REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowa Administracja Skarbowa – jak wpłynie na księgowość firm?

Krajowa Administracja Skarbowa – jak wpłynie na prowadzenie księgowości firm? /shutterstock.com
Krajowa Administracja Skarbowa – jak wpłynie na prowadzenie księgowości firm? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Na początku marca 2017 r. zacznie działać Krajowa Administracja Skarbowa, która zastąpi dotychczas funkcjonujące osobno piony administracji podatkowej, Służby Celnej i kontroli skarbowej. Wprowadzenie Krajowej Administracji Skarbowej wymusi konieczność podniesienia jakości prowadzenia księgowości i ewidencji.

Założeniem konsolidacji organów podatkowych, celnych i skarbowych jest ujednolicenie administracji, które ma sprzyjać przedsiębiorcom. Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) ma stanowić wyspecjalizowaną administrację rządową, której zadania będą obejmowały realizację dochodów z podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych, należności celnych, a także prowadzenie działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie przepisów podatkowych i celnych. Przede wszystkim jednak KAS ma chronić interesy Skarbu Państwa i obejmować ochroną obszar celny Unii Europejskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Cyfryzacja w walce z przestępstwami podatkowymi

Ważnym narzędziem wspierającym KAS w realizacji powierzonych zadań będzie Centralny Rejestr Danych Podatkowych (CRDP) prowadzony w systemie teleinformatycznym. Będzie on gromadził i przetwarzał dane pochodzące z deklaracji składanych przez podatników i płatników, a także ze wszystkich dokumentów związanych z obowiązkami wynikającymi z przepisów prawa podatkowego i celnego. W CRDP będą także przetwarzane dane zgromadzone w Centralnym Rejestrze Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników.

REKLAMA

- Do Centralnego Rejestru Danych Podatkowych będą trafiały między innymi informacje ze składanych przez podatników comiesięcznych raportów JPK. Pozwolą one organom skarbowym zgromadzić szczegółowe dane na temat sprzedaży prowadzonej przez przedsiębiorców już objętych ustawowym obowiązkiem przesyłania JPK_VAT. W niedługim czasie CRDP zostanie zasilone pełnymi danymi księgowymi wszystkich przedsiębiorstw, co umożliwi szybkie ich porównywanie i wykrywanie nieprawidłowości – zwraca uwagę Piotr Ciski, dyrektor zarządzający polskim oddziałem Sage, lidera na rynku dostawców oprogramowania dla biznesu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017

Skonsolidowanie danych podatników w jednej bazie ma zwiększyć efektywność służb, które będą szybciej wykrywać nieprawidłowości i nadużycia. Do tej pory interwencje urzędników były podejmowane najczęściej po fakcie, gdy przestępcy zdążyli już rozwiązać działalność. Po uruchomieniu centralnego rejestru kontroli skarbowych ma być mniej, ale mają być one bardziej skuteczne, ponieważ będą prowadzone w przedsiębiorstwach, w których wykryto wysokie ryzyko wystąpienia przestępstw podatkowych.

- Wprowadzenie ujednoliconego systemu gromadzenia i analizy danych pozwoli organom podatkowym wdrażać algorytmy, które będą wskazywać podmioty do kontroli. Jednocześnie jednak algorytmy mogą wyłapywać nieprawidłowości czy błędy podatników, wskazując firmy, które w literze obowiązujących przepisów można ukarać mandatem. Takie mechanizmy w znaczny sposób zawężą pole do nadużyć nieuczciwych podatników, ale też spowodują, że nie będzie miejsca na błędy w pracy księgowych i biur rachunkowych, które dotychczas fiskus mógł wykryć jedynie w trybie tradycyjnej kontroli. To oznacza konieczność podniesienia jakości prowadzenia księgowości i ewidencji, tak by w nowej rzeczywistości prawnej wyeliminować ryzyko ponoszenia odpowiedzialności finansowej za zwykłe błędy w pracy. Dla zachowania bezpieczeństwa prawno-podatkowego księgowi i biura rachunkowe powinni zatem już teraz poszukiwać odpowiednich rozwiązań by sprostać wymaganiom ustawy i unikać kłopotów wynikających niekiedy z drobnych pomyłek – dodaje Piotr Ciski.

Zmiany procedur kontrolnych

Dotychczas wszczęcie kontroli skarbowej następowało po siedmiu dniach od doręczenia podatnikowi postanowienia w tej sprawie, a na przyspieszenie rozpoczęcia postępowania podatnik musiał wyrazić zgodę. W myśl nowych przepisów wszczęcie kontroli celno-skarbowej będzie następowało z urzędu, na podstawie upoważnienia do jej przeprowadzenia udzielonego kontrolującemu i rozpocznie się niezwłocznie po przekazaniu podatnikowi decyzji w tej sprawie. Co najbardziej istotne z punktu widzenia przedsiębiorców, w przypadku podejrzenia o nieprzestrzeganie przepisów i wystąpienia okoliczności uzasadniających niezwłoczne przeprowadzenie kontroli, funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej będzie mógł rozpocząć ją na podstawie okazania legitymacji służbowej. Kontrole celno-skarbowe będą mogły zostać przeprowadzane zarówno w siedzibie firmy, jak i w miejscach przechowywania dokumentów firmowych, a więc również w biurach rachunkowych czy nawet w budynkach mieszkalnych związanych z prowadzoną działalnością.

Więcej czasu na korektę deklaracji

W ustawie dodano nowe przepisy dające przedsiębiorcom niejako wyjście awaryjne. Będą oni mogli w ciągu 14 dni od rozpoczęcia kontroli złożyć korektę deklaracji w zakresie, w którym prowadzona jest kontrola. W świetle obecnych przepisów nie jest to możliwe. Nowe przepisy jednak są tylko rekompensatą za odebranie podatnikowi czasu między dostarczeniem zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli a wręczeniem upoważnienia do jej przeprowadzenia. W ciągu dzielących je siedmiu dni przedsiębiorca miał czas na złożenie korekty deklaracji.

Ustawa przewiduje 3 miesiące jako maksymalny czas trwania kontroli od daty jej rozpoczęcia. Jednak dopuszcza także możliwość jej przedłużenia.

JPK_VAT, deklaracje elektroniczne, KAS – zmiany istotne dla małych i średnich przedsiębiorców


Rosną kary za nierzetelne faktury, rośnie odpowiedzialność księgowych

Ustawa z dnia 1 grudnia 2016 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw wprowadza zmiany w Kodeksie karnym skarbowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 186, z późn. zm.). Pojawia się w nim zapis o odpowiedzialności za przestępstwa i wykroczenia skarbowe osób zajmujących się sprawami finansowymi danego podmiotu. Oznacza to zrównanie odpowiedzialności księgowych za błędy i nieprawidłowości do stopnia odpowiedzialności, jaką ponosi przedsiębiorca (art. 9 ust. 3 k.k.s.).

Ustawa wprowadza stosowanie nadzwyczajnego obostrzenia kary (tzn. stosowania kary nawet w podwójnej wysokości górnej granicy) w przypadkach wystawienia lub posługiwania się nierzetelną fakturą lub rachunkiem, jeśli kwota podatku wynikająca z faktury lub suma kwot z kilku dokumentów jest znacznej wartości. Trzykrotnie podniesiona została również zwykła wysokość grzywny w przypadku tego typu przestępstw. Przewidziana wysokość grzywny wg nowych przepisów (art. 62 ust. 2) to 720 stawek dziennych. Jednocześnie przestępstwo to będzie teraz podlegać także karze pozbawienia wolności na okres nie krótszy niż rok lub obu tym karom łącznie.

Nowe zapisy dodaje również ust. 2a do art. 62., w którym takiej samej karze (jednak bez określenia czasu pozbawienia wolności) podlegać będą osoby wystawiające i posługujące się nierzetelnymi fakturami o małej wartości. Art. 80 ust. 2 przewiduje nałożenie na podatnika kary grzywny za wykroczenie skarbowe, jeśli nie dopełni on obowiązku złożenia deklaracji drogą elektroniczną we właściwym terminie.

Kary na uczciwych podatników?

Wprowadzane zmiany mogą uderzyć w zwykłych podatników, którzy z różnych względów wystawią nierzetelną fakturę lub będą się taką posługiwać nieświadomie, w dobrej wierze. Nowe przepisy będą wymagały, aby udowodnili oni, że takie działanie nie było umyślne. Ponadto, w myśl nowych rozwiązań prawnych nie będzie można tego typu spraw rozwiązać przez dobrowolne poddanie się odpowiedzialności bez wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, co będzie stanowić dodatkowy środek represji wobec podatników. Jednocześnie urzędy nie będą mogły szybko kończyć postępowań w sprawie czynów o niskiej szkodliwości społecznej i finansowej.

Nowe przepisy niosą kolejną rewolucję w życiu podatników. Choć jej założenia wydają się słuszne, bo wynikają z potrzeby uszczelnienia systemu podatkowego i walki z luką VAT-owską, która tylko w 2016 roku wyniosła ok. 45 mld zł, to zakres uprawnień nowych służb budzi obawy. Czy podatnicy mają gwarancję, że organy skarbowe nie będą nadużywać kompetencji? Rosnące kary za działania, które mogą wynikać ze zwykłych błędów lub niewiedzy oraz wizja kontroli przeprowadzanych bez uprzedzenia mogą nie sprzyjać przedsiębiorczości.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Sage sp. z o.o

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA