REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przepisy o schematach podatkowych wymagają zmian

Przepisy o schematach podatkowych są niejasne /fot.Shutterstock
Przepisy o schematach podatkowych są niejasne /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Według ekspertów przepisy o schematach podatkowych są niejasne; ich efektem jest chaos, a podatnicy zasypują resort finansów niepotrzebnymi informacjami. Ministerstwo Finansów zapowiada zmiany, które mogą korzystnie wpłynąć na niektóre zgłaszane problemy.

Jak przypomnieli eksperci z KPMG podczas poniedziałkowego spotkania z dziennikarzami, przepisy o MDR, czyli raportowaniu schematów podatkowych, są konsekwencją dyrektywy UE (DAC6) - zaczęły obowiązywać w Polsce z początkiem tego roku. Wymagają one od podatników, czy doradców podatkowych, informowania fiskusa o transakcjach, schematach, umowach, które spełniają określone cechy wymienione w przepisach. Celem tych regulacji jest walka z agresywną optymalizacją podatkową.

REKLAMA

Autopromocja

Partner w zespole podatków międzynarodowych KPMG Michał Niżnik zwrócił uwagę, że we wszystkich państwach UE dyrektywa zacznie obowiązywać od lipca 2020 r., ale Polska zdecydowała się na jej implementację półtora roku wcześniej.

Proces implementacji zakończyły, oprócz Polski, tylko Słowenia i Węgry, w obu tych krajach zmiany wejdą w życie w połowie przyszłego roku. Niektóre państwa jeszcze nie rozpoczęły tego procesu. Przedstawiciel KPMG zaznaczył, ze polskie przepisy o MDR zostały znacząco rozszerzone względem wymogów unijnych - obowiązkiem raportowania są objęte także transakcje krajowe, a nie tylko międzynarodowe, ponadto zgodnie z polskimi regulacjami należy też raportować schematy dotyczące VAT i akcyzy.

"To oznacza, że jesteśmy przez półtora roku króliczkiem doświadczalnym na skalę nie tylko UE, ale całego świata. (...) Aspekt krajowy (raportowania transakcji - PAP) budzi najwięcej wątpliwości wśród polskich przedsiębiorców i doradców" - powiedział Niżnik.

Dodał, że 1 stycznia br. weszły w życie przepisy, których nikt nie potrafił czytać, które nie zostały objaśnione (wyjaśnienia zostały wydane na koniec stycznia br.), a dotyczyły także transakcji, które zdarzyły się w 2018 r. Według niego efekt działania nowych przepisów w Polsce to "jedna wielka masakra".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Na tę chwilę panuje jeden wielki chaos, nikt nie wie, jak stosować przepisy o MDR, nikt nie wie, jak je interpretować" - powiedział Niżnik.

Zdaniem ekspertów z KPMG szeroki zakres przepisów, brak przygotowania do ich wdrożenia i przewidziane w nich kary (do 21,6 mln zł) są przyczyną "nadraportowania". "Organy dostają zalew informacji, ponieważ większość podatników i część doradców (...) decyduje się raportować więcej niż mniej" - zauważył Niżnik. Informacji tych, uważa ekspert, fiskus nie jest w stanie przetworzyć technicznie, nie wspominając o aspekcie merytorycznym.

REKLAMA

Według Niżnika firmy decydują się raportować transakcje, które nigdy nie powinny trafiać do zbioru resortu finansów np. o leasingu operacyjnym samochodów. Zgodnie z przedstawionymi danymi, do 21 października br. do fiskusa trafiło ponad 5 tys. zgłoszeń schematów podatkowych. W ciągu 7 dni od jego zgłoszenia ministerstwo musi wydać tzw. numer schematu podatkowego, ale - jak informuje KPMG - dotąd wydało ich niewiele ponad 400. "Zamiast siedmiu dni oczekuje się na nie nawet ponad pół roku" - powiedział Niżnik.

Partner w KPMG zauważył, że resort finansów zainicjował w zeszłym tygodniu w trybie doraźnym, tzw. forum MDR, podczas którego 200 przedstawicieli biznesu i doradców zebrało się, aby stworzyć grupy robocze zajmujące się wyjaśnieniem przepisów. Niewykluczone - uważa Niżnik - że efektem będzie zmiana przepisów "w taki sposób, aby wszyscy na tym rynku wiedzieli, o co w nich chodzi".

Jak wyjaśnił PAP rzecznik prasowy ministra finansów, inwestycji i rozwoju Paweł Jurek, Forum MDR jest organem opiniodawczo-doradczym i ma na celu przygotowanie opinii, analiz, wniosków oraz propozycji dotyczących usprawnienia i uszczelnienia funkcjonowania systemu podatkowego w zakresie przepisów MDR. Poinformował, że w ramach pierwszego posiedzenia Forum MDR powołane zostały cztery grupy robocze, których zakres tematyczny obejmuje odniesienie się do kluczowych definicji, obowiązki podmiotów zobowiązanych do informowania o schematach podatkowych, wpływ regulacji MDR na sektor finansowy, wpływ regulacji MDR na jednostki samorządu terytorialnego.

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

"Grupy robocze opracują dokumenty, które po przyjęciu przez Forum MDR, będą brane pod uwagę przez Ministerstwo Finansów przy aktualizacji Objaśnień podatkowych MDR lub ewentualnych zmian legislacyjnych w obszarze przepisów MDR. Powołanie Forum MDR stanowi kolejny element w procesie konsultowania przepisów MDR" - podkreślił Jurek.

Jak dodał, wcześniej MF konsultowało założenia przepisów MDR, projekt przepisów, prowadziło też konsultacje podatkowe przed wydaniem objaśnień podatkowych oraz konsultacje projektu objaśnień.

"Obecnie trwają prace legislacyjne domykające implementację przepisów Dyrektywy (...). Część z projektowanych zmian powinna wpłynąć korzystnie na zgłaszane problemy dotyczące wydawania numerów schematom podatkowym" - poinformował rzecznik. Wskazał np. na propozycję delegowania zadań przez szefa KAS na podległe mu organy. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ skr/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA