REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód w firmie. Kup auto w grudniu i rozlicz koszty podatkowe jeszcze w 2022 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Samochód w firmie. Kup auto w grudniu i rozlicz koszty jeszcze w 2022 roku
Samochód w firmie. Kup auto w grudniu i rozlicz koszty jeszcze w 2022 roku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy chcą rozliczyć w kosztach 2022 roku zakup samochodu muszą dopilnować, aby tzw. opłata własna została zaksięgowana na rachunku firmy leasingowej jeszcze w grudniu. To księgowanie jest kluczowe dla określenia daty sprzedaży, która pojawi się na fakturze – wynika z przeglądu procedur rynkowych dokonanego przez Carsmile. Zakup auta i rozliczenie kosztów w grudniu wciąż jest możliwe, ale trzeba się spieszyć z formalnościami i nie odkładać ich „na po Świętach”. Na szczęście firmy leasingowe uprościły procedury, chociaż umowę leasingu nadal sporządza się i podpisuje w formie papierowej, co wydłuża formalności.

Listopad i grudzień  to tradycyjnie gorące miesiące na rynku motoryzacyjnym. Przedsiębiorcy zwyczajowo decydują się w tym okresie na zakup samochodu, aby skorzystać z przysługujących im odliczeń w kończącym się roku podatkowym. – W tym roku sytuacja jest szczególna ponieważ sporo zakupów pod koniec roku dokonują  osoby, które nie tylko chcą obniżyć kwotę płaconego podatku, ale też traktują zakup auta jako swego rodzaju ucieczkę przed inflacją. Dlatego wnoszą relatywnie duży wkład własny i często decydują się na auta z segmentu premium – mówi Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

REKLAMA

Autopromocja

Ratę leasingu odliczysz w całości, ale uwaga na proporcję

Z jakich odliczeń można skorzystać kupując samochód? Przepisy są niestety dość skomplikowane. Zawiłości wyjaśnia doradca podatkowy firmy inFakt. - Koszt finansowy związany z leasingiem operacyjnym czy wynajmem auta przedsiębiorca może odliczyć, co do zasady w całości, dotyczy to również opłaty wstępnej. Podobnie jest z kosztem ubezpieczenia AC i OC. Natomiast wydatki związane z serwisami czy zakupem opon odliczy tylko w 75% - mówi Piotr Juszczyk.

Sprawa komplikuje się bardziej przy autach o wartości przekraczającej 150 tys. zł. W stosunku do rat leasingowych musimy w takim przypadku zastosować proporcję, w efekcie czego będziemy mogli odliczyć jedynie proporcjonalnie część kapitałową raty wynikającą z podzielania 150 tys. przez cenę pojazdu. W stosunku do części odsetkowej nie stosujemy proporcji. – Proporcję wynikającą z nadwyżki ceny auta ponad limit 150 tys. zł należy zastosować również wobec ubezpieczenia AC. Nie stosuje się jej natomiast względem polisy OC, która podobnie, jak koszty eksploatacyjne oraz część odsetkowa raty, jest wyłączona z proporcji – wyjaśnia Piotr Juszczyk.

W listopadzie i grudniu przedsiębiorcy „robią koszty”. Data faktury i sprzedaż musi być grudniowa

W przypadku zakupów dokonywanych pod koniec roku i finansowanych leasingiem, przedmiotem odliczenia są przede wszystkim kwoty stanowiące wkład własny nabywcy. W terminologii firm leasingowych jest to tzw. opłata wstępna. Jeśli przedsiębiorcy zależy na dokonaniu odliczenia w kończącym się roku podatkowym, wnosi z reguły dość wysoką opłatę wstępną. Mogą to być sumy wynoszące kilkadziesiąt tysięcy złotych. – Widzimy, że w ostatnich miesiącach roku, czyli w listopadzie i w grudniu, kwoty wnoszonych przez leasingobiorców wkładów własnych są średnio wyższe niż w pozostałych miesiącach roku  – przyznaje Michał Knitter.
Aby odliczenie było możliwe w roku podatkowym 2022 konieczne jest, aby określona na fakturze „za opłatę własną” data sprzedaży były grudniowa. Sam dokument może być przez firmę leasingową wystawiony w styczniu, ale musi dotyczyć sprzedaży grudniowej.

Kluczowa data księgowania przelewu

Analitycy Carsmile sprawdzili, czy osoby, które w ostatnich dniach roku 2022 zdecyduję się na zakup auta, mają jeszcze szanse na otrzymanie faktury datowanej na grudzień. - Z dokonanego przez Carsmile przeglądu procedur stosowanych przez firmy leasingowe wynika, że zakup auta wciąż jest możliwy. Jeśli jednak przedsiębiorca chce mieć pewność, że skorzysta z odliczeń w roku 2022, sugerowałabym dopełnić wszelkich formalności do Świąt. Warto też przed podpisaniem umowy upewnić się, jakie warunki muszą być spełnione, aby leasingodawca wystawił fakturę. Najlepiej wybrać firmę, która działa sprawnie i zrobi wszystko, aby klient otrzymał dokument sprzedaży datowany na grudzień  – wyjaśnia Małgorzata Adamowicz, szefowa działu operacji w Carsmile.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakup leasingowanego samochodu - 4 kroki

Z przeprowadzonego przez Carsmile przeglądu procedur stosowanych przez firmy leasingowe wynika, że standardowy proces wygląda następująco:

1. zawarcie umowy leasingowej (uwaga! obowiązuje forma papierowa, co wynika z obowiązujących przepisów); zawarcie umowy poprzedzone jest oceną zdolności kredytowej leasingobiorcy;

2. wystawienie faktury pro forma na opłatę wstępną (część firm nie wystawia pro formy);

3. przelew środków;

4. wystawienie faktury po zaksięgowaniu środków na rachunku firmy leasingowej;

Formalności zajmują ok. 2 tygodni

Planując zakup samochodu trzeba więc uwzględnić czas potrzebny na wybór auta, zawarcie umowy leasingowej, przelew środków (tu trzeba pamiętać, że z dużym prawdopodobieństwem realizacja przelewu nastąpi w kolejnym dniu roboczym), a także zaksięgowanie środków z tytułu opłaty wstępnej na rachunku firmy leasingowej. - Ostatnia pozycja może potrwać do dwóch dni po wykonaniu przelewu, a całość standardowo trwa ok. 2 tygodni. W gorącym okresie związanym z końcówka roku, firmy leasingowe deklarują jednak, że będą starać się obsłużyć jak najwięcej klientów – mówi Małgorzata Adamowicz.

Faktura bez przelewu? To możliwe.

Oczywiście, gdy trafimy na samą końcówkę roku, a bardzo zależy nam na fakturze za grudzień, możemy spróbować o to zawalczyć. - Co do zasady faktury za opłatę wstępną wystawiane są w momencie zaksięgowania wpłaty na rachunku leasingodawcy. Przy odpowiednich zapisach umownych możliwe jest fakturowanie bez czekania na rozliczenie wpłaty. Gdyby po wystawieniu faktury klient zrezygnował z zawarcia transakcji, dokonamy korekty i przekażemy klientowi fakturę korygującą – deklaruje Ireneusz Meller, członek zarządu Vehis.

Procedury w firmach leasingowych - jest lepiej, ale nie idealnie

Ekspert przyznaje jednocześnie, że w ostatnich latach firmy leasingowe ulepszyły proces obsługi klientów i wystawiania faktur. - Kiedyś faktury były wystawiane z większym opóźnieniem. Mogło to być podyktowane kwestiami operacyjnymi lub względami bezpieczeństwa, gdyż w takiej sytuacji nie ma już ryzyka, że klient wycofa się z umowy – wspomina Ireneusz Meller. 

Usprawnienie procedur związanych z zawieraniem umów leasingowych potwierdza też Marcin Szulc, dyrektor handlowy firmy Cofidis w Polsce. - U
praszczanie procedur, ich liberalizacja, widoczne są w wielu obszarach działalności firm zajmujących się finansowaniem zakupu aut. Przykładem może być płatność przed rejestracją pojazdu, ograniczenie do minimum wycen w samochodach używanych czy wystawianie faktur pro forma. Klienci chcą być obsłużeniu tu i teraz, nie chcą czekać – informuje Marcin Szulc. – Jedynym elementem, który hamuje rozwój nowoczesnego leasingu jest brak możliwości podpisania umowy w formie elektronicznej z każdym klientem. Potrzeba tu pilnej zmiany archaicznych przepisów – podkreśla dyrektor handlowy Cofidis.

800 aut „od ręki”

Według danych Carsmile, sytuacja z dostępnością aut na rynku znacząco się poprawiła. Status „dostępny od ręki” ma obecnie wg szacunków platformy ok. 160 modeli w różnych wersjach wyposażenia (w sumie ok. 800 opcji do wyboru z różnych segmentów). Taki status oznacza, że wciąż jest możliwość nie tylko zawarcia umowy zakupu w grudniu i skorzystania z odliczeń podatkowych, ale też odbioru samochodu w styczniu. To bardzo duża zmiana, jeszcze kilka miesięcy temu aut dostępnych „od ręki” na rynku nie było wcale.

Katarzyna Siwek

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA