REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatki 2019, Gospodarstwo rolne

Podatek rolny w 2021 r.

Do ustalenia podatku rolnego na 2021 r. przyjmuje się średnią cenę skupu żyta za okres ostatnich 11 kwartałów, ogłoszoną przez GUS. Jaki będzie podatek rolny w 2021 r.? Kto będzie zobowiązany do zapłaty i w jakim terminie? Jak i gdzie zapłacić podatek rolny? Kto jest zwolniony? Kiedy przedawnia się podatek rolny a kiedy można go umorzyć?

Reforma polityki rolnej UE po 2022 r.

Parlament Europejski przyjął stanowisko w sprawie reformy polityki rolnej Unii Europejskiej po 2022 r. W przyjętym w dniu 23 października br. stanowisku wskazano, że przyszła polityka rolna UE powinna być bardziej elastyczna, zrównoważona i odporna na kryzysy, aby rolnicy mogli nadal zapewniać bezpieczeństwo żywnościowe w całej UE.

Jaka jest stawka płatności za zazielenienie za 2020 r.?

Stawka płatności za zazielenienie (płatności zielonej) za 2020 r. wynosi 323,85 zł na hektar powierzchni obszaru zatwierdzonego do tej płatności.

Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze w 2020 r. - wnioski do końca sierpnia

W terminie do 31 sierpnia 2020 r. należy złożyć odpowiedni wniosek do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, w zależności od miejsca położenia gruntów rolnych wraz z fakturami VAT (lub ich kopiami) stanowiącymi dowód zakupu oleju napędowego w okresie od 1 lutego 2020 r. do 31 lipca 2020 r. w ramach limitu zwrotu podatku określonego na 2020 r.

REKLAMA

Sprzedaż ciągnika rolniczego - podatek PCC

Umowa sprzedaży ciągnika rolniczego używanego przez rolnika ryczałtowego wyłącznie do zwolnionej z VAT działalności rolniczej tego rolnika - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (PCC). Dotyczy to także np. innej niż ciągnik maszyny rolniczej (np. kombajnu), czy innej rzeczy wykorzystywanej w gospodarstwie rolnym - jeżeli były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności rolnika ryczałtowego zwolnionej z VAT. Potwierdził to Minister Finansów w odpowiedzi z 27 października 2017 r. na interpelację poselską nr 16209.

Nowa matryca stawek VAT nie zmienia stawek na produkty dla rolnictwa

​Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało, że nowa matryca stawek VAT, która obowiązuje od 1 lipca 2020 r., nie zmienia stawek VAT na produkty rolne i na środki produkcji dla rolnictwa. Pozostają one na poziomie 8 proc., a na żywność nadal obowiązuje 5-proc. stawka podatku VAT.

Płatności bezpośrednie w 2020 r. – ostateczne terminy składania oświadczeń i wniosków

Resort rolnictwa przypomina o obowiązujących w tym roku terminach dotyczących oświadczeń i wniosków o płatności bezpośrednie. Ostatnim dniem na skuteczne złożenie oświadczenia będzie 8 czerwca 2020 r. Tydzień później, 15 czerwca 2020 r. przypada ostateczny termin składania wniosków o przyznanie płatności bezpośrednich oraz wybranych płatności w ramach PROW.

Dopłaty do kredytów dla rolników z Funduszu Gwarancji Rolnych

Producenci rolni i podmioty prowadzące przetwórstwo rolno-spożywcze mogą ubiegać się preferencyjne kredyty obrotowe z gwarancją spłaty. Dopłaty do oprocentowania i gwarancje spłaty będą finansowane z Funduszu Gwarancji Rolnych.

REKLAMA

Tarcza antykryzysowa 3.0 – zasiłki dla rolników poszkodowanych przez COVID-19 bez podatku

Zasiłki dla rolników objętych kwarantanną, nadzorem epidemiologicznym lub hospitalizacją w związku z COVID-19 - takie rozwiązanie znalazło się w przepisach tzw. Tarczy antykryzysowej 3.0. Świadczenia te zwolnione są z podatku.

Wytyczne dla producentów rolnych zatrudniających cudzoziemców przy pracach sezonowych

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, we współpracy z Głównym Inspektoratem Sanitarnym, przygotowało wytyczne dla producentów rolnych zatrudniających cudzoziemców przy pracach sezonowych. Minister Jan Krzysztof Ardanowski wyjaśnił, że wytyczne te są odpowiedzią na sytuację zagrożenia wirusem SARS COV-2 oraz potrzebę zapewnienia pracowników głównie przy zbiorach owoców miękkich.

Więcej czasu na złożenie wniosku o płatności bezpośrednie w 2020 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedłuża termin składania wniosków do 15 czerwca 2020 r. w przypadku płatności bezpośrednich oraz płatności obszarowych PROW.

Produkcja rolna i sprzedaż żywności w stanie zagrożenia COVID-19

Główny Inspektor Sanitarny przygotował zalecenia w sprawie COVID-19, które odnoszą się do rolników i ich rodzin. Część zaleceń dotyczy kwestii higieny produkcji rolnej oraz sprzedaży żywności na targowiskach czy bazarach.

Gospodarstwo rolne a obowiązek zakrywania nosa i ust

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wyjaśnia, że obowiązek zakrywania nosa i ust nie dotyczy rolników podczas pracy w gospodarstwie rolnym czy też podczas przebywania na terenie prywatnym wokół domu.

Koszty używania samochodów osobowych w firmie - objaśnienia MF

9 kwietnia 2020 r. Minister Finansów wydał wreszcie (oczekiwane przez wszystkich podatników od ponad roku) objaśnienia podatkowe, dotyczące stosowania obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. przepisów określających zasady zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na firmowe samochody osobowe. Prezentujemy w całości treść tych ważnych objaśnień.

Rozszerzona tarcza antykryzysowa - rozwiązania dla rolników i prowadzących działalność rolniczą

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawiło kolejne rozwiązania, które mają na celu przeciwdziałanie skutkom epidemii COVID-19 oraz poinformowało, że przygotowywane są już następne. Rozwiązania dotyczą rolników lub przedsiębiorców, w tym prowadzących działalność rolniczą w różnych formach prawnych.

Sejm za kolejnymi zmianami w tarczy antykryzysowej

Zwiększenie dostępności pożyczek dla firm, wprowadzenie 3-miesięcznych „wakacji składkowych” dla firm zatrudniających do 49 pracowników, ponowna wypłata świadczenia postojowego czy zasiłki dla rolników w związku z koronawirusem - takie m.in. rozwiązania przewiduje ustawa dotycząca tarczy antykryzysowej, uchwalona z poprawkami przez Sejm w nocy ze środy na czwartek.

Preferencyjne kredyty dla rolników w czasie koronawirusa - jak się ubiegać?

Od 6 kwietnia rolnicy mogą ubiegać się o pomoc w formie preferencyjnych kredytów z dofinansowaniem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa - informuje Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W tym celu należy składać wnioski w bankach współpracujących z ARiMR. Pomoc polega na płaceniu za kredytobiorcę części oprocentowania kredytu udzielanego przez bank.

Rozwiązania dla rolnictwa zawarte w tarczy antykryzysowej

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotowało zestawienie rozwiązań zawartych w przyjętej przez Sejm tarczy antykryzysowej, które dotyczą rolników i ich domowników. Wprowadzone środki pomocowe obejmują również prowadzących działalność rolniczą w formie spółki osobowej, spółki kapitałowej, spółdzielni rolników lub w innej formie, a także prowadzących działalność gospodarczą związaną z sektorem rolnym, w szczególności w zakresie przetwórstwa produktów rolnych, lub zatrudnianych przez nich pracowników.

Jak chronić się przed koronawirusem w gospodarstwie rolnym

W związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa COVID-19, Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego rekomenduje podjęcie określonych działań, mających na celu ochronę zdrowia i życia w gospodarstwie rolnym.

Przedawnienie podatku rolnego

Zobowiązanie z tytułu podatku rolnego ulega przedawnieniu z upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Przy czym, w przypadku gdy decyzja ustalająca to zobowiązanie została doręczona po upływie trzech lat, takie zobowiązanie w podatku rolnym w ogóle nie powstaje.

Płatności bezpośrednie - oświadczenie potwierdzające brak zmian w 2020 r.

Rolnik może złożyć oświadczenie potwierdzające brak zmian w 2020 r. w odniesieniu do wniosku o przyznanie płatności bezpośrednich złożonego w roku 2019. Oświadczenie należy złożyć w terminie od 2 marca do 15 kwietnia 2020 r.

PKPiR w gospodarstwie rolnym

Obowiązek prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów obejmuje określoną grupę rolników prowadzących gospodarstwo rolne, wykonujących działalność gospodarczą. PKPiR należy prowadzić, jeżeli łączny przychód z tej działalności gospodarczej nie przekracza 10 000 zł w roku podatkowym.

Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze - faktury potwierdzające zakup w metrach sześciennych

Stawka zwrotu podatku akcyzowego za paliwo rolnicze została ustalona w odniesieniu do 1 litra oleju napędowego. A zatem uwzględnienie faktur, w których podano ilość oleju napędowego w metrach sześciennych zależy od wójta, burmistrza (prezydenta miasta), wydającego decyzję ustalającą wysokość zwrotu podatku akcyzowego, który to w przypadku odmowy przez sprzedawcę przeliczenia metrów sześciennych oleju napędowego wykazanych na fakturze na litry, może dokonać stosownego przeliczenia.

Ulga prorodzinna - w przypadku dzieci pełnoletnich uczących się

Ulgi prorodzinna (ulga na dziecko) w rozliczeniu rocznym PIT przysługuje także w przypadku dzieci pełnoletnich (do ukończenia przez nie 25. roku życia). Jednym z warunków skorzystania z ulgi na pełnoletnie dziecko jest nauka dziecka w szkole.

Wniosek o zwrot akcyzy za paliwo rolnicze - faktury uproszczone

Producenci rolni nie mogą dołączać do wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej faktur uproszczonych.

Ulga inwestycyjna w podatku rolnym – kwota netto czy brutto z załączonych faktur?

Czytelniczka portalu Infor.pl napisała do nas, że stara się o ulgę inwestycyjną w podatku rolnym. Jest rolnikiem (czynnym podatnikiem VAT) i zastanawia się czy w jej przypadku ulgę odlicza się od kwoty netto (bez podatku VAT) czy brutto z załączonych faktur? Czy jest przepis nakazujący odliczanie kwoty netto lub kwoty brutto?

Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze - faktury dokumentujące sprzedaż paliwa do samochodu

Czy do wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej mogą być załączone faktury dokumentujące sprzedaż oleju napędowego do pojazdów samochodowych?

Czy zwrot akcyzy za paliwo rolnicze przysługuje posiadaczowi zależnemu (dzierżawcy)

W sytuacji gdy grunty gospodarstwa rolnego stanowią przedmiot posiadania samoistnego i posiadania zależnego, zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie paliwa rolniczego przysługuje posiadaczowi zależnemu, tj. dzierżawcy, także w przypadku jeżeli dzierżawi on grunty na podstawie ustnej umowy, czy też wtedy, gdy dzierżawa nie jest wykazana w ewidencji gruntów i budynków.

Limit zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze a zmiana powierzchni gruntów

Czy można zmienić limit w drugim terminie składania wniosków o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego zużywanego do produkcji rolnej w przypadku, gdy zmieniła się powierzchnia posiadanych przez producenta rolnego użytków rolnych?

Wniosek o zwrot akcyzy od paliwa rolniczego w 2020 r.

W celu uzyskania zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej każdy rolnik musi złożyć stosowny wniosek, z dołączonymi do niego fakturami VAT, dokumentującymi poniesione wydatki. W roku 2020 obowiązują dwa terminy, w których można to zrobić, tj. w terminie od 3 lutego do 2 marca oraz w terminie od 3 sierpnia do 31 sierpnia.

Rozliczenie PIT za 2019 r. - skala podatkowa, koszty, ulgi i zwolnienia

W rozliczaniu PIT za 2019 rok pojawiło się sporo nowości, o których na pewno warto wiedzieć - zmianie uległa skala podatkowa, pojawiły się wyższe koszty uzyskania przychodu oraz wprowadzony został mikrorachunek podatkowy. Poza tym, w tym roku można będzie skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, natomiast osoby młode skorzystają ze zwolnienia z PIT.

Ranking najlepszych i najgorszych przepisów podatkowych 2019/2020

Stowarzyszenie Podatników w Polsce zaprezentowało wyniki XVI edycji rankingu przepisów podatkowych „BUBLE I HITY podatkowe roku 2019".

Podatek rolny w 2020 r.

Średnia cena skupu żyta za okres ostatnich 11 kwartałów, która stanowi podstawę do ustalenia podatku rolnego na rok 2020, wyniosła 58,46 zł za 1 dt (decytonę, kwintal). Jest więc nieznacznie wyższa niż obowiązująca dla roku 2019. Oznacza to, że w 2020 roku rolnicy zapłacą trochę wyższą daninę.

Zasady potrącania zaliczek na podatek przez KRUS w 2020 r.

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) poinformowała, że w 2020 r. będzie pobierała zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i składki na ubezpieczenie zdrowotne od wypłacanych emerytur i rent na zasadach analogicznych, jak przed dniem 1 stycznia 2020 r.

Podatki na czasie – „Zmiany w podatkach na przełomie 2019 i 2020 r.” (szkolenie 31 stycznia 2020 r. we Wrocławiu)

Business Tax Professionals (spółka z Grupy Kapitałowej Impel) kontynuuje cykl szkoleń dla przedsiębiorców pod nazwą „Podatki na czasie”. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego cyklu. Kolejne szkolenie z tego cyklu „Zmiany w podatkach na przełomie 2019 i 2020 r.” odbędzie się 31 stycznia 2020 r. we Wrocławiu.

Wykaz (biała lista) podatników VAT - jaka korzyść dla firm

Biała lista podatników VAT to rozwiązanie korzystne nie tylko dla budżetu państwa, bo zwiększa wpływy z tego podatku, ale w dłuższej perspektywie i dla samych przedsiębiorców - skłania ich do tego, by weryfikować wiarygodność swoich kontrahentów - wskazuje Krajowy Rejestr Długów.

Obowiązkowy split payment - pytania i odpowiedzi

Obligatoryjny split payment (podzielona płatność w VAT) obowiązuje od 1 listopada 2019 r. Regulacja ta nadal wzbudza wiele wątpliwości w praktyce. Często pojawiają się pytania, czy sprawdzenie rachunku na białej liście zwalnia z zastosowania split payment oraz kiedy faktura powinna mieć oznaczenie „mechanizm podzielonej płatności” i jak naprawić błąd, gdy takiego oznaczenia nie ma. Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania.

PIT za 2019 rok - sposoby i terminy przesyłania informacji o dochodach (PIT-11, PIT-R i inne)

Ministerstwo Finansów przypomina o sposobach i terminach przesyłania informacji o dochodach za 2019 r. Jeżeli w 2019 r. zatrudniałeś osoby fizyczne lub wypłacałeś im np. wynagrodzenia z umowy o pracę, umowy zlecenia czy należności z praw majątkowych - po zakończeniu 2019 roku sporządzasz imienne informacje o wysokości dochodów tych osób (PIT-11, PIT-R) i zbiorcze deklaracje o pobranym podatku (PIT-4R, PIT-8AR). MF podpowiada o czym trzeba pamiętać w 2020 r. m.in. podczas wypełniania PIT-11, aby poprawnie wpisać tam tzw. ulgę dla młodych pracowników. MF informuje też jak poprawnie złożyć, podpisać i przesłać PIT-11, PIT-R, PIT 4R i PIT 8AR.

Ile podatnicy zyskali na zmianach w PIT i CIT w 2019 roku

Ministerstwo Finansów podsumowuje korzyści, jakie mają podatnicy ze zmian podatkowych wprowadzonych w 2019 roku. Rok 2019 to czas wielu korzystnych zmian dla polskich podatników, takich jak obniżenie PIT z 18 na 17 proc. i zerowy PIT dla młodych do 26. roku życia oraz obniżka CIT dla przedsiębiorców do zaledwie 9 proc.

Obowiązkowy split payment a zapłata należności w walutach obcych

Wprowadzenie od 1 listopada 2019 r. obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności (MPP, split payment) pociąga za sobą zmiany dla szerokiego grona podmiotów. Do nowych regulacji muszą się dostosować m.in. podatnicy dokonujący płatności w walutach obcych.

Procedura ubiegania się o wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej (WIS)

Od 1 listopada 2019 r. podatnicy mogą korzystać z Wiążącej Informacji Stawkowej (WIS). Jest to instrument, który gwarantuje podatnikom, a także organom podatkowym i podmiotom korzystającym z WIS większą pewność w zakresie prawidłowości zastosowanych stawek VAT. Z czym wiąże się nowa instytucja, jakie są zasady występowania z wnioskiem oraz jakie korzyści daje ona podatnikom i podmiotom z niej korzystającym?

Raportowanie schematów podatkowych – czy wyjaśnienia MF są pomocne?

Niedawno na stronie https://www.podatki.gov.pl/mdr/kontakt/ Ministerstwo Finansów opublikowało kolejne, tym razem nieoficjalne wyjaśnienia zasad raportowania schematów podatkowych (MDR) w postaci swoistego Q&A. W tej wygodne formie MF próbuje rozwiązać 20 najczęściej pojawiających się problemów. Czy skutecznie?

Zwolnienie z PIT dla młodych (do 26. roku życia) – zasady, limity

Od 1 sierpnia 2019 obowiązuje nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która wprowadziła nowe zwolnienie z PIT. Zwolnienie obejmuje osoby w wieku do ukończenia 26 lat uzyskujące przychody (dochody) ze stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy, stosunku służbowego, stosunku pracy nakładczej lub umów zlecenia. Zwolnienie nie dotyczy więc innych dochodów np. z tytułu samozatrudnienia, czy umów o dzieło.

Metody weryfikujące ceny transferowe – zasady i definicje obowiązujące od 2019 r.

Rodzaj metod szacowania dochodów z tytułu transakcji kontrolowanych dokonanych pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Biała lista podatników VAT - zapłata na konto, którego nie ma w wykazie

Podatnik, który zapłaci na konto kontrahenta niewidniejące na białej liście podatników VAT, nie będzie musiał za każdym razem zgłaszać tego fiskusowi – zapewnia Ministerstwo Finansów. Eksperci: świetnie, tylko z przepisów to nie wynika.

JPK_VAT 2019 - ujawniono rozbieżności na kwotę 8,7 mld zł

Dzięki analizie plików JPK_VAT od stycznia do sierpnia 2019 r. Krajowa Administracja Skarbowa zidentyfikowała rozbieżności dotyczące kwoty 8,7 mld zł - wynika z informacji podanych 27 listopada 2019 r. na Twitterze przez Ministerstwo Finansów. Ponadto MF poinformowało, że w tym samym okresie na podstawie JPK VAT zidentyfikowano i poddano do weryfikacji ponad 80 tys. faktur wystawionych przez podmioty niezarejestrowane do VAT na kwotę 2,7 mld zł.

Nowy wzór formularza CIT/NZI (exit tax) od 13 listopada 2019 r.

Resort finansów w drodze rozporządzenia określił nowy wzór formularza w podatku od niezrealizowanych zysków (exit tax), tj. wzór informacji o wysokości wartości rynkowej składnika majątku określonej w państwie członkowskim Unii Europejskiej do celów opodatkowania podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków (CIT/NZI). Nowy wzór ma zastosowanie do dochodów osiągniętych od dnia 1 stycznia 2019 r.

Wszystkie podatki w jednym systemie - Poltax Plus ma coraz więcej możliwości

Od lipca 2019 r. wszystkie urzędy skarbowe są podłączone do systemu Poltax Plus. Informacje o rozliczeniach w zakresie PIT, CIT i VAT są już w jednym miejscu. Docelowo Ministerstwo Finansów chce stworzyć jeden scentralizowany system do poboru wszystkich danin. Obecnie Poltax Plus służy tylko do rozliczeń PIT, CIT, VAT. W przyszłości zostaną do niego przeniesione informacje dotyczące pozostałych danin, które dziś znajdują się w odrębnych systemach (np. cło i akcyza w systemie Zefir).

Najważniejsze zmiany w CIT 2019/2020

Od początku 2019 r. przepisy ustawy o CIT zostały znowelizowane aż siedmiokrotnie. Na tym jednak nie koniec. Ustawodawca przewiduje kolejne regulacje w zakresie rozwiązań dotyczących CIT. Część nowych regulacji wejdzie w życie w 2020 r.

Obowiązkowa podzielona płatność – trzy wpadki i trzy refleksje – w tle schemat podatkowy

Wejście w życie obowiązkowego split payment z dniem 1 listopada 2019 r. uzasadnia sformułowanie kilku ogólnych refleksji dotyczących zarówno stanowienia przepisów podatkowych w Polsce, jak i wspólnotowej wersji podatku od towarów i usług - pisze profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA