REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaka stawka VAT dla montażu mebli “do zabudowy”?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Jaka stawka VAT dla montażu mebli “do zabudowy”?
Jaka stawka VAT dla montażu mebli “do zabudowy”?

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który świadczy usługi montażu mebli wbudowanych na stałe w obiektach budownictwa mieszkaniowego może mieć kłopot z ustaleniem właściwej dla tej czynności stawki podatku VAT. Niestety bowiem w interpretacjach podatkowych prezentowane jest niejednolite stanowisko. Przy zbieżnych stanach faktycznych, jako prawidłowa wskazywana jest raz stawka podstawowa, innym razem preferencyjna - 8%.

Jako punkt wyjścia należy wskazać interpretowane przez Ministra Finansów zdarzenia. W jednym z wniosków o wydanie indywidualnej interpretacji podatnik wskazał, iż prowadzi działalność w zakresie usług budowlano-remontowych.

REKLAMA

W ramach świadczonych usług zakłada on stolarkę budowlaną poprzez wyposażenie pomieszczeń mieszkalnych w meble wbudowane na stałe. Usługi te polegają na montażu gotowych elementów składowych zabudowy kuchennej i wnękowej (blaty, ścianki, drzwi) w sposób trwały w budynkach budownictwa mieszkaniowego.

Występujący z wnioskiem o identyczną interpretację inny podatnik zgłosił, iż świadczy usługi polegające na wyposażaniu obiektów budownictwa mieszkaniowego w meble kuchenne oraz zabudowy wnęk, wykonane pod wymiar, dostosowane do konkretnego pomieszczenia, na stałe mocowane do ścian.

Polecamy: Jakie są skutki w VAT i PCC zakupu i wniesienie do innej spółki udziałów w zamian za jej udziały?

Z powyższego wynika, iż zakres świadczonych usług przez obydwu podatników jest identyczny. Warto się więc przyjrzeć co sprawia, iż odmiennie określane są stawki podatku VAT dla tych czynności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przepis określający obniżoną stawkę podatku od towarów i usług do usług budowlanych zawarty jest w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem 8 % stawkę podatku stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Polecamy: Jaka stawka VAT na montaż opraw oświetleniowych w mieszkaniach?

REKLAMA

Przepisy określające preferencyjną stawkę podatku VAT zawarte zostały również w § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Mianowicie 8 % stawkę podatku stosuje się dla:
1) towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2) robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem
mieszkaniowym;
3) robót konserwacyjnych dotyczących:
a) obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
b) lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12
- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

W konsekwencji powyższych uregulowań, by można było skorzystać z obniżonej stawki prace budowlane powinny być wykonane w obiektach budownictwa mieszkaniowego i dodatkowo mieścić się w określonym powyższymi przepisami katalogu. Dotyczy to bowiem usług budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy oraz robót konserwacyjnych.

W interpretacji Ministra Finansów kwalifikującej opisane w przykładach usługi do opodatkowania 8 % stawką podatku VAT zajęto stanowisko, iż prace polegające na montażu stałej zabudowy wnękowej należy uznać za usługi modernizacyjne.

Natomiast w interpretacji, zgodnie z którą do czynności tych ma zastosowanie stawka podstawowa (23 %) stwierdzono, iż czynności te nie stanowią usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, jak również usług, o których mowa w § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Polecamy: Jak rozliczać w VAT premie pieniężne?

Co charakterystyczne w obydwu interpretacjach wskazano, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć z przedstawionego wyżej katalogu, w konsekwencji czego do ich określenia niezbędne jest odwołanie się do przepisów prawa budowlanego.
Przepisy te w większość pojęć definiują, w szczególności czym jest: budowa, przebudowa, remont, brak jest tam definicji pojęcia modernizacji.

Do zdefiniowania tego pojęcia posłużono się słownikiem internetowym: Wikipedia, wolna encyklopedia. Zgodnie z zawartą tam definicją modernizacja to unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego, prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej.

Przedstawiony dysonans interpretacyjny z pewnością nie pomaga podatnikom świadczącym usługi polegające na montażu stałej zabudowy wnękowej. Próbą wyjścia z tej sytuacji będzie wystąpienie do Ministra Finansów o wydanie interpretacji indywidualnej w tym zakresie.

W takiej bowiem sytuacji, zastosowanie się do niej nie może wywołać negatywnych skutków prawnych. Jeśli nawet interpretacja zostanie zmieniona, to powoduje to zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku jeżeli:
1. zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się do interpretacji, która uległa zmianie, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej oraz
2. skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce po opublikowaniu interpretacji ogólnej albo po doręczeniu interpretacji indywidualnej.

Źródło:
- interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP1-443-202/11-2/IGo z 12.05.2011 r.
- interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP3/443-295/11-2/KT z 31.05.2011 r.
- interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu nr ILPP1/443-406/11-4/MK z 14.06.2011 r.
- interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu nr ILPP2/443-419/11-4/AD z 09.06.2011 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA