REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obniżenie limitu płatności gotówkowych do 8 tys. zł?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Obniżenie limitu płatności gotówkowych do 8 tys. zł?
Obniżenie limitu płatności gotówkowych do 8 tys. zł?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Rozwoju chcą obniżyć limit płatności gotówkowych z 15 tys. zł do 8 tys. zł. Ma to dodatkowo uszczelnić system podatkowy. Problem w tym, że takie rozwiązanie mocno skomplikowałoby życie przedsiębiorcom.

Projektu przepisów, które obniżałyby limit płatności gotówkowych, jeszcze nie ma. Niewykluczone jednak, że ukaże się na dniach i wyjdzie spod pióra Ministerstwa Rozwoju. Pomysł popiera także fiskus, co potwierdził w rozmowie z DGP minister finansów Tadeusz Kościński.

REKLAMA

Autopromocja

– Jest to pomysł, o którym należy dyskutować. Tym bardziej że taki trend jest coraz częściej spotykany w rozwiniętych gospodarkach – powiedział.

Zaznaczył, że pomysł jest w konsultacjach i ważny jest głos małych i średnich przedsiębiorstw.

– Jesteśmy przekonani, że 99,9 proc. z nich jest uczciwych i dla nich taka zmiana nie powinna być problemem – mówił minister.

Obniżka niewątpliwie ograniczy szarą strefę, a budżetowi zapewni dodatkowe wpływy. Takie samo założenie przyświecało poprzedniej obniżce, gdy zmniejszono limit z 15 tys. euro do 15 tys. zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Konsultacje już trwają

Na początku grudnia pomysł obniżenia limitu do 8 tys. zł był konsultowany z przedsiębiorcami. Opinie zbierała Rada Przedsiębiorców przy rzeczniku małych i średnich przedsiębiorców.

O zdanie na temat skutków ewentualnej obniżki limitu nie pytano jednak wszystkich organizacji przedsiębiorców, a jedynie niektóre, np. Konfederację Lewiatan. Szansy wypowiedzenia się nie dano m.in. Związkowi Przedsiębiorców i Pracodawców. Dlaczego? Według Cezarego Kaźmierczaka, prezesa ZPP, powód jest prosty: jego organizacja krytycznie odniosła się już do poprzedniej obniżki limitu płatności gotówkowych (z 15 tys. euro do 15 tys. zł). Nie spodziewano się więc chyba, że tym razem będzie inaczej.

Możliwe skutki

Przypomnijmy, że limit płatności gotówkowych jest zapisany w art. 19 ustawy – Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1292 ze zm.). Do tego przepisu odwołują się też ustawy o VAT oraz o podatkach dochodowych. Chodzi przede wszystkim o przepisy wykluczające płatności gotówkowe powyżej limitu z kosztów uzyskania przychodu. Od 2020 r. w życie wejdą jednak kolejne sankcje, wykluczające z podatkowych kosztów:

  • płatności powyżej limitu, które trafią na rachunek nieznajdujący się na białej liście,
  • płatności powyżej limitu, które mimo ustawowego obowiązku nie zostaną uregulowane w podzielonej płatności (split payment).

Na pytanie, czy zmiana limitu w ustawie – Prawo przedsiębiorców przełoży się na obowiązki w mechanizmie split payment oraz związane z płatnościami na rachunki wykazane na białej liście VAT, minister Tadeusz Kościński odpowiedział: „Wcale nie musi być takiego automatycznego przełożenia”.

To wymagałoby jednak zmian w ustawach podatkowych. Dopóki to nie nastąpi, obniżka limitu w prawie przedsiębiorców będzie niosła za sobą skutki w zakresie VAT i podatku dochodowego.

Przedsiębiorcy nie mogliby zaliczyć wydatku do kosztów podatkowych w razie zapłaty gotówką ponad 8 tys. zł (art. 22p ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT oraz art. 15d ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT).

REKLAMA

Obniżka limitu do 8 tys. zł niosłaby za sobą również skutki na gruncie VAT. Zmniejszyłby się limit wartości transakcji objętej obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności, czyli split payment (art. 108a ustawy o VAT). Poniżej tego limitu nabywcy odpowiadaliby solidarnie całym swoim majątkiem ze sprzedawcą za nierozliczony VAT od dostawy towarów i świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT.

Jacek Aninowski, dyrektor ds. obsługi postępowań podatkowych w ISP Modzelewski i Wspólnicy, podkreśla, że poszerzenie zakresu solidarnej odpowiedzialności związane z ewentualną obniżką limitu do 8 tys. zł miałoby znaczenie nie tylko dla wąskiego katalogu towarów i usług objętych split paymentem.

Zwraca uwagę na wchodzący w życie od 1 stycznia 2020 r. art. 117ba ust. 1 ordynacji podatkowej. Wynika z niego, że nabywca będzie odpowiadał solidarnie ze sprzedawcą za nierozliczony przez niego VAT, wynikający z danej transakcji, jeżeli zapłata pójdzie na rachunek niewidniejący na białej liście VAT.

– Innymi słowy, widmo solidarnej odpowiedzialności będzie wisiało nad podatnikami, którzy dokonają transakcji już na kwotę powyżej 8 tys. zł – komentuje Jacek Aninowski.

Biała lista

Z zapłatą na inny rachunek nieznajdujący się na białej liście będzie się też wiązać od 2020 r. inna konsekwencja. Przedsiębiorca, który zapłaci kontrahentowi (czynnemu podatnikowi VAT) na taki rachunek, nie zaliczy takiego wydatku do kosztów uzyskania przychodu. Przepisy ustaw o PIT i CIT (art. 22p ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT oraz art. 15d ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT) również odwołują się do limitu określonego w prawie przedsiębiorców, czyli 15 tys. zł.

Cios dla małych

– Obniżenie limitów spowoduje, że duża część mniejszych przedsiębiorców (zwłaszcza osób fizycznych) może być zobowiązana do stosowania mechanizmu podzielonej płatności i do płacenia bądź otrzymywania płatności na rachunek z białej listy. To może zmusić ich do założenia rachunku firmowego (zazwyczaj droższego w utrzymaniu) – mówi Adam Bartosiewicz, doradca podatkowy w Kancelarii EOL.

Zwraca uwagę, że część przedsiębiorców posługuje się gotówką, choćby z uwagi na specyfikę działalności (np. w handlu detalicznym).

– Obniżenie limitów może prowadzić do nałożenia na nich obowiązków, które nie będą wygodne i będą się wiązać z kosztami, a nawet z realnym niebezpieczeństwem, wynikającym np. z konieczności przewiezienia gotówki do banku – zauważa ekspert.


Wzrost biurokracji

Doradcy podatkowi są zgodni, że obniżenie limitów spowoduje zwiększenie obowiązków biurokratycznych wśród drobnych przedsiębiorców.

– Będą oni musieli sprawdzać, czy dany rachunek znajduje się na białej liście, albo zgłaszać go do urzędu skarbowego w przypadku przelewu na inne konto, niefigurujące w wykazie szefa KAS – mówi Jacek Aninowski.

REKLAMA

Dariusz Gałązka, radca prawny i partner w Grant Thornton, zwraca uwagę, że problemem będzie kolejna zmiana procedur i systemów informatycznych, która przełoży się m.in. na konieczność poniesienia nowych kosztów. Dodaje, że przy obecnym tempie zmian przepisów, przedsiębiorcy już się do tego przyzwyczaili. ©℗

W ślad za obowiązkami należy wprowadzić zachęty - opinia

Jarosław Ziółkowski doradca podatkowy w Independent Tax Advisers:
Propozycje obniżenia limitu dozwolonych płatności gotówkowych między przedsiębiorcami wpisują się w światowy trend odchodzenia od transakcji, za które płaci się papierowym pieniądzem. Nie można wykluczyć, że podobna tendencja przeniesie się na płatności w obrocie konsumenckim (co widać szczególnie w Szwecji). Brakuje jednak zachęt dla przedsiębiorców, przede wszystkim finansowych, do przechodzenia na obrót bezgotówkowy, takich jak np. dofinansowanie dla firm, które obowiązkowo muszą stosować kasy online, czy bezpłatne utrzymanie rachunku VAT. Koszty muszą ponieść podatnicy, począwszy od założenia i utrzymania firmowego rachunku rozliczeniowego po aktualizacje systemów księgowych. Jeśli więc państwo wymaga od przedsiębiorców, aby ponieśli koszty walki z szarą strefą, powinno stosować też zachęty, np. poprzez finansowanie zakupu i opłat za utrzymanie terminali płatniczych.

©℗

Mariusz Szulc

Patrycja Dudek

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA