REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód w firmie. Kup auto w grudniu i rozlicz koszty podatkowe jeszcze w 2022 roku

Samochód w firmie. Kup auto w grudniu i rozlicz koszty jeszcze w 2022 roku
Samochód w firmie. Kup auto w grudniu i rozlicz koszty jeszcze w 2022 roku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy chcą rozliczyć w kosztach 2022 roku zakup samochodu muszą dopilnować, aby tzw. opłata własna została zaksięgowana na rachunku firmy leasingowej jeszcze w grudniu. To księgowanie jest kluczowe dla określenia daty sprzedaży, która pojawi się na fakturze – wynika z przeglądu procedur rynkowych dokonanego przez Carsmile. Zakup auta i rozliczenie kosztów w grudniu wciąż jest możliwe, ale trzeba się spieszyć z formalnościami i nie odkładać ich „na po Świętach”. Na szczęście firmy leasingowe uprościły procedury, chociaż umowę leasingu nadal sporządza się i podpisuje w formie papierowej, co wydłuża formalności.

Listopad i grudzień  to tradycyjnie gorące miesiące na rynku motoryzacyjnym. Przedsiębiorcy zwyczajowo decydują się w tym okresie na zakup samochodu, aby skorzystać z przysługujących im odliczeń w kończącym się roku podatkowym. – W tym roku sytuacja jest szczególna ponieważ sporo zakupów pod koniec roku dokonują  osoby, które nie tylko chcą obniżyć kwotę płaconego podatku, ale też traktują zakup auta jako swego rodzaju ucieczkę przed inflacją. Dlatego wnoszą relatywnie duży wkład własny i często decydują się na auta z segmentu premium – mówi Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ratę leasingu odliczysz w całości, ale uwaga na proporcję

Z jakich odliczeń można skorzystać kupując samochód? Przepisy są niestety dość skomplikowane. Zawiłości wyjaśnia doradca podatkowy firmy inFakt. - Koszt finansowy związany z leasingiem operacyjnym czy wynajmem auta przedsiębiorca może odliczyć, co do zasady w całości, dotyczy to również opłaty wstępnej. Podobnie jest z kosztem ubezpieczenia AC i OC. Natomiast wydatki związane z serwisami czy zakupem opon odliczy tylko w 75% - mówi Piotr Juszczyk.

Sprawa komplikuje się bardziej przy autach o wartości przekraczającej 150 tys. zł. W stosunku do rat leasingowych musimy w takim przypadku zastosować proporcję, w efekcie czego będziemy mogli odliczyć jedynie proporcjonalnie część kapitałową raty wynikającą z podzielania 150 tys. przez cenę pojazdu. W stosunku do części odsetkowej nie stosujemy proporcji. – Proporcję wynikającą z nadwyżki ceny auta ponad limit 150 tys. zł należy zastosować również wobec ubezpieczenia AC. Nie stosuje się jej natomiast względem polisy OC, która podobnie, jak koszty eksploatacyjne oraz część odsetkowa raty, jest wyłączona z proporcji – wyjaśnia Piotr Juszczyk.

W listopadzie i grudniu przedsiębiorcy „robią koszty”. Data faktury i sprzedaż musi być grudniowa

W przypadku zakupów dokonywanych pod koniec roku i finansowanych leasingiem, przedmiotem odliczenia są przede wszystkim kwoty stanowiące wkład własny nabywcy. W terminologii firm leasingowych jest to tzw. opłata wstępna. Jeśli przedsiębiorcy zależy na dokonaniu odliczenia w kończącym się roku podatkowym, wnosi z reguły dość wysoką opłatę wstępną. Mogą to być sumy wynoszące kilkadziesiąt tysięcy złotych. – Widzimy, że w ostatnich miesiącach roku, czyli w listopadzie i w grudniu, kwoty wnoszonych przez leasingobiorców wkładów własnych są średnio wyższe niż w pozostałych miesiącach roku  – przyznaje Michał Knitter.
Aby odliczenie było możliwe w roku podatkowym 2022 konieczne jest, aby określona na fakturze „za opłatę własną” data sprzedaży były grudniowa. Sam dokument może być przez firmę leasingową wystawiony w styczniu, ale musi dotyczyć sprzedaży grudniowej.

REKLAMA

Kluczowa data księgowania przelewu

Analitycy Carsmile sprawdzili, czy osoby, które w ostatnich dniach roku 2022 zdecyduję się na zakup auta, mają jeszcze szanse na otrzymanie faktury datowanej na grudzień. - Z dokonanego przez Carsmile przeglądu procedur stosowanych przez firmy leasingowe wynika, że zakup auta wciąż jest możliwy. Jeśli jednak przedsiębiorca chce mieć pewność, że skorzysta z odliczeń w roku 2022, sugerowałabym dopełnić wszelkich formalności do Świąt. Warto też przed podpisaniem umowy upewnić się, jakie warunki muszą być spełnione, aby leasingodawca wystawił fakturę. Najlepiej wybrać firmę, która działa sprawnie i zrobi wszystko, aby klient otrzymał dokument sprzedaży datowany na grudzień  – wyjaśnia Małgorzata Adamowicz, szefowa działu operacji w Carsmile.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakup leasingowanego samochodu - 4 kroki

Z przeprowadzonego przez Carsmile przeglądu procedur stosowanych przez firmy leasingowe wynika, że standardowy proces wygląda następująco:

1. zawarcie umowy leasingowej (uwaga! obowiązuje forma papierowa, co wynika z obowiązujących przepisów); zawarcie umowy poprzedzone jest oceną zdolności kredytowej leasingobiorcy;

2. wystawienie faktury pro forma na opłatę wstępną (część firm nie wystawia pro formy);

3. przelew środków;

4. wystawienie faktury po zaksięgowaniu środków na rachunku firmy leasingowej;

Formalności zajmują ok. 2 tygodni

Planując zakup samochodu trzeba więc uwzględnić czas potrzebny na wybór auta, zawarcie umowy leasingowej, przelew środków (tu trzeba pamiętać, że z dużym prawdopodobieństwem realizacja przelewu nastąpi w kolejnym dniu roboczym), a także zaksięgowanie środków z tytułu opłaty wstępnej na rachunku firmy leasingowej. - Ostatnia pozycja może potrwać do dwóch dni po wykonaniu przelewu, a całość standardowo trwa ok. 2 tygodni. W gorącym okresie związanym z końcówka roku, firmy leasingowe deklarują jednak, że będą starać się obsłużyć jak najwięcej klientów – mówi Małgorzata Adamowicz.

Faktura bez przelewu? To możliwe.

Oczywiście, gdy trafimy na samą końcówkę roku, a bardzo zależy nam na fakturze za grudzień, możemy spróbować o to zawalczyć. - Co do zasady faktury za opłatę wstępną wystawiane są w momencie zaksięgowania wpłaty na rachunku leasingodawcy. Przy odpowiednich zapisach umownych możliwe jest fakturowanie bez czekania na rozliczenie wpłaty. Gdyby po wystawieniu faktury klient zrezygnował z zawarcia transakcji, dokonamy korekty i przekażemy klientowi fakturę korygującą – deklaruje Ireneusz Meller, członek zarządu Vehis.

Procedury w firmach leasingowych - jest lepiej, ale nie idealnie

Ekspert przyznaje jednocześnie, że w ostatnich latach firmy leasingowe ulepszyły proces obsługi klientów i wystawiania faktur. - Kiedyś faktury były wystawiane z większym opóźnieniem. Mogło to być podyktowane kwestiami operacyjnymi lub względami bezpieczeństwa, gdyż w takiej sytuacji nie ma już ryzyka, że klient wycofa się z umowy – wspomina Ireneusz Meller. 

Usprawnienie procedur związanych z zawieraniem umów leasingowych potwierdza też Marcin Szulc, dyrektor handlowy firmy Cofidis w Polsce. - U
praszczanie procedur, ich liberalizacja, widoczne są w wielu obszarach działalności firm zajmujących się finansowaniem zakupu aut. Przykładem może być płatność przed rejestracją pojazdu, ograniczenie do minimum wycen w samochodach używanych czy wystawianie faktur pro forma. Klienci chcą być obsłużeniu tu i teraz, nie chcą czekać – informuje Marcin Szulc. – Jedynym elementem, który hamuje rozwój nowoczesnego leasingu jest brak możliwości podpisania umowy w formie elektronicznej z każdym klientem. Potrzeba tu pilnej zmiany archaicznych przepisów – podkreśla dyrektor handlowy Cofidis.

800 aut „od ręki”

Według danych Carsmile, sytuacja z dostępnością aut na rynku znacząco się poprawiła. Status „dostępny od ręki” ma obecnie wg szacunków platformy ok. 160 modeli w różnych wersjach wyposażenia (w sumie ok. 800 opcji do wyboru z różnych segmentów). Taki status oznacza, że wciąż jest możliwość nie tylko zawarcia umowy zakupu w grudniu i skorzystania z odliczeń podatkowych, ale też odbioru samochodu w styczniu. To bardzo duża zmiana, jeszcze kilka miesięcy temu aut dostępnych „od ręki” na rynku nie było wcale.

Katarzyna Siwek

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA