez podatników i ich wynikach. Dlatego autoweryfikacja rozliczeń podatkowych wydaje się być koniecznością. Błądzić jest rzeczą ludzką, ale lepiej samodzielnie wykryć swoje błędy, niż dowiadywać się o nich od fiskusa.

Igor Roman

Starszy Menedżer

Tax Management Consulting

Deloitte Doradztwo Podatkowe

Igor Roman, Starszy Menedżer, Tax Management Consulting, Deloitte Doradztwo Podatkowe

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA