REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przepisy o schematach podatkowych wymagają zmian

Subskrybuj nas na Youtube
Przepisy o schematach podatkowych są niejasne /fot.Shutterstock
Przepisy o schematach podatkowych są niejasne /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Według ekspertów przepisy o schematach podatkowych są niejasne; ich efektem jest chaos, a podatnicy zasypują resort finansów niepotrzebnymi informacjami. Ministerstwo Finansów zapowiada zmiany, które mogą korzystnie wpłynąć na niektóre zgłaszane problemy.

Jak przypomnieli eksperci z KPMG podczas poniedziałkowego spotkania z dziennikarzami, przepisy o MDR, czyli raportowaniu schematów podatkowych, są konsekwencją dyrektywy UE (DAC6) - zaczęły obowiązywać w Polsce z początkiem tego roku. Wymagają one od podatników, czy doradców podatkowych, informowania fiskusa o transakcjach, schematach, umowach, które spełniają określone cechy wymienione w przepisach. Celem tych regulacji jest walka z agresywną optymalizacją podatkową.

REKLAMA

Autopromocja

Partner w zespole podatków międzynarodowych KPMG Michał Niżnik zwrócił uwagę, że we wszystkich państwach UE dyrektywa zacznie obowiązywać od lipca 2020 r., ale Polska zdecydowała się na jej implementację półtora roku wcześniej.

REKLAMA

Proces implementacji zakończyły, oprócz Polski, tylko Słowenia i Węgry, w obu tych krajach zmiany wejdą w życie w połowie przyszłego roku. Niektóre państwa jeszcze nie rozpoczęły tego procesu. Przedstawiciel KPMG zaznaczył, ze polskie przepisy o MDR zostały znacząco rozszerzone względem wymogów unijnych - obowiązkiem raportowania są objęte także transakcje krajowe, a nie tylko międzynarodowe, ponadto zgodnie z polskimi regulacjami należy też raportować schematy dotyczące VAT i akcyzy.

"To oznacza, że jesteśmy przez półtora roku króliczkiem doświadczalnym na skalę nie tylko UE, ale całego świata. (...) Aspekt krajowy (raportowania transakcji - PAP) budzi najwięcej wątpliwości wśród polskich przedsiębiorców i doradców" - powiedział Niżnik.

Dodał, że 1 stycznia br. weszły w życie przepisy, których nikt nie potrafił czytać, które nie zostały objaśnione (wyjaśnienia zostały wydane na koniec stycznia br.), a dotyczyły także transakcji, które zdarzyły się w 2018 r. Według niego efekt działania nowych przepisów w Polsce to "jedna wielka masakra".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Na tę chwilę panuje jeden wielki chaos, nikt nie wie, jak stosować przepisy o MDR, nikt nie wie, jak je interpretować" - powiedział Niżnik.

Zdaniem ekspertów z KPMG szeroki zakres przepisów, brak przygotowania do ich wdrożenia i przewidziane w nich kary (do 21,6 mln zł) są przyczyną "nadraportowania". "Organy dostają zalew informacji, ponieważ większość podatników i część doradców (...) decyduje się raportować więcej niż mniej" - zauważył Niżnik. Informacji tych, uważa ekspert, fiskus nie jest w stanie przetworzyć technicznie, nie wspominając o aspekcie merytorycznym.

REKLAMA

Według Niżnika firmy decydują się raportować transakcje, które nigdy nie powinny trafiać do zbioru resortu finansów np. o leasingu operacyjnym samochodów. Zgodnie z przedstawionymi danymi, do 21 października br. do fiskusa trafiło ponad 5 tys. zgłoszeń schematów podatkowych. W ciągu 7 dni od jego zgłoszenia ministerstwo musi wydać tzw. numer schematu podatkowego, ale - jak informuje KPMG - dotąd wydało ich niewiele ponad 400. "Zamiast siedmiu dni oczekuje się na nie nawet ponad pół roku" - powiedział Niżnik.

Partner w KPMG zauważył, że resort finansów zainicjował w zeszłym tygodniu w trybie doraźnym, tzw. forum MDR, podczas którego 200 przedstawicieli biznesu i doradców zebrało się, aby stworzyć grupy robocze zajmujące się wyjaśnieniem przepisów. Niewykluczone - uważa Niżnik - że efektem będzie zmiana przepisów "w taki sposób, aby wszyscy na tym rynku wiedzieli, o co w nich chodzi".

Jak wyjaśnił PAP rzecznik prasowy ministra finansów, inwestycji i rozwoju Paweł Jurek, Forum MDR jest organem opiniodawczo-doradczym i ma na celu przygotowanie opinii, analiz, wniosków oraz propozycji dotyczących usprawnienia i uszczelnienia funkcjonowania systemu podatkowego w zakresie przepisów MDR. Poinformował, że w ramach pierwszego posiedzenia Forum MDR powołane zostały cztery grupy robocze, których zakres tematyczny obejmuje odniesienie się do kluczowych definicji, obowiązki podmiotów zobowiązanych do informowania o schematach podatkowych, wpływ regulacji MDR na sektor finansowy, wpływ regulacji MDR na jednostki samorządu terytorialnego.

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

"Grupy robocze opracują dokumenty, które po przyjęciu przez Forum MDR, będą brane pod uwagę przez Ministerstwo Finansów przy aktualizacji Objaśnień podatkowych MDR lub ewentualnych zmian legislacyjnych w obszarze przepisów MDR. Powołanie Forum MDR stanowi kolejny element w procesie konsultowania przepisów MDR" - podkreślił Jurek.

Jak dodał, wcześniej MF konsultowało założenia przepisów MDR, projekt przepisów, prowadziło też konsultacje podatkowe przed wydaniem objaśnień podatkowych oraz konsultacje projektu objaśnień.

"Obecnie trwają prace legislacyjne domykające implementację przepisów Dyrektywy (...). Część z projektowanych zmian powinna wpłynąć korzystnie na zgłaszane problemy dotyczące wydawania numerów schematom podatkowym" - poinformował rzecznik. Wskazał np. na propozycję delegowania zadań przez szefa KAS na podległe mu organy. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ skr/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

REKLAMA

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA