Kategorie

Urząd skarbowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zwalczanie szarej strefy i wyłudzeń podatkowych dzięki skuteczniej wykonywanie kontroli celno-skarbowej przez Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) - to podstawowy cele nowelizacji ustawy o KAS. Projekt zawiera nowe przepisy m.in. odnoszące się do możliwości korzystania przez KAS z danych zgromadzonych w bazach, rejestrach, ewidencjach, zbiorach i systemach informatycznych.
Urzędy skarbowe pytają świadków o to, czy byli karani za składanie fałszywych zeznań. Robią to, choć obecne przepisy im na to nie pozwalają. - Urzędnicy mogą sprawdzać karalność świadków za składanie fałszywych zeznań w Krajowym Rejestrze Karnym. Nie oznacza to jednak, że mogą ich o to wprost pytać – mówi w rozmowie z DGP Monika Krasińska, dyrektor zespołu ds. sektora publicznego w Urzędzie Ochrony Danych Osobowych.
Z terminem należytej staranności w VAT wiążą się opracowane przez resort finansów standardy, dzięki którym podatnicy mogą zabezpieczyć się przed podjęciem współpracy z nieuczciwym podatnikiem VAT. Mimo że wytyczne zostały opracowane z myślą o urzędnikach, to przedsiębiorcy też mogą z nich skorzystać. Dlatego zanim nawiąże się relacje biznesowe, warto sprawdzić, z kim ma się do czynienia. Podpowiadamy jak to zrobić.
W ramach mechanizmu podzielonej płatności (split payment) wszyscy podatnicy VAT, którzy posiadają rachunki rozliczeniowe lub rachunki w SKOK otwarte w związku z prowadzoną działalnością mają otwarte specjalne konta, tzw. rachunki VAT. Środki które trafią na ten rachunek mogą zostać uwolnione, ale decyduje o tym naczelnik urzędu skarbowego.
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej. Jednym z celów nowelizacji jest poprawa organizacji, zasad finansowania, a także doprecyzowanie i poszerzenie katalogu zadań KAS. Nowela zapewnia także dodatkowe uprawnienia, które wiążę się z odpowiedzialnością i kompetencjami.
Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) już w pierwszym roku swojej działalności znacząco uszczelniła system podatkowy i zmniejszyła liczbę kontroli podatkowych dzięki zwiększeniu ich efektywności. Utworzenie tej instytucji przyczyniło się do zwiększenia wpływów do budżetu państwa i wzrostu efektywności walki z przestępczością gospodarczą i oszustwami podatkowymi.
Podatnicy mogą ubiegać się o wydanie zaświadczenia potwierdzającego fakt niezalegania z podatkami lub stwierdzającego stan zaległości. W tym celu należy złożyć odpowiedni wniosek do właściwego urzędu. Obecnie wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości można złożyć również drogą elektroniczną.
Wyrycie przez organy podatkowe przychodów pochodzących z nieujawnionych źródeł, a także przychodów ujawnionych, ale w nieprawidłowej wysokości podlega surowym karom. Od przychodów bez pokrycia fiskus może bowiem wymierzyć sankcyjny 75% zryczałtowany podatek.
Zwiększenie ściągalności podatków wymaga budowy zaufania podatników do organów podatkowych. Jednym z obiecujących narzędzi jest Co-operative Tax Compliance.
Naczelny Sąd Administracyjny twierdzi konsekwentnie, że dla ustalenia, czy skutek decyzji w postaci określenia zobowiązania podatkowego nastąpił przed upływem terminu przedawnienia, istotna jest data doręczenia decyzji, a nie jej wydania. Niestety, organom podatkowym nadal zdarza się wydawać decyzje określające zobowiązanie podatkowe mimo upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Do skutecznego przedłużenia terminu zwrotu podatku VAT dochodzi wyłącznie w przypadku, gdy postanowienie organu podatkowego zostanie doręczone stronie przed upływem ustawowego terminu zwrotu podatku.
Jak zapewnia Ministerstwo Finansów, nowa Ordynacja podatkowa będzie oparta o przyjazne i przejrzyste regulacje dostosowane do rozwoju gospodarczego i technologicznego. Nowe zapisy w niej zawarte mają usprawnić relacje urzędu z podatnikiem, a także dać poczucie bezpieczeństwa i pewności podatnikom oraz zapewnić skuteczność administracji skarbowej.
Fiskus sięga po coraz bardziej wyrafinowane metody walki z nieuczciwymi przedsiębiorcami. W ostatnim czasie na celowniku znaleźli się organizatorzy wesel. Przeprowadzona w Ostrowcu Świętokrzyskim akcja urzędu skarbowego objęła kilkadziesiąt par, które zawarły związek małżeński.
Do 25 maja 2018 r., tj. dnia rozpoczęcia stosowania tzw. ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) zostało 2 tygodnie. Przepisy te muszą być stosowane również przez organy administracji skarbowej w tym urzędy skarbowe, czy izby administracji skarbowej. Izba Administracji Skarbowej w Warszawie przygotowała treść klauzuli informacyjnej dla podatników i innych osób fizycznych, których dane osobowe są i będą przetwarzane przez Izbę Administracji Skarbowej w Warszawie, w tym urzędy skarbowe województwa mazowieckiego oraz Mazowiecki Urząd Celno-Skarbowy w Warszawie. Klauzule podobnej treści będą z pewnością stosowane w całym kraju.
Przedsiębiorcy prowadzący własne firmy doskonale zdają sobie sprawę, że deklaracje i podatki należy odprowadzać do właściwego urzędu skarbowego. Warto wiedzieć, co zrobić, kiedy w trakcie okresu rozliczeniowego właściwość urzędu skarbowego ulegnie zmianie.
Opłata skarbowa jest niezbędna do uzyskania potrzebnych nam zezwoleń, zaświadczeń czy udzielenia pełnomocnictwa bądź prokury. Jest to opłata publicznoprawna w zamian za którą należy oczekiwać świadczenia konkretnej usługi przez urząd.
Zgodnie z przepisami prawo do zwrotu VAT przy transakcji nabycia towarów i usług jest fundamentalnym uprawnieniem podatnika, wynikającym z zasady neutralności tego podatku. Na zwrot urząd skarbowy ma z reguły 60 dni, liczonych od dnia złożenia deklaracji przez podatnika, może jednak ten termin przedłużać w nieskończoność. W praktyce niejednokrotnie z 60 dni robi się kilka lat.
Krajowa Rada Doradców Podatkowych podpisała porozumienie z Najwyższą Izbą Kontroli. Mając na celu obronę praw podatnika, pomoże jej m.in. w kontrolowaniu organów skarbowych w poszanowaniu praw przedsiębiorców podczas kontroli.
Podatnicy, będący osobami fizycznymi, jak również osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą ubiegać się o wydanie zaświadczenia potwierdzającego fakt niezalegania z podatkami lub stwierdzającego stan zaległości. W tym celu należy złożyć odpowiedni wniosek do właściwego organu podatkowego.
Świętokrzyska skarbówka skontrolowała w ubiegłym roku 17 przedsiębiorców organizujących przyjęcia weselne. W Zakopanem wezwano do udzielenia informacji 345 młodych par. Kontrole są prowadzone w kilku miejscach w kraju. Ale choć lokalni urzędnicy twierdzą, że dostali odgórne zalecenie z Warszawy, to zapytana o to KAS zaprzeczyła. Kontrolowane są firmy, a młode pary są źródłem informacji dla skarbówki, która chciałaby się od nich dowiedzieć np. jakie były faktyczne koszty imprezy, czy dostali rachunek lub kwit z kasy fiskalnej etc.
Wojewódzki Sąd Administracyjny wydał wyrok oddalający skargę podatnika na decyzję organu skarbowego dotyczącą zobowiązań podatkowych z tytułu podatku od towarów i usług. Co ważne w całej sprawie, podatnik zgadzał się z fiskusem co do istnienia obowiązku podatkowego, a wnosił tylko o wstrzymanie wykonania decyzji. Wyrok ten potwierdza, że trudna sytuacja finansowa nie wstrzymuje egzekucji, zwłaszcza jeśli wniosek o jej wstrzymanie jest źle lub słabo uzasadniony.
Monetia, właściciel jednej z największych sieci placówek obsługujących transakcje gotówkowe, udostępnił możliwość płacenia kartą oraz BLIKIEM we wszystkich 163 prowadzonych przez siebie punktach kasowych w urzędach skarbowych. Instalacja terminali POS to między innymi wynik dostosowywania świadczonych przez Monetię usług do polityki US dotyczącej promowania obrotu bezgotówkowego.
Ministerstwo Finansów planuje kolejną zmianę w strukturze Krajowej Administracji Skarbowej. Zostanie wyodrębniony nowy urząd skarbowy pod nazwą Centrum Obsługi Kluczowych Podatników, w ramach którego weryfikowane będą rozliczenia podatkowe największych podatników na terenie całego kraju.
Strategia Rozwoju Administracji Podatkowej, przewidziana na lata 2016–2020, stanowi podstawę dokonywanej obecnie reformy administracji podatkowej, której zasadniczym celem jest wypełnienie oczekiwań społeczeństwa i wzmocnienie procesów wewnętrznych całego systemu. Czy wprowadzane nowe rozwiązania rzeczywiście poprawiają sytuację podatników?
Zarówno osoby fizycznej jak przedsiębiorstwa z różnych powodów mogą potrzebować zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami. Jest to dokument potwierdzający, że dany podmiot nie ma zaległości w organie podatkowym. Bez względu na to, z jakiego powodu takie świadectwo będzie potrzebne, warto poznać podstawowe zasady kształtujące prawa i obowiązki podatnika w tym zakresie.
Organ podatkowy nie może wzywać do urzędu pod pretekstem przekazania akt sprawy, a przy okazji próbować zawiadomić go o wszczęciu postępowania karnego skarbowego. Z taką sytuacją miał do czynienia podatnik, którego sprawę rozstrzygnął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13 września br. (sygn. akt I FSK 2184/15). Sąd nie miał wątpliwości, że podstępne sprowadzenie podatnika do siedziby urzędu można określić kolokwialnie mianem łapanki.
Załatwiając formalności związane z różnego rodzaju daninami publicznymi podatnicy często zmuszeni są do kontaktu z organami podatkowymi. Które organy podatkowe są właściwe do załatwienia konkretnej sprawy?
Za nami już kilka miesięcy działalności Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Jej pracownicy i funkcjonariusze dokonują nalotów na mieszkania i lokale, przeprowadzają liczne kontrole w firmach. Jak w tej nowej rzeczywistości ma odnaleźć się polski przedsiębiorca? Sposobów jest kilka.
W praktyce przepisy podatkowe często okazują się dla podatników zbyt zawiłe. W celu lepszego ich zrozumienia oraz uniknięcia ewentualnych negatywnych konsekwencji karno-skarbowych podatnicy mają możliwość zwrócenia się do organów podatkowych z prośbą o wyjaśnienie obowiązujących regulacji. W tym celu służą interpretacje indywidualne.
Wielu przedsiębiorców czasem dochodzi do momentu, w którym z różnych powodów wie, że może mieć problemy z płynnością finansową. Prowadząc przedsiębiorstwo trzeba takie rzeczy przewidywać. W czasach prosperity musimy zarządzać nadpłynnością, a w czasach kryzysu trzeba skupić się na zarządzaniu ubytków w rachunku przepływów pieniężnych. W tym artykule skupimy się na działaniach w zakresie przeddzień kryzysu, czyli na wczesnym zapobieganiu zatorom płatniczym.
Z przepisów ustawy o VAT wynika, że podatnik, u którego w danym okresie rozliczeniowym wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, może przenieść ją na kolejny okres rozliczeniowy lub wystąpić o jej zwrot. Teoretycznie urząd skarbowy powinien dokonać zwrotu w terminie wskazanym w deklaracji bądź w korekcie deklaracji. Organy podatkowe często jednak wydają postanowienia o przedłużeniu terminu zwrotu VAT. Jak podatnik może sobie z takim postanowieniem poradzić?
Coraz częściej urzędy skarbowe komunikują się z podatnikami za pomocą prostych i tanich sposobów, m.in. wysyłając e-maile. Podatnik nie ma jednak obowiązku odpowiadania na wiadomość otrzymaną tą drogą.
Co do zasady podatnik, który otrzymał od urzędu skarbowego (organu podatkowego) wezwanie do stawienia się, powinien zrealizować ten obowiązek. Kiedy urząd skarbowy może wezwać podatnika do stawiennictwa? Kiedy podatnik nie ma takiego obowiązku? Jakie kary porządkowe grożą za niestawienie się?
Administracje skarbowe wielu państw stają się coraz bardziej cyfrowe i dysponują coraz liczniejszymi narzędziami IT do kontrolowania rozliczeń podatkowych. Zdaniem firmy doradczej Deloitte dzięki technologiom IT, w tym analityce big data oraz możliwości odbierania i przetwarzania znacznych ilości danych podatników, rządy coraz skuteczniej będą radziły sobie z poborem podatków. Sprzyja temu globalny trend ujednolicania rozliczeń podatkowych widoczny chociażby w postaci standardu SAF-T. Czy może zatem nadszedł czas globalnej rewolucji informatycznej w podatkach?
Znamy już wysokość kary porządkowej, jaką fiskus może wymierzyć za niestawiennictwo, niezłożenie zeznań lub wyjaśnień oraz nieokazanie dokumentów w 2018 r. Kara ta pozostanie na niezmienionym poziomie i nadal będzie wynosić 2800 zł.
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowego rozporządzenia dotyczącego warunków wykonywania kontroli celno-skarbowej. Nowe regulacje są związane z utworzeniem Krajowej Administracji Skarbowej co oznacza, że dotychczasowe zadania Służby Celnej będą wykonywane przez odpowiednie organy KAS. Zmiany polegają przede wszystkim na zastosowaniu nowego nazewnictwa organów wykonujących zadania kontrolne.
Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła działania aparatu skarbowego i ministra finansów mające na celu zwalczanie szarej strefy. Według NIK nie udało się uzyskać wyraźnej poprawy relacji wpływów budżetowych i zatrzymanych nienależnych zwrotów VAT, choć minister finansów zainicjował stosowne regulacje prawne.
Ministerstwo Finansów podsumowało sześć miesięcy wdrażania w życie reformy administracji skarbowej, wskazując, że w tym roku dochody podatkowe w zakresie CIT wzrosły o 13 proc., w podatku PIT wzrosły o 8 proc. a w podatku VAT wzrosły aż o 23 proc.
Ministerstwo Finansów zachęca do wypełnienia ankiety dotyczącej oceny jakości obsługi bezpośredniej świadczonej w urzędach skarbowych.
Urząd skarbowy będzie mógł udzielać kontrahentom podatników niektórych informacji o nich; nie będzie to oznaczało naruszenia tajemnicy skarbowej - takie rozwiązanie przewiduje projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej. Informacje będą wydawane na podstawie zaświadczenia, o które będzie się mógł starać każdy, kto jest kontrahentem podatnika i spełnia określone warunki.
Domniemania dobrej wiary podatnika to jeden z celów organu podatkowego – tak wynika z ostatnich wytycznych Krajowej Administracji Skarbowej przekazanych do organów podatkowych. Czy oznacz to, że organy zaprzestały prób udowodnienia podatnikowi złej wiary i zaczęły oceniać zebrany w sprawie materiał dowodowy na korzyść podatnika?
Dziecko, które pożyczyło pieniądze od rodziców, musi ten fakt zgłosić do urzędu skarbowego. Jeżeli tego nie zrobi, zapłaci sankcyjny 20-proc. podatek – tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Kontrola podatkowa może dotyczyć każdego podatnika – przeważnie jest zapowiadana, ale może rozpocząć się niespodziewanie. Warto być przygotowanym na taką sytuację poprzez znajomość związanych z nią praw i obowiązków, by dzięki temu uniknąć problemów.
Wprowadzona w ubiegłym roku klauzula „in dubio pro tributario” miała stanowić dodatkową wskazówkę interpretacyjną dotyczącą tego, w jaki sposób należy rozstrzygać wątpliwości powstające w procesie wykładni podatkowej normy prawnej. Klauzula ta w praktyce pozostaje jednak martwa z powodu niekompetencji urzędników.
Wojewódzki Sąd Administracyjny po raz kolejny potwierdził, że liczy się data doręczenia decyzji podatnikowi, a nie data jej wydania. Wyrok stanowi potwierdzenie prawidłowej wykładni przepisów podatkowych dokonywanej przez sądy na korzyść podatnika, wbrew praktyce organów podatkowych, skutkujące nieważnością decyzji podatkowej oraz całego postępowania podatkowego.
Kontrole skarbowe są podstawową formą weryfikowania poprawności rozliczeń podatkowych, które mogą być prowadzone wobec każdego podmiotu zobowiązanego do przestrzegania przepisów prawa podatkowego. W marcu tego roku weszła w życie ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej, która wprowadziła liczne zmiany w zakresie reguł prowadzenia kontroli skarbowej. Jakie obecnie działania może podjąć przedsiębiorca, gdy kontrola skarbowa przedłuża się i utrudnia funkcjonowanie firmy?
Rzecznik Praw Obywatelskich podniósł problem związany z dochodzeniem należności podatkowych na drodze cywilnej na podstawie przepisów dotyczących nienależnego świadczenia (bezpodstawnego wzbogacenia). Jego zdaniem niezasadnie zwróconego podatku fiskus nie powinien odzyskiwać w postępowaniu cywilnym.
Jeden urząd dla największych podatników, czyli Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów (COKP) zacznie funkcjonować w 2018 r. i będzie się zajmować około 1200 firmami, a docelowo oferta COKP skierowana będzie do trzech tysięcy największych podmiotów w kraju, które zapewniają około 60 proc. wpływów podatkowych budżetu państwa. Chodzi o firmy osiągające przychody powyżej 50 mln euro.
Po otrzymaniu zapłaty, podatnik, który korzystał z ulgi na złe długi musi ją oddać, czyli dopłacić należny VAT do urzędu skarbowego. Ulgę należy zwrócić nawet w przypadku gdy zobowiązanie podatkowe z tytułu przeprowadzonej transakcji dawno się już przedawniło.
ZAP-3 jest to formularz służący do zgłoszenia aktualizacyjnego osoby fizycznej. Chodzi tutaj na przykład o poinformowanie urzędu o numerze rachunku bankowego, na który chcielibyśmy otrzymywać zwrot podatku. Składa się go w sytuacji, gdy dokonaliśmy zmiany rachunku bankowego lub nigdy wcześniej go nie podawaliśmy, a teraz chcemy uzyskać zwrot podatku lub nadpłaty za jego pośrednictwem.