REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powstanie obowiązku podatkowego w VAT przy refakturowaniu usług

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Klaudia Pastuszko
Powstanie obowiązku podatkowego w VAT przy refakturowaniu usług /fot. Fotolia
Powstanie obowiązku podatkowego w VAT przy refakturowaniu usług /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podczas transakcji związanych z korzystaniem z usług podwykonawców często dochodzi do konieczności refakturowania usługi na rzecz innego zleceniodawcy. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy związany z refakturowaną usługą?

Refakturowanie - co to znaczy?

Zgodnie z potocznym brzmieniem tego słowa, pod pojęciem refakturowania kryje się ponowne dokonanie czynności fakturowania, które zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości jest udokumentowaniem dokonania sprzedaży towaru bądź usługi.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W związku z powyższym należy przyjąć, iż refakturowanie to proces polegający na zafakturowaniu przez jeden podmiot innemu podmiotowi odsprzedaży usług bez doliczania dodatkowych marż czy też kosztów. Potwierdza to stanowisko sądów administracyjnych, wyrażone między innymi w wyroku z dnia 18 listopada 2010 r. (sygn. III SA/Wa 667/10), w którym sąd stwierdził, iż „jest to czynność przeniesienia obciążenia wierzytelności z przyjętej faktury na osobę trzecią, a ma podłoże w zawieranych umowach obrotu gospodarczego”.

Proces ten ma na celu przeniesienie kosztów przez podmiot refakturujący na podmiot, który z danych usług faktycznie korzysta. Dzieje się tak często w sytuacji, w której podmiot refakturujący działa w charakterze pełnomocnika końcowego odbiorcy, jak dla przykładu w kontaktach między inwestorem głównym i zastępczym. W związku z powyższym przyjąć należy, iż refaktura to nic innego jak normalna faktura, z tym zastrzeżeniem, iż wystawiona została poprzez podmiot, który pośredniczył między wykonawcą danej usługi, a jej faktycznym nabywcą.

Obowiązek podatkowy przy refakturowaniu

W tym miejscu należy podkreślić, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują żadnych szczególnych uregulowań odnoszących się do obowiązku podatkowego przy usługach refakturowanych.

REKLAMA

W związku z tym przyjąć należy, iż obowiązek podatkowy w przypadku usług refakturowanych powstanie w tym samym momencie, w jakim powstałby dla usług wykonywanych bez refaktury. W związku z powyższym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Jeżeli obowiązek podatkowy dla danej usługi powstaje na zasadach ogólnych, czyli w momencie wykonania danej usługi, zostanie określony analogicznie w przypadku jej refakturowania. W tym przypadku najistotniejsze jest prawidłowe określenie momentu wykonania usługi. Pozostaje on niezależny od umownego postanowienia stron czy też daty wystawienia faktury bądź refaktury, a wynika z charakteru danej usługi. Powstaje z momentem faktycznego zakończenia jej wykonania. Potwierdzeniem tego jest stanowisko wyrażone w orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 października 2012 r. (sygn. I FSK 65/12), w którym sąd stwierdził, iż „za moment wykonania refakturowanej usługi przyjąć należy, co do zasady, moment wykonania wszystkich działań i czynności składających się na refakturowaną usługę, a nie moment wystawienia refaktury”.

Zobacz: Praktyczny leksykon VAT 2018 Wszystko o zmianach w rozliczeniach VAT

- Jeżeli refakturowana usługa ma charakter ciągły bądź wiąże się z następującymi po sobie terminami płatności, uznaje się ją za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, aż do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. W związku z powyższym  obowiązek podatkowy powstaje analogicznie jak dla pierwotnej refakturowanej faktury za dany okres.

- Jeżeli dla usługi obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, z tym samym momentem powstanie obowiązek podatkowy dla refaktury. Oznacza to, iż decydującego charakteru w tym przypadku mieć nie będzie data wystawienia refaktury, a data z którą wystawiono fakturę pierwotną.

- W przypadku usług wymienionych w art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT obowiązek podatkowy  powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż z chwilą upływu terminu płatności. W tym przypadku podmiot refakturujący usługę nie musi odnosić się do dnia wystawienia faktury przez pierwotnego usługodawcę, lecz wiążący będzie dla niego termin w którym on sam wystawi refakturę na rzecz swojego odbiorcy (ewentualnie obowiązek podatkowy powstanie z chwilą upływu terminu wystawienia faktury, a w razie, gdyby nie określono takiego terminu - z chwilą upływu terminu płatności).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA