REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Amortyzacja - bilansowa i podatkowa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Systim
Księgowość przez Internet – online
Amortyzacja - bilansowa i podatkowa /fot.Shutterstock
Amortyzacja - bilansowa i podatkowa /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Posiadane przez przedsiębiorcę środki trwałe w firmie zużywają się z upływem czasu, co oznacza, że ich wartość maleje. Należy dokonywać odpisów amortyzacyjnych, aż do całkowitego zużycia środka trwałego, dzięki czemu wartość początkowa środka trwałego jest stopniowo ujmowana w kosztach podatkowych. Przedsiębiorcy mają do wyboru parę metod (sposobów) amortyzacji podatkowej środków trwałych, z którymi warto się zapoznać przed dokonaniem wyboru.

Amortyzacja w prawie podatkowym jak i bilansowym określa koszt związany z etapowym zużyciem wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych. Amortyzacja jest również kosztem, który nie łączy się wpływem środków pieniężnych.

REKLAMA

Autopromocja

Amortyzacja a umorzenie

Z amortyzacją wiąże się pojęcie umorzenia, ponieważ w rachunkowości zużycie nazywane jest amortyzacją lub umorzeniem. Różnice wynikają z ustalonego okresu konta umorzenia - konto wieloletnie i roczne.

REKLAMA

Umorzenie - przedstawione wartościowo zużycie środka trwałego (wartości niematerialnej i prawnej) od początku jego używania do danej chwili i jest ono z miesiąca na miesiąc, z roku na rok zwiększane. Umorzenie, to inaczej zakumulowana  (zsumowana) dotychczasowa amortyzacja. Zadaniem umorzenia jest pomoc w ustaleniu wartości netto środków trwałych. Konto umorzenie jest kontem wieloletnim.

Przykład

Środek trwały ma wartość początkową 8000. Amortyzacja środka trwałego wynosiła w pierwszym roku 1400 zł, także w drugim wynosiła 1400 zł. Umorzenie środka trwałego (po 2 latach) użytkowania wynosi 2800.

Amortyzacja – to kwota zużycia od początku danego roku do danej chwili. Zadaniem amortyzacji jest pomoc w ustaleniu wyniku finansowego. Konto amortyzacja jest kontem rocznym. Pierwszego stycznia otwiera się konto z zerowym saldem. Kwota amortyzacji i umorzenia w skali miesiąca lub roku jest taka sama.

Amortyzacji podlegają, np. środki trwałe nowo nabyte w danym roku obrotowym oraz przyjęte z inwestycji zakończonych, wartości niematerialne i prawne, inwestycje w obcych środkach trwałych. Natomiast amortyzacji nie dotyczą, np. eksponaty muzealne, dzieła sztuki oraz środki trwałe i WNiP, które zostały wycofane lub przeznaczone do likwidacji, sprzedaży itp.

Amortyzacja środka trwałego

Środki trwałe są to rzeczowe składniki majątku, których czas użytkowania przewidywany jest na okres dłuższy niż rok. Środki trwałe muszą być wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej albo oddane do użytku na podstawie umowy najmu lub dzierżawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według ustawy o rachunkowości do środków trwałych można przede wszystkim zaliczyć rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi o przewidzianym okresie ekonomicznej użyteczności (dłuższy niż rok) pełny, zdatny do użytkowania oraz przeznaczony dla potrzeb jednostki (prowadzenie działalności operacyjnej).

Dokładniej mówiąc, do środków trwałych należą:

⦁ grunty (w tym prawo użytkowania wieczystego),

⦁ budowle, budynki i lokale będące odrębną własnością (w tym prawo do lokalu spółdzielczego),

⦁ maszyny i urządzenia techniczne,

⦁ środki transportu,

⦁ pozostałe środki trwałe (wykładziny, meble, zwierzęta w cyrku).

Zgodnie z przepisami podatkowymi kwotę zużycia można zarejestrować dopiero w miesiącu następnym niż miesiąc, w którym został przyjęty środek trwały do użytkowania. Zgodnie z ustawą o rachunkowości zużycie można zarejestrować już w miesiącu nabycia środka trwałego. Koniec amortyzacji następuje w dniu zrównania się odpisów amortyzacyjnych z wartością początkową rzeczy, bądź w chwili sprzedaży firmy lub jej likwidacji. Amortyzacja środków trwałych wliczana jest w koszty uzyskania przychodów w danym okresie, a w wyniku czego zmniejsza się wysokość podatku dochodowego.

Metody amortyzacji środków trwałych

REKLAMA

Środek trwały można amortyzować według jednego z rodzajów amortyzacji:

Amortyzacja liniowa – amortyzacja liniowa zakłada, że środek trwały zużywa się równomiernie w ciągu całego okresu użytkowania. Amortyzacja liniowa polega na równomiernym amortyzowaniu środka trwałego przez cały okres jego użytkowania. Aby wyliczyć kwotę amortyzacji rocznej, należy podzielić wartość środka trwałego przez cały przewidywany okres jego korzystania.

Przykład

Powiedźmy, że przedsiębiorstwo nabyło środek trwały za 200.000, którego całkowity okres użytkowania szacowany jest na 5 lat. W taj sytuacji, stawka amortyzacji rocznej wyniesie: 200.000 / 5 =40.000

Ta stawka pozostaje niezmienna poprzez  cały okres użytkowania środka trwałego, no chyba, że nastąpi zwiększenie jego wartości lub dokonany zostanie odpis z tytułu utraty wartości.

Żeby określić stawkę procentową dla środka trwałego, należy 100% podzielić przez okres jego przydatności do użytkowania.
Stawka amortyzacyjna = 200% / 5=40%

Amortyzacja degresywna - zatem polega ona na tym, że w każdym kolejnym roku amortyzacja naliczana jest od mniejszej podstawy (pomniejszonej o dokonane w roku poprzednim odpisy amortyzacyjne). Metoda ta stosowana jest do momentu kiedy, roczny odpis amortyzacyjny ustalony na początku roku miałby być niższy od rocznego odpisu wyznaczonego przy wsparciu metody liniowej. W takiej sytuacji od danego roku należy przejść do stosowania metody liniowej.

Amortyzacja jednorazowa - rodzaj tej amortyzacji polega na zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów pełnej wartości początkowej środka trwałego lub wartości niematerialnych i prawnych w miesiącu oddania go do użytkowania bądź w następnym miesiącu.

 

Amortyzacja w prawie bilansowym i podatkowym

Zasadniczą różnicą pomiędzy amortyzacją bilansową, a podatkową jest okres na jaki amortyzacja jest zaplanowana. Amortyzacja bilansowa i podatkowa ma różny czas odpisów.

Amortyzacja bilansowa według ustawy o rachunkowości ma odzwierciedlać planowany okres użytkowania środka trwałego. Ważne jest to, że decyzję o ustaleniu stawki amortyzacji podejmuje kierownik jednostki. Natomiast amortyzacja podatkowa wynika z ustaw o podatkach dochodowych, czyli jest narzucona odgórnie, z możliwością używania pewnych preferencji jak np. amortyzacja jednorazowa w ramach pomocy de minimis.

Art. 32 ust. 2 ustawy o rachunkowości:

Przy ustalaniu okresu amortyzacji i rocznej stawki amortyzacyjnej uwzględnia się okres ekonomicznej użyteczności środka trwałego, na określenie którego wpływają w szczególności:

1) liczba zmian, na których pracuje środek trwały;

2) tempo postępu techniczno-ekonomicznego;

3) wydajność środka trwałego mierzona liczbą godzin jego pracy lub liczbą wytworzonych produktów albo innym właściwym miernikiem;

4) prawne lub inne ograniczenia czasu używania środka trwałego;

5) przewidywana przy likwidacji cena sprzedaży netto istotnej pozostałości środka trwałego.

Amortyzacja w prawie bilansowym

Prawo bilansowe podchodzi trochę inaczej do niektórych spraw, które są związane z amortyzacją niż prawo podatkowe. Zróżnicowanie dotyczy m.in. czasu rozpoczęcia odpisów amortyzacyjnych, wyłączeń z amortyzacji, stawek i metod amortyzacji.

Zgodnie z prawem bilansowym amortyzuje się składniki rzeczowych aktywów trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, nie wcześniej niż w momencie oddania ich do użytkowania. Nie amortyzuje się więc, np. środków trwałych będących w budowie.

Amortyzacja w prawie podatkowym

Na podstawie prawa podatkowego amortyzację należy zacząć pierwszego dnia miesiąca, gdzie składnik wprowadzono do ewidencji. Środki trwałe umieszcza się do ewidencji najpóźniej podczas miesiąca przekazania ich do użytkowania.

Wartość niematerialną i prawną i środek trwały amortyzuje się do momentu, gdy ich umorzenie:

⦁ składnik majątku zostanie sprzedany, oddany,

⦁ zrówna się z wartością początkową pomniejszoną w niektórych przypadkach o przewidywaną wartość odzyskiwalną,

⦁ z  innych powodów wycofany z użytkowania.

Czy amortyzacja bilansowa  i podatkowa są sobie równe? Taka sytuacja spotykana jest z reguły w mikro i małych przedsiębiorstwach, spółkach kiedy, prowadzenie zlecono biuru rachunkowemu. Stawkę amortyzacji bilansowej i podatkowej określa się zgodnie z ustawą o podatku dochodowym. Aczkolwiek ustawa o rachunkowości nie wspomina o takiej ewentualności, ale również jej nie wyklucza, jeśli kierownik jednostki uzna, że wartości wskazane w ustawie o podatku dochodowym odzwierciedlają ekonomiczną użyteczność środka trwałego.

strona Ma - konto 07 (Umorzenie środka trwałego)

strona Wn - konto 40-1 (Amortyzacja)

Księgowanie miesięcznego odpisu amortyzacyjnego wygląda w sposób następujący:

Przykład ewidencji

⦁ naliczono zużycie na posiadane środki trwałe, w oparciu o przyjęte 10%, wyliczona kwota zużycia z jednej strony jest kosztem o nazwie amortyzacja a z drugiej strony zwiększa wartość dotychczasowego zużycia,

⦁ zakupiono środek trwały o niskiej wartości początkowej,

⦁ zaksięgowano zużycie środka trwałego o niskiej wartości początkowej.

Legenda: OT – otrzymanie środka trwałego, FA – faktura, PK – polecenie księgowania

Autor: Żaneta Dulczykowska i Katarzyna Spysińska, Systim.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

REKLAMA

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA