REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód w firmie. Kup auto w grudniu i rozlicz koszty podatkowe jeszcze w 2022 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Samochód w firmie. Kup auto w grudniu i rozlicz koszty jeszcze w 2022 roku
Samochód w firmie. Kup auto w grudniu i rozlicz koszty jeszcze w 2022 roku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy chcą rozliczyć w kosztach 2022 roku zakup samochodu muszą dopilnować, aby tzw. opłata własna została zaksięgowana na rachunku firmy leasingowej jeszcze w grudniu. To księgowanie jest kluczowe dla określenia daty sprzedaży, która pojawi się na fakturze – wynika z przeglądu procedur rynkowych dokonanego przez Carsmile. Zakup auta i rozliczenie kosztów w grudniu wciąż jest możliwe, ale trzeba się spieszyć z formalnościami i nie odkładać ich „na po Świętach”. Na szczęście firmy leasingowe uprościły procedury, chociaż umowę leasingu nadal sporządza się i podpisuje w formie papierowej, co wydłuża formalności.

Listopad i grudzień  to tradycyjnie gorące miesiące na rynku motoryzacyjnym. Przedsiębiorcy zwyczajowo decydują się w tym okresie na zakup samochodu, aby skorzystać z przysługujących im odliczeń w kończącym się roku podatkowym. – W tym roku sytuacja jest szczególna ponieważ sporo zakupów pod koniec roku dokonują  osoby, które nie tylko chcą obniżyć kwotę płaconego podatku, ale też traktują zakup auta jako swego rodzaju ucieczkę przed inflacją. Dlatego wnoszą relatywnie duży wkład własny i często decydują się na auta z segmentu premium – mówi Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

REKLAMA

REKLAMA

Ratę leasingu odliczysz w całości, ale uwaga na proporcję

Z jakich odliczeń można skorzystać kupując samochód? Przepisy są niestety dość skomplikowane. Zawiłości wyjaśnia doradca podatkowy firmy inFakt. - Koszt finansowy związany z leasingiem operacyjnym czy wynajmem auta przedsiębiorca może odliczyć, co do zasady w całości, dotyczy to również opłaty wstępnej. Podobnie jest z kosztem ubezpieczenia AC i OC. Natomiast wydatki związane z serwisami czy zakupem opon odliczy tylko w 75% - mówi Piotr Juszczyk.

Sprawa komplikuje się bardziej przy autach o wartości przekraczającej 150 tys. zł. W stosunku do rat leasingowych musimy w takim przypadku zastosować proporcję, w efekcie czego będziemy mogli odliczyć jedynie proporcjonalnie część kapitałową raty wynikającą z podzielania 150 tys. przez cenę pojazdu. W stosunku do części odsetkowej nie stosujemy proporcji. – Proporcję wynikającą z nadwyżki ceny auta ponad limit 150 tys. zł należy zastosować również wobec ubezpieczenia AC. Nie stosuje się jej natomiast względem polisy OC, która podobnie, jak koszty eksploatacyjne oraz część odsetkowa raty, jest wyłączona z proporcji – wyjaśnia Piotr Juszczyk.

W listopadzie i grudniu przedsiębiorcy „robią koszty”. Data faktury i sprzedaż musi być grudniowa

W przypadku zakupów dokonywanych pod koniec roku i finansowanych leasingiem, przedmiotem odliczenia są przede wszystkim kwoty stanowiące wkład własny nabywcy. W terminologii firm leasingowych jest to tzw. opłata wstępna. Jeśli przedsiębiorcy zależy na dokonaniu odliczenia w kończącym się roku podatkowym, wnosi z reguły dość wysoką opłatę wstępną. Mogą to być sumy wynoszące kilkadziesiąt tysięcy złotych. – Widzimy, że w ostatnich miesiącach roku, czyli w listopadzie i w grudniu, kwoty wnoszonych przez leasingobiorców wkładów własnych są średnio wyższe niż w pozostałych miesiącach roku  – przyznaje Michał Knitter.
Aby odliczenie było możliwe w roku podatkowym 2022 konieczne jest, aby określona na fakturze „za opłatę własną” data sprzedaży były grudniowa. Sam dokument może być przez firmę leasingową wystawiony w styczniu, ale musi dotyczyć sprzedaży grudniowej.

REKLAMA

Kluczowa data księgowania przelewu

Analitycy Carsmile sprawdzili, czy osoby, które w ostatnich dniach roku 2022 zdecyduję się na zakup auta, mają jeszcze szanse na otrzymanie faktury datowanej na grudzień. - Z dokonanego przez Carsmile przeglądu procedur stosowanych przez firmy leasingowe wynika, że zakup auta wciąż jest możliwy. Jeśli jednak przedsiębiorca chce mieć pewność, że skorzysta z odliczeń w roku 2022, sugerowałabym dopełnić wszelkich formalności do Świąt. Warto też przed podpisaniem umowy upewnić się, jakie warunki muszą być spełnione, aby leasingodawca wystawił fakturę. Najlepiej wybrać firmę, która działa sprawnie i zrobi wszystko, aby klient otrzymał dokument sprzedaży datowany na grudzień  – wyjaśnia Małgorzata Adamowicz, szefowa działu operacji w Carsmile.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakup leasingowanego samochodu - 4 kroki

Z przeprowadzonego przez Carsmile przeglądu procedur stosowanych przez firmy leasingowe wynika, że standardowy proces wygląda następująco:

1. zawarcie umowy leasingowej (uwaga! obowiązuje forma papierowa, co wynika z obowiązujących przepisów); zawarcie umowy poprzedzone jest oceną zdolności kredytowej leasingobiorcy;

2. wystawienie faktury pro forma na opłatę wstępną (część firm nie wystawia pro formy);

3. przelew środków;

4. wystawienie faktury po zaksięgowaniu środków na rachunku firmy leasingowej;

Formalności zajmują ok. 2 tygodni

Planując zakup samochodu trzeba więc uwzględnić czas potrzebny na wybór auta, zawarcie umowy leasingowej, przelew środków (tu trzeba pamiętać, że z dużym prawdopodobieństwem realizacja przelewu nastąpi w kolejnym dniu roboczym), a także zaksięgowanie środków z tytułu opłaty wstępnej na rachunku firmy leasingowej. - Ostatnia pozycja może potrwać do dwóch dni po wykonaniu przelewu, a całość standardowo trwa ok. 2 tygodni. W gorącym okresie związanym z końcówka roku, firmy leasingowe deklarują jednak, że będą starać się obsłużyć jak najwięcej klientów – mówi Małgorzata Adamowicz.

Faktura bez przelewu? To możliwe.

Oczywiście, gdy trafimy na samą końcówkę roku, a bardzo zależy nam na fakturze za grudzień, możemy spróbować o to zawalczyć. - Co do zasady faktury za opłatę wstępną wystawiane są w momencie zaksięgowania wpłaty na rachunku leasingodawcy. Przy odpowiednich zapisach umownych możliwe jest fakturowanie bez czekania na rozliczenie wpłaty. Gdyby po wystawieniu faktury klient zrezygnował z zawarcia transakcji, dokonamy korekty i przekażemy klientowi fakturę korygującą – deklaruje Ireneusz Meller, członek zarządu Vehis.

Procedury w firmach leasingowych - jest lepiej, ale nie idealnie

Ekspert przyznaje jednocześnie, że w ostatnich latach firmy leasingowe ulepszyły proces obsługi klientów i wystawiania faktur. - Kiedyś faktury były wystawiane z większym opóźnieniem. Mogło to być podyktowane kwestiami operacyjnymi lub względami bezpieczeństwa, gdyż w takiej sytuacji nie ma już ryzyka, że klient wycofa się z umowy – wspomina Ireneusz Meller. 

Usprawnienie procedur związanych z zawieraniem umów leasingowych potwierdza też Marcin Szulc, dyrektor handlowy firmy Cofidis w Polsce. - U
praszczanie procedur, ich liberalizacja, widoczne są w wielu obszarach działalności firm zajmujących się finansowaniem zakupu aut. Przykładem może być płatność przed rejestracją pojazdu, ograniczenie do minimum wycen w samochodach używanych czy wystawianie faktur pro forma. Klienci chcą być obsłużeniu tu i teraz, nie chcą czekać – informuje Marcin Szulc. – Jedynym elementem, który hamuje rozwój nowoczesnego leasingu jest brak możliwości podpisania umowy w formie elektronicznej z każdym klientem. Potrzeba tu pilnej zmiany archaicznych przepisów – podkreśla dyrektor handlowy Cofidis.

800 aut „od ręki”

Według danych Carsmile, sytuacja z dostępnością aut na rynku znacząco się poprawiła. Status „dostępny od ręki” ma obecnie wg szacunków platformy ok. 160 modeli w różnych wersjach wyposażenia (w sumie ok. 800 opcji do wyboru z różnych segmentów). Taki status oznacza, że wciąż jest możliwość nie tylko zawarcia umowy zakupu w grudniu i skorzystania z odliczeń podatkowych, ale też odbioru samochodu w styczniu. To bardzo duża zmiana, jeszcze kilka miesięcy temu aut dostępnych „od ręki” na rynku nie było wcale.

Katarzyna Siwek

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA