REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przewlekłość postępowań skarbowych barierą dla biznesu

Subskrybuj nas na Youtube
Przewlekłość postępowań skarbowych barierą dla biznesu /shutterstock.com
Przewlekłość postępowań skarbowych barierą dla biznesu /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Przewlekłość postępowań skarbowych to jedna z większych barier stojących na drodze do szybkiego rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, w tym polskich browarów kraftowych i regionalnych – wynika z panelu poświęconego stymulowaniu rozwoju MŚP, który odbył się na Kongresie 590 w podrzeszowskiej Jasionce.

Na przewlekłość postępowania jako głównego ogranicznika w prowadzeniu działalności gospodarczej wskazał Andrzej Olkowski, prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich. „Jeżeli my, przedsiębiorcy, nie jesteśmy w stanie w przewidywalnym czasie uzyskać odpowiedzi, wyroku, czy interpretacji, to jest to dla nas deprymujące i zniechęcające do prowadzenia działalności gospodarczej” – powiedział Olkowski. Zaznaczył, że szereg procedur, które stworzono wiele lat temu na potrzeby wielkich zakładów, zostało automatycznie przeniesionych na małe firmy. „Te procedury są często nieadekwatne. W zmianach przepisów należy uwzględnić skalę i wielkość produkcji” – dodał Olkowski.

REKLAMA

REKLAMA

Według Adama Abramowicza, rzecznika MŚP tej sytuacji może zaradzić maksymalne uproszczenie prawa, które od 4 lat jest stopniowo wdrażane. Przykładem takich działań jest, jego zdaniem, ostatnia zapowiedź premiera, Mateusza Morawieckiego, dotycząca zwiększenia limitu obrotu dla tych przedsiębiorców, którzy chcą zamienić podatek dochodowy w obecnej formie na podatek ryczałtowy od przychodów ewidencjonowanych. „Do tej pory bardzo niska kwota ograniczała firmom możliwość wybrania sobie takiego modelu” – powiedział Abramowicz. Kolejne przykłady pozytywnych zmian, to uporządkowanie stawek VAT oraz powołanie rzecznika MŚP, który może skutecznie interweniować w przypadku przedłużającego się postępowania skarbowego.

Paneliści podkreślali, że konieczna jest zmiana mentalności urzędników Krajowej Administracji Skarbowej, aby zgodnie z Konstytucją Biznesu interpretowali wątpliwości na korzyść przedsiębiorcy.

Marek Niedużak, wiceminister przedsiębiorczości i technologii powiedział, że resort przygotował rozwiązania systemowe, jak Konstytucja Biznesu oraz pakiet ustaw dla małych i średnich przedsiębiorców, odpowiadających na zgłaszane przez nich potrzeby legislacyjne. Są wśród nich takie rozwiązania jak np. traktowanie wynagrodzenia małżonka jako kosztu podatkowego oraz likwidacja obowiązku okresowych szkoleń BHP dla pracowników administracyjno-biurowych, które nadmiarowo podnosiły koszty firmy. Podczas panelu rozmawiano też o działaniach potrzebnych do dalszego rozwoju polskiego piwowarstwa. „Możemy się poszczycić nowoczesnym parkiem maszynowym. Kwota 13 mld zł zainwestowanych w sektor pozwoliła nam zbudować bardzo solidny biznes i to dzisiaj procentuje” – powiedział Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce – Browary Polskie. Uzupełnił, że ten solidny, zdrowy biznes udało się też zbudować dzięki odpowiedzialnej polityce państwa, przewidywalności i stabilności. „Z branżą piwowarską powiązane jest funkcjonowanie setek małych i średnich przedsiębiorstw. Dlatego zagrożeniem dla całej branży byłyby wszelkie, gwałtowne zmiany, zwłaszcza akcyzy” zaznaczył Morzycki. Obecnie istnieje w Polsce blisko 300 browarów kraftowych i regionalnych, a całkowita liczba miejsc pracy tworzonych przez branżę sięga 160 tysięcy.

REKLAMA

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA