REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne odroczenie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12, Warszawa
Obowiązkowy KSeF w 2026 r., czy później? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada
Paweł Huczko
zasoby własne

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Dlaczego nie widać postępów w pracach legislacyjnych nad nowelizacją ustawy o VAT dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur

W interpelacji nr 8479 z 4 marca 2025 r. do Ministra Finansów jeden z posłów zauważył, że od dłuższego czasu nie widać postępów w pracach legislacyjnych nad nowelizacją ustawy o VAT dot. wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Jak informowało bowiem Ministerstwo Finansów na początku listopada 2024 r., odpowiednio do 19 i 22 listopada 2024 roku można było zgłaszać uwagi do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (nr z wykazu UD158, dalej: ustawa o KSeF) .

A na stronie tego projektu w Rządowym Centrum Legislacji ustawa o KSeF jest na etapie konsultacji międzyresortowych i społecznych. Ostatnia aktualizacja informacji o projekcie na stronach RCL pochodzi z 5 listopada 2024 r. Poseł poprosił ministra finansów o odpowiedź na następujące pytania:
1. Kiedy minister finansów planuje opublikować projekt ustawy o KSeF uwzględniający uwagi zgłoszone w ramach konsultacji?
2. Jaki harmonogram prac legislacyjnych nad ustawą o KSeF zakłada minister finansów?
3. Czy planowany harmonogram prac legislacyjnych uwzględnia odpowiednio długie vacatio legis umożliwiające podatnikom odpowiednie przygotowanie do wdrożenia rozwiązań z ustawy o KSeF?
4. Czy minister finansów zakłada dalsze przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF z obecnie obowiązujących dat (odpowiednio 1 lutego 2026 r. i 1 kwietnia 2026 r.)?

REKLAMA

Autopromocja

Minister finansów: KSeF to priorytet. Jaki harmonogram prac legislacyjnych?

Minister finansów odpowiadając na pierwsze pytanie przypomniał, że obowiązująca obecnie ustawa z 9 maja 2024 r. zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2024 poz. 852) odroczyła datę obowiązywania obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur - dalej: „KSeF”, na 1 lutego 2026 r. oraz utrzymała półroczne odroczenia (do końca lipca 2026 r.) niektórych obowiązków związanych z KSeF.
W ramach drugiego etapu legislacyjnego Ministerstwo Finansów przedstawiło propozycje uproszczeń obowiązków związanych z wdrożeniem KSeF oraz zaproponowało etapowe wejście w życie obowiązkowego KSeF:
• od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła 200 mln zł,
• od 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.

Minister poinformował, że w Ministerstwie Finansów aktualnie trwają intensywne prace wytwórcze w zakresie architektury KSeF. A równolegle z pracami wytwórczymi dokonywane są weryfikacje założeń biznesowych i prawnych w projektach aktów normatywnych dotyczących KSeF.
Głównymi celami tych prac Ministerstwa Finansów jest zapewnienie efektywności, wydajności oraz niezawodności KSeF, tak by umożliwić podatnikom niezakłócone e-fakturowanie.

Minister finansów wyraźnie stwierdził w tej odpowiedzi, że:
1) powstanie nowy projekt nowelizacji ustawy o VAT, uwzględniający zgłoszone uwagi w trakcie konsultacji publicznych projektu tej ustawy z listopada 2024 r.
2) nie jest wykluczone skierowanie projektu do ponownych konsultacji,
3) zakłada, że projekt ww. ustawy w zakresie KSeF (nr UD158) zostanie skierowany pod obrady Rady Ministrów w II kwartale 2025 r.

Odpowiadając na pytanie dot. vacatio legis, minister finansów nie wskazał konkretnego okresu. Stwierdził jedynie, że omawiany projekt nowelizacji ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF jest jednym z priorytetów resortu finansów. Zadeklarował, że projekt ten będzie uwzględniał wszystkie zasadnicze postulaty przedsiębiorców dotyczące procesu wystawiania faktur w KSeF. A Ministerstwo Finansów robi co może, aby wersja docelowego obowiązkowego KSeF była możliwa do wdrożenia i stosowania u podatników w sposób możliwie prosty i sprawny.

Zapowiedział też zakrojone na szeroką skalę działania informacyjne dot. nowych obowiązków podatników.

Polecamy: Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Nie będzie kolejnego przesunięcia terminów wdrożenia obowiązkowego KSeF

Minister Finansów wyraźnie oznajmił, że nie planuje przesunięcia terminu wejścia w życie obowiązkowego KSeF. Stwierdził, że podstawowe założenia dotyczące daty wejścia w życie obowiązkowego KSeF pozostają bez zmian, tj.:
• od 1 lutego 2026 r. – obowiązkiem e-fakturowania zostaną objęte duże podmioty,
• od 1 kwietnia 2026 r. – pozostałe podmioty.

Odpowiedzi na interpelację udzielił (z upoważnienia Ministra Finansów) Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów.

Źródło: Interpelacja poselska nr 8479 w sprawie Krajowego Systemu e-Faktur.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA