REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiążąca Informacja Stawkowa (WIS) ochroni wszystkie firmy sprzedające dany towar

Subskrybuj nas na Youtube
Wiążąca Informacja Stawkowa ochroni wszystkie firmy sprzedające dany towar /Fot. Fotolia
Wiążąca Informacja Stawkowa ochroni wszystkie firmy sprzedające dany towar /Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiceminister finansów Filip Świtała powiedział, że Wiążąca Informacja Stawkowa (WIS) będzie chronić wszystkie firmy występujące w łańcuchu dostaw danego produktu. Wyjaśnił, że w pewnym uproszczeniu można przyjąć, że WIS będzie wydawana na towar, a nie przedsiębiorcę.

REKLAMA

Świtała przypomniał, że resort finansów kończy prace nad nową matrycą stawek VAT, która ma uprościć obecny system. Wytłumaczył, że resort zidentyfikował trzy podstawowe problemy z nim związane.

"Po pierwsze jest on dosyć skomplikowany i rozbudowany. W załącznikach do ustawy mamy dużą liczbę pozycji a podobne grupy towarów są często opodatkowane różnymi stawkami" - powiedział.

Polecamy: Podwyższenie kwoty wolnej? Zobacz, jakie podatkowe manewry ma PiS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugi problem wynika z oparcia obecnej matrycy stawek VAT na klasyfikacjach statystycznych (PKWiU), które wydaje Główny Urząd Statystyczny.

"Zmiana klasyfikacji przez GUS może powodować zmianę wysokości opodatkowania VAT-em ze skutkiem wstecznym. Tymczasem przed konsekwencjami decyzji GUS nie chronią interpretacje podatkowe. Poza tym do klasyfikacji GUS odwołują się inne regulacje, np. o zryczałtowanym systemie dla rolników, czy o zwolnieniach z ewidencjonowania sprzedaży na kasach fiskalnych. Zmiany w tym zakresie wpływają więc na wykonywanie obowiązków podatkowych, co jest bardzo niekorzystne" - powiedział wiceminister.

Aby dać podatnikom większą pewność w stosowaniu stawek VAT ministerstwo chce wprowadzić tzw. Wiążące Informacje Stawkowe. Tym samym administracja skarbowa przejmie na siebie obowiązek informowania podatników o tym, jak jest sklasyfikowany dany towar lub usługa i jaką stawką są opodatkowane.

"Dla towarów ważne będą kody unijnej tzw. nomenklatury scalonej (CN), na podstawie których organy skarbowe będą wydawać WIS-y. Aktualna Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług będzie miała zastosowanie do usług, które również będą przedmiotem WIS. Ewentualne zmiany kodów będą obowiązywały na przyszłość, a nie wstecz, jak obecnie" - zapewnił Świtała.

Wiceminister podkreślił, że informacja stawkowa zapewni ochronę podatnikom także dlatego, że – mówiąc w pewnym uproszczeniu – klasyfikacja będzie wydawana na towar, a nie na przedsiębiorcę.

"Jeżeli dany towar będzie wprowadzany do obrotu przez podatnika dysponującego Wiążącą Informacją Stawkową, z której wynika np. 8 proc. stawka VAT, to wszyscy inni przedsiębiorcy, którzy ten towar kupią i zastosują tę stawkę, także będą chronieni" - poinformował wiceminister.

Resort finansów planuje, że nowa matryca zacznie obowiązywać od początku 2020 r., natomiast WIS-y byłyby wydawane od momentu wejścia w życie ustawy. Według Świtały powinno to nastąpić jak najszybciej - w projekcie wskazana jest data 1 kwietnia 2019 r. "Dzięki temu firmy uzyskujące Wiążącą Informację Stawkową będą miały więcej czasu na przygotowanie się do zmian" - zaznaczył.

Jak podkreślił, celem nowej matrycy jest "prostota, przejrzystość i przyjazność stosowania stawek VAT". Zmiany spowodują, że znacznie spadnie liczba pozycji w załącznikach do ustawy o VAT, w których towary są przypisane do stawek.

"W nowej matrycy obniżamy wiele stawek, generalnie dokonaliśmy równania z dół. Aby związany z tym ubytek dla budżetu nie był bardzo znaczący, musieliśmy jednak niektóre stawki podwyższyć" - poinformował Świtała.

Wskazał na propozycje ujednolicenia stawek: na pieczywo - bez względu na termin przydatności do spożycia (5 proc.) oraz na owoce i obniżenia (w przypadku owoców tropikalnych) ich do 5 proc. Jedna stawką (5 proc.) mają być opodatkowane książki i e-booki, zaś 8-proc. stawką - w miejsce 23-proc. - gazety i czasopisma, także elektroniczne (zmiany dotyczące e-booków i e-czasopism miałyby wejść w życie 1 kwietnia br.). Stawka na homary, czy ośmiornice wzrośnie z 5 proc. do 23 proc., a przyprawy mają być opodatkowane VAT w wysokości 8 proc.

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Po konsultacjach z branżą przetwórstwa owocowego ministerstwo zaproponowało, aby soki ze 100-proc. zawartością soku korzystały ze stawki 5 proc., nektary - 8 proc., napoje - 23 proc. Pierwotnie planowano, aby 100-proc. soki były opodatkowane 5-proc. stawką, pozostałe - 23 proc.

"Czasami, jak np. w przypadku czarnej porzeczki, aronii, czy wiśni, stuprocentowy sok nie nadaje się do picia, ponieważ jest zbyt cierpki. Widzimy możliwość kompromisu i zastosowania do nektarów, które są wymienione w tzw. dyrektywie sokowej, pośredniej stawki VAT w wysokości 8 proc. Dyrektywa ta jest stosowana przez przemysł przetwórczy, stanowi więc także obiektywne kryterium podziału. To moim zdaniem rozsądny kompromis, który jednocześnie odpowiada na uwagi producentów" - powiedział wiceminister.

Dyrektywa sokowa reguluje, jaka musi być zawartość soku, aby produkt uznać za sok, napój i nektar. Zgodnie z nią, w nektarze z porzeczki sok musi mieć udział co najmniej 25 proc.; dla agrestu - 30 proc.; wiśni właściwych kwaśnych - 35 proc.; innych odmian wiśni - 40 proc., bzu czarnego - 50 proc. Mieszanki z mniejszą zawartością soku są, według dyrektywy, traktowane jako napoje.

Świtała pytany o koszt dla budżetu związany z wprowadzeniem 8 proc. VAT na nektary powiedział, że jest on szacowany, ale będzie znaczny. Zapewnił przy tym, że fiskus nie będzie próbował wyrównać tego uszczerbku podnosząc stawki VAT na inne towary. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ je/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA