REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki 2022 - przedsiębiorcy

Podatki 2022 - przedsiębiorcy
Podatki 2022 - przedsiębiorcy

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów zapewnia, że zmiany przepisów podatkowych, które zajdą od 1 stycznia 2022 roku wzmocnią rozwój firm i sprawią, że inwestycje staną się tańsze. Jeszcze atrakcyjniejszy Estoński CIT, również dla spółek komandytowych i komandytowo-akcyjnych czy prostych spółek akcyjnych. Fair play w składce zdrowotnej. Dzięki zmianom w Polskim Ładzie w portfelach Polaków rocznie zostanie ok. 17 mld zł. Niższe podatki zapłaci 18 mln Polaków. Zdaniem resortu finansów nowe przepisy podatkowe są korzystne lub neutralne dla ponad 23 mln osób. To 90 proc. polskich podatników.
rozwiń >

Kwota wolna 30 tys. zł i próg podatkowy 120 tys. zł od 2022 roku

Kwota wolna od podatku wzrasta do 30 tys. zł, czyli będzie na poziomie podobnym do państw zachodnich, jak Niemcy czy Francja. Dzięki temu nie będzie podatków od zarobków do 30 tys. zł. Dodatkowo od 2022 r. wysokość progu podatkowego wzrasta o 40 proc. – z ponad 85 tys. zł do 120 tys. zł. W ten sposób dostosowujemy wysokość progu podatkowego do rozwoju gospodarczego i oczekiwań Polaków. Podatek w wysokości 32 proc. płacić będzie o połowę mniej osób niż dotychczas – ich liczba zmniejszy się z ok. 1,24 mln do 613 tys.

REKLAMA

REKLAMA

Wybór formy opodatkowania

Właściciele firm będą mogli wybrać najkorzystniejszą formę rozliczania się. Na przykład opodatkowanie na zasadach ogólnych, ryczałt lub Estoński CIT. Przedsiębiorcy skorzystają też z nowych proinwestycyjnych rozwiązań, które wzmocnią ich inwestycje i rozwój, a tym samym innowacyjność i konkurencyjność polskiej gospodarki.

Niższy ryczałt

Z początkiem 2021 r. otworzyliśmy ryczałt dla większości zawodów. Teraz obniżamy stawki dla kolejnych:
- dla lekarzy, dentystów, pielęgniarek i położnych oraz dla inżynierów stawka spadnie z 17 proc. na 14 proc.
- dla informatyków, programistów i innych zawodów z branży ITC stawka spadnie z 15 proc. do 12 proc.

Wyliczenie składki zdrowotnej

Zmienią się także terminy dotyczące wyliczenia wysokości składki zdrowotnej. Firmy będą miały na to dodatkowy miesiąc. Przykładowo, składka za marzec będzie płacona od dochodu z lutego, w terminie do 20 kwietnia, a za kwiecień od dochodu z marca – do 20 maja.

REKLAMA

Pieniądze ze składek zdrowotnych wesprą służbę zdrowia
Środki ze składek zdrowotnych trafią do Narodowego Funduszu Zdrowia. Pozwoli to na poprawę jakości świadczeń medycznych i naprawę zdrowia Polaków po COVID-19. Dodatkowe pieniądze to m.in. wyższe wynagrodzenia pracowników medycznych i większa dostępność lekarzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Realne wsparcie dla przedsiębiorców

Zmiany, które wprowadza Polski Ład, to wiele nowych proinwestycyjnych rozwiązań, które wzmocnią rozwój firm i sprawią, że inwestycje staną się tańsze.

Jeszcze atrakcyjniejszy Estoński CIT

Polski Ład to rozszerzenie Estońskiego CIT również na spółki komandytowe i komandytowo-akcyjne, proste spółki akcyjne i spółdzielnie (te ostatnie – w zakresie tzw. funduszu inwestycyjnego). Zniknie też bezpośrednie opodatkowanie na wejściu i na wyjściu z tego podatku.

Ważną zmianą jest obniżenie efektywnego opodatkowania małych CIT-owców PIT-em i CIT-em z 25 do 20 proc. Wiele firm zainteresowanych przejściem na system estoński wnosiło o obniżenie stawki podatku również dla większych podatników. Spełniliśmy ten postulat. Od 2022 r. całość obciążenia wypłaty zysku ze spółki estońskiej PIT-em i CIT-em zmniejszy się dla większych podatników z 30 do 25 proc. Dla wszystkich, bez żadnych warunków. Polski Ład to również zniesienie szeregu warunków estońskiego CIT, tj. np. obowiązku pozostania w systemie przez 4 lata, domiaru zobowiązania podatkowego, limitu przychodowego czy warunku ponoszenia wydatków inwestycyjnych.

Fair play w składce zdrowotnej

Obecnie przedsiębiorcy mają stałą składkę zdrowotną, a u pracowników jest ona zależna od dochodu. Przykładowo pracownik, który rocznie zarabia 100 tys. zł, płaci obecnie ok. 7,8 tys. zł składki zdrowotnej. Przedsiębiorca, który zarabia tyle samo, płaci tylko 4581 złotych, czyli o ponad 40 proc. mniej.

Składka zdrowotna w ujęciu rocznym dla wszystkich podatników o dochodzie brutto:

- między 20 a 100 tys. wynosiła ok. 7% ich dochodu,
- między 200 tys. zł a 500 tys. wynosiła ok. 5% ich dochodu,
- między 500 tys. zł a 1 mln zł wynosiła ok. 2% ich dochodu,
- powyżej 1 mln zł wynosiła ok. 1% ich dochodu.

Chcemy tę dysproporcję zmniejszyć, aby osoba, która zarabia przeciętne wynagrodzenie, nie płaciła więcej niż przedsiębiorca o wielokrotnie większych dochodach. Dlatego zmieniamy zasady płacenia składek zdrowotnych, tak aby były bardziej sprawiedliwe.

Dla przedsiębiorców, którzy rozliczają się na zasadach ogólnych, składka zdrowotna wyniesie 9 proc. od dochodu pomniejszonego o składki na ubezpieczenia społeczne (tak jak dla pracowników). Nie będzie też odliczana od podatku. Dlatego przygotowaliśmy specjalny mechanizm, który umożliwi odliczenie od dochodu określonej kwoty.

Obejmie on przedsiębiorców, których dochody (czyli przychody pomniejszone o koszty prowadzenia działalności z wyłączeniem z tych kosztów składek na ubezpieczenia społeczne) wynoszą od 68 412 zł do 133 692 zł.

Jeśli w roku podatkowym przedsiębiorca poza dochodami z pozarolniczej działalności uzyska również przychody z pracy na etacie (podlegające opodatkowaniu według skali), z odliczenia od dochodu skorzysta wówczas, gdy suma tych dochodów i przychodów mieścić się będzie w przedziale od 68 412 zł do 133 692 zł rocznie. Dzięki temu nie zwiększą się istotnie ich obciążenia podatkiem i składką.

Przedsiębiorcy na podatku liniowym od 2022 r. będą płacić składkę zdrowotną w wysokości 4,9 proc. swojego dochodu (a nie 9 proc., jak pierwotnie zakładano). Zapłacą prawie o połowę mniej niż planowano, jednak nie mniej niż 270,9 zł miesięcznie w 2022 r.

Dla przedsiębiorców, którzy rozliczają się ryczałtem, składka zdrowotna będzie niska i bardzo prosta do zastosowania. Wyniesie 9 proc., które będą liczone od podstawy:
- dla firm o rocznych przychodach do 60 tys. zł miesięczna podstawa składki zdrowotnej wyniesie 60 proc. przeciętnego wynagrodzenia,
- dla przychodów przekraczających 60 tys. zł i nie przekraczających 300 tys. zł – 100 proc. przeciętnego wynagrodzenia,
- dla przekraczających 300 tys. zł – 180 proc. przeciętnego wynagrodzenia.

U ok. 100 tys. podatników, którzy rozliczają się na karcie podatkowej, składka zdrowotna wyniesie 9 proc. Będzie liczona od minimalnego wynagrodzenia. Wychodzimy naprzeciw postulatom drobnych przedsiębiorców, dlatego podstawą obliczenia 9 proc. składki zdrowotnej dla opłacających kartę podatkową będzie wysokość minimalnego wynagrodzenia, a nie średniego. Oznacza to, że składki od fryzjera, taksówkarza czy stolarza zmniejszą się do 270,9 zł.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zlecenie z własnym pracownikiem. Płatnicy wciąż nieprawidłowo stosują złożone wnioski i oświadczenia podatkowe

Pracodawcy często decydują się na podjęcie ze swoimi pracownikami dodatkowej współpracy, np. na podstawie umów cywilnoprawnych. I choć takie postępowanie jest w pełni dopuszczalne, to jednak w praktyce może rodzić pewne trudności, np. związane ze stosowaniem wniosków i oświadczeń podatkowych.

Czy „automatyczne zaczytanie” faktury ustrukturyzowanej do ksiąg może być czynem zabronionym? Problem z fakturami „zerującymi”

Ponoć największą zaletą KSeF-u jest „automatyczne zaczytywanie” do ksiąg, w tym zwłaszcza ewidencji zakupu, otrzymywanych wirtualnie faktur ustrukturyzowanych: nie musimy tego robić – wyręcza nas oprogramowanie. Biorąc jednak pod uwagę, że możemy na co dzień otrzymywać w ten sposób faktury fałszywe albo zwyczajnie błędne, względnie wystawione po raz drugi (lub trzeci, również czwarty i piąty), rodzi się pytanie o skutki prawne owego „zaczytywania”.

Plan postępowań o udzielenie zamówień publicznych – aktualizacja, publikacja i zasady Pzp

Plan postępowań o udzielenie zamówień publicznych to jeden z podstawowych dokumentów organizujących zakupy w sektorze publicznym. Dla wielu jednostek to nie tylko formalność, ale realne narzędzie planowania, które wpływa na przejrzystość działań, komunikację z rynkiem i zgodność z Prawem zamówień publicznych. Jeśli chcesz wiedzieć, kto musi sporządzić plan postępowań, co powinien on zawierać, gdzie należy go opublikować i kiedy konieczna jest aktualizacja planu postępowań, poniżej znajdziesz praktyczne i uporządkowane wyjaśnienie najważniejszych zasad.

Przedłużenie terminu związania ofertą a wadium – okres związania ofertą w zamówieniach publicznych

Przedłużenie terminu związania ofertą, wadium oraz okres związania ofertą to jedne z najważniejszych kwestii praktycznych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. To właśnie na styku tych trzech elementów najczęściej pojawiają się błędy skutkujące odrzuceniem oferty albo utratą realnej szansy na uzyskanie zamówienia. W aktualnych przepisach wykonawca musi bardzo uważnie pilnować nie tylko samego terminu związania ofertą, lecz także tego, czy wadium obejmuje cały wymagany okres i czy zostało skutecznie przedłużone.

REKLAMA

90% firm nigdy nie zmieniło dostawcy energii elektrycznej. 4 punkty, które warto sprawdzić w umowie

Z szacunków opartych na danych Urzędu Regulacji Energetyki wynika, że co najmniej 9 na 10 odbiorców biznesowych w Polsce nigdy nie zmieniło sprzedawcy energii elektrycznej. Tymczasem zbliżający się koniec roku to dobry moment, aby sprawdzić warunki firmowych kontraktów na kolejny okres. Szczególnej uwagi wymagają data zakończenia umowy, termin jej wypowiedzenia i zasady automatycznego przedłużenia. Przeoczenie tych zapisów może ograniczyć przedsiębiorcy możliwość wyboru innej oferty w dogodnym terminie.

Kawa z INFORLEX: JPK CIT i nowe obowiązki raportowania. Jak zmieni się praca księgowych i biur rachunkowych w 2027 roku?

Nowe obowiązki związane z JPK CIT, postępująca automatyzacja księgowości i coraz większa rola technologii zmieniają sposób pracy księgowych oraz biur rachunkowych. Jak przygotować się do nowych wymagań, usprawnić codzienne procesy i wykorzystać cyfryzację do rozwoju usług księgowych? O tym będzie mowa 19 listopada 2026 r. o godz. 9:00 podczas bezpłatnego spotkania online z cyklu Kawa z INFORLEX. JPK CIT – nowe obowiązki dla księgowych i biur rachunkowych.

Od 2027 r. znika ulga podatkowa wprowadzoną w Polskim Ładzie. Do końca 2026 r. trzeba ponieść wydatki (do 1 mln zł), by móc je odliczyć

Od 1 stycznia 2027 r. może zniknąć tzw. ulga na ekspansję, która obowiązuje w obu podatkach dochodowych (PIT i CIT). Nowelizacja zmieniająca przepisy przeszła już przez Sejm i Senat i czeka już tylko na podpis Prezydenta Nawrockiego i publikację w Dzienniku Ustaw. Na dotychczasowych zasadach będzie można rozliczyć wyłącznie koszty poniesione do końca 2026 r. W ramach tej ulgi przedsiębiorcy mogą odliczać wydatki m.in. na udział w targach, promocję i certyfikację produktów. Limit odliczenia wynosi 1 mln zł rocznie. Przy 19-procentowej stawce podatku oznacza to do 190 tys. zł niższego podatku za dany rok. Wydatki trzeba sfinansować z bieżących środków lub finansowania zewnętrznego. Korzyść podatkowa pojawi się dopiero w rozliczeniu rocznym. Dla części przedsiębiorców oczekujących na płatności może to być niełatwe zadanie. W III kw. 2026 r. odroczony termin płatności miało aż 62,7 proc. faktur wystawianych przez MŚP.

Marsz Niepodległości 11 listopada. Marcin Kierwiński i Donald Tusk reagują na plotki

Czy tegoroczny Marsz Niepodległości zostanie zakazany lub rozwiązany? Szef MSWiA Marcin Kierwiński oraz premier Donald Tusk jednoznacznie ucięli pojawiające się w sieci spekulacje na temat planowanego zablokowania warszawskiej manifestacji. Po tragicznych wydarzeniach w Krakowie, gdzie w wyniku ataku napastnika na Rynku Głównym zginęło sześć osób, polskie służby i policja zostały postawione w stan najwyższej gotowości. Minister spraw wewnętrznych ujawnił kulisy przygotowań do zabezpieczenia zgromadzeń i zaapelował do Polaków o szczególną czujność na ulicach stolicy.

REKLAMA

Zarząd spółki (także jednoosobowy) powinien dokumentować swoje decyzje nie tylko protokołem. To może ochronić członków zarządu przed odpowiedzialnością

Dokumentowanie decyzji zarządu to nie tylko formalność korporacyjna. To również sposób zabezpieczenia interesów spółki i samych członków zarządu. W razie sporu, kontroli, problemów finansowych czy postępowania sądowego dokumentacja może mieć istotne znaczenie dla wykazania, że decyzje podejmowano świadomie, po analizie dostępnych informacji i z uwzględnieniem interesu spółki. Dotyczy to zarówno zarządów wieloosobowych, jak i tych, w których wszystkie decyzje podejmuje jedna osoba.

Jednorazowa amortyzacja: trzy sposoby rozliczenia środków trwałych

Maszyna, samochód ciężarowy czy komputer mogą trafić do kosztów już w roku, w którym zostaną wprowadzone do ewidencji. Trzeba jednak wiedzieć, z której z trzech dostępnych ścieżek się korzysta, bo każda ma inne warunki, inny katalog środków trwałych i własne pułapki.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA