REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powstanie obowiązku podatkowego w VAT przy refakturowaniu usług

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Klaudia Pastuszko
Powstanie obowiązku podatkowego w VAT przy refakturowaniu usług /fot. Fotolia
Powstanie obowiązku podatkowego w VAT przy refakturowaniu usług /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podczas transakcji związanych z korzystaniem z usług podwykonawców często dochodzi do konieczności refakturowania usługi na rzecz innego zleceniodawcy. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy związany z refakturowaną usługą?

Refakturowanie - co to znaczy?

Zgodnie z potocznym brzmieniem tego słowa, pod pojęciem refakturowania kryje się ponowne dokonanie czynności fakturowania, które zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości jest udokumentowaniem dokonania sprzedaży towaru bądź usługi.

REKLAMA

REKLAMA

W związku z powyższym należy przyjąć, iż refakturowanie to proces polegający na zafakturowaniu przez jeden podmiot innemu podmiotowi odsprzedaży usług bez doliczania dodatkowych marż czy też kosztów. Potwierdza to stanowisko sądów administracyjnych, wyrażone między innymi w wyroku z dnia 18 listopada 2010 r. (sygn. III SA/Wa 667/10), w którym sąd stwierdził, iż „jest to czynność przeniesienia obciążenia wierzytelności z przyjętej faktury na osobę trzecią, a ma podłoże w zawieranych umowach obrotu gospodarczego”.

Proces ten ma na celu przeniesienie kosztów przez podmiot refakturujący na podmiot, który z danych usług faktycznie korzysta. Dzieje się tak często w sytuacji, w której podmiot refakturujący działa w charakterze pełnomocnika końcowego odbiorcy, jak dla przykładu w kontaktach między inwestorem głównym i zastępczym. W związku z powyższym przyjąć należy, iż refaktura to nic innego jak normalna faktura, z tym zastrzeżeniem, iż wystawiona została poprzez podmiot, który pośredniczył między wykonawcą danej usługi, a jej faktycznym nabywcą.

Obowiązek podatkowy przy refakturowaniu

W tym miejscu należy podkreślić, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują żadnych szczególnych uregulowań odnoszących się do obowiązku podatkowego przy usługach refakturowanych.

REKLAMA

W związku z tym przyjąć należy, iż obowiązek podatkowy w przypadku usług refakturowanych powstanie w tym samym momencie, w jakim powstałby dla usług wykonywanych bez refaktury. W związku z powyższym:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Jeżeli obowiązek podatkowy dla danej usługi powstaje na zasadach ogólnych, czyli w momencie wykonania danej usługi, zostanie określony analogicznie w przypadku jej refakturowania. W tym przypadku najistotniejsze jest prawidłowe określenie momentu wykonania usługi. Pozostaje on niezależny od umownego postanowienia stron czy też daty wystawienia faktury bądź refaktury, a wynika z charakteru danej usługi. Powstaje z momentem faktycznego zakończenia jej wykonania. Potwierdzeniem tego jest stanowisko wyrażone w orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 października 2012 r. (sygn. I FSK 65/12), w którym sąd stwierdził, iż „za moment wykonania refakturowanej usługi przyjąć należy, co do zasady, moment wykonania wszystkich działań i czynności składających się na refakturowaną usługę, a nie moment wystawienia refaktury”.

Zobacz: Praktyczny leksykon VAT 2018 Wszystko o zmianach w rozliczeniach VAT

- Jeżeli refakturowana usługa ma charakter ciągły bądź wiąże się z następującymi po sobie terminami płatności, uznaje się ją za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, aż do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. W związku z powyższym  obowiązek podatkowy powstaje analogicznie jak dla pierwotnej refakturowanej faktury za dany okres.

- Jeżeli dla usługi obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, z tym samym momentem powstanie obowiązek podatkowy dla refaktury. Oznacza to, iż decydującego charakteru w tym przypadku mieć nie będzie data wystawienia refaktury, a data z którą wystawiono fakturę pierwotną.

- W przypadku usług wymienionych w art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT obowiązek podatkowy  powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż z chwilą upływu terminu płatności. W tym przypadku podmiot refakturujący usługę nie musi odnosić się do dnia wystawienia faktury przez pierwotnego usługodawcę, lecz wiążący będzie dla niego termin w którym on sam wystawi refakturę na rzecz swojego odbiorcy (ewentualnie obowiązek podatkowy powstanie z chwilą upływu terminu wystawienia faktury, a w razie, gdyby nie określono takiego terminu - z chwilą upływu terminu płatności).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA