REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcza antykryzysowa 3.0 - jakie rozwiązania przewiduje?

Tarcza antykryzysowa 3.0 - jakie rozwiązania przewiduje? /shutterstock
Tarcza antykryzysowa 3.0 - jakie rozwiązania przewiduje? /shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Trwają prace parlamentarne nad kolejną nowelizację Tarczy antykryzysowej. Nowela przewiduje zmiany kilkudziesięciu ustaw. W Tarczy antykryzysowej 3.0 znalazły się korzystne rozwiązania dla firm, m.in. rozszerzenie zwolnienia opłacania składek ZUS dla samozatrudnionych.

Chodzi o przyjętą w czwartek (30 kwietnia) przez Sejm rządową ustawę o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Obecnie nad Tarczą antykryzysową 3.0 pracuje Senat.

REKLAMA

REKLAMA

Obecny na posiedzeniu przewodniczący Komitetu Stałego Rady Łukasz Schreiber powiedział w poniedziałek (4 maja) w Senacie, że jego zdaniem najważniejsze zmiany z punktu widzenia przedsiębiorców to m.in. rozszerzenie zwolnienia opłacania składek z ZUS-u dla samozatrudnionych w sytuacji, gdy ich przychód był wyższy niż 300 proc. prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w 2020 r., ale ich dochód z tej działalności w lutym 2020 r. nie był wyższy niż 7000 zł.

Przypomniał, że "dotąd, jeżeli chodzi o możliwość składania i obowiązywania dla samozatrudnionych, jest ten próg przychodu na poziomie trzech średnich krajowych, a więc 15 600 zł".

"Teraz dodajemy dodatkową możliwość, żeby nawet ci przedsiębiorcy, którzy przekroczą ten próg, ale ich dochód będzie niższy niż 7 tys. zł miesięcznie, żeby także mogli skorzystać z zapisów tej ustawy i zostać objęci tarczą" - wyjaśnił.

REKLAMA

Schreiber wymienił także zwolnienia ze składek na ZUS za kwiecień i maj dla tych przedsiębiorców, którzy korzystają z tzw. ulgi na start. Ulga ta zwalnia przez sześć pełnych miesięcy od rozpoczęcia działalności z płacenia składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe) i składek na Fundusz Pracy i Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Przedsiębiorcy, którzy zaczynają działalność gospodarczą są na preferencyjnych warunkach, natomiast teraz paradoksalnie stanęli w najgorszej sytuacji, bowiem korzystają z preferencyjnych warunków, ale nie mogli skorzystać z całkowitego zwolnienia z ZUS" - powiedział w Senacie.

Jak wskazał, najważniejsze z punktu widzenia obywateli zapisy w ustawie to przepisy antylichwiarskie. "Jest rzeczą szczególnie ważną, żeby w tym okresie, który uderza także w naszą gospodarkę (...) dla tych, którzy się znajdą w trudnej, czy bardzo trudnej sytuacji - musimy ich chronić i to jest dzisiaj szczególnie ważne" - mówił. Przypomniał, że pierwsza tarcza antykryzysowa już zmniejszyła "procent kosztów pozaodsetkowych, który jest możliwy przy pożyczkach".

Schreiber wskazał też na wprowadzenie do ustawy "innych ważnych rzeczy", jak np. przeniesienie własności nieruchomości. "To jest rzecz, której nieuczciwi ludzie - nie nazwę ich przedsiębiorcami - próbują korzystać na krzywdzie ludzkiej" - wyjaśnił.

W poniedziałek biuro legislacyjne Senatu zgłosiło ok. 80 uwag do procedowanej ustawy. Wśród nich przeważały poprawki techniczno - legislacyjne i redakcyjne.

Legislatorzy wskazali jednakże na szereg zapisów ustawy, które - jak ocenili - wprowadzają rozwiązania niemające nic wspólnego z walką ze skutkami epidemii wywołanej koronawirusem.

Wśród nich wymienili m.in. te dotyczące prawa spółdzielczego, które jak zaznaczyli, są rozbieżne z zapisem w uzasadnieniu. Wskazali też na zapisy dotyczące prawa telekomunikacyjnego, które m.in przewidują przerwanie kadencji prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Zgodnie z ustawą skończyć ma się ona 14 dni od wejścia w życie nowelizacji Tarczy antykryzysowej. Legislatorzy senaccy zwrócili uwagę na brak wyjaśnienia do skrócenia kadencji prezesa UKE. W opinii prawników senackich nie ma to nic wspólnego z walką z COVID.

Sejm uchwalił w czwartek kolejną nowelizację Tarczy antykryzysowej. Nowela przewiduje zmiany kilkudziesięciu ustaw. W nowelizacji znalazły się m.in. zmiany Prawa telekomunikacyjnego. Zgodnie z wprowadzonymi do niego przepisami obecna kadencja szefa UKE (2016-2021) zostanie skrócona i skończy się 14 dni po wejściu w życie ustawy.

W noweli znalazły się także przepisy, które dają podstawę do anulowania ogłoszonej przez prezesa UKE aukcji 5G. Resort cyfryzacji uzasadnił wcześniej podjętą decyzję o unieważnieniu postępowania wątpliwościami prawnymi powstałymi po ogłoszeniu przez Prezesa UKE informacji o zawieszeniu aukcji.

Nowe przepisy zakładają m.in. dokapitalizowanie Agencji Rozwoju Przemysłu 900 mln zł na dodatkowe wsparcie dla przedsiębiorców. Chodzi np. o zwiększenie inwestycji prowadzonych przez firmy.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

W ustawie zapisano, że w 2020 r. środki Funduszu (chodzi o Fundusz Reprywatyzacji - PAP) mogą zostać przeznaczone na objęcie przez Skarb Państwa, reprezentowany przez Prezesa Rady Ministrów, akcji w spółce Agencja Rozwoju Przemysłu.

Nowela zawiera też przepisy antylichwiarskie, które zakładają kary więzienia za np. żądanie od dłużnika zapłaty kosztów innych niż odsetki w kwocie przekraczającej co najmniej dwukrotnie maksymalną wysokość tych kosztów określoną w ustawie. Podobna zależność dotyczyć będzie również odsetek.

Nowe przepisy stanowią również, że w czasie epidemii koronawirusa nie będzie można przeprowadzić licytacji mieszania, domu, w którym mieszka dłużnik.

Nowela tarczy przewiduje, że dochody z działalności Polskiego Związku Łowieckiego oraz kół łowieckich będzie można przeznaczyć na cele związane z walką z koronawirusem.

W ustawie znalazły się przepisy mające ułatwić funkcjonowanie przemysłu drzewnego w dobie koronawirusa. Zgodnie z nimi jednostki organizacyjne Lasów Państwowych mają np. nie naliczać odsetek przy opóźnionych transakcjach handlowych, czy kar umownych za to, że firma do 31 maja br. zrezygnuje z kupna zamówionego wcześniej drewna.

W noweli znalazł się też przepis wprowadzający obowiązek uiszczania daniny w wysokości 1,5 proc. przychodu z opłat umożliwiający korzystanie z portali usług medialnych w Polsce na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Nowela zawiera także przepisy dotyczące waloryzacji emerytur, czy wydłużenia do 24 maja możliwości korzystania z dodatkowego zasiłku opiekuńczego, z którego mogą skorzystać rodzice w przypadku zamknięcia przedszkola, żłobka lub szkoły z powodu zagrożenia koronawirusem. (PAP)

Autorzy: Longina Grzegorska-Szpyt, Radosław Jankiewicz

lgs/ rkj/ skr/

[RAPORT] KORONAWIRUS – podatki, prawo pracy, biznes

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA