REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowanie likwidacji uszkodzonych towarów

Klaudia Pastuszko
Księgowanie likwidacji uszkodzonych towarów
Księgowanie likwidacji uszkodzonych towarów
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc działalność gospodarczą trudno uniknąć sytuacji, w których dochodzi do uszkodzenia towarów oferowanych przez przedsiębiorstwo. W jaki sposób należy przeprowadzić księgowanie likwidacji towarów uszkodzonych?

Autopromocja

Kiedy towary należy likwidować?

W praktyce prowadzonej działalności towary mogą ulec zniszczeniu lub uszkodzeniu w wiele różnych sposobów. Może być to utrata ich terminu ważności, uszkodzenia mechaniczne podczas przewozu, uszkodzenia spowodowane zdarzeniami losowymi, jak pożar bądź powódź. Towary te w wyniku takich zdarzeń muszą utracić bezpowrotnie możliwość ich wykorzystania w prowadzonej działalności gospodarczej, i dopiero wtedy mogą podlegać likwidacji, czyli wyksięgowaniu z księgi bilansowej. Dochodzi wówczas do sytuacji, gdy nie przyniosą one już wpływu do jednostki przewidywanych korzyści ekonomicznych, więc nie spełniają kryteriów wymaganych dla aktywów jednostki. 

Zniszczenie bądź uszkodzenie towaru może być zawinione przez przedsiębiorcę. Do takiej sytuacji dochodzi wówczas, gdy przyczynił się on w sposób bezpośredni do straty w towarach przez swoją rażącą niedbałość. Zgodnie z kształtującą się w interpretacjach podatkowych linią interpretacyjną, w takiej sytuacji przedsiębiorca traci prawo do zaliczania owych strat do kosztów uzyskania przychodu. Niektóre organy skarbowe stoją także na stanowisku, iż strata zawiniona powoduje w konsekwencji konieczność wykonania korekty odliczonego przy zakupie podatku od towarów i usług.

Natomiast wartość towarów zniszczonych bądź utraconych w sposób niezawiniony ze strony podatnika ująć można w kosztach podatkowych. Oznacza to, iż przy zachowaniu wymaganej w danych stosunkach dbałości i staranności przedsiębiorca nie spowodował straty wartości towarów, pozostanie ona w kosztach firmowych. Do tej możliwości niezbędne jest jednak właściwe udokumentowanie zniszczenia lub straty.

Dokumentacja likwidacji towarów

Szczególnie istotnym w procesie likwidacji towaru jest zachowanie należytej dokumentacji. To,  w jaki sposób dokumentacja powinna przebiegać, w istocie zależy od wielu czynników, jak dla przykładu rodzaj likwidowanego artykułu, czy też od przyczyn, z jakich likwidacja musi być przeprowadzana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli przyczyną likwidacji są, przykładowo, utrata przez towar terminu ważności, czy też drobne kradzieże w przedsiębiorstwie prowadzonym przez podatnika, właściwym będzie sporządzenie protokołu. Protokół ten powinien zawierać dane, które dotyczyć będą:

- numeru dokumentu,

- daty sporządzenia,

- danych osoby sporządzającej (dodatkowo można podać stanowisko w firmie),

- daty zniszczenia/straty,

- przyczynę zniszczenia,

- nazwy, ilości i wartości zniszczonego/utraconego towaru,

- dodatkowych informacji o przeznaczeniu zniszczonych towarów,

- łącznej kwoty zniszczonych towarów,

- podpisu osoby sporządzającej protokół strat.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

W przypadku towarów, które ze względu na swoje specyficzne właściwości wymagają utylizacji, jak np. leki, dysponować należy dokumentem firmy odbierającej odpady. Nie są to jednak jedyne sposoby na udokumentowanie przyczyn likwidacji towaru. W charakterze dokumentów potwierdzających wystąpić może np. protokół policyjny lub protokół strat potwierdzony przez instytucję ubezpieczeniową. Każdy z tych dokumentów właściwy będzie dla innej sytuacji, gdyż w każdej ze spraw zachodzą inne okoliczności i z tego tytułu musi być ona rozpatrywana w indywidualny sposób.


Jak zaksięgować likwidację towaru?

Właściwym sposobem na zaksięgowanie likwidacji towaru jest wniesienie wartości likwidowanych towarów w księgach rachunkowych w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych. Jeśli dochodzi do sytuacji, gdy towary ewidencjonowane są w cenie ich zakupu bądź też nabycia, wartość tych rzeczy, które nie nadają się do odsprzedania z tytułu ich uszkodzenia zapisana może być jako:

- Wn konto 76-1 „Pozostałe koszty operacyjne”,

- Ma konto 33 „Towary”.

Jeśli jednak ewidencja magazynowa towarów prowadzona jest w cenach stałych ewidencyjnych, które różnią się od ceny zakupu, niezbędnym staje się wyksięgowanie odchyleń przypadających na likwidowane zapasy, które znajdować się powinny na koncie 34-2 „Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów”. Innego rodzaju koszty powiązane z likwidacją towaru, jak dla przykładu jego utylizacja, księgowane mogą zostać na konto 76-1 „Pozostałe koszty operacyjne”.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek u źródła (WHT) w świetle nowych technologii

Podatek u źródła (WHT) może stanowić wyzwanie dla branży informatycznej, w kontekście stale rozwijającej się technologii. Z chęci świadczenia kompleksowych usług, przedsiębiorstwa nabywają różnego rodzaju oprogramowania, dostępy do platform, usługi w chmurze, serwery, urządzenia przemysłowe czy usługi niematerialne. Wykorzystanie najnowszej technologii jest niezbędne, aby oferowane usługi pozostały konkurencyjne na rynku. Często dostawcami takich produktów są zagraniczne spółki, co rodzi wątpliwości – czy nabycie tego rodzaju usług wiąże się z ryzykiem w podatku u źródła?

Obligacje skarbowe - czerwiec 2024 r. Zmiana oprocentowania obligacji oszczędnościowych (detalicznych)

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 kwietnia 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w czerwcu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w maju br. Od 27 maja można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany.

Zwrot podatku z Austrii – ile, dla kogo, jak uzyskać (formalności)

Austria to zyskujący na popularności kierunek emigracji zarobkowej wśród Polaków. Jeśli podejmowane zatrudnienie jest legalne, z łatwością można ubiegać się o zwrot podatku z tego kraju. Wysokość zwrotu może być naprawdę spora, przy małym nakładzie wysiłku ze strony podatnika. 

Dłuższy okres ważności znaków akcyzy do końca 2024 r.

Aktualnie znajdują się w legalnej sprzedaży wyroby winiarskie oznaczone znakami akcyzy, których ważność została przedłużona do 31 grudnia 2024 r.

Sanatorium na koszt ZUS 2024 - choroby psychosomatyczne. Nerwice, lęki, depresja, ciężki stres i inne. Jak uzyskać skierowanie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że cały czas – także w 2024 roku - można skorzystać z rehabilitacji leczniczej w sanatorium na koszt ZUSu. Dotyczy to różnych schorzeń, także psychosomatycznych. 

Podatek od nieruchomości w przypadku najmu lokali mieszkalnych. Kiedy stawka niższa a kiedy nawet 28 razy wyższa?

Wynajęcie swojego mieszkania lub domu nie zwalnia właściciela z obowiązku zapłaty podatku od nieruchomości. Ale w tym przypadku wątpliwe jest jaka stawka podatku od nieruchomości jest właściwa. Ta dla budynków mieszkalnych, czy dla budynków mieszkalnych zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej? Problem jest istotny, bo ta druga stawka jest ponad 28 razy wyższa.

Jak długo przechowywać firmowe dokumenty podatkowe?

Jak długo przechowywać firmowe dokumenty podatkowe? Przepisy wskazują na obowiązek przechowania dokumentacji podatkowej do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego, czyli przez pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (o ile nie został zawieszony/przerwany bieg terminu przedawnienia).

Wniosek o zaliczenie nadpłaty na przyszłe podatki

Wniosek o zaliczenie nadpłaty na przyszłe podatki. Podatnikowi przysługuje możliwość złożenia wniosku o zaliczenie w całości lub w części nadpłaty podatku na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych. Ma do tego prawo, gdy spełnione są przesłanki zawarte w przepisach Ordynacji podatkowej.

Ulgi w spłacie podatków (odroczenie, rozłożenie na raty, umorzenie). Dla kogo? Kiedy? Warunki udzielenia

Ordynacja podatkowa przewiduje w szczególnych sytuacjach możliwość zastosowania wobec podatnika trzech ulg w spłacie podatków lub zaległości podatkowej. Chodzi o odroczenie terminu płatności, rozłożenie zapłaty na raty lub umorzenie całości lub części podatku lub zaległości podatkowej. Kiedy można liczyć na taki gest fiskusa?

Kontrola podatkowa: czy musi być zapowiedziana. Zasada i wyjątki

Kontrola podatkowa, to oczywiście nic przyjemnego dla podatnika ale czasem się zdarza. Na taką okoliczność trzeba być przygotowanym. W szczególności warto wiedzieć, że taka kontrola z urzędu skarbowego powinna być w większości przypadków zapowiedziana z 7-dniowym wyprzedzeniem. Ale od tej zasady są niestety liczne wyjątki. Zobaczmy co na ten temat mówią przepisy.

REKLAMA