REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura z zawyżoną stawką VAT, a prawo do odliczenia podatku

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Faktura z zawyżoną stawką, a prawo do odliczenia podatku VAT
Faktura z zawyżoną stawką, a prawo do odliczenia podatku VAT

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady, niezwolniony z VAT zakup towarów i usług z celem ich wykorzystania w związku z opodatkowaną działalnością uprawnia nabywcę do skorzystania z prawa do odliczenia wykazanego na fakturze podatku VAT. Obowiązek ustalenia właściwej stawki podatku ciąży na sprzedawcy. Co jednak w sytuacji, kiedy wystawca faktury popełni błąd? Poniżej odpowiemy na pytanie, czy nieprawidłowo przyjęta przez sprzedawcę, zawyżona stawka VAT będzie rodziła dla nabywcy negatywny skutek w postaci pozbawienia go prawa do odliczenia tego podatku?

Przykład
Zarejestrowana jako czynny podatnik VAT Spółka XYZ Sp. z o.o. prowadzi działalność wysyłkową towarów do państw spoza Unii Europejskiej. Szukając wsparcia w realizacji bieżących zobowiązań zleciła firmie zewnętrznej zorganizowanie transportu poprzez wyszukanie przewoźnika oraz uzgodnienie ceny i terminu dostawy. Po zrealizowaniu zlecenia usługodawca wystawił fakturę na umówioną wcześniej kwotę, doliczając do niej podatek VAT w wysokości 23%, podczas gdy wykonana usługa należała do kategorii usług pomocniczych w eksporcie, do których zastosowanie ma stawka 0%.
Jako że nabyta przez Spółkę usługa nie była zwolniona z VAT i pozostawała w związku z prowadzoną przez nią opodatkowaną działalnością, Spółka planowała skorzystać z prawa do odliczenia podatku.
Po otrzymaniu faktury z zawyżoną stawką, ma jednak wątpliwość, czy może to zrobić.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie w jakim zakupione przez niego towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Z kolei stosownie do treści ust. 2 przywołanego przepisu, przez podatek naliczony rozumieć należy m.in. sumę kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, a także dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi. Oznacza to, że podatnik będzie mógł odliczyć wykazane na otrzymanych z tytułu nabyć fakturach kwoty podatku, pod warunkiem, że towary i usługi zakupione zostały w ramach niezwolnionej z VAT działalności.

Omawiane prawo do odliczenia podatku doznaje pewnych ograniczeń, które zawarte zostały w art. 88 ustawy o VAT. Podkreślić należy, że jako jedno z podstawowych uprawnień przysługujących podatnikom, prawo to może być wyłączone jedynie w przypadkach wyraźnie wskazanych w ustawie. Wśród enumeratywnie wymienionych przez ustawodawcę przesłanek negatywnych nie znalazła się jednak sprzedaż podlegająca w rzeczywistości opodatkowaniu stawką inną niż ta, którą zastosował sprzedawca.

W kontekście przywołanego na wstępie przykładu, na uwagę zasługuje ust. 3a pkt 2 wspomnianego art. 88 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego udokumentowane fakturą, niepodlegające  opodatkowaniu albo z niego zwolnione transakcje. Przypomnieć należy, że właściwa dla zakupionej przez Spółkę usługi stawka 0% nie jest tożsama ze zwolnieniem z opodatkowania. Wyłączenie możliwości odliczenia VAT w zakresie czynności nieopodatkowanych bądź korzystających ze zwolnienia nie dotyczy zatem stawki zerowej.

REKLAMA

Reasumując, obowiązujące przepisy prawa podatkowego umożliwiają odliczenie podatku naliczonego od należnego niezależnie od ustalonej przez sprzedawcę stawki pod warunkiem, że dana czynność podlega opodatkowaniu i nie korzysta ze zwolnienia. Spółka może zatem bez obaw skorzystać z przewidzianego w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko takie potwierdził w interpretacji indywidualnej z dnia 4 lutego 2020 r., znak: 0113-KDIPT1-1.4012.778.2019.1.AKA Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdzając że: Zastosowanie zawyżonej stawki podatku przez wystawcę faktury nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie stanowi to negatywnej przesłanki, uniemożliwiającej odliczenie tego podatku, wymienionej w art. 88 ustawy. Powyższe wynika z tego, że dla istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury (nawet w przypadku wskazanym wyżej), obok fundamentalnych przesłanek takich jak status odliczającego jako czynnego, zarejestrowanego podatnika VAT i związek zakupionych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi (u odliczającego) i faktycznie zrealizowana transakcja, to również najistotniejsze jest to, by nabyta usługa lub towar podlegały opodatkowaniu i nie korzystały przy tym ze zwolnienia od tego podatku. Kwestia stawki - z punktu widzenia podmiotu dokonującego odliczenia - ma drugorzędne znaczenie.”

Karolina Mnich, Konsultant podatkowy w ECDP TAX Żuk Komorniczak i Wspólnicy Sp. k.

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Ustawa o VAT

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA