REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola kas fiskalnych online

Kontrola kas fiskalnych online
Kontrola kas fiskalnych online
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola kas fiskalnych online - to cel ogólnopolskiej akcji Krajowej Administracji Skarbowej. Chodzi o sprawdzenie, jak właściciele warsztatów samochodowych, punktów wymiany opon czy stacji paliw dostosowali się do obowiązku wprowadzenia kas fiskalnych online.

Kontrola kas fiskalnych online

Celem ogólnopolskiej akcji Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) nie jest nakładanie mandatów, a sprawdzenie, czy firmy z branży naprawy pojazdów posiadają kasy fiskalne online - powiedział wicedyr. dep. zwalczania przestępczości ekonomicznej MF Robert Michalski.

REKLAMA

Autopromocja

Akcja KAS rozpoczęła się 11 stycznia w poniedziałek br. i jest - jak powiedział Michalski - kontynuacją kontroli przeprowadzonej w październiku 2020 roku. "Ma ona na celu sprawdzenie, jak właściciele warsztatów samochodowych, punktów wymiany opon czy stacji paliw dostosowali się do obowiązku wprowadzenia kas fiskalnych online, który wszedł w życie 1 stycznia 2020 r. " - wyjaśnił.

Kontrole kas fiskalnych online bez nakładania mandatów

Wicedyrektor departamentu zwalczania przestępczości ekonomicznej Ministerstwa Finansów podkreślił, że celem kontroli nie jest nakładanie mandatów, tylko weryfikacja nałożonego obowiązku. Przypomniał, że celem wprowadzania obowiązku kas fiskalnych online jest uszczelnienie systemu podatkowego i stworzenie jednakowych warunków prowadzenia działalności gospodarczej, a tym samym ochrona zdrowej konkurencji.

Michalski wskazał, że z przeprowadzonych już kontroli wynika, że wystawianych jest stosunkowo niewiele mandatów. "W październiku ub.r. otrzymało je ok. 10 proc. skontrolowanych firm" - powiedział. Jego zdaniem to "normalna rutynowa praca, nie ma nic nadzwyczajnego w tym, co robimy". "Nie jest więc prawdą, że rozpoczęliśmy kontrole, by ratować budżet państwa" - podkreślił.

Dyrektor zaznaczył, że firmy z branży objętej kontrolą nie podlegają szczególnym ograniczeniom w zakresie zakazu czy ograniczenia działalności gospodarczej w związku z COVID-19. "Nasze działania opieramy przede wszystkim na analizie ryzyka. Nie chcemy utrudniać życia przedsiębiorcom, ale mimo pandemii musimy wykonywać swoje zadania w sposób ciągły. Termin przeprowadzenia działań jest na bieżąco dostosowywany do sytuacji epidemicznej w Polsce" - powiedział.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kasa fiskalna online - jak działa?

REKLAMA

Michalski wyjaśnił, że kasa fiskalna online umożliwia przekazywanie w sposób ciągły, zautomatyzowany i bezpośredni informacji z kas rejestrujących w firmach do systemu informatycznego, czyli Centralnego Repozytorium Kas prowadzonego przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej. "Dzięki temu każda transakcja dokonana na kasie jest w czasie rzeczywistym przesyłana do CRK" - wskazał. Dodał, że dotyczy to m.in. wystawianych czy anulowanych paragonów.

Ministerstwo Finansów przypomina, że zgodnie z prawem właściciele kas fiskalnych online mogą ubiegać się o częściowy zwrot kosztów związanych z ich zakupem. Wynika z tego, że np. każdy mechanik samochodowy może otrzymać ulgę na zakup kasy online i odliczyć część kwoty od podatku VAT.

Od 1 stycznia 2021 r. obowiązkiem posiadania kas fiskalnych są objęte kolejne branże, m.in. sprzedaży opału i gastronomiczna, a od 1 lipca - również m.in. prawnicy, fryzjerzy, kosmetyczki.

Autorka: Ewa Wesołowska
ewes/ mk/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA