REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczanie 100% VAT od samochodów - zmiana numeru rejestracyjnego a VAT-26

Odliczanie 100% VAT od samochodów - zmiana numeru rejestracyjnego a VAT-26
Odliczanie 100% VAT od samochodów - zmiana numeru rejestracyjnego a VAT-26

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana numeru rejestracyjnego samochodu a odliczenie VAT. Spółka ma na stanie kilka samochodów osobowych i ciężarowych. Od części odlicza 100% VAT, a od pozostałych 50%. Obecnie większość samochodów jest zakupiona na podstawie umowy leasingu operacyjnego. Firma przyjęła zasadę, że po wykupie niektóre samochody osobowe nadal będą służyły do działalności opodatkowanej. Spółka zastanawia się, czy w związku z wykupem samochodu, kiedy to nastąpi również zmiana jego numeru rejestracyjnego, będzie miała obowiązek złożenia nowej informacji VAT-26, aby odliczać 100% VAT? Kto składa VAT-26? W jakim zakresie przysługuje prawo do odliczania VAT od wydatków samochodowych? Kiedy aktualizujemy, a kiedy składamy nową informację VAT-26?

Nie. Spółka będzie miała obowiązek złożenia aktualizacji VAT-26, a nie nowej informacji VAT-26. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Kto składa VAT-26?

Formularz VAT-26 zobowiązani są złożyć podatnicy, którzy podjęli decyzję, że użytkowany przez nich samochód o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, osobowy lub ciężarowy, będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej. Podatnicy ci składają taką informację do właściwego urzędu skarbowego, w którym rozliczają się z VAT.

W jakim zakresie przysługuje prawo do odliczania VAT od wydatków samochodowych?

Ustawodawca, określając zasady odliczania VAT od wydatków dotyczących zakupów związanych z wykorzystywaniem w działalności samochodu, przewidział dwa przypadki:

podatnik korzysta z ograniczonego prawa do odliczenia VAT do wysokości 50%; wówczas od wszystkich wydatków, które są związane z pojazdami samochodowymi, odlicza tylko 50% podatku naliczonego, nie musi przy tym spełniać dodatkowych warunków;

REKLAMA

- podatnik korzysta z pełnego odliczenia podatku naliczonego, gdy spełni trzy warunki:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- złożył do urzędu skarbowego informację o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (VAT-26) w określonym ustawowo terminie, tj. w terminie 7 dni od poniesienia pierwszego wydatku;

- prowadzi na potrzeby VAT ewidencję przebiegu pojazdu, z której jednoznacznie wynika, że samochód służy wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika;

- wykorzystuje samochód wyłącznie do działalności i ustalił regulamin lub warunki użytkowania samochodu, co ma na celu wyeliminowanie użytkowania prywatnego.

Kiedy aktualizujemy, a kiedy składamy nową informację VAT-26?

Jak już zostało wspomniane, podatnicy, którzy chcą mieć pełne prawo do odliczania VAT od wydatków związanych z samochodami, m.in. mają obowiązek złożenia do naczelnika urzędu skarbowego informacji VAT-26 o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym został poniesiony pierwszy wydatek. Niedotrzymanie tego terminu spowoduje, że taki samochód będzie uznany za wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od dnia złożenia wymaganej informacji.

Aby dokonywać pełnych odliczeń od wydatków samochodowych, konieczne jest m.in. pierwotne złożenie VAT-26. Kolejne zmiany dotyczące pojazdów należy traktować, jako aktualizację danych, które zostały zawarte w tej informacji.

Taka informacja staje się oświadczeniem, że podatnik wyklucza wykorzystanie samochodu do innych celów niż jego działalność gospodarcza. W pewnym sensie podatnik deklaruje, że nie będzie wykorzystywał samochodu do celów prywatnych. W ten sposób zachowuje 100% prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków, gdy pozostałe warunki są spełnione.

Aktualizacja informacji została przewidziana w bardzo wąskim zakresie. Obowiązkiem podatnika jest aktualizowanie informacji VAT-26, jeśli tylko doszło do zmiany wykorzystania samochodu. Podatnik powinien dokonać aktualizacji najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień dokonania zmiany.

Aktualizację na pewno należy złożyć, gdy samochód jest używany początkowo wyłącznie do działalności gospodarczej, a następnie podatnik zmienia sposób jego przeznaczenia na cele prywatne, i na odwrót.

Nie ma w VAT-26 pozycji dotyczącej wykupu samochodu z leasingu czy tradycyjnej sprzedaży takiego samochodu. Jednak na podstawie wytycznych i przyjętych praktyk organów podatkowych przyjmuje się, że tego rodzaju zmiany również powinny być uwidocznione w postaci złożonej aktualizacji VAT-26, gdy dochodzi do zmiany numeru rejestracyjnego, mimo że nie zmienia się wykorzystanie samochodu.

Zgodne stanowisko przyjmują organy podatkowe, że nadanie nowego numeru rejestracyjnego danemu samochodowi jest zmianą, która powoduje obowiązek złożenia korekty VAT-26. Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 14 października 2020 r. (sygn. ITPP2/4512-528/16-7/20/AD), w której stwierdzono, że:

(…) w przypadku zmiany numeru rejestracyjnego pojazdu zgłoszonego wcześniej na druku VAT-26 podatnik powinien ponownie złożyć formularz VAT-26, zaznaczając w części A "Miejsce i cel składania informacji" zarówno poz. 6 "złożenie informacji" oraz poz. 7 "aktualizacja informacji". W części C "Dane pojazdu samochodowego wykorzystywanego wyłącznie do działalności gospodarczej" należy wpisać poprzednio zgłoszony numer rejestracyjny samochodu (w kolumnie "h" wpisując datę dokonania zmiany), natomiast w kolejnej pozycji umieścić nowy wpis z numerem rejestracyjnym pojazdu po zmianie.

Zatem w sytuacji gdy dojdzie do zmiany numeru rejestracyjnego danego pojazdu samochodowego, spółka będzie obowiązana do złożenia aktualizacji VAT-26 z naniesionym nowym numerem rejestracyjnym. Mimo, że sama zmiana numeru rejestracyjnego nie powoduje zmiany sposobu wykorzystywania tego pojazdu, urzędy skarbowe wymagają aktualizacji VAT-26.

Niezłożenie aktualizacji z nowym numerem rejestracyjnym może skutkować tym, że organ podatkowy zakwestionuje podatnikowi pełne prawo do odliczania podatku naliczonego VAT.

Podstawa prawna:

- art. 86 ust. 1 ust. 2, ust. 10, ust. 10b, ust. 11, ust. 13, art. 86a od ust. 1, ust. 2, ust. 12, ust. 14, art. 88 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 106; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 2419

Powołana interpretacja podatkowa:

- interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 października 2020 r. (sygn. ITPP2/4512-528/16-7/20/AD)

Beata Kociańska, ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA