REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać przychody z najmu i podnajmu w ramach działalności gospodarczej

Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wynajem lub podnajem lokalu do celów firmowych jest prostym sposobem na uzyskanie dodatkowych przychodów z działalności gospodarczej. Najczęściej decydują się na to przedsiębiorcy, którzy nie potrzebują całości danego lokalu lub używają go tylko w określonych dniach lub godzinach. Czy taki przychód można rozliczyć ryczałtem? W jaki sposób rozliczyć VAT?

 

Autopromocja

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy firma może osiągać przychody z wynajmu biura lub innej powierzchni?


Niektórzy przedsiębiorcy wynajmują lokale do prowadzenia działalności, mimo że nie wykorzystują ich w całości lub potrzebują ich tylko w określonych porach. Przykłady takich działalności, to:

- logopeda, fizjoterapeuta, masażysta - przyjmujący pacjentów lub klientów tylko w określone dni,

- grafik, programista, copywriter - którzy do prowadzenia firmy zwykle potrzebują niewielkiej przestrzeni.

W każdym z tych przypadków może pojawić się możliwość podnajmu albo reszty powierzchni biura lub gabinetu, albo podnajmu w określonych dniach tygodnia. Dzięki temu można w prosty sposób zmniejszyć koszty związane z danym lokalem, w tym np. ratę kredytu, czynsz, wynajem, Internet. Oczywiście, przedmiotem podnajmu lub wynajmu firmowego może być nie tylko miejsce, w którym przedsiębiorca sam prowadzi firmę, ale także każdy inny lokal należący do majątku firmowego lub wynajmowany do celów firmowych.

Jak dokonać likwidacji części majątku firmowego?

Pod jakim adresem można zarejestrować działalność gospodarczą?

Jeżeli przedsiębiorca użytkuje nieruchomości na podstawie umowy najmu, użyczenia lub podobnej, to musi zwrócić uwagę na to, czy umowa umożliwia dalszy podnajem. Gdy umowa zawiera postanowienia dotyczące zakazu podnajmu, przedsiębiorca podnajmując taką nieruchomość naraża się na konsekwencje, np. zerwanie umowy lub naliczenie kar umownych w związku z wykorzystaniem lokalu niezgodnie z umową.


Jak rozliczać przychody z najmu lub podnajmu?


Przedsiębiorca, który uzyskuje przychody z wynajmu lub podnajmu do celów działalności gospodarczej, powinien zawrzeć umowę z najemcą. Taka umowa powinna zostać sporządzona na piśmie w dwóch egzemplarzach i należy w niej zawrzeć m.in.:

- strony najmu,

- okres wynajmu,

- wysokość czynszu oraz dodatkowe opłaty związane z najmem,

- terminy rozliczeń,

- ewentualne kaucje,

- warunki wypowiedzenia i przedłużenia umowy.

Tak spisana umowa jest podstawą do wystawiania rachunków lub faktur dokumentujących przychody z tytułu najmu.

Najem w ramach działalności gospodarczej należy rozliczać na zasadach ogólnych lub liniowo, a zatem jest wyłączony z opodatkowania podatkiem ryczałtowym 8,5%, któremu podlega najem prywatny. Przedsiębiorca, który rozlicza się na podstawie ryczałtu, a rozpoczyna wynajem nieruchomości w działalności gospodarczej, musi jednocześnie zmienić sposób rozliczania podatku dochodowego z ryczałtu na zasady ogólne lub podatek liniowy. Taką zmianę  dokonuje się od dnia rozpoczęcia najmu. Z tym faktem wiążą się też inne obowiązki, np. konieczność założenia KPiR.

Co z rozliczeniem VAT? Najem nieruchomości jest zwolniony z podatku VAT na zasadach ogólnych, czyli do wysokości 150 000 złotych rocznie. Jeżeli przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia w podatku VAT, to w przypadku rozpoczęcia najmu dalej może korzystać ze zwolnienia do wysokości wspomnianego limitu. Jeżeli natomiast przedsiębiorca jest VAT-owcem, to przychody z najmu musi opodatkować podstawową stawką, czyli 23%. Może się jednak zdarzyć, że firma wynajmuje lokal nie do celów użytkowych, ale osobie prywatnej do celów mieszkalnych. Wtedy sprzedaż jest zwolniona z VAT, tzn. na fakturze za najem można zastosować stawkę „zw”.

Jak wnieść sprzeciw wobec kontroli podatkowej w firmie

Obowiązki firmy wobec organizacji zarządzających prawami autorskimi

Należy pamiętać, że prowadzenie działalności gospodarczej nie wyłącza możliwości najmu prywatnego poza działalnością gospodarczą, opodatkowanego ryczałtem 8,5%. Chodzi o  przychody z najmu tych nieruchomości, które nie są składnikami majątku firmy, a także nie są wynajęte lub użyczone do celów firmowych.

 


Kiedy i z jaką datą wystawić fakturę za najem
?


Standardowa zasada fakturowania mówi, że fakturę wystawia się w terminie do 7 dni od daty w której wykonano usługę lub zakończono dostawę towaru. Ta zasada jednak nie odnosi się do usług najmu.

Najem, podobnie jak usługi dostawy mediów, jest najczęściej traktowany jak sprzedaż o charakterze ciągłym. Taka sprzedaż jest rozliczana co miesiąc, kwartał lub rok - zgodnie z zapisami umowy. Zgodnie z Ustawą o VAT, fakturę dokumentującą najem wystawia się w momencie zapłaty całości lub części należności, przy czym nie później, niż z upływem terminu płatności określonego w umowie. Innymi słowy, jeśli najemca nie zapłaci, a w umowie najmu widnieje zapis, że termin płatności upływa np. 23 maja, to w tym dniu najpóźniej należy wystawić fakturę.

Jak natomiast rozliczać podatek dochodowy za najem? Pod tym względem, obowiązek podatkowy (tzn. konieczność ujęcia faktury w przychodach) pojawia się z ostatnim dniem okresu rozliczeniowego, przy czym nie rzadziej niż raz w roku (Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, Art. 14 ust. 1e). A zatem w przypadku usługi najmu zdarza się, że podatek dochodowy i VAT można rozliczać w różnych okresach.


Najem wymaga odpowiednich kodów PKD


Przedsiębiorca decydujący się na wynajem nieruchomości, którymi dysponuje w działalności gospodarczej, powinien dokonać aktualizacji kodów PKD, w taki sposób, aby obejmowały one wynajem. Aktualizacji należy dokonać składając wniosek CEIDG-1, w którym można podać dowolne kody PKD. Jeśli na formularzu zabraknie miejsca, dodatkowe kody podaje się w załączniku CEIDG-RD. Należy pamiętać, aby aktualizacji wpisu do CEIDG dokonać w ciągu 7 dni od powstania zmiany (czyli 7 dni od daty rozpoczęcia najmu).

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Będą kolejne ułatwienia podatkowe dla firm

Uproszczenia dla podatników rozpoczynających działalność - czyli kredyt podatkowy

Błędy na fakturze - termin płatności i wyrażona słownie kwota należności

Kiedy odliczyć VAT, gdy zaginął oryginał faktury?

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

Kasowy PIT: Projekt ustawy trafił do konsultacji. Nowe przepisy od 1 stycznia 2025 r. Kto z nich skorzysta?

Prawo do tzw. kasowego PIT będzie warunkowane wysokością przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie osiągniętych w roku poprzednim - nie będzie ona mogła przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 250 tys. euro. Projekt ustawy wprowadzającej kasowy PIT trafił do konsultacji międzyresortowych.

Jak przygotować się do ESG? Oto przetłumaczony unijny dokument dla firm: Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie

Jak małe i średnie firmy mogą przygotować się do ESG? Krajowa Izba Gospodarcza przetłumaczyła unijny dokument dla MŚP: „Dobrowolne ESRS dla MŚP Nienotowanych na Giełdzie”. Dokumentu po polsku jest dostępny bezpłatnie.

Czy to nie dyskryminacja? Jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, a inny już nie, bo spółka miała jednego wierzyciela

Czy mamy do czynienia z dyskryminacją, gdy jeden członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności za zobowiązania spółki przez zgłoszenie w porę wniosku o ogłoszenie jej upadłości, podczas gdy inny nie może tego zrobić tylko dlatego, że spółka miała jednego wierzyciela? Czy organy skarbowe mogą dochodzić zapłaty podatków od takiego członka zarządu bez wcześniejszego wykazania, że działał on w złej wierze albo w sposób niedbały? Z takimi pytaniami do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wystąpił niedawno polski sąd.

Kasowy PIT - projekt ustawy opublikowany

Projekt ustawy o kasowym PIT został opublikowany. Od kiedy wchodzi w życie? Dla kogo jest kasowy PIT? Co to jest i na czym polega?

REKLAMA