REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-faktury w 2022 roku. Czy warto wystawiać e-faktury za pośrednictwem KSeF?

E-faktury w 2022 roku. Czy warto wystawiać e-faktury za pośrednictwem KSeF?
E-faktury w 2022 roku. Czy warto wystawiać e-faktury za pośrednictwem KSeF?

REKLAMA

REKLAMA

Po 3-miesięcznym pilotażu, z początkiem 2022 r. weszły w życie przepisy o Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF), który umożliwia wystawianie ustrukturyzowanych faktur elektronicznych. Dla podatników i obsługujących ich biur księgowych to duża nowość. Czy warto wystawiać e-faktury za pośrednictwem KSeF? Czym są faktury ustandaryzowane, czym różnią się od zwykłych faktur elektronicznych i co najważniejsze – z jakimi obowiązkami po stronie podatnika wiąże się wdrożenie tego rozwiązania?

Czym jest e-faktura ustrukturyzowana?

E-faktura ustrukturyzowana to nic innego jak tradycyjna faktura VAT zapisana w formacie xml. Obejmuje ona te same informacje, które są niezbędne na każdej fakturze VAT.
- To co różni ją od zwykłej faktury elektronicznej, zwykle dostępnej w formacie pdf to właśnie sposób jej zapisania, który pozwala na przesyłanie danych objętych tą fakturą w zautomatyzowany sposób za pośrednictwem systemu KSeF - mówi w rozmowie z MarketNews24 Agnieszka Ławnicka, Senior Associate, radca prawny, doradca podatkowy, Kancelaria Ożóg Tomczkowski.  - Oznacza to, że po wpisaniu danych i ich zatwierdzeniu faktura będzie od razu dostępna w systemie, nie będzie konieczne wysyłanie jej mailowo bądź w innej dotychczas stosowanej formie. Odbiorca faktury, korzystający również z KSeF będzie mógł ją za pośrednictwem tego systemu automatycznie odebrać i przetworzyć.

REKLAMA

Autopromocja

Zalety e-faktury

I właśnie sposób sporządzania i odbierania e-faktury wskazywany jest jako jej podstawowa zaleta. Dane ze zwykłej faktury elektronicznej, odczytujemy i przetwarzamy najczęściej samodzielnie, co w praktyce sprowadza się do mechanicznego przepisania danych z faktury elektronicznej, do rejestru VAT odbiorcy. Dane z ustrukturyzowanej e-faktury otrzymujemy automatycznie, czyli bez konieczności samodzielnego odczytu informacji zawartych w dokumencie.

Z perspektywy podatników i obsługujących ich biur księgowych może to być prawdziwa rewolucja. Niektórzy podatnicy otrzymują bowiem w skali miesiąca dziesiątki a nawet setki faktur VAT, które muszą być odpowiednio zewidencjonowane. Wymaga to nie tylko olbrzymich nakładów pracy, ale również rodzi ryzyko pomyłki – przepisanie z tzw. kartki do systemu zawsze obarczone jest ryzykiem błędu, czy to w kwocie czy numerze dokumentu.

Korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur wiąże się z szeregiem innych korzyści, które mają zachęcić podatników do dobrowolnego korzystania z systemu już teraz. Przede wszystkim:

- dzięki korzystaniu z e-faktury podatnik będzie miał pewność, że faktura dotarła do kontrahenta – będzie bowiem w systemie, z którego korzysta i nadawca i odbiorca;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- podatnik będzie miał każdorazowo możliwość wglądu w jej treść, e-faktura nie ulegnie zniszczeniu ani zaginięciu – w tym zakresie obowiązek przechowywania dokumentacji spoczywać będzie na KSeF;

- dla tych którzy będą wystawiali e-faktury, zwrot VAT ma zostać skrócony z 60 do 40 dni.

Oprócz omówionych korzyści dla podatników, KSeF - jak wskazywał minister Sarnowski - to najbardziej zaawansowany technologicznie sposób zwalczania wyłudzeń VAT.

Ustrukturyzowane e-faktury mają na celu uproszczenie systemu kontroli rozliczeń przez organy podatkowe oraz usprawnienie wykrywania ewentualnych nieprawidłowości i oszustw podatkowych. Organy będą bowiem na bieżąco dysponowały wszystkimi danymi.

e-faktury - obowiązki

REKLAMA

Chociaż wprowadzenie systemu ma wiele zalet, jego wdrożenie wiąże się z licznymi obowiązkami po stronie podatników. W szczególności w zakresie wdrożenia niezbędnych procedur. To także dodatkowe koszty dla przedsiębiorców, księgowych czy dostawców różnego rodzaju oprogramowania, z którego korzystają przedsiębiorcy i księgowi.

- Jednocześnie jeżeli system się sprawdzi, możemy się spodziewać dalszych zmian w sposobie rozliczania podatku VAT. Ponieważ e-faktury będą w systemie, nie będzie potrzeby raportowania informacji o tych fakturach, w szczególności za pośrednictwem JPK - wyjaśnia Agnieszka Ławnicka z Kancelarii Ożóg Tomczkowski.

e-faktura w 2022 roku dobrowolnie - od 2023 roku obowiązkowo

Obecnie wystawianie i odbieranie faktur VAT za pośrednictwem systemu KSeF jest dobrowolne, ale objęcie nim wszystkich podatników planowane jest na 2023 r.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: MarketNews24

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA