Kategorie

PIT - amortyzacja

Jak dokonać amortyzacji środka trwałego, z którego przedsiębiorca nie korzysta przez cały rok, ale jedynie przez kilka miesięcy, np. tylko w sezonie wakacyjnym? Czy taka amortyzacja wiąże się ze stratą podatkową?
Niektóre środki trwałe są wykorzystywane przez podatników jedynie sezonowo (np. tylko w wakacje). Te środki trwałe są amortyzowane w inny sposób, niż wykorzystywane całorocznie.
Przedstawiamy trzecią część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?
Wydatków na remont mieszkania, poniesionych przez podatnika przed oddaniem lokalu do używania w ramach umowy najmu, nie można zaliczyć bezpośrednio do kosztów podatkowych w dacie ich poniesienia. Wydatki takie mogą stanowić koszty uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne.
Przedsiębiorcy, którzy przekroczyli w 2012 roku określone limity obrotów utracili możliwość korzystania w 2013 roku z niektórych ułatwień podatkowych. Te limity są sporo niższe niż rok wcześniej. Chodzi tu o małych podatników, ryczałtowców i stosujących księgę przychodów i rozchodów.
Ze statusem małego podatnika w PIT, CIT i VAT wiążą się pewne przywileje. Przedsiębiorcy będący małymi podatnikami mają możliwość kwartalnego rozliczania VAT-u i rozliczania VAT metodą kasową, wpłacanie zaliczek na podatek dochodowy tylko raz na kwartał oraz możliwość dokonywania jednorazowych odpisów amortyzacyjnych. Limity dla małych podatników są w 2013 roku mniejsze niż w zeszłym roku.
Zarówno remont, jak i ulepszenie środka trwałego można, co do zasady, zaliczyć do kosztów podatkowych. Koszty remontu środka trwałego zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w całości w chwili ich poniesienia. Natomiast wydatki na ulepszenie środka trwałego zwiększają jego wartość i dlatego trzeba je rozliczać w czasie poprzez odpisy amortyzacyjne.
Podatnicy często wnoszą do swojej firmy prywatne, nawet używane rzeczy (np. auto, komputer, maszyny) i wprowadzają je do ewidencji środków trwałych. Jest to korzystne podatkowo rozwiązanie, bo mogą ustalić wartość początkową tych rzeczy wg ceny nabycia. Dopiero jeżeli nie można ustalić ceny nabycia przyjmuje się za wartość początkową ich wartość rynkową.
Rozpoczynający działalność przedsiębiorcy mogą przyspieszyć rozliczenie kosztów inwestycji stosując jednorazową amortyzację. Taka metoda, podobnie jak np. amortyzacja degresywna dla kontynuujących działalność, może nie być jednak korzystna, gdy firma nie przynosi wystarczających przychodów, a przedsiębiorca planuje w najbliższym okresie wesprzeć się kredytem.
Spółka z o.o. realizuje inwestycję polegającą na budowie nowego budynku, w którym będzie się mieścił jej oddział. Przed oddaniem budynku do używania spółka zamierza zorganizować na terenie nowego obiektu uroczysty bankiet (z gastronomią i rozrywką), w celu zaprezentowania oferty, przedstawienia informacji na temat własnych produktów oraz zachęcenie do korzystania z usług firmy. Na imprezę zostaną zaproszeni m.in. dziennikarze i kontrahenci spółki. Czy koszty organizacji uroczystości mogą podwyższyć wartość początkową środka trwałego (budynku), czy może można je ująć bezpośrednio w kosztach podatkowych?
Wspólnicy spółki partnerskiej w celu ułatwienia wykonywania zawodu mogą wnieść do majątku spółki prywatne samochody. Wymaga to wpisu do ewidencji środków trwałych oraz ustalenia wartości początkowej. W związku z tym pojawiają się wątpliwości czy możliwe jest wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych na podstawie dowodu nabycia auta? Czy poniesione wydatki na pojazd są wtedy kosztem uzyskania przychodu?
Jakie są obowiązki płatnika, gdy zleceniobiorca nie przedstawi oświadczenia, że przedmiot zlecenia nie pokrywa się z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą ?
24 maja 2010 r. (sygn. akt II FPS 1/10) zapadła uchwała NSA w sprawie abonamentów medycznych. Organy podatkowe wykorzystują ją od tej pory do formułowania tezy, że przychód z tytułu świadczeń pracodawcy na rzecz pracownika powstaje nawet wtedy, gdy pracownik nie skorzystał z zaoferowanej mu możliwości np. wzięcia udziału w imprezie integracyjnej.
Podatnik jest pilotem i dojeżdża do pracy środkami transportu lotniczego. Korzysta z biletów pracowniczych (dużo tańszych od biletów normalnych). Zarówno czas jak i koszt dojazdu do pracy środkami transportu lotniczego jest najkrótszy i najtańszy. Charakter pracy nie pozwala na systematyczne dojazdy do pracy a zakup biletów musi być dostosowany do miesięcznego planu pracy (lotów).
Dokonany w jakiejkolwiek formie zwrot nakładów poniesionych na zakup środka trwałego nie pozwala na zaliczenie tych wydatków do kosztów podatkowych. W szczególności również odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która została zwrócona podatnikowi, nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu w prowadzonej działalności gospodarczej.
Obiekt budowlany może być zaliczony do środków trwałych i podlegać amortyzacji dopiero wtedy, gdy może być legalnie użytkowany na mocy decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.
Tylko faktycznie wykorzystywane w działalności środki trwałe mogą być amortyzowane podatkowo.
Rozpocząłem niedawno prowadzenie działalności gospodarczej. Na jej uruchomienie otrzymałem środki z Powiatowego Urzędu Pracy. W ramach tej działalności zamierzam kupić zestaw komputerowy o wartości: netto 3250 zł (brutto 3965 zł). Ponieważ jestem czynnym podatnikiem VAT i zestaw ten będzie służył sprzedaży opodatkowanej - odliczę VAT naliczony. W wyniku tego wartość początkowa tego zestawu komputerowego będzie wynosić 3250 zł. Podatek dochodowy od osób fizycznych opłacam wg zasad ogólnych i prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Czy mogę zaliczyć taki zestaw komputerowy do wyposażenia i jednorazowo wrzucić w koszty?
Nowi przedsiębiorcy oraz mali podatnicy PIT i CIT mogą szybko zaliczyć do kosztów środki trwałe oprócz samochodów osobowych. Limit jednorazowych odpisów wynosi od 2011 roku 50.000 euro (197.000 zł). A jeszcze w 2010 roku wynosił 100.000 euro (422.000 zł). W 2012 r. limit wzrósł do 222.000 zł, a w 2013 spadł do 205.000 zł (cały czas 50 tys. euro).
Co do zasady dochody z obligacji podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Jeżeli jednak nabywasz obligacje od Skarbu Państwa a nie na giełdzie dochody są zwolnione.
Mój syn ma 20 lat i studiuje na Uniwersytecie Warszawskim. Podczas wakacji w 2010 roku pracował i zarobił brutto 3.050 zł. Czy w rozliczeniu podatku dochodowego za 2010 rok przysługuje mi ulga prorodzinna na syna?
Jestem kelnerem, często otrzymuję napiwki. Nie wiem w jaki sposób mam je rozliczyć podatkowo? Czy w ogóle podlegają one opodatkowaniu?
Jestem studentem i co jakiś czas zawieram umowy zlecenia, czy umowy o dzieło na niewielkie kwoty. Słyszałem, że od 1 stycznia 2009 r. takie umowy o wartości do 200 zł nie są już pomniejszane o koszty. A od 2011 roku nie sumuje się takich umów zawartych w ciągu miesiąca. Czy to prawda?
Czy jeżeli płacę ryczałt od przychodów z najmu mam prawo do ulg podatkowych w PIT?
Oprócz tzw. zasad ogólnych osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umów najmu lub dzierżawy, które nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej - mogą wybrać jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Mój były mąż został zobowiązany w ugodzie sądowej do płacenia na moją rzecz alimentów - 1000 zł miesięcznie, począwszy od stycznia 2009 r.. Czy muszę płacić podatek od tych alimentów?
Jeżeli w 2008 roku pracowałeś za granicą (lub uzyskiwałeś tam dochody z działalności gospodarczej) możesz skorzystać z ulgi abolicyjnej. Jednak masz prawo do tej ulgi tylko wtedy, gdy Twoje zagraniczne dochody zostały poddane niekorzystnej metodzie unikania podwójnego opodatkowania – tzw. metodzie odliczenia proporcjonalnego.
Nie można odliczyć VAT z faktury, dokumentującej sprzedaż niepodlegającą VAT albo zwolnioną z tego podatku. Nie ma nawet znaczenia czy wykazana kwota VAT została zapłacona przez wystawcę faktury.
Ryczałtowiec stracił prawo do stosowania tej formy opodatkowania w maju. Co w związku z tym powinien zrobić?
Przykładowe rozliczenia poszczególnych PITów krok po kroku. Dokładne omówienie wszystkich ulg i odliczeń. Przyjazny program do wypełnienia zeznania i załączników. A ponadto kilkadziesiąt porad ekspertów podatkowych. Jednym słowem kompendium wiedzy o rozliczeniu ubiegłorocznych dochodów osobistych.
Karta podatkowa jest najłatwiejszym sposobem opodatkowania działalności prowadzonej przez osoby fizyczne. Nie każda jednak osoba rozpoczynająca działalność może z tej formy rozliczenia skorzystać.