REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura z zawyżoną stawką VAT, a prawo do odliczenia podatku

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Faktura z zawyżoną stawką, a prawo do odliczenia podatku VAT
Faktura z zawyżoną stawką, a prawo do odliczenia podatku VAT

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady, niezwolniony z VAT zakup towarów i usług z celem ich wykorzystania w związku z opodatkowaną działalnością uprawnia nabywcę do skorzystania z prawa do odliczenia wykazanego na fakturze podatku VAT. Obowiązek ustalenia właściwej stawki podatku ciąży na sprzedawcy. Co jednak w sytuacji, kiedy wystawca faktury popełni błąd? Poniżej odpowiemy na pytanie, czy nieprawidłowo przyjęta przez sprzedawcę, zawyżona stawka VAT będzie rodziła dla nabywcy negatywny skutek w postaci pozbawienia go prawa do odliczenia tego podatku?

Przykład
Zarejestrowana jako czynny podatnik VAT Spółka XYZ Sp. z o.o. prowadzi działalność wysyłkową towarów do państw spoza Unii Europejskiej. Szukając wsparcia w realizacji bieżących zobowiązań zleciła firmie zewnętrznej zorganizowanie transportu poprzez wyszukanie przewoźnika oraz uzgodnienie ceny i terminu dostawy. Po zrealizowaniu zlecenia usługodawca wystawił fakturę na umówioną wcześniej kwotę, doliczając do niej podatek VAT w wysokości 23%, podczas gdy wykonana usługa należała do kategorii usług pomocniczych w eksporcie, do których zastosowanie ma stawka 0%.
Jako że nabyta przez Spółkę usługa nie była zwolniona z VAT i pozostawała w związku z prowadzoną przez nią opodatkowaną działalnością, Spółka planowała skorzystać z prawa do odliczenia podatku.
Po otrzymaniu faktury z zawyżoną stawką, ma jednak wątpliwość, czy może to zrobić.

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie w jakim zakupione przez niego towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Z kolei stosownie do treści ust. 2 przywołanego przepisu, przez podatek naliczony rozumieć należy m.in. sumę kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, a także dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi. Oznacza to, że podatnik będzie mógł odliczyć wykazane na otrzymanych z tytułu nabyć fakturach kwoty podatku, pod warunkiem, że towary i usługi zakupione zostały w ramach niezwolnionej z VAT działalności.

Omawiane prawo do odliczenia podatku doznaje pewnych ograniczeń, które zawarte zostały w art. 88 ustawy o VAT. Podkreślić należy, że jako jedno z podstawowych uprawnień przysługujących podatnikom, prawo to może być wyłączone jedynie w przypadkach wyraźnie wskazanych w ustawie. Wśród enumeratywnie wymienionych przez ustawodawcę przesłanek negatywnych nie znalazła się jednak sprzedaż podlegająca w rzeczywistości opodatkowaniu stawką inną niż ta, którą zastosował sprzedawca.

W kontekście przywołanego na wstępie przykładu, na uwagę zasługuje ust. 3a pkt 2 wspomnianego art. 88 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego udokumentowane fakturą, niepodlegające  opodatkowaniu albo z niego zwolnione transakcje. Przypomnieć należy, że właściwa dla zakupionej przez Spółkę usługi stawka 0% nie jest tożsama ze zwolnieniem z opodatkowania. Wyłączenie możliwości odliczenia VAT w zakresie czynności nieopodatkowanych bądź korzystających ze zwolnienia nie dotyczy zatem stawki zerowej.

REKLAMA

Reasumując, obowiązujące przepisy prawa podatkowego umożliwiają odliczenie podatku naliczonego od należnego niezależnie od ustalonej przez sprzedawcę stawki pod warunkiem, że dana czynność podlega opodatkowaniu i nie korzysta ze zwolnienia. Spółka może zatem bez obaw skorzystać z przewidzianego w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stanowisko takie potwierdził w interpretacji indywidualnej z dnia 4 lutego 2020 r., znak: 0113-KDIPT1-1.4012.778.2019.1.AKA Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdzając że: Zastosowanie zawyżonej stawki podatku przez wystawcę faktury nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie stanowi to negatywnej przesłanki, uniemożliwiającej odliczenie tego podatku, wymienionej w art. 88 ustawy. Powyższe wynika z tego, że dla istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury (nawet w przypadku wskazanym wyżej), obok fundamentalnych przesłanek takich jak status odliczającego jako czynnego, zarejestrowanego podatnika VAT i związek zakupionych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi (u odliczającego) i faktycznie zrealizowana transakcja, to również najistotniejsze jest to, by nabyta usługa lub towar podlegały opodatkowaniu i nie korzystały przy tym ze zwolnienia od tego podatku. Kwestia stawki - z punktu widzenia podmiotu dokonującego odliczenia - ma drugorzędne znaczenie.”

Karolina Mnich, Konsultant podatkowy w ECDP TAX Żuk Komorniczak i Wspólnicy Sp. k.

Polecamy: VAT 2020. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Ustawa o VAT

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA