REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaostrzone przepisy karno-skarbowe w 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zaostrzone przepisy karno-skarbowe w 2017 r. - co się zmieniło?/ Fot. Fotolia
Zaostrzone przepisy karno-skarbowe w 2017 r. - co się zmieniło?/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Oprócz nowych sankcji w VAT, rok 2017 przyniósł zmiany w Kodeksie karno skarbowym, które mają uderzyć przede wszystkim w fałszywe transakcje na kwoty rzędu 5 mln zł. Nowe regulacje mogą więc podnieść komfort prowadzenia mikrofirm, poprzez likwidację oszustw, a co za tym idzie likwidację ryzyka nieświadomej współpracy z oszustem. Z drugiej jednak strony zaostrzone przepisy dotykają mikrofirmy osobiście.

Stawki dzienne oraz ograniczenie i pozbawienie wolności to środki kary za przestępstwo skarbowe. Grzywnę określoną kwotowo dostaje podatnik za wykroczenie skarbowe – np. niewyznaczenie w terminie płatnika podatków czy niezłożenie deklaracji VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pod lupę nierzetelne faktury

Dziś za wystawianie faktur czy rachunków w sposób nierzetelny (faktur fikcyjnych) czy też posługiwanie się takimi dokumentami przedsiębiorcy może grozić kara grzywny do 240 stawek dziennych.

W 2017 r. roku zmienia się kara grzywny w przypadku nierzetelnych faktur i będzie ona mogła:

REKLAMA

- wynosić do 720 stawek dziennych (od 48 tys. zł do ponad 19 mln zł) albo

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- mieć formę kary pozbawienia wolności (jeśli podatek z nierzetelnych faktur jest małej wartości) i pozbawienia wolności na czas nie krótszy od roku (jeśli podatek z nierzetelnych faktur jest większy) albo

- zostaną nałożone te obydwie kary łącznie.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Ponadto w stosunku do autora nierzetelnej faktury, z której VAT (albo suma VAT-u, jeśli faktur jest więcej) jest dużej i wielkiej wartości, sąd będzie mógł zastosować dodatkowo funkcjonujące dziś w innych przypadkach nadzwyczajne obostrzenie kary.

Zmodyfikowano zatem zasady karania zarówno dużych oszustów, jak i wystawiających i posługujących się fikcyjnymi fakturami mikroprzedsiębiorców.

Odpowiedzialność za VAT spółek cywilnych

Rok 2017 otwiera też drogę do karania osoby fizycznej za uszczuplenia podatkowe spółki cywilnej. Uchybienia spółek cywilnych na gruncie m.in. VAT-u zostają włączone pod odpowiedzialność za przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe, co do tej pory ze względu na brzmienie art. 9 § 3 kks było wątpliwe. Z przepisu znika pojęcie zdolności prawnej, rozumianej jako generalną zdolność bycia podmiotem praw i obowiązków prawnych m.in. na gruncie podatków, a takiej zgodnie z orzecznictwem spółka cywilna nie posiada.

Nieograniczona łączna kara grzywny

Z kodeksu znika art. 50 § 2, czyli dopuszczalność wykonania tylko najsurowszej kary w sytuacji ukarania za dwa lub więcej wykroczenia skarbowe popełnionych przed wydaniem pierwszego orzeczenia. Ten przepis po prostu ograniczał stosowanie łącznej kary grzywny za dwa lub więcej wykroczenia i nie odstraszał od popełniania kolejnych przestępstw, szczególnie na gruncie cła, VAT-u i akcyzy.


Ukarani nie przesyłający internetowo

W nowym roku wykroczeniem skarbowym będzie też złożenie deklaracji VAT (w tym informacji podsumowującej) na papierze, a nie przez internet. Odnosić się to jednak będzie tylko tych przedsiębiorców, którzy w 2017 r. będą mieli obowiązek wysyłać dokumenty do fiskusa za pomocą środków komunikacji elektronicznej, czyli póki co ominie mikroprzedsiębiorców niezarejestrowanych jako VAT UE i nie zajmujących się sprzedażą w systemie odwrotnego obciążenia.

Łagodniejsze kary za uszczuplenia rzędu do 10 tys. zł

Warto pamiętać, że w górę o 750 zł przesuwa się granica decydująca o tym, czy zachowanie podatnika w 2017 r. będzie wykroczeniem czy przestępstwem. Jeśli kwota uszczuplonej lub narażonej na uszczuplenie należności publicznoprawnej nie przekroczy w nowym roku 10 tys. zł (5 x wynagrodzenie minimalne), zostanie wykroczeniem skarbowym, co oznacza łagodniejszą karę.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

REKLAMA

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA