REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-faktury w 2022 roku. Czy warto wystawiać e-faktury za pośrednictwem KSeF?

Subskrybuj nas na Youtube
E-faktury w 2022 roku. Czy warto wystawiać e-faktury za pośrednictwem KSeF?
E-faktury w 2022 roku. Czy warto wystawiać e-faktury za pośrednictwem KSeF?

REKLAMA

REKLAMA

Po 3-miesięcznym pilotażu, z początkiem 2022 r. weszły w życie przepisy o Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF), który umożliwia wystawianie ustrukturyzowanych faktur elektronicznych. Dla podatników i obsługujących ich biur księgowych to duża nowość. Czy warto wystawiać e-faktury za pośrednictwem KSeF? Czym są faktury ustandaryzowane, czym różnią się od zwykłych faktur elektronicznych i co najważniejsze – z jakimi obowiązkami po stronie podatnika wiąże się wdrożenie tego rozwiązania?

Czym jest e-faktura ustrukturyzowana?

E-faktura ustrukturyzowana to nic innego jak tradycyjna faktura VAT zapisana w formacie xml. Obejmuje ona te same informacje, które są niezbędne na każdej fakturze VAT.
- To co różni ją od zwykłej faktury elektronicznej, zwykle dostępnej w formacie pdf to właśnie sposób jej zapisania, który pozwala na przesyłanie danych objętych tą fakturą w zautomatyzowany sposób za pośrednictwem systemu KSeF - mówi w rozmowie z MarketNews24 Agnieszka Ławnicka, Senior Associate, radca prawny, doradca podatkowy, Kancelaria Ożóg Tomczkowski.  - Oznacza to, że po wpisaniu danych i ich zatwierdzeniu faktura będzie od razu dostępna w systemie, nie będzie konieczne wysyłanie jej mailowo bądź w innej dotychczas stosowanej formie. Odbiorca faktury, korzystający również z KSeF będzie mógł ją za pośrednictwem tego systemu automatycznie odebrać i przetworzyć.

REKLAMA

Zalety e-faktury

I właśnie sposób sporządzania i odbierania e-faktury wskazywany jest jako jej podstawowa zaleta. Dane ze zwykłej faktury elektronicznej, odczytujemy i przetwarzamy najczęściej samodzielnie, co w praktyce sprowadza się do mechanicznego przepisania danych z faktury elektronicznej, do rejestru VAT odbiorcy. Dane z ustrukturyzowanej e-faktury otrzymujemy automatycznie, czyli bez konieczności samodzielnego odczytu informacji zawartych w dokumencie.

Z perspektywy podatników i obsługujących ich biur księgowych może to być prawdziwa rewolucja. Niektórzy podatnicy otrzymują bowiem w skali miesiąca dziesiątki a nawet setki faktur VAT, które muszą być odpowiednio zewidencjonowane. Wymaga to nie tylko olbrzymich nakładów pracy, ale również rodzi ryzyko pomyłki – przepisanie z tzw. kartki do systemu zawsze obarczone jest ryzykiem błędu, czy to w kwocie czy numerze dokumentu.

Korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur wiąże się z szeregiem innych korzyści, które mają zachęcić podatników do dobrowolnego korzystania z systemu już teraz. Przede wszystkim:

- dzięki korzystaniu z e-faktury podatnik będzie miał pewność, że faktura dotarła do kontrahenta – będzie bowiem w systemie, z którego korzysta i nadawca i odbiorca;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- podatnik będzie miał każdorazowo możliwość wglądu w jej treść, e-faktura nie ulegnie zniszczeniu ani zaginięciu – w tym zakresie obowiązek przechowywania dokumentacji spoczywać będzie na KSeF;

- dla tych którzy będą wystawiali e-faktury, zwrot VAT ma zostać skrócony z 60 do 40 dni.

Oprócz omówionych korzyści dla podatników, KSeF - jak wskazywał minister Sarnowski - to najbardziej zaawansowany technologicznie sposób zwalczania wyłudzeń VAT.

Ustrukturyzowane e-faktury mają na celu uproszczenie systemu kontroli rozliczeń przez organy podatkowe oraz usprawnienie wykrywania ewentualnych nieprawidłowości i oszustw podatkowych. Organy będą bowiem na bieżąco dysponowały wszystkimi danymi.

e-faktury - obowiązki

Chociaż wprowadzenie systemu ma wiele zalet, jego wdrożenie wiąże się z licznymi obowiązkami po stronie podatników. W szczególności w zakresie wdrożenia niezbędnych procedur. To także dodatkowe koszty dla przedsiębiorców, księgowych czy dostawców różnego rodzaju oprogramowania, z którego korzystają przedsiębiorcy i księgowi.

- Jednocześnie jeżeli system się sprawdzi, możemy się spodziewać dalszych zmian w sposobie rozliczania podatku VAT. Ponieważ e-faktury będą w systemie, nie będzie potrzeby raportowania informacji o tych fakturach, w szczególności za pośrednictwem JPK - wyjaśnia Agnieszka Ławnicka z Kancelarii Ożóg Tomczkowski.

e-faktura w 2022 roku dobrowolnie - od 2023 roku obowiązkowo

Obecnie wystawianie i odbieranie faktur VAT za pośrednictwem systemu KSeF jest dobrowolne, ale objęcie nim wszystkich podatników planowane jest na 2023 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: MarketNews24

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA