REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczanie 100% VAT od samochodów - zmiana numeru rejestracyjnego a VAT-26

Odliczanie 100% VAT od samochodów - zmiana numeru rejestracyjnego a VAT-26
Odliczanie 100% VAT od samochodów - zmiana numeru rejestracyjnego a VAT-26

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana numeru rejestracyjnego samochodu a odliczenie VAT. Spółka ma na stanie kilka samochodów osobowych i ciężarowych. Od części odlicza 100% VAT, a od pozostałych 50%. Obecnie większość samochodów jest zakupiona na podstawie umowy leasingu operacyjnego. Firma przyjęła zasadę, że po wykupie niektóre samochody osobowe nadal będą służyły do działalności opodatkowanej. Spółka zastanawia się, czy w związku z wykupem samochodu, kiedy to nastąpi również zmiana jego numeru rejestracyjnego, będzie miała obowiązek złożenia nowej informacji VAT-26, aby odliczać 100% VAT? Kto składa VAT-26? W jakim zakresie przysługuje prawo do odliczania VAT od wydatków samochodowych? Kiedy aktualizujemy, a kiedy składamy nową informację VAT-26?

Nie. Spółka będzie miała obowiązek złożenia aktualizacji VAT-26, a nie nowej informacji VAT-26. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Kto składa VAT-26?

Formularz VAT-26 zobowiązani są złożyć podatnicy, którzy podjęli decyzję, że użytkowany przez nich samochód o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, osobowy lub ciężarowy, będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej. Podatnicy ci składają taką informację do właściwego urzędu skarbowego, w którym rozliczają się z VAT.

W jakim zakresie przysługuje prawo do odliczania VAT od wydatków samochodowych?

Ustawodawca, określając zasady odliczania VAT od wydatków dotyczących zakupów związanych z wykorzystywaniem w działalności samochodu, przewidział dwa przypadki:

podatnik korzysta z ograniczonego prawa do odliczenia VAT do wysokości 50%; wówczas od wszystkich wydatków, które są związane z pojazdami samochodowymi, odlicza tylko 50% podatku naliczonego, nie musi przy tym spełniać dodatkowych warunków;

REKLAMA

- podatnik korzysta z pełnego odliczenia podatku naliczonego, gdy spełni trzy warunki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- złożył do urzędu skarbowego informację o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (VAT-26) w określonym ustawowo terminie, tj. w terminie 7 dni od poniesienia pierwszego wydatku;

- prowadzi na potrzeby VAT ewidencję przebiegu pojazdu, z której jednoznacznie wynika, że samochód służy wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika;

- wykorzystuje samochód wyłącznie do działalności i ustalił regulamin lub warunki użytkowania samochodu, co ma na celu wyeliminowanie użytkowania prywatnego.

Kiedy aktualizujemy, a kiedy składamy nową informację VAT-26?

Jak już zostało wspomniane, podatnicy, którzy chcą mieć pełne prawo do odliczania VAT od wydatków związanych z samochodami, m.in. mają obowiązek złożenia do naczelnika urzędu skarbowego informacji VAT-26 o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym został poniesiony pierwszy wydatek. Niedotrzymanie tego terminu spowoduje, że taki samochód będzie uznany za wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od dnia złożenia wymaganej informacji.

Aby dokonywać pełnych odliczeń od wydatków samochodowych, konieczne jest m.in. pierwotne złożenie VAT-26. Kolejne zmiany dotyczące pojazdów należy traktować, jako aktualizację danych, które zostały zawarte w tej informacji.

Taka informacja staje się oświadczeniem, że podatnik wyklucza wykorzystanie samochodu do innych celów niż jego działalność gospodarcza. W pewnym sensie podatnik deklaruje, że nie będzie wykorzystywał samochodu do celów prywatnych. W ten sposób zachowuje 100% prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków, gdy pozostałe warunki są spełnione.

Aktualizacja informacji została przewidziana w bardzo wąskim zakresie. Obowiązkiem podatnika jest aktualizowanie informacji VAT-26, jeśli tylko doszło do zmiany wykorzystania samochodu. Podatnik powinien dokonać aktualizacji najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień dokonania zmiany.

Aktualizację na pewno należy złożyć, gdy samochód jest używany początkowo wyłącznie do działalności gospodarczej, a następnie podatnik zmienia sposób jego przeznaczenia na cele prywatne, i na odwrót.

Nie ma w VAT-26 pozycji dotyczącej wykupu samochodu z leasingu czy tradycyjnej sprzedaży takiego samochodu. Jednak na podstawie wytycznych i przyjętych praktyk organów podatkowych przyjmuje się, że tego rodzaju zmiany również powinny być uwidocznione w postaci złożonej aktualizacji VAT-26, gdy dochodzi do zmiany numeru rejestracyjnego, mimo że nie zmienia się wykorzystanie samochodu.

Zgodne stanowisko przyjmują organy podatkowe, że nadanie nowego numeru rejestracyjnego danemu samochodowi jest zmianą, która powoduje obowiązek złożenia korekty VAT-26. Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 14 października 2020 r. (sygn. ITPP2/4512-528/16-7/20/AD), w której stwierdzono, że:

(…) w przypadku zmiany numeru rejestracyjnego pojazdu zgłoszonego wcześniej na druku VAT-26 podatnik powinien ponownie złożyć formularz VAT-26, zaznaczając w części A "Miejsce i cel składania informacji" zarówno poz. 6 "złożenie informacji" oraz poz. 7 "aktualizacja informacji". W części C "Dane pojazdu samochodowego wykorzystywanego wyłącznie do działalności gospodarczej" należy wpisać poprzednio zgłoszony numer rejestracyjny samochodu (w kolumnie "h" wpisując datę dokonania zmiany), natomiast w kolejnej pozycji umieścić nowy wpis z numerem rejestracyjnym pojazdu po zmianie.

Zatem w sytuacji gdy dojdzie do zmiany numeru rejestracyjnego danego pojazdu samochodowego, spółka będzie obowiązana do złożenia aktualizacji VAT-26 z naniesionym nowym numerem rejestracyjnym. Mimo, że sama zmiana numeru rejestracyjnego nie powoduje zmiany sposobu wykorzystywania tego pojazdu, urzędy skarbowe wymagają aktualizacji VAT-26.

Niezłożenie aktualizacji z nowym numerem rejestracyjnym może skutkować tym, że organ podatkowy zakwestionuje podatnikowi pełne prawo do odliczania podatku naliczonego VAT.

Podstawa prawna:

- art. 86 ust. 1 ust. 2, ust. 10, ust. 10b, ust. 11, ust. 13, art. 86a od ust. 1, ust. 2, ust. 12, ust. 14, art. 88 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 106; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 2419

Powołana interpretacja podatkowa:

- interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 października 2020 r. (sygn. ITPP2/4512-528/16-7/20/AD)

Beata Kociańska, ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA