REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatek leśny, Gmina

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jednostki budżetowe gmin nie są podatnikami VAT – skutki uchwały NSA

Przedstawiamy komentarz ekspertów PwC do uchwały NSA w kwestii statusu na gruncie VAT gminnych jednostek budżetowych. Jak po tej uchwale powinny zachować się gminy?

Które jednostki gmin nie będą mogły same rozliczać się z VAT

Gminne jednostki budżetowe nie będą mogły rozliczać się samodzielnie w zakresie VAT. To skutek uchwały NSA z 24 czerwca 2013 r. Zmiany nie będą jednak dotyczyć wszystkich jednostek organizacyjnych gminy.

Czy NSA powinien mieć prawo do podejmowania uchwał na temat VAT?

Pyta prowokacyjnie profesor Witold Modzelewski w kontekście uchwał NSA dotyczących ubezpieczenia przedmiotu leasingu, obliczania proporcji i podmiotowości w VAT gminnych jednostek budżetowych.

Gminy muszą ponownie obliczyć proporcję w VAT za 2012 rok

24 czerwca 2013 r. Naczelny Sąd Administracyjny podjął uchwałę, zgodnie z którą gminne jednostki budżetowe nie mają podmiotowości podatkowej w podatku od towarów i usług - jednostki te nie są podatnikami VAT. Na skutek tej uchwały wszystkie gminy muszą obliczyć po raz drugi proporcję za rok 2012. Jest to niezbędne, aby określić kwotę podatku naliczonego, który podlega odliczeniu w 2012 r.

Ponowne obliczenie proporcji w VAT dla gmin za 2012 rok

Zdaniem prof. Witolda Modzelewskiego po podjęciu przez NSA uchwały z dnia 24 czerwca 2013 r. odmawiającej podmiotowości podatkowej gminnym jednostkom budżetowym w podatku od towarów i usług, wszystkie gminy muszą obliczyć po raz drugi proporcję za rok 2012. Jest to niezbędne, aby określić kwotę podatku naliczonego, który podlega odliczeniu w 2012 r.

Gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT

Po latach rejestrowania się jednostek budżetowych gmin, jako samodzielnych podatników VAT – NSA uznał w uchwale, że ta praktyka nie jest zgodna z prawem. Ministerstwo Finansów w oczekiwaniu na pisemne uzasadnienie tej uchwały oszczędnie ją komentuje.

Jednostki budżetowe gmin nie są podatnikami VAT

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów podjął 24 czerwca 2013 r. uchwałę, zgodnie z którą gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami podatku od towarów i usług w świetle art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Podatek leśny - kto i kiedy musi go opłacać?

Podatek leśny zobowiązani są opłacać właściciele gruntów leśnych, którzy wykorzystują je w działalności leśnej. Podatek leśny odprowadzany jest w ratach comiesięcznych lub kwartalnych, w terminie do 15. dnia miesiąca.

Wzory deklaracji na podatek od nieruchomości, podatek leśny i podatek rolny w 2013 roku

Ministerstwo Finansów określa projekty wzorów formularzy podatkowych na podatek od nieruchomości, podatek leśny i podatek rolny. Również w 2013 roku opublikowało na swojej stronie finanse.gov.pl kilka wzorów, ale ... te wzory nie różnią się od określonych poprzednio.

Opłaty za udostępnianie informacji publicznej bez VAT

Gmina zobowiązana jest do udostępnienia informacji publicznej. Czynności tej dokonuje się na wniosek zainteresowanego, pod warunkiem że udostępnienie informacji nie podlega ograniczeniu. Za czynność tę gmina pobiera opłatę, która stanowi zwrot kosztów związanych z udostępnieniem dokumentów. Czy odpłatne udostępnienie informacji publicznej podlega opodatkowaniu VAT?

Stawki podatków i opłat w Poznaniu w 2013 roku

W Poznaniu w 2013 roku wyższe są stawki podatków od nieruchomości, rolnego, leśnego. Droższe są bilety komunikacji miejskiej, woda i odprowadzanie ścieków. Nie ma na razie "podatku dachowego".

Gospodarowanie odpadami komunalnymi jest zwolnione z VAT

Zdaniem organów podatkowych czynności polegające na gospodarowaniu odpadami komunalnymi przez gminy (organizacja odbioru odpadów, pobieranie opłat, transport etc.) są zwolnione z podatku od towarów i usług jako czynności z zakresu zadań publicznych.

Podatek rolny i podatek leśny 2013 - stawki

Jeżeli rady gmin nie obniżą uchwałą do końca 2012 roku ceny skupu 1 q żyta na 2013 rok , to w 2013 roku obowiązują maksymalne (niewiele większe niż w 2012 roku) stawki wyliczone na podstawie stawki 75,86 zł za kwintal. Podobnie jest w przypadku podatku leśnego - jeżeli gmina nie obniży średniej ceny sprzedaży drewna do końca 2012 r., to w 2013 r. obowiązuje w tej gminie stawka podatku leśnego w wysokości 41,01 zł od 1 ha.

Podatek rolny i podatek leśny 2012 - stawki

Jeżeli rady gmin nie obniżyły uchwałą do końca 2011 roku ceny skupu 1 q żyta na 2012 rok , to w 2012 roku obowiązują maksymalne (prawie dwa razy większe niż w 2011 roku) stawki wyliczone na podstawie stawki 74,18 zł za kwintal. Podobnie w przypadku podatku leśnego - jeżeli gmina nie obniży średniej ceny sprzedaży drewna, to w 2012 r. obowiązuje w tej gminie stawka podatku leśnego w wysokości 41,07 zł (od 1 ha).

Czy od 0,5 ha lasu należy zapłacić podatek leśny?

Według ustawy o podatku leśnym lasami są grunty leśne sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako lasy. Nie podlegają temu podatkowi lasy zajęte na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna.

REKLAMA