REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód w firmie. Kup auto w grudniu i rozlicz koszty podatkowe jeszcze w 2022 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Samochód w firmie. Kup auto w grudniu i rozlicz koszty jeszcze w 2022 roku
Samochód w firmie. Kup auto w grudniu i rozlicz koszty jeszcze w 2022 roku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy chcą rozliczyć w kosztach 2022 roku zakup samochodu muszą dopilnować, aby tzw. opłata własna została zaksięgowana na rachunku firmy leasingowej jeszcze w grudniu. To księgowanie jest kluczowe dla określenia daty sprzedaży, która pojawi się na fakturze – wynika z przeglądu procedur rynkowych dokonanego przez Carsmile. Zakup auta i rozliczenie kosztów w grudniu wciąż jest możliwe, ale trzeba się spieszyć z formalnościami i nie odkładać ich „na po Świętach”. Na szczęście firmy leasingowe uprościły procedury, chociaż umowę leasingu nadal sporządza się i podpisuje w formie papierowej, co wydłuża formalności.

Listopad i grudzień  to tradycyjnie gorące miesiące na rynku motoryzacyjnym. Przedsiębiorcy zwyczajowo decydują się w tym okresie na zakup samochodu, aby skorzystać z przysługujących im odliczeń w kończącym się roku podatkowym. – W tym roku sytuacja jest szczególna ponieważ sporo zakupów pod koniec roku dokonują  osoby, które nie tylko chcą obniżyć kwotę płaconego podatku, ale też traktują zakup auta jako swego rodzaju ucieczkę przed inflacją. Dlatego wnoszą relatywnie duży wkład własny i często decydują się na auta z segmentu premium – mówi Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

REKLAMA

REKLAMA

Ratę leasingu odliczysz w całości, ale uwaga na proporcję

Z jakich odliczeń można skorzystać kupując samochód? Przepisy są niestety dość skomplikowane. Zawiłości wyjaśnia doradca podatkowy firmy inFakt. - Koszt finansowy związany z leasingiem operacyjnym czy wynajmem auta przedsiębiorca może odliczyć, co do zasady w całości, dotyczy to również opłaty wstępnej. Podobnie jest z kosztem ubezpieczenia AC i OC. Natomiast wydatki związane z serwisami czy zakupem opon odliczy tylko w 75% - mówi Piotr Juszczyk.

Sprawa komplikuje się bardziej przy autach o wartości przekraczającej 150 tys. zł. W stosunku do rat leasingowych musimy w takim przypadku zastosować proporcję, w efekcie czego będziemy mogli odliczyć jedynie proporcjonalnie część kapitałową raty wynikającą z podzielania 150 tys. przez cenę pojazdu. W stosunku do części odsetkowej nie stosujemy proporcji. – Proporcję wynikającą z nadwyżki ceny auta ponad limit 150 tys. zł należy zastosować również wobec ubezpieczenia AC. Nie stosuje się jej natomiast względem polisy OC, która podobnie, jak koszty eksploatacyjne oraz część odsetkowa raty, jest wyłączona z proporcji – wyjaśnia Piotr Juszczyk.

W listopadzie i grudniu przedsiębiorcy „robią koszty”. Data faktury i sprzedaż musi być grudniowa

W przypadku zakupów dokonywanych pod koniec roku i finansowanych leasingiem, przedmiotem odliczenia są przede wszystkim kwoty stanowiące wkład własny nabywcy. W terminologii firm leasingowych jest to tzw. opłata wstępna. Jeśli przedsiębiorcy zależy na dokonaniu odliczenia w kończącym się roku podatkowym, wnosi z reguły dość wysoką opłatę wstępną. Mogą to być sumy wynoszące kilkadziesiąt tysięcy złotych. – Widzimy, że w ostatnich miesiącach roku, czyli w listopadzie i w grudniu, kwoty wnoszonych przez leasingobiorców wkładów własnych są średnio wyższe niż w pozostałych miesiącach roku  – przyznaje Michał Knitter.
Aby odliczenie było możliwe w roku podatkowym 2022 konieczne jest, aby określona na fakturze „za opłatę własną” data sprzedaży były grudniowa. Sam dokument może być przez firmę leasingową wystawiony w styczniu, ale musi dotyczyć sprzedaży grudniowej.

REKLAMA

Kluczowa data księgowania przelewu

Analitycy Carsmile sprawdzili, czy osoby, które w ostatnich dniach roku 2022 zdecyduję się na zakup auta, mają jeszcze szanse na otrzymanie faktury datowanej na grudzień. - Z dokonanego przez Carsmile przeglądu procedur stosowanych przez firmy leasingowe wynika, że zakup auta wciąż jest możliwy. Jeśli jednak przedsiębiorca chce mieć pewność, że skorzysta z odliczeń w roku 2022, sugerowałabym dopełnić wszelkich formalności do Świąt. Warto też przed podpisaniem umowy upewnić się, jakie warunki muszą być spełnione, aby leasingodawca wystawił fakturę. Najlepiej wybrać firmę, która działa sprawnie i zrobi wszystko, aby klient otrzymał dokument sprzedaży datowany na grudzień  – wyjaśnia Małgorzata Adamowicz, szefowa działu operacji w Carsmile.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakup leasingowanego samochodu - 4 kroki

Z przeprowadzonego przez Carsmile przeglądu procedur stosowanych przez firmy leasingowe wynika, że standardowy proces wygląda następująco:

1. zawarcie umowy leasingowej (uwaga! obowiązuje forma papierowa, co wynika z obowiązujących przepisów); zawarcie umowy poprzedzone jest oceną zdolności kredytowej leasingobiorcy;

2. wystawienie faktury pro forma na opłatę wstępną (część firm nie wystawia pro formy);

3. przelew środków;

4. wystawienie faktury po zaksięgowaniu środków na rachunku firmy leasingowej;

Formalności zajmują ok. 2 tygodni

Planując zakup samochodu trzeba więc uwzględnić czas potrzebny na wybór auta, zawarcie umowy leasingowej, przelew środków (tu trzeba pamiętać, że z dużym prawdopodobieństwem realizacja przelewu nastąpi w kolejnym dniu roboczym), a także zaksięgowanie środków z tytułu opłaty wstępnej na rachunku firmy leasingowej. - Ostatnia pozycja może potrwać do dwóch dni po wykonaniu przelewu, a całość standardowo trwa ok. 2 tygodni. W gorącym okresie związanym z końcówka roku, firmy leasingowe deklarują jednak, że będą starać się obsłużyć jak najwięcej klientów – mówi Małgorzata Adamowicz.

Faktura bez przelewu? To możliwe.

Oczywiście, gdy trafimy na samą końcówkę roku, a bardzo zależy nam na fakturze za grudzień, możemy spróbować o to zawalczyć. - Co do zasady faktury za opłatę wstępną wystawiane są w momencie zaksięgowania wpłaty na rachunku leasingodawcy. Przy odpowiednich zapisach umownych możliwe jest fakturowanie bez czekania na rozliczenie wpłaty. Gdyby po wystawieniu faktury klient zrezygnował z zawarcia transakcji, dokonamy korekty i przekażemy klientowi fakturę korygującą – deklaruje Ireneusz Meller, członek zarządu Vehis.

Procedury w firmach leasingowych - jest lepiej, ale nie idealnie

Ekspert przyznaje jednocześnie, że w ostatnich latach firmy leasingowe ulepszyły proces obsługi klientów i wystawiania faktur. - Kiedyś faktury były wystawiane z większym opóźnieniem. Mogło to być podyktowane kwestiami operacyjnymi lub względami bezpieczeństwa, gdyż w takiej sytuacji nie ma już ryzyka, że klient wycofa się z umowy – wspomina Ireneusz Meller. 

Usprawnienie procedur związanych z zawieraniem umów leasingowych potwierdza też Marcin Szulc, dyrektor handlowy firmy Cofidis w Polsce. - U
praszczanie procedur, ich liberalizacja, widoczne są w wielu obszarach działalności firm zajmujących się finansowaniem zakupu aut. Przykładem może być płatność przed rejestracją pojazdu, ograniczenie do minimum wycen w samochodach używanych czy wystawianie faktur pro forma. Klienci chcą być obsłużeniu tu i teraz, nie chcą czekać – informuje Marcin Szulc. – Jedynym elementem, który hamuje rozwój nowoczesnego leasingu jest brak możliwości podpisania umowy w formie elektronicznej z każdym klientem. Potrzeba tu pilnej zmiany archaicznych przepisów – podkreśla dyrektor handlowy Cofidis.

800 aut „od ręki”

Według danych Carsmile, sytuacja z dostępnością aut na rynku znacząco się poprawiła. Status „dostępny od ręki” ma obecnie wg szacunków platformy ok. 160 modeli w różnych wersjach wyposażenia (w sumie ok. 800 opcji do wyboru z różnych segmentów). Taki status oznacza, że wciąż jest możliwość nie tylko zawarcia umowy zakupu w grudniu i skorzystania z odliczeń podatkowych, ale też odbioru samochodu w styczniu. To bardzo duża zmiana, jeszcze kilka miesięcy temu aut dostępnych „od ręki” na rynku nie było wcale.

Katarzyna Siwek

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA