REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przewlekłość postępowań skarbowych barierą dla biznesu

Przewlekłość postępowań skarbowych barierą dla biznesu /shutterstock.com
Przewlekłość postępowań skarbowych barierą dla biznesu /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Przewlekłość postępowań skarbowych to jedna z większych barier stojących na drodze do szybkiego rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, w tym polskich browarów kraftowych i regionalnych – wynika z panelu poświęconego stymulowaniu rozwoju MŚP, który odbył się na Kongresie 590 w podrzeszowskiej Jasionce.

Na przewlekłość postępowania jako głównego ogranicznika w prowadzeniu działalności gospodarczej wskazał Andrzej Olkowski, prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich. „Jeżeli my, przedsiębiorcy, nie jesteśmy w stanie w przewidywalnym czasie uzyskać odpowiedzi, wyroku, czy interpretacji, to jest to dla nas deprymujące i zniechęcające do prowadzenia działalności gospodarczej” – powiedział Olkowski. Zaznaczył, że szereg procedur, które stworzono wiele lat temu na potrzeby wielkich zakładów, zostało automatycznie przeniesionych na małe firmy. „Te procedury są często nieadekwatne. W zmianach przepisów należy uwzględnić skalę i wielkość produkcji” – dodał Olkowski.

REKLAMA

Autopromocja

Według Adama Abramowicza, rzecznika MŚP tej sytuacji może zaradzić maksymalne uproszczenie prawa, które od 4 lat jest stopniowo wdrażane. Przykładem takich działań jest, jego zdaniem, ostatnia zapowiedź premiera, Mateusza Morawieckiego, dotycząca zwiększenia limitu obrotu dla tych przedsiębiorców, którzy chcą zamienić podatek dochodowy w obecnej formie na podatek ryczałtowy od przychodów ewidencjonowanych. „Do tej pory bardzo niska kwota ograniczała firmom możliwość wybrania sobie takiego modelu” – powiedział Abramowicz. Kolejne przykłady pozytywnych zmian, to uporządkowanie stawek VAT oraz powołanie rzecznika MŚP, który może skutecznie interweniować w przypadku przedłużającego się postępowania skarbowego.

Paneliści podkreślali, że konieczna jest zmiana mentalności urzędników Krajowej Administracji Skarbowej, aby zgodnie z Konstytucją Biznesu interpretowali wątpliwości na korzyść przedsiębiorcy.

Marek Niedużak, wiceminister przedsiębiorczości i technologii powiedział, że resort przygotował rozwiązania systemowe, jak Konstytucja Biznesu oraz pakiet ustaw dla małych i średnich przedsiębiorców, odpowiadających na zgłaszane przez nich potrzeby legislacyjne. Są wśród nich takie rozwiązania jak np. traktowanie wynagrodzenia małżonka jako kosztu podatkowego oraz likwidacja obowiązku okresowych szkoleń BHP dla pracowników administracyjno-biurowych, które nadmiarowo podnosiły koszty firmy. Podczas panelu rozmawiano też o działaniach potrzebnych do dalszego rozwoju polskiego piwowarstwa. „Możemy się poszczycić nowoczesnym parkiem maszynowym. Kwota 13 mld zł zainwestowanych w sektor pozwoliła nam zbudować bardzo solidny biznes i to dzisiaj procentuje” – powiedział Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce – Browary Polskie. Uzupełnił, że ten solidny, zdrowy biznes udało się też zbudować dzięki odpowiedzialnej polityce państwa, przewidywalności i stabilności. „Z branżą piwowarską powiązane jest funkcjonowanie setek małych i średnich przedsiębiorstw. Dlatego zagrożeniem dla całej branży byłyby wszelkie, gwałtowne zmiany, zwłaszcza akcyzy” zaznaczył Morzycki. Obecnie istnieje w Polsce blisko 300 browarów kraftowych i regionalnych, a całkowita liczba miejsc pracy tworzonych przez branżę sięga 160 tysięcy.

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA