REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwrotne obciążenie w VAT przy dostawie laptopów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Odwrotne obciążenie w VAT przy dostawie laptopów
Odwrotne obciążenie w VAT przy dostawie laptopów

REKLAMA

REKLAMA

Spółka A zawarła w styczniu 2017 r. umowę, na podstawie której zobowiązała się dostarczyć podatnikowi B 20 laptopów o wartości 2000 zł netto za sztukę, przy czym laptopy te zostaną dostarczane spółce B w dwóch transzach (po 10 sztuk). Zarówno spółka A, jak i B są zarejestrowane jako podatnicy VAT czynni. Który podmiot jest podatnikiem obowiązanym do rozliczenia tej transakcji w VAT? W jaki sposób transakcja ta powinna zostać ujęta w deklaracji VAT-7?

Zgodnie z art. 17 ust. 7 ustawy o VAT, podatnikami są podmioty nabywające towary ujęte w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, z zastrzeżeniem ustępu 1c, jeżeli zostaną  łącznie spełnione następujące przesłanki:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  1. dokonującym dostawy jest podatnik, wymieniony w katalogu art. 15 ustawy o VAT, którego sprzedaż nie jest zwolniona z opodatkowania ze względu na wielkość obrotu (art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT),
  2. nabywcą towarów również musi być czynny podatnik VAT,
  3. dostawy te nie są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 (przewidzianym dla towarów wykorzystywanych tylko cele działalności zwolnionej od VAT, przy nabyciu których podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego).

Ponadto, należy zwrócić uwagę na zastrzeżenie zawarte w art. 17 ust. 1c ustawy o VAT, zgodnie z którym – w zakresie dostaw towarów wskazanych w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy o VAT – odwrotne obciążenie ma zastosowanie tylko wtedy, gdy łączna wartość sprzedanych towarów w ramach jednolitej transakcji gospodarczej przekroczy kwotę 20 000 zł netto.

REKLAMA

W przedstawionym stanie faktycznym, dwaj kontrahenci będący czynnymi podatnikami VAT, zawarli umowę o dostawę laptopów, tj. towarów wskazanych w poz. 28a załącznika 11 do ustawy o VAT. Łączna wartość nabywanych laptopów przekroczy kwotę 20 000 zł netto. W związku z powyższym, dostawa tych urządzeń może zostać objęta mechanizmem odwrotnego obciążenia, jeśli dokonywana jest na warunkach jednolitej gospodarczo transakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednolita gospodarczo transakcja posiada swoją definicję legalną w art. 17 ust. 1d ustawy o VAT. Stosownie do tego przepisu, za jednolitą gospodarczo transakcję uznaje się  transakcję, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy o VAT, nawet jeśli są one dokonane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawione jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy.

Powyższe oznacza, że z jednolitą gospodarczo transakcją mamy do czynienia, wtedy gdy na podstawie danej umowy dochodzi do jednej dostawy towarów wskazanych w poz. 28-28c załącznika nr 11 do ustawy (o wartości przekraczającej 20 000 zł netto). Jednolita gospodarczo transakcja występuje także, jeśli na podstawie jednej umowy dochodzi do kilku lub więcej dostaw (o łącznej wartości powyżej 20 000 zł netto).

Jak  widać wyraźnie, w podanym stanie faktycznym powinien mieć zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia. Umowa między A i B miała charakter jednolitej transakcji gospodarczej w rozumieniu art. 17 ust. 1d ustawy o VAT – jest to jedna umowa o dwie dostawy. Ponadto, łączna wartość sprzedanych towarów w ramach tej transakcji przekroczyła kwotę 20 000 zł netto.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Polecamy: Biuletyn VAT

Powyższe oznacza, że to podatnik B, jako nabywca będzie w tym przypadku zobowiązany do rozliczenia należnego podatku VAT (zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i ust. 1c ustawy o VAT). W związku z tym, Spółka B jest zobowiązana wykazać deklaracji VAT-7 zarówno podstawę opodatkowania ww. transakcji w poz. 34, jak i podaje kwotę podatku należnego w poz. 35.

Co zaś dotyczy obowiązków sprzedawcy (spółki A), to spółka ta powinna wystawić fakturę na rzecz B bez wskazania kwoty i stawki podatku VAT, z uwzględnieniem adnotacji „odwrotne obciążenie (art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT). Sprzedawca powinien ująć ww. transakcje wyłącznie w poz. 31 deklaracji VAT-7.

Monika Cieślak, Młodszy Konsultant Podatkowy

ECDDP Sp.z.o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA